Meat&Co nr6-2024 Online

10 MEAT&CO NR 6 2024 GROOT INTERVIEW Waarom keer je terug bij de Koninklijke Nederlandse Jagersverenging? “Mijn hart ligt bij de jagers en hun Jagersvereniging. Ik werd gevraagd en volg nu mijn hart. Ik heb bij de COV altijd met enige jaloezie gekeken naar de Jagersvereniging. Dat is een vereniging met 21.000 leden, die zijn lobby en belangenbehartiging enorm goed voor elkaar heeft, terwijl het een kleine sector vertegenwoordigt. COV en VNV hebben een veel kleiner bureau dan de Jagersvereniging, met minder mensen op kantoor, terwijl de branche juist een enorm groot economisch belang vertegenwoordigt. Onze vee- en vleessector voeden Nederland en een deel van Europa en Azië. Toch slagen we er nog onvoldoende in om onze belangen goed naar voren te brengen, terwijl de middelen er wel zijn als de sector zich verenigt.” Wat is in die zin de les die je meegeeft aan je opvolger? “Voor een goede lobby in Den Haag zijn voldoende budget, mankracht en een gedeelde lange termijnvisie nodig. Plus een bereidheid om je collectief in te zetten, ook als dat op korte termijn wellicht minder is voor je eigen concurrentiepositie. De sector is zich hiervan bewust. Er ligt inmiddels ook een meerjarenstrategie, die handen en voeten gaat krijgen en waarmee mijn opvolger aan de slag kan. Ik wil mijn opvolger meegeven om vanuit de COV de krachten te bundelen. Dat betekent dat iedereen in de sector kleine stapjes moet zetten om als collectief te kunnen bewegen. Ook de Europese koepelorganisatie van vleesproducenten, vlees- en veehandel heeft de voorbije jaren stilgestaan. Hoe de sector zich ontwikkelt, wordt bepaald in Brussel. Het gaat om het voeden van Europa en de wereld. Het is een miljardenbusiness. Toch wil een aantal sleutelspelers de benodigde stappen niet zetten. Je hebt een collectieve belangenbehartiging nodig. Ook in Brussel. De handvatten zijn er, er is een rode draad en ook de plannen en tools zijn aanwezig. Als jij als lid niet bereid bent om een kleine stap te zetten, dan moet het collectief het maar tijdelijk zonder je doen. Dat is een boodschap die overgebracht dient te worden.” Waar moet een goede lobbyist voor onze sector aan voldoen? “Je moet je netwerk op orde hebben en de agenda’s van verschillende fracties kennen, zodat je aan de voorkant van de beleidsvorming invloed kunt uitoefenen. We zijn er de afgelopen jaren gelukkig in geslaagd om verschillende belangenorganisaties op één lijn te krijgen. Denk aan Vee&Logistiek, POV, KNS, NEPLUVI, LTO Nederland en ook onze melkvee- en kalverhouderijen. Oftewel de gehele keten. Het is een ‘coalitie of the willing’ geworden, met een gezamenlijke communicatie naar buiten. Hierdoor zijn we als branches sterker komen te staan.” Is Nederland ook niet gewoon een vleesland? “Nederlanders eten vlees: dat is de belangrijkste uitkomst van het grootschalige onderzoek onder 3.500 respondenten, die allemaal meer dan 200 vragen hebben beantwoord. Een supertransparant onderzoek bovendien. Je feiten moet je goed hebben, zodat anderen er niet mee kunnen marchanderen. 95% van de Nederlanders eet vlees. Feit. Terwijl de consument juist denkt dat bijna 3 op de 10 Nederlanders niet of nauwelijks vlees eten. Dat betekent dat Ngo’s de beeldvorming behoorlijk hebben weten te beïnvloeden. De bevolking spreekt zich echter uit als pro-vlees én als pro-boer. Het politieke klimaat is sinds vorig jaar wat veranderd in het voordeel van onze sector. We moeten nu vooral de feiten voor zich laten spreken. Daar moeten we vol op inzetten.” Over imago gesproken, wat is het standpunt van de COV inzake arbeidsmigratie? “We zijn op dit moment nog teveel afhankelijk van arbeidsmigranten. Zodra de druk groot genoeg wordt, zal er opnieuw een automatiseringsslag gemaakt worden. Misstanden zijn nooit goed te praten. Zonder mitsen en maren. Ontslag op staande voet, dat door de Arbeidsinspectie als misstand werd gezien, is echter niet per definitie een misstand. Het bevreemdt me dat de Arbeidsinspectie de bevindingen in onze sector ernstig genoeg vindt om tons op het matje te laten roepen door de minister van SZW, maar blijkbaar niet ernstig genoeg om uitzendbureaus te bestraffen, of zelfs maar te melden om welke bureaus het gaat. Laat onverlet dat voor malafide uitzendbureaus nooit plek mag zijn in de vleesindustrie.” Wat betekent krimp van de veestapel voor de toekomst van onze keten? “Onze sector is zeer adaptief van aard en kan zich goed aanpassen aan voorspelbare krimp. Het Convenant Dierwaardige Veehouderij dat in de maak is, mag echter niet misbruikt worden om via een omweg alsnog een ongewenste hoge krimp van de veestapel te realiseren, doordat de kostprijs omhoog gaat en we onszelf uit de markt prijzen. Dierenwelzijnswetgeving mag niet zo streng worden dat we onze ‘WE SLAGEN ER NOG ONVOLDOENDE IN OM DE BELANGEN VAN ONZE SECTOR GOED NAAR VOREN TE BRENGEN’ Laurens Hoedemaker neemt eind december afscheid als voorzitter van de Centrale Organisatie voor de Vleesindustrie (COV) en Vereniging voor de Nederlandse Vleeswarenindustrie (VNV). “Er gebeurt gigantisch veel in en rondom de vleessector. Veel dossiers lopen door of zijn zelfs nog intenser geworden. Krimp van de veestapel, het Convenant Dierwaardige Veehouderij, de problemen bij de NVWA, wisselende politiek, de economie en een mogelijke handelsoorlog met China. Het kwam allemaal voorbij in de afgelopen 3,5 jaar, maar veel van die dossiers zijn nog steeds actueel. Mijn opvolger hoeft zich alvast niet te vervelen”, lacht Hoedemaker.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4