28 MEAT&CO NR 6 2024 INTERVIEW SELO is onder meer leverancier van de machines van Karl Schnell, maar heeft tevens een sterke focus op het leveren van (remote) service, support en onderhoud. “In het verleden had onze service veel meer een ad hoc karakter, waarbij monteurs alleen naar producenten toegingen bij storingen of het jaarlijkse onderhoud. Zo’n zeven jaar geleden hebben wij echter een andere koers ingezet, waarbij we vooral aan de slag zijn gegaan met het hoe en waarom van storingen, slijtage of kapotte onderdelen. Wat is de reden dat bijvoorbeeld een lager kapot is gegaan? Op deze wijze hebben we enorme hoeveelheden data verzameld en kunnen we leren wat er mis is gegaan en voor de toekomst voorkomen dat het opnieuw fout gaat en de productie stilgelegd moet worden. Daar is een foodproducent enorm bij gebaat”, verduidelijkt servicemanager Harmen Hietbrink, die binnen SELO verantwoordelijk is voor alle aftersales. Trainingen van hoog niveau Schots legt uit dat SELO speciale meetapparatuur heeft ontwikkeld waarmee problemen op het gebied van slijtage vroegtijdig opgespoord kunnen worden, waardoor de technische dienst bij voedingsmiddelenfabrikanten tijdig onderdelen kan vervangen. “Wij bieden onderhoudstrainingen aan zowel productiepersoneel als technisch personeel bij onze klanten. En bij voorkeur ook nog aan de managers, zodat iedereen binnen een vleesverwerkend bedrijf van de hoed en de rand weet. Ons credo is niet voor niets Manufacturing with intelligence”, zegt Schots. “Het zijn dezelfde soort trainingen die onze eigen servicemonteurs ook hebben gevolgd, waardoor kennis en kunde na het volgen van een training op een hoog niveau zitten. Deze trainingen gaan veel verder dan enkel leren welke spare parts vervangen moeten worden of hoe je een nieuwe lager moet plaatsen. We leggen gedetailleerd de processen uit; bijvoorbeeld de training ‘van bevroren ‘ZONDER GOEDE SERVICE HEB JE ZELFS AAN DE BESTE MACHINE NIKS ZODRA DEZE STILSTAAT’ Support, onderhoud en (remote) service vormen bij SELO meer dan een detail in de dagelijkse dienstverlening. Door een koerswijziging bij het bedrijf uit Hengelo (OV) is service sinds enkele jaren verworden tot een essentieel onderdeel bij de verkoop van machines. “Je kunt de allerbeste machine hebben, maar zonder goede service heb je er helemaal niks aan zodra deze stilstaat”, benadrukt Maarten Schots, technical support engineer bij SELO, dat apparatuur ontwerp, fabriceert en levert voor de verwerking van vlees, eiwitten, food en pet food.
RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4