NBT Magazine nr.1 2018

NB T M a g a z i n e n r 1 2 0 1 8 15 te tillen. Dit is al met al een hele bijzondere faciliteit. Hier kunnen we onze klanten helpen, want zien is toch vaak geloven, maar het is ook een kennis- en testcentrum voor onszelf. We willen ook onze eigen kennis vergroten”, zo vertelt Nigel. PROBLEMEN SIMULEREN Als voorbeeld haalt Nigel wat testcases aan. “We hebben hier nu al een aan- tal klanten over de vloer gehad om met hun eigen grondstoffen hun eigen producten te maken op onze lijn. Dan gaan we ervoor zorgen dat het product dat zij uiteindelijk willen van de band komt. Maar we gaan verder, want we simuleren ook problemen die kunnen optreden. Dat kan in het deeg zijn, maar we simuleren ook eventuele stilstand. Wat gebeurt er dan met het pro- duct? En daar kunnen we ons dan weer op aanpassen. Zo leer je heel veel en tackel je van tevoren eventuele problemen.” Maarten vult aan: “Onlangs hebben we een heel mooi project in Nederland mogen realiseren voor een grote klant, die graag zijn brood op een ande- re manier dan traditioneel gewend wilde produceren. Wij vragen dan niet waarom, maar we gaan het verzorgen. Wel hebben we het KGTC ingezet om de mensen intern te overtuigen van de ‘nieuwe’ manier van werken. Er was nogal wat scepsis, maar door het te laten zien hoe het in de praktijk eraan toe gaat, raakte men overtuigd van de werkwijze.” KAAK-FAMILIE In het KGTC wordt druk getest en het mooie; je ziet de machines van Benier en DrieM in harmonie samenwerken. “We zijn geen concurrenten van elkaar, ook al bevinden we ons in dezelfde industrie. We zijn allemaal onderdeel van de Kaak-familie. De kracht van de Kaak Group is natuurlijk dat we het complete traject voor een klant kunnen verzorgen, maar een klant kan net zo goed voor stand alone machines kiezen. Het streven van alle diverse Kaak- bedrijven is wel om de beste binnen hun eigen discipline te zijn. We zijn specialisten in ons eigen gebied en als we gekoppeld worden aan de andere Kaak-bedrijven, krijg je het allerbeste resultaat. Het gezamenlijke doel van alle bedrijven is natuurlijk de beste oplossing verzorgen om het beste product voor onze klanten te realiseren.” TREND Er is met het openen van het KGTC voor DrieM meteen de mogelijkheid om de laatste ontwikkelingen te tonen. Maarten: “De trend om minder hulpstof- fen te gebruiken in je deeg en terug te gaan naar de basis met meel, gist, zout en water zien we ook bij onze klanten. En dan hebben we over veel water, 90%, maar wel op een verantwoorde manier. Je krijgt daar slappere degen van en dat dient met heel veel zorg behandeld te worden. Daarop spelen we nu in en dat kunnen we laten zien in het KGTC.” In het KGTC worden demonstraties en tests verzorgd. “Er is natuurlijk een duidelijk verschil tussen een demo – waarin wij laten zien wat we met onze machines kunnen – en een test, waar we de grondstoffen van de klant gebrui- ken om tot zijn gewenste eindproduct te komen”, zo vertelt Nigel. “Bij een test laat je de realiteit zien, maar we bootsen dus ook mogelijke problemen na. Het KGTC is niet persé een showroom. Het is een kenniscentrum waar onze klanten én wijzelf kunnen leren.” KWALITEIT Er breken leuke tijden aan, zeker als het gaat om innovaties, zo zeggen Maarten en Nigel. Maarten: “De industrialisering heeft plaatsgevonden en nu zie je dat grote industriële klanten zich meer en meer gaan richten op het optimaliseren van de productieprocessen. Het finetunen, kleine details aan- passen en ze zo helpen de productkwaliteit naar een hoger niveau te helpen.” “Het heeft ook met de trends te maken”, aldus Nigel. “Je ziet dat iedereen bewuster is van wat ze eten en dat er meer voor kwaliteit wordt gekozen zodoende. Het is ons streven om het kwaliteitsniveau van een goede ambach- telijke bakker op grotere schaal na te bootsen. We slagen daar steeds beter in, maar zij geven nog steeds de maatstaf aan. Niks dan respect voor de ambach- telijke bakker, want ze doen hun stinkende best, maar we proberen uiteraard wel hun kwaliteitsniveau te benaderen.” KENNISCENTRUM Het sparren met klanten en het testen in het KGTC heeft zelfs nu in de korte tijd dat het Technology Center open is, heel veel waarde gehad voor DrieM, Benier en de gehele Kaak Group. “We leren zoveel, mede doordat onze klan- ten ons feedback geven over wat beter kan. Wat wel een vereiste is, is een balans in de aanwezige kennis van onze kant en van onze klant. Is daar een disbalans, dan leun je te veel op elkaar. Maar ook daar biedt het KGTC als kenniscentrum weer uitkomst. Hier kunnen we de kennis van onze klanten ook vergroten. Het KGTC is eigenlijk het kloppende hart van de gehele Kaak Group. Hier kunnen we onze passie voor brood laten zien en onze klanten beter helpen. We gaan hier nog hele spannende dingen meemaken, maar daar mogen jullie waarschijnlijk in de toekomst nog veel meer over schrij- ven”, zo besluit Nigel. Meer informatie: DrieM Tel. +31 (0)73 751 8000 www.kaakgroup.com

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4