NBT Magazine nr.1 2018

NB T M a g a z i n e n r 1 2 0 1 8 45 N i e u w s IN MAART ZAL DE DRIEJARIGE IMAGOCAMPAGNE ‘BROOD. GOED VERHAAL.’ VAN START GAAN IN NEDERLAND EN BELGIË. DE BREDE COMMUNICATIECAMPAGNE IS HET RESULTAAT VAN EEN UNIEKE SAMENWERKING TUSSEN DE NEDERLANDSE EN BELGISCHE BAKKERIJBRANCHE EN HEEFT ALS DOEL OM HET VOLUME VAN DE BROODCONSUMPTIE TE STABILISEREN. DE CAMPAGNE WORDT GEFINANCIERD MET STEUN VAN DE EUROPESE UNIE EN DOOR EEN BIJDRAGE VAN DE VERSCHILLEN- DE BRANCHEORGANISATIES. De afgelopen jaren heeft het imago van brood flinke deuken opgelopen. Onder andere dieetboeken, zelfverklaarde voedingsgoeroes en spookverhalen in de (sociale) media hebben ervoor gezorgd dat het vertrouwen in brood gedaald is. De consument is hierdoor in verwarring geraakt. De campagne zal de consu- ment bevestigen dat brood lekker, veelzijdig, voedzaam, fantastisch in zijn een- voud en onderdeel van de rijke Europese eetcultuur is. BROOD.NET Gedurende drie jaar zal de belevingscampagne de positieve waarden van brood middels een ‘ode’ in de schijnwerpers zetten. Via televisie, radio, websites, sociale media, tastings en evenementen zullen miljoenen consumenten worden bereikt. Ook Brood.net zal onderdeel uitmaken van de campagnestrategie. Via de website die vorig jaar ruim 1,1 miljoen bezoekers trok, zal de consument transparante informatie krijgen over brood. Binnen de brede aanpak van de campagne worden ook de wetenschap en voedingskundigen als belangrijke doelgroepen meegenomen. UNIEKE SAMENWERKING In het project participeert een groot aantal organisaties. Namens Nederland zijn hierin de NVB, NBOV en NEBAFA vertegenwoordigd. Vanuit België participe- ren FBGG (Federatie voor grote bakkerijbedrijven), UNIFA (de vereniging van Belgische fabrikanten en importeurs van grondstoffen voor bakkerij, patisserie, chocolatiers en ijsbereiders), KVBM (De Koninklijke Vereniging der Belgische Maalders), Instituut Brood & Gezondheid VZW en Bakkers Vlaanderen. Nooit eerder werd er door zoveel partijen uit de branches samengewerkt om één doel te bereiken. NBC EN IB&G PROJECTLEIDERS Het Nederlands Bakkerij Centrum en Instituut Brood & Gezondheid (IB&G) heb- ben namens ondergetekende partijen het plan ingediend bij de Europese Unie. Beide partijen zullen de komende drie jaar het project begeleiden. DRIEJARIGE IMAGOCAMPAGNE ‘BROOD. GOEDVERHAAL.’ VAN START

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4