NBT Magazine nr1-2023 Online

NBT MAGAZINE NR 1 2023 36 GRONDSTOFFEN “BIJ DAWN FOODS GELOVEN WE DAT VEGANISTISCH EN GLUTENVRIJ BAKKEN GEEN UITDAGING HOEFT TE ZIJN VOOR BAKKERS” JE KUNT ER ALS BAKKER EIGENLIJK NIET MEER OMHEEN: GLUTENVRIJE EN VEGAN PRODUCTEN ZIJN VOOR EEN DEEL VAN JOUW DOELGROEP EEN MUST GEWORDEN. OF HET NU UIT INTOLERANTIES OF VANUIT EEN OVERTUIGING IS; ER IS EEN GROTE MARKT VOOR LEKKERE, SMAAKVOLLE PRODUCTEN GEPRODUCEERD ZONDER GLUTEN OF DIERLIJKE PRODUCTEN. DAWN FOODS IS EEN VOORLOPER OP HET GEBIED VAN EEN ZEER DIVERS GLUTENVRIJ EN VEGAN ASSORTIMENT VOOR BAKKERS EN SARAH BROWNER (MARKET RESEARCHER & INSIGHTS MANAGER VAN DAWN FOODS) WEET DAAR ALLES OVER TE VERTELLEN. WIJ SPRAKEN DAN OOK MET HAAR. De vraag naar veganistische en glutenvrije producten groeit onder consumenten. Zijn bakkers op de hoogte van de mogelijkheden? “De trends ‘glutenvrij’ en ‘veganistisch’ zijn de afgelopen jaren steeds populairder geworden en op dit moment is er ook geen enkele reden om te denken dat dit minder gaat worden. Het is zelfs de verwachting van de consument geworden dat er glutenvrije en veganistische opties op ieder menu staan. Volgens onze recente ‘Bakery Trends Survey’ is 57% van de Europese consumenten bereid om meer zoet gebak te proberen met claims dat het beter voor je gezondheid zijn, zoals bij glutenvrij, veganistisch en suikerarm het geval is. Vegan wordt de komende jaren een van de grootste voedingstrends. De veganistische beweging wordt gedreven door millennials en generatie Z: jongeren tussen de 20 en 34 jaar die meer ethische en compassievolle keuzes willen maken. Uit hetzelfde eigen onderzoek hebben we trouwens ontdekt dat 61% van de Europese consumenten die veganistische zoete gebakjes probeerden, het ook lekker vonden. Naarmate de belangstelling voor veganistische bakkerijproducten blijft stijgen, nemen natuurlijk ook de markt en de commerciële kansen voor bakkers toe.”

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4