NBT Magazine nr1-2023 Online

NBT MAGAZINE NR 1 2023 41 TEAROOM Naast het nieuwe winkelconcept, kunnen de klanten van Bakkerij Van Otten ook op hun gemak wat eten en drinken in de Tearoom. “Toen we in 1990 als derde generatie hier startten, was er ook al een tearoom, maar daar ging de Entenaar niet zitten. Die tijden zijn veranderd. We hebben twee jaar geleden de winkel in Borne geopend en dat is veel meer een lunchcafé waar twee koks live koken. Dat is hier in Enter geen optie, want daar is geen behoefte aan, maar een leuke plek om een kop koffie te drinken en wat lekker te eten, daar was wel ruimte voor. Er zijn al genoeg brasserieën en cafés hier in Enter en we willen ons niet mengen in een verdringingsmarkt. Leven en laten leven, dat past veel beter bij ons. Onze tearoom is gezellig, warm, huiselijk en vertrouwd. We zijn heel tevreden met het resultaat.” HEROPENING In totaal was het nodig om de winkel ruim vijf weken te sluiten voor de realisatie van de verbouwing. “In die tijd hebben we met een verkoopwagen hier vlakbij onze klanten toch nog kunnen voorzien van onze producten. We hebben er ook voor gekozen om de winkel niet af te plakken of iets dergelijks, zodat iedereen kon zien hoe alles vorderde. Mensen zijn toch nieuwsgierig en zo creëer je iets meer verbondenheid denk ik. We openden eind vorig jaar – op 22 november – onze deuren en iedereen was heel erg onder de indruk. ‘Een aanwinst voor het dorp’ was een veelgehoorde opmerking. Natuurlijk hebben we er wat druk op gezet om alles voor de feestdagen af te krijgen en dat heeft zijn vruchten afgeworpen. Omzet technisch hebben we het heel goed gedaan en Enter was de afgelopen periode de meest stijgende winkel.” NIEUWE GENERATIE Eric vormt samen met zijn vrouw Irma de derde generatie Van Otten die betrokken is bij het familiebedrijf en de vierde generatie is inmiddels ook al betrokken bij het dagelijkse reilen en zeilen van de bakkerij en de winkels. “Mijn oudste zoon Jorn en dochter Esmee zijn hun weg aan het vinden in onze organisatie. Jorn is heel goed met cijfers en HR en Esmee vindt het management erg leuk. Ze krijgen alle ruimte om zelf te ondervinden wat ze leuk vinden en waar ze plezier uit halen. Er is geen druk vanuit ons. We vinden het heel leuk dat ze nu deze keuzes maken. Onze jongste zoon Wes heeft de Cas Spijkers Academie gevolgd en is ervaring aan het opdoen bij sterrenrestaurants. Ook geweldig om te doen en wie weet komt hij ook nog in het bedrijf te werken. Als ze maar gelukkig zijn. Ze moeten zelf de verantwoordelijk willen en kunnen nemen.” Met alle mooie stappen die de laatste jaren gezet zijn, lijkt de patisserie- en broodspecialist helemaal klaar voor de toekomst. “Zo voelt het ook. We zouden nog wel wat groei kunnen realiseren qua capaciteit in de bakkerij, maar aan de andere kant wordt het logistieke proces al wat krap, dus misschien moeten we daar gaan uitbreiden. Investeren hoort erbij en je moet standvastig zijn in moeilijke tijden. We hebben daarnaast het geluk dat we nog een vast energiecontract hebben tot het einde van het jaar. Anders waren wij nu ook al tonnen meer kwijt en dat vang je niet zomaar op. Maar de grondstofprijzen zijn ook weer significant toegenomen, dus daar hebben we wel mee te maken. Het hoort allemaal bij het ondernemen en we proberen er het beste van te maken.” OVER THE BREADHOUSE ‘The Breadhouse’ is een stichting opgericht door Eric van Otten die bakkerijen wil opzetten op plaatsen waar daar behoefte aan is. “Stichting The Breadhouse verzorgt bakkerijprojecten voor de eerste levensbehoefte in arme gebieden. In deze bakkerijen worden broden gebakken om de lokale bevolking te voorzien van hun eerste levensbehoefte brood. Het ideaal is om mensen te helpen.” Door zijn ervaringen met The Breadhouse kwam Eric op het idee om verplaatsbare bakkerijen in zeecontainers te realiseren. “Deze zogenaamde BakeTainers worden op dit moment getest om te kijken wat wij theorie hebben bedacht, in de praktijk ook echt werken. Door een bakkerij in een zeecontainerplaats te plaatsen, kan de bakkerij gemakkelijk worden verplaatst. Het doel van de BakeTainer is het bouwen van broodhuizen in gebieden met veel armoede. Er is dus een mogelijkheid om de lokale bevolking van brood te voorzien. Wij geloven dat de BakeTainer kan bijdragen aan een betere wereld. Er is al heel veel behoefte aan deze BakeTainers en we hebben al aanvragen uit Zuid-Afrika, Sierra Leone, Niger, Pakistan en ons doel is ook om in Oekraïne de mensen te helpen. Ons doel is om 1.000 BakeTainers te plaatsen wereldwijd, dus we kunnen wel wat hulp nog gebruiken. Hoe meer mensen we kunnen helpen, hoe mooier”, aldus Eric. Meer informatie is te vinden op www.thebreadhouse.org en www. baketainer.com. Voor een ieder die wil bijdragen aan het realiseren van een bakkerijcontainer: Stichting The Breadhouse, rekeningnummer NL17RABO0302591443 ALS BEDRIJF ZIJNDE MAKEN WE STAPPEN VOORWAARTS EN DAT GAF ONS ONDER MEER DE RUIMTE HIER IN ONZE WINKEL IN ENTER – WAAR VOORHEEN OOK DE BAKKERIJ GEVESTIGD WAS – OM EEN NIEUW CONCEPT TE REALISEREN EN DE WINKEL WAT TE VERGROTEN

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4