NBT magazine nr1-2025 Online

40 NBT MAGAZINE NR 1 2025 Iedereen heeft zijn eigen specialisme, zo ook bij AVT. “Wij zijn geen experts in silo’s, mixers, kneders of ovens, en daar zijn we eerlijk over. Onze kracht ligt volledig bij het transporteren, snijden en verpakken van brood en broodproducten. En juist op dat vlak maken we het verschil met onze service.” Waarom goed onderhoud onmisbaar is “Goed technisch personeel is schaars en dat merken we steeds vaker. Machines krijgen niet altijd op tijd preventief onderhoud, waardoor ze op cruciale momenten uitvallen. Vaak blijkt dat storingen niet op zichzelf staan, maar het gevolg zijn van meerdere INTERVIEW AVT: “GOEDE SERVICE MAAKT ECHT HET VERSCHIL” Een topmachine is pas echt waardevol als deze blijft draaien. “Zonder goed onderhoud staat zelfs de beste machine stil. Dit besef drijft ons bij AVT b.v. uit Oudenbosch. Wij bouwen niet alleen hoogwaardige broodsnijmachines, taartsnijmachines, verpakkingsmachines en clip-sluitmachines, maar zorgen er met onze eigen servicedienst ook voor dat deze optimaal blijven presteren. Naast onze eigen machines onderhouden we ook apparatuur van andere merken, zoals Hartmann en Hoba. Met jarenlange ervaring in de wereld van snijden en verpakken mogen we gerust zeggen dat dit ons specialisme is”, aldus Mischa Waterlander. onderliggende problemen. Soms heeft een 'handige kennis' een oplossing proberen te bieden, maar is de situatie daardoor alleen maar ingewikkelder geworden.” “Onderhoud begint bij het schoonhouden van uw machines”, zegt Mischa. “Het dagelijks verwijderen van kruimels en broodresten en wekelijks reinigen van messen en oppervlakken voorkomt veel problemen. Regelmatig onderhoud maakt het bovendien mogelijk om kleine defecten vroegtijdig op te sporen. Natuurlijk zijn er onderdelen die u zelf niet kunt bereiken; daarvoor is preventief onderhoud door specialisten nodig.” Mischa geeft een recent voorbeeld. “Onze monteurs werden ingeschakeld bij een machine waar het vacuüm niet goed functioneerde, waardoor broden te los in de verpakking zaten. De technische dienst van de bakkerij had de machine regelmatig onderhouden, maar miste de specifieke kennis om het probleem volledig te verhelpen. Uiteindelijk kostte het een volle werkdag om het vacuümsysteem weer op orde te krijgen. Dit bewijst dat een eigen technische dienst niet minder gekwalificeerd is, maar simpelweg te maken heeft met een te breed scala aan machines.”

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4