NBT magazine nr1-2025 Online

NBT MAGAZINE NR 1 2025 45 Achtergrond in het ambacht Joep weet als geen ander wat er speelt in een ambachtelijk bedrijf, want hij groeide op tussen de geur van versgebakken brood en het geluid van draaiende bakkersovens. “Al van kinds af aan zag ik hoeveel voedsel er wordt weggegooid. De meeste mensen die ondernemen kijken met een technische benadering naar verspilling en is het slechts een cijfert of percentage. Maar voor mij was het altijd een werkelijk beeld van de hoeveelheid stapels kratten en vuilniszakken. Dat doet toch iets met je. Die bewustwording had ik dus al vanaf een jonge leeftijd en daar is het zaadje ook al geplant om iets te doen tegen voedselverspilling.” Partners Joep begon anderhalf jaar geleden met het uitwerken van zijn idee voor Vers voor Vandaag. “Toen ben ik actief aan de slag gegaan met het idee en ben ik via het LIOF (de regionale ontwikkelingsmaatschappij voor Limburg die innovatieve ondernemers ondersteunt met advies, netwerk en financiering red.) in aanmerking gekomen voor het Business Innovation Program Food. Dit programma helpt ondernemers in de Food- en Agrisector om een duurzaam verdienmodel te ontwikkelen. Door deel te nemen aan dit programma heb ik in tien welken gebouwd aan mijn business model en begin dit jaar ben ik in zee gegaan met Encore Digital Agency om de app daadwerkelijk te gaan bouwen. Zij zijn een waardevolle partner voor mij geworden, net als mijn broer Bas die mij geholpen heeft met de financiering van dit project, maar ook zijn bakkersbedrijf heeft opengesteld voor de pilot.” Eerste resultaten De pilot die vanaf oktober is gedraaid met de drie bakkerijwinkels van Boulangerie Gommans in Sevenum, Horst en Swalmen, maar ook bij Keurslager Ferry Janssen in Sevenum, heeft veel inzichten gebracht. “Wat we zien is dat er zeker veel animo is voor de verrassingspakketten die aangeboden worden voor de helft van de prijs. Je boort daarbij echt een nieuwe doelgroep aan. Je kunt meerdere opties kiezen in het tegengaan van verspilling. Dat kan bijvoorbeeld door producten tegen het einde van de dag tegen licht gereduceerde prijzen aan te bieden in je eigen winkel, dus onder je eigen klanten. Maar je kan er ook voor kiezen om een nieuwe doelgroep aan te spreken die normaal niet in de winkel koopt en proberen hen te triggeren met een hogere korting voor een verrassingspakket met producten die eigenlijk nog gewoon als vers bestempeld mogen worden. Dit zijn mensen die doorgaans ook niet bereid zijn om meer te betalen voor een product bij de bakker en dus wellicht voor het eerst in aanraking komt met de producten. Als ze dan positief verrast worden door de producten die ze ontvangen, kan het zomaar zijn dat ze wél op een feestelijk moment kiezen voor de lekkere producten van de ambachtelijke bakker.” Goed voedsel weggooien kan écht niet meer Voedselverspilling tegengaan is niet alleen vanuit een duurzaamheidsoogpunt een must, vindt Joep. “Voedselverspilling is verantwoordelijk voor maar liefst 10 procent van de totale CO2-uitstoot wereldwijd. Goed voedsel weggooien kan écht niet meer. Door minder voedsel te verspillen, dragen we bij aan een gezondere planeet. We verminderen de uitstoot van schadelijke gassen en helpen klimaatdoelen te bereiken. Ook bevorderen we een circulaire economie waarin grondstoffen keer op keer worden gebruikt. We besparen land en beschermen de biodiversiteit. Daarnaast worden we minder afhankelijk van wereldwijde grondstoffen en bouwen we een robuust voedselsysteem dat iedereen van voldoende en goed voedsel voorziet.” Nog veel te winnen “Vandaag verspillen we maar liefst 42% van de gezonde voeding in de EU. We produceren en consumeren zonder voldoende rekening te houden met de impact op de natuurlijke rijkdommen van onze planeet. Daarom moeten we “meer doen, met minder”. Vers Voor Vandaag streeft naar een verspillingsvrije ambachtelijke versbranche in 2030. We maken dit mogelijk door verswinkels in staat te stellen hun restproducten te verkopen voor een eerlijke prijs. Zo voorkomen we samen voedselverspilling en bouwen we aan een duurzame toekomst. De animo is er in ieder geval. Na de pilot die we gedraaid hebben, zijn begin dit jaar meerdere versspecialisten gestart met de verkoop via onze app. We hebben een bemoedigende start, maar er is nog veel marktaandeel én bewustwording te winnen.” Meer informatie: www.versvoorvandaag.nl WE BRENGEN DE MACHT TERUG NAAR HET AMBACHT

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4