NBT Magazine nr 2 2018

C o v e r s t o r y DE GROTE PROJECTEN BINNEN UW BEDRIJF ZIJN DE MEEST UITDAGENDE NATUURLIJK. BIJ HET REALISEREN VAN BIJVOORBEELD EEN NIEUWE PRODUC- TIELIJN KOMT ENORM VEEL KIJKEN. WAAR KIEST U VOOR QUA PROCESMACHINES ZOALS DEEGBEREIDING, DOSEERTECHNOLOGIE EN OVENS? EN VOOR WELKE AANBIEDER MOET JE DAN GAAN? KEUZES TE OVER EN DAN HEBBEN WE HET NOG NIET OVER DE VERDERE ROMPSLOMP DIE KOMT KIJKEN BIJ HET REALISEREN VAN EEN DERGELIJK PROJECT. EEN GERUSTSTELLENDE GEDACHTE IS DAT U DIT BIJ ÉÉN PARTIJ KUNT ONDERBRENGEN, DIE U MET MEER DAN TWINTIG JAAR ERVARING GEDEGEN ADVIES GEEFT ÉN WAAR U OOK NOG EENS DE SERVICE DOOR KAN LATEN VERZORGEN. ARTISO BIEDT U DEZE MOGELIJKHEDEN MET EN ROND HET REALISEREN VAN INSTALLATIES TOT TURNKEY PROJECTEN. WIJ WAREN OP BEZOEK BIJ ARTISO EN TER PLAATSE KONDEN WIJ ONMIDDELLIJK HUN ENTHOUSIASME VOELEN. WIJ SPRAKEN MET EIGENAAR JIM SMETS OVER DE WERKZAAMHEDEN VAN ARTISO EN WAAR HET BEDRIJF VOOR STAAT. “HET IS ONZE FILOSOFIE OM PROJECTEN OP EEN AANGENAME MANIER RECHTSTREEKS EN EFFICIËNT TE LATEN VERLOPEN TUSSEN DE FABRIKANT EN ONZE KLANT”, ZO VERTELT JIM ONS ONDER MEER. Artiso: totaalpartner VOOR TURNKEY PROJECTEN NB T M a g a z i n e n r 2 2 0 1 8 23 We kunnen begrijpen dat sommige Nederlandse lezers Artiso wellicht nog niet goed kennen. Het bedrijf heeft echter een zeer goede reputatie opgebouwd de afgelopen decennia en met de overname van het bedrijf door Jim Smets in 2011 waait er een frisse wind bij Artiso. “Ik ben al sinds 1997 werkzaam bij het bedrijf en kreeg in 2011 de mogelijkheid de activiteiten voort te zetten onder mijn leiding. Ik zag de enorme potentie en heb dan ook de stap gezet en het bedrijf overgenomen. Ik had mijn eigen visie over hoe we de werkzaamheden konden perfectioneren om zodoende te groeien. We hebben de afgelopen jaren dan ook het één en ander veranderd, met als resultaat een omzetverdubbeling en tevens een verdubbeling van het personeelsbestand. Daarbij focussen we ons op specia- lisatie. Dat heeft tot gevolg dat Artiso is opgesplitst in verschillende bedrijfstakken, te weten Artiso Bakery, Artiso Pastry (Banket-Biscuiterie), Artiso Services en Artiso Ice Cream Equipment (Carpigiani Ambachtelijk Benelux)”, aldus Jim. SPIL TUSSEN KLANT EN FABRIKANT Gevraagd naar de voornaamste activiteiten van Artiso, antwoordt Jim: “Wij zijn de spil tussen klant en fabrikant. Heel plat gezegd verzorgen wij het voor- en naverkoop proces, de installatie en het onderhoud van machines en productielij- nen voor zowel bakkerij en banketbedrijven als ook ijsbereiders. Onze doelgroep zijn vakdeskundigen die de beste producten op de markt willen zetten en die groei ambiëren. Hiervoor leveren wij oplossingen door knowhow en ervaring en selecteren wij geschikte duurzame apparatuur. Wij wensen authentiek betrokken te zijn bij onze klanten, waardoor we door het leveren van kwaliteit en service een langdurige relatie opbouwen.” ADVIES “We zijn niet een standaard tussenpersoon/agent”, zo wil Jim benadrukken. “Het is zeker zo dat wij een goede relatie hebben met de merken die wij vertegenwoor- digen in de Benelux of alleen de Belux, maar er is voor onze klanten geen prijs- verschil voor hetgeen ze willen aanschaffen. Wij voorzien onze klanten van advies en als we goed advies geven en er wordt overgegaan tot aanschaf, dan worden wij betaald door de fabrikant. “No cure no pay” dus. Het belang van de klant staat hierin bij ons voorop, want het beste eindresultaat, daar draait het om, ook al gaat dat weleens ten koste van onze eigen portemonnee.” COMMUNICATIE Als voorbeeld van hoe Artiso doorgaans haar klanten ontzorgt, stipt Jim com- municatie aan. “Wij hebben de persoonlijke contacten bij de fabrikant en we weten door het voortraject te doorlopen samen met onze klanten, wat zij willen. Zodoende kunnen wij op een efficiënte manier communiceren met beide partijen. Een verkeerde communicatie kan voor irritaties en misvattingen zorgen. Door dat uit handen te nemen en alles in goede banen te leiden, zorgen we voor een pretti- ge samenwerking tussen alle partijen. Daarbij vinden wij de wijze van communi- catie van groot belang. We willen graag op een menselijke en persoonlijke manier met onze klanten in contact staan. Het gaat er niet over wat we doen, maar hoe het overkomt bij onze klant. Als zij het gevoel hebben dat we alles op een prettige manier in goede banen leiden, dan hebben we een klant voor het leven. Dat is ons doel: een lange termijn samenwerking.” GEA BAKERY (COMAS EN IMAFORNI) De recente groei van Artiso heeft er onder meer mee te maken dat Artiso meer en meer gevraagd wordt voor grote industriële projecten. “Als het gaat om turnkey projecten voor banket en biscuiterie werken wij samen met onze partner GEA Bakery. Met de overname, nu drie jaar geleden, van Comas en Imaforni is GEA Bakery een vooraanstaande partner voor de bakkersbranche geworden. Deze is een toonaangevende leverancier van hoogstaande industriële verwerkingsappa- ratuur en oplossingen voor zoete en hartige taarten, koekjes en biscuits, crackers en snacks. Wij mogen gebruik maken van de expertise, ervaring en het aanbod van Comas en Imaforni, maar ook van de testcentra. Dat zorgt voor geweldige mogelijkheden. Verder hebben we ook samenwerkingen met wereldwijd erkende bedrijven om onze klanten de beste oplossingen en de laatste nieuwe technolo- gieën aan te bieden.” SERVICEAFDELING Ook qua ondersteuning is Artiso er alles aan gelegen om haar klanten volledig te ontzorgen. “We hebben zodoende onze eigen serviceafdeling. Dat doen we omdat we sterk geloven in een totale samenwerking. We richten ons niet alleen op de in- en verkoop van machines. We gaan een stap verder. We bieden daarom een 24/7 technische service aan onze klanten die wordt verzorgd door een servi- ceploeg van momenteel acht mensen, die nog verder uitgebreid wordt. Binnen dit team wordt sterk ingezet op specialisatie. Een goede service is de basis van een consistent bedrijf.” SPECIALISATIE Aan alles merk je dat Artiso de laatste jaren grote stappen voorwaarts heeft gezet, waarbij meer ingezet wordt op een langdurige samenwerking met klanten door ook in het voortraject te focussen op specialisatie. “Ik richt mij samen met Bruno Pouliart op de banket- en biscuiteriebranche, terwijl Peter Borremans verantwoor- delijk is voor onze bakkerijprojecten in de Benelux. Voor de Franstalige markt hebben we recent Manu Nardella aangesteld. We hebben allemaal een andere inbreng, waar ik een theoretisch elektromechanische achtergrond heb, zijn Bruno en Peter meer gericht op het proces voor het maken van het eindproduct gezien ze beiden een eigen bakkerij bestuurd hebben. Manu heeft dan weer meer een economische achtergrond en ruime ervaring in de gestructureerde opvolging van bakkerijprojecten. Zo zorgen we voor een goede mix van kennis, specialisatie en ervaring en kunnen we op verschillende gebieden adviseren.” 2018 Als voornaamste doel voor 2018 hebben Jim en zijn medewerkers voorgenomen om de klanttevredenheid en de communicatie nog verder te verbeteren. “Het is niet omdat wij de perfectie nastreven, dat bij ons alles al perfect loopt. De klant bepaalt tegenwoordig de koers van onze onderneming. Als zij een bepaalde manier van samenwerking willen, moeten wij ervoor zorgen dat we dat kunnen bieden. Communiceren met onze klanten is daarbij een belangrijk gegeven. Het bepaalt ook hoe ze naar ons kijken. We willen niet als arrogant gezien worden, maar als een bedrijf waar je op een prettige en leuke manier mee samenwerkt. We werken allemaal heel hard hier, niemand loopt de kantjes ervan af, maar het persoonlijke aspect en privé gaan voorop. Om verder te groeien en met andere woorden verder te investeren in een betere begeleiding van onze klanten, hebben we als doel gesteld om ook dit jaar een welbepaald resultaat te halen. Dit kan natuurlijk alleen als de klant ons het vertrouwen wil geven om met ons een project op te starten. Het is onze overtuiging dat je als klant en fabrikant meerwaarde krijgt en ontlast wordt door ons te betrekken als partner. We hopen dan ook dat we de kans krijgen om ons te bewijzen.” Meer informatie: Artiso NV, tel. +32 (0)3 489 22 95 , www.artiso.be Peter Borremans, Manu Nardella, Bruno Pouliart en Jim Smets NB T M a g a z i n e n r 2 2 0 1 8 22

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4