NBT magazine nr2-2020 Online

NB T M a g a z i n e n r 2 2 0 2 0 25 C o l u m n Wij mensen zijn goed in “Paniek”. Het is een reactie, een soort van overlevingsmechanisme dat we geërfd hebben uit de oertijd en is zeker niet altijd even goed doordacht. Kijk maar eens wat er nu gebeurt. Er doet zich onverwacht snel een onbekende en gevaarlijke situatie voor en er is schrik en jawel! Paniek! Wij mensen komen dan direct in actie om spreekwoordelijk te “overleven”, niet zoals in de oertijd maar toch. Sommigen verlammen in eerste instantie helemaal, anderen gaan om onverklaarbare rede toiletpapier “hamsteren”, er zijn erbij die rustig blijven, er zijn er die hun gezonde verstand gebruiken en weer anderen doen als of er niets aan de hand is , de welbekende ‘steek- je-kop-in-het-zand-methode’. Iedereen reageert op zijn eigen manier, maar humor viert hoogtij. We vertonen in eerste instantie dus een soort oergedrag om te overleven, nemen impulsieve beslissingen om ons zelf te beschermen, maken een tijdelijk plan en bepalen vervolgens een exit strategie. Nu de situatie alweer enige tijd voortduurt en de door de overheid genomen maatregelen aanhouden, wij uit-geknutseld zijn met schermen van plexiglas en plastic zeiltjes en de tape op de vloer alweer slijt, worden sommige dingen alweer gewoon gevonden. Zelfs dingen die we tot acht weken geleden als abnormaal en onvoorstelbaar hadden betiteld, worden gewoon. Het spektakel is eraf, de situatie is onder controle - lijkt het - en mensen raken door de beperkingen verveeld. Continue updates van coronacijfers, het wordt saai! Gebeurt er dan helemaal niets anders meer? Er is zeker nu wel weer behoefte aan iets nieuws onder de zon, iets onverwachts, iets leuks. Dit kunt u zien als kans. Als u een leuk idee heeft, breng het maar direct tot uitvoering. Doe het in ieder geval voordat de alles verwoestende economische tsunami onze wereld dadelijk overspoeld en het financiële landschap en klimaat voorgoed verandert, want dan is het weer paniek. De paniek die ons overvalt maakt stofjes los en brengt meer in ons boven: we blijven alert en worden plotseling bijzonder creatief, er is gek genoeg van alles mogelijk! Een leuk voorbeeld dat ik langs zag komen nadat Premier Rutte aangekondigd had dat we geen handen meer mochten schudden, waarbij hij zelf direct daaropvolgend in de fout ging, was simpelweg een brood waar de bakker zijn hand of een sjabloon ervan op had gelegd tijdens het bestrooien met roggebloem. Zo kon hij symbolisch toch nog een hand geven, dezelfde nacht nog geregeld. Ik vind dit een mooi voorbeeld van alert zijn, snel schakelen en inspelen op de actualiteit, creativiteit, originaliteit, duidelijk een kracht. Zo ook, en schaamt u zich als u deze niet gezien heeft, werd het alom bekende en oersaaie kasteeltje omgetoverd tot WC rol gebakje. Het haalde zelf het landelijk nieuws. Dit soort gekkigheid is een beproeft concept om kortstondig even in het nieuws te komen. Veel bakkerijen zetten in op online en bezorgen van lunches boxen, brunches en paasontbijt. Het kan dus wel. Ten tijde van een crisis als deze is belangrijk om alert te zijn op actuele gebeurtenissen om u heen, dit creatief te transformeren tot een emotie-opwekkend en in het oog springend product of service. Zo krijgt u toch uw aandacht. Met ambachtelijke groet, EEN COLUMN SCHRIJVEN, IN DEZE GEKKE, BIJNA ONWERKELIJKE, BIJZONDERE PERIODE, ZONDER HET WOORD “CORONAVIRUS” TE GEBRUIKEN WAS MIJN DOEL. HELAAS IS DAT BIJ DEZE ALWEER NIET GELUKT. ALLES WAT IK MOMENTEEL OVER HET CORONAVIRUS ZOU SCHRIJVEN IS NATUURLIJK ALLANG GEZEGD EN CLICHÉ. DAAR ZIT U ALS LEZER ECHT NIET MEER OP TE WACHTEN. VANAF DE ZIJLIJN IETS ROEPEN, EEN BEETJE STEKELIG SCHRIJVEN EN DE LEZER PRIKKELEN, VIND IK ZELF MET WAT ER AAN DE HAND IS EN IN HET KADER VAN #DOEISLIEF EN “SAMEN KRIJGEN WE HET CORONAVIRUS ER ONDER” ONGEPAST. ZO VERLIEST EEN COLUMN DUS TIJDENS DE HUIDIGE CRISIS ZIJN FUNCTIE. DAAR GA JE DAN ALS COLUMNIST! Oer paniek! BART SCHUITEMAKER STARTTE NA EEN CARRIÈRE BIJ O.A. V&D LA PLACE EN BAKKER VAN MAANEN 3 JAAR GELEDEN ZIJN EIGEN BUREAU VOOR PRODUCTONTWIKKELING. Bart Schuitemaker

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4