NBT magazine nr2-2020 Online

N i e u w s NB T M a g a z i n e n r 2 2 0 2 0 38 Broodconsumptie LAAT GROEI ZIEN BROOD ZIT IN DE LIFT EN DAT BLIJKT OOK ZEKER TIJDENS DEZE CORONACRISIS. BROOD IS EEN EERSTE LEVENSBEHOEFTE EN DE BROODCONSUMPTIE LIET VORIG JAAR AL EEN STIJGING ZIEN. DE CIJFERS OVER HET JAAR 2019 LATEN – VOOR HET EERST SINDS 10 JAAR - EEN GROEI ZIEN IN HET BROODVOLUME VAN 1,5%. HET NEDERLANDS BAKKERIJ CENTRUM (NBC) IS VERHEUGD: “DIT IS GOED NIEUWS VOOR DE SECTOR. EN EEN MOOIE WAARDERING VOOR DE IMAGOCAMPAGNE ‘BROOD. GOED VERHAAL’. Na maar liefst 10 jaar van dalende broodconsumptiecijfers, is in 2019 voor het eerst een lichte stijging te zien. Frank Janssen, marketing manager bij NBC: “In 2018, het eerste jaar van de EU broodcampagne, zagen we al dat de daling van het broodvolume werd gereduceerd tot 0,9%. We zijn blij dat de positieve trend doorzet en dat afgelopen jaar (2019) een stijging van het volume is gerealiseerd. We verwachten dat deze trend zich in 2020 verder voortzet. Aan de inzet van onze campagne ‘Brood uit Europa. Goed Verhaal’ zal het niet liggen.” Frank Janssen verklaart: “Voor de stijging van het broodvolume zien wij meerdere oorzaken. Natuurlijk is de broodcampagne hierin belangrijk, maar ook de toenemende belangstelling voor volkoren en de link van voeding met gezondheid geeft brood een nieuwe boost.” MILJOENENBEREIK CAMPAGNE Het ‘Impact Report 2019’ geeft de resultaten weer van jaar twee van de imagocampagne ‘Brood. Goed verhaal’, die in zowel Nederland als België plaatsvindt, onder coördinatie van NBC. Met een spot op TV en radio, video’s op Facebook en Instagram, met maar liefst 700 proeverijen in supermarkten en winkelcentra, samplingacties tijdens evenementen en met wetenschappelijke congressen voor foodprofessionals is er een miljoenenbereik gerealiseerd. NU DOORPAKKEN Ook in 2020 wordt onverminderd doorgegaan met de inspanningen om al het goede van brood onder de aandacht te brengen bij consumenten en foodprofessionals. Sinds 23 maart (week 13) is de inmiddels bekende ‘Ode aan brood’ weer te zien op TV en ook alle activiteiten op de winkelvloer en online zijn reeds groots van start gegaan. OOK VERDER NA 2020 Samen met alle sectorpartijen in Nederland en België is besloten om het succes voort te zetten. De huidige imagocampagne loopt aan het einde van dit jaar af. NBC werkt aan een nieuwe aanvraag voor broodpromotie in Nederland en België voor de jaren 2021 tot en met 2023. De sector ziet het succes van de huidige campagne en is enthousiast over wat gedaan wordt en steunt de campagne volledig. In oktober wordt bekend gemaakt of de Europese Commissie de aanvraag goedkeurt. Los van de beslissing wordt dit jaar brood in zijn volle glorie wederom getoond.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4