NBT Magazine nr2-2021 Online

NB T M a g a z i n e n r 2 2 0 2 1 20 Goed punt dacht ik! Laat ik daar eens induiken voor mijn eigen bedrijf en dan met name voor Veenhuizen Bakery Solutions. Want, is dan wel helemaal duidelijk wat een bakker belangrijk vindt en hoe men denkt en welke afwegingen men maakt? Wie beslist er nu eigenlijk wat en waarom? Hebben alle adviseurs binnen mijn bedrijf wel die échte diepe interesse in de klant? Wij communiceren wel solutions te bieden, maar maken we dat in de praktijk dan ook wel echt waar? Laat ik eens beginnen met te kijken hoe onze leverancier dat doet. Al vele malen ben ik bij MIWE in Arnstein (D) geweest. Maar de laatste keer besloot ik met andere ogen te kijken. Dit keer geen klant-leverancier- gesprek, maar met een open blik op zoek naar de gezamenlijkheid. Grappig hoe je je eigen blik kan wijzigen als je dat bewust doet. Het viel mij meteen op dat elke oven echt handwerk is. Elk stuk plaatwerk, elk schroefje, elk onderdeeltje is door iemand aangeraakt en met aandacht in de oven geplaatst. Echte kwaliteit krijg je door iets te doen wat je leuk vindt en waar je hart sneller van gaat kloppen. Onze oosterburen hebben daar een perfect woord voor: “begeisterung”. Dat valt eigenlijk niet te vertalen dus dat doe ik dan ook niet. Ik zag mensen die het beste product wilden maken met een wil die tot in de haarvaten is doorgedrongen. Die “begeisterung” zie je ook terug bij bakkers en al helemaal bij de bakkers waar ik wel eens kom. Geen genoegen nemen met een matig product en telkens weer verbeteren. Het beste product maken zoals zij dat willen. Het thema van dit nummer van NBT Magazine is onder meer automatisering en als technisch bedrijf spreekt dat natuurlijk aan, maar tegelijkertijd heeft het een schijnbare tegenstrijdigheid in zich met het ambacht en de passie voor het bakken van brood. Want wat is er nog authentiek als alles geautomatiseerd is? Toch geloof ik stellig dat digitalisering de bakker gaat helpen om het zware ambacht lichter te maken en zijn intelligentie en kennis toe te voegen aan het eigen bakprocessen. MIWE is daar erg vooruitstrevend in en noemt dat connectiviteit. Zolang het helpt om onderscheidend te zijn en het geen inbreuk doet aan de creativiteit van de bakker ben ik vóór, want zo voorkomen we er alleen maar eenheidsworsten zijn, waar ik zelf in onze communicatie zo lang aan heb meegedaan. Patrick Veenhuizen C o l u m n P a t r i c k V e e n h u i z e n Geautomatiseerd AMBACHT…… ENIGE WEKEN GELEDEN WERD IK GEATTENDEERD OP HET FEIT DAT WE IN DE MARKT VOOR BAKKERIJ-OVENS TOCH WEL VEEL ALS EENHEIDSWORST COMMUNICEREN. ALLE MERKEN HEBBEN ZO HUN EIGEN VOORDELEN EN ALLE LEVERANCIERS ZIJN TROTS OP HUN PRODUCT, MAAR ALS WE KIJKEN HOE WE ALS LEVERANCIERS NAAR DE BAKKERS TOE COMMUNICEREN DAN ZIEN WE VOORAL VEEL ROESTVRIJ STAAL EN DENKEN WE DAT ALS WE DE OVEN MAAR IN EEN ADVERTENTIE ZETTEN, DE VERKOOP WEL ZAL TOENEMEN. PATRICK VEENHUIZEN IS EIGENAAR EN OPRICHTER VAN VEENHUIZEN GROEP, WAAR FOOD, BAKERY EN COOL SOLUTIONS GEBODEN WORDEN.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4