NBT Magazine nr 2 2022

NB T M a g a z i n e n r 2 2 0 2 2 8 R e p o r t a g e Eigenlijk meteen als we met Ben ons gesprek starten, stipt hij het onderschei- dend vermogen van versspecialisten aan als belangrijkste kenmerk van deze ondernemers. Ben spreekt vanuit eigen ervaring als hij zegt dat de versspeci- aalzaken nog specialer moeten worden om zich te blijven onderscheiden ten opzichte van bijvoorbeeld de supermarkten. “In 1970, toen mijn vader nog een speciaalzaak had, waren er in Nederland 50.000 MKB winkels. Dat zijn er nu nog maar 5.000. We weten allemaal dat dat volume richting de super- markt is weggelekt. Je moet als bakker wel van hele goede huizen komen om je klanten te blijven behouden én blijven verrassen. Het wordt dus tijd dat de versspeciaalzaak nóg specialer wordt. En dat willen wij bereiken met behulp van internet, waardoor ketenpartners gemakkelijker kunnen samen- werken. Als speciaalzaak heb je via het platform de toegang tot de volledige assortimenten van producenten en koop je ook nog eens rechtstreeks, dus voordeliger in. Als leverancier heb je via het NextDeli-platform het bereik op alle versspeciaalzaken van Nederland, dus een prima manier om meer afzet te realiseren, nieuwe producenten te lanceren en werkelijk je gehele assor- timent te kunnen verkopen zonder de beperkingen van de tussenhandel.” WERELDEN NextDeli is eind 2020 van start gegaan met het openen van de SLAGERSWERELD, waarna in 2021 ook de VISWERELD en de DELI- ‘HET WORDT TIJD DAT DE BAKKER NÓG SPECIALER WORDT’ WERELD zijn geopend. Inmiddels kent het platform al honderden gebruikers in de werelden die al geopend zijn en daar is dus sinds afgelopen maand ook de BAKKERSWERELD bijgekomen. Later dit jaar zullen tenslotte ook nog de GROENTE WERELD en de SLIJTERSWERELD worden geopend. “Het mooiste van NextDeli is dat speciaalzaken gebruik kunnen maken van het aanbod van alle aangesloten leveranciers, importeurs en producenten. Als versspeci- aalzaak kun je via het platform rechtstreeks bij leveranciers inkopen, zonder tussenkomst van groot- of tussenhandel. Dat betekent: voordeliger én meer keuze. NextDeli maakt het bovendien mogelijk om vijf keer per week gemak- kelijk bij alle leveranciers te bestellen via een ‘one-stop shop’ webshop op NextDeli.com, met een ‘vanaf-Next-Day-Delivery’ gratis bezorging tot in je winkel. Alles wat je bij de aangesloten leveranciers bestelt, wordt op één totaalfactuur gefactureerd volgens de eventuele prijsafspraken die je met leveranciers hebt gemaakt.”

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4