NBT Magazine nr2-2023

NBT NR 2 2023 29 Voedselverspilling Voedselverpakkingen dienen veel meer doelen dan het beschermen van vlees, brood, vis of een andersoortig voedselproduct. Vanaf het moment van verpakken tot en met transport, opslag en verkoop, blijft het belangrijkste van een verpakking om te zorgen dat de inhoud in één stuk bij particuliere huishoudens aankomt. Maar design en materiaal hebben tevens een grote invloed op aankoopbeslissingen, want steeds meer mensen willen eten dat in een duurzamere verpakking zit. Een beschermende verpakking houdt schadelijke invloeden zoals licht, zuurstof of vocht weg en voorkomt vervuiling of beschadigingen. Een langere houdbaarheid is een zinvolle bijdrage aan het terugdringen van voedselverspilling. In de hele keten van waardecreatie wordt jaarlijks meer dan 930 miljard ton voedsel weggegooid. Dit cijfer komt uit het laatste rapport van het Milieuprogramma van de Verenigde Naties (UNEP). De Zwitserse vereniging Food Waste gaat zelfs zo ver te stellen dat gemiddeld een derde van al het voedsel verloren gaat of verloren gaat op weg van het veld naar het bord. Het is dan ook onderdeel van de VN Agenda 2030 om de wereldwijde voedselverspilling per hoofd van de bevolking tot 2030 te halveren. Bovendien is acht tot tien procent van de wereldwijde uitstoot van broeikasgassen afkomstig van voedsel dat niet is geconsumeerd. Verpakkingen kunnen helpen om deze verspilling tegen te gaan. Dohse: “In 2023 zal duurzaamheid in al zijn facetten nog belangrijker zijn dan in de afgelopen jaren. Dat betekent dat we samen met onze partners en exposanten deze set van thema's oppakken. Exposanten Interpack verwelkomt maar liefst 2.700 exposanten. De beursorganisatie heeft de indeling van de beurshallen ten opzichte van 2017 wat aangepast. Maar liefst drie beurshallen (1, 3 en 4) staan nu in het teken van oplossingen voor de bakkerij-industrie. “Door middel van seminars en lezingen biedt interpack beursbezoekers de mogelijkheid om kennis te nemen van de laatste internationale ontwikkelingen, maar ook alle exposanten staan uitgebreid stil bij deze thema’s en zij kunnen na zes jaar niet wachten om te laten zien op welke manieren zij voedingsmiddelenfabrikanten kunnen ondersteunen met hun verpakkingen of end-of-line-vraagstukken”, besluit Dohse. Interpack is van donderdag 4 tot en met woensdag 10 mei 2023 in Messe Düsseldorf. Meer informatie, de exposantendatabase en tickets zijn te vinden op www.interpack.com

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4