NBT Magazine nr2-2023

NBT NR 2 2023 41 producten pakken en meteen naar de kassa lopen om af te rekenen. “Bakkerij Koenen is niet meer de traditionele bakkerij waar je alleen voor brood, banket en koekjes komt”, gaat Koenen verder. “We dachten: als je al broodjes bakt, waarom zou je die dan niet beleggen met wat lekkers? Dat klinkt simpel, maar het was wel wat meer werk dan dat. We hebben nu een uitgebreide lunchroom, in een heel moderne stijl. Mensen moeten niet alleen voor de naam en de kwaliteit naar ons komen. Beleving vinden we net zo belangrijk. We willen iemand van begin tot eind verrassen. Iedere keer weer. Die beleving zie je terug op het bord, maar ook in de sfeer en het verwelkomen van klanten. Je moet met een glimlach bij ons vertrekken.” Arjan Koenen (28) behoort tot de zesde generatie van familiebedrijf Koenen, dat haar oorsprong vindt in 1869. Sinds een halfjaar stuurt hij de tien winkels van Koenen aan. Hij wilde het bakkerscafé realiseren op zijn eigen manier. “Ik was ervan overtuigd dat het een succes zou worden als we het zouden doen op een manier die bij onze generatie past. We hebben een frisse blik op de toekomst en kregen de vrijheid om dit uit te rollen. Je kan je vasthouden aan de identiteit die we hadden óf een stap maken. We hebben gekozen voor dat laatste.” Medewerkers betrekken Om zijn ideeën vorm te geven, moest er veel gebeuren. Koenen vond het daarbij belangrijk om de medewerkers – waarvan het aantal sinds de verhuizing van vijf naar negen ging – overal goed in mee te nemen. “Voor hen is zo’n verandering namelijk ook hectisch. Maar we hebben ze vanaf het eerste moment betrokken bij het verhaal en de veranderingen. We hebben niet helemaal zelf bepaald hoe het eruit ging zien, maar medewerkers mee laten denken en mee laten doen. Dat betekent onder andere trainingen volgen, leren werken met het kassasysteem, de routing bepalen en meedenken over het horecagedeelte. Iedereen is nu overal inzetbaar en iedere dag is anders. Zijn we er dan nu met z’n allen? Nee, nog lang niet. We leren nog iedere dag. Dat doen we door het samen aan te gaan.” Zijn vooruitstrevende blik blijkt ook als Koenen het over duurzaamheid en milieu heeft. Bakkerij Koenen werkt sinds een jaar samen met Bakkersgrondstof. Zij halen elke ochtend het oude brood op in de bakkerij in Westervoort en maken daar in Wageningen gefermenteerd paneermeel en vervolgens een soort desemcultuur van. “Wij voegen dit toe een aan een nieuw ontwikkeld brood, dat we circulair brood noemen. Nu doen we dat alleen nog voor het brood bij het horecagedeelte, maar we willen dat op termijn ook in de winkel gaan doen. Verduurzaming, vermindering van CO2-uitstoot en minder derving zijn belangrijke speerpunten voor ons. Restwarmte uit ovens en energie uit zonnepanelen zijn voorbeelden van facetten die daar een rol in kunnen gaan spelen. We proberen altijd vooruitstrevend te zijn op het gebied van milieu en de toekomst.” Meerwaarde Over die toekomst is Koenen helder. Het is de bedoeling dat hij samen met zijn neven en nichten het bedrijf overneemt van de huidige generatie. Wanneer dat gaat zijn, dat durft hij nog niet te zeggen. Koenen besluit: “Als je als bedrijf stappen wil maken, moet je het verleden achter je kunnen laten. Ik vind daarom dat je altijd moet investeren in je bedrijf en mee moet gaan met de huidige ontwikkelingen in de markt. Zo willen we ook zakelijke lunches gaan bezorgen en nog meer dé regionale bakker worden. Ook hoop ik dat we er nog een paar vestigingen bij krijgen. Dat soort dingen geven zoveel meerwaarde aan Bakkerij Koenen. We gaan er met z’n allen voor, omdat we toekomst zien in ons mooie familiebedrijf.” Meer informatie: Bakkerij Koenen info@bakkerijkoenen.nl www.bakkerijkoenen.nl Arjan Koenen

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4