NBT-Magazine Nr 2-2024 Online

40 NBT MAGAZINE NR 2 2024 RETRO Koude overdracht Al met al kijkt Ritchie niet met heel veel genoegdoening terug op de overname. “Er was echt wel sprake van een koude overdracht, wat niet leuk was. Je wordt gedwongen als jonge ondernemer alle zeilen bij te zetten. Gelukkig groeiden we wel in die fase. We kregen Borgesius als klant erbij en inmiddels worden onze producten bij 75 Albert Heijn filialen verkocht. We maakten prachtige stappen voorwaarts. Maar toen werden we geconfronteerd met corona, een pandemie die voor iedere ondernemer uitdagingen met zich meebracht. Dat hebben we doorstaan en toen volgde een extreme energiecrisis en werden we weer teruggeworpen. Toen was er sprake van een hyperinflatie die zorgde voor enorme druk op onze marges. En als triest dieptepunt hebben we te maken gehad met de keuze van een medewerker om zelfmoord op het bedrijf te plegen. Dat is zo heftig en heeft daarnaast ook gezorgd voor een grootschalige leegloop onder ons personeel in de bakkerij. Je kunt dus wel stellen dat we de afgelopen vijf jaar flink wat voor onze kiezen hebben gekregen, maar we hebben ons er samen doorheen geslagen. Nu werken we met een gloednieuw team vol passie aan de meest mooie producten en voelt het als een nieuwe start. Ik heb zelf een hoop geleerd in vijf jaar. Door schade en schande word je wijzer. Door de support van de mensen om me heen zoals mijn moeder, collega’s, de Rabobank en de hulp van Beko Advies zijn we er nog.” Ritchie kon vijf jaar geleden starten met de steun van familie, bank en Beko Advies, maar zijn eigen gedrevenheid, inzet en doorzettingsvermogen hebben het verschil gemaakt. Zijn passie voor het ambacht, liefde voor het product en interesse in de wetenschap erachter hebben bijgedragen aan het succes van Patisserie Tummers. “De steun van onze klanten tijdens deze moeilijke tijden was hartverwarmend. Ik moet zeggen, ik ben fantastisch opgevangen door het team, klanten en de hele Heemsteedse gemeenschap. Dit was echt hartverwarmend en ben ik ontzettend dankbaar voor!” Franse invloeden Met de steun en toeverlaat van zijn moeder en zusje en het aanwezige team bij Patisserie Tummers gaat Ritchie vijf jaar geleden aan de slag om naar zijn eigen visie en filosofie Tummers naar een nog hoger niveau te tillen. “We hebben er destijds al voor gekozen om de huisstijl de Franse kant op te sturen en hetzelfde gebeurt met het assortiment. Ik wilde met Tummers immers de top van Nederland bereiken en we streven naar het niveau dat enkel op Les ChampsElysées in Frankrijk terug te vinden is.” De Franse invloeden zijn binnen no time zichtbaar. Een taart verandert naamsgewijs in een gateau, de recepturen zijn met Franse finesse verfijnd en de uitstraling van de winkel en etalage verandert in een chique, kleurrijk en uitnodigend samenspel. Misschien wel karakteristiek voor de nieuwe identiteit van Tummers is het champagnegebak. Zoals champagne bij een feestje hoort, hoort dit gebakje dat ook. Speciaal voor dit prachtige stukje patisserie werden wijnproeverijen bezocht om uiteindelijk de perfecte

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4