Previous Page  41 / 44 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 41 / 44 Next Page
Page Background

NB T M

A G A Z I N E

N R

3 2 0 1 6 41

PASSIE

Jorrit heeft al sinds zijn achtste de droom om met brood bezig te zijn. “Ik kwam

destijds letterlijk hier om de hoek bij Bakker Wennekes in de bakkerij en ik was

meteen verkocht. Ik zag hem de grote broden uit de oven halen en het enige dat

ik dacht was: dat wil ik ook. Ik heb mijn opleidingen gevolgd en heb vervolgens

bij meerdere bakkers het vak geleerd. Vier jaar geleden ben ik gestart met De

Streekbakker in Wilp, op een erf bij een akkerbouwer. Heel leuk en kleinschalig

om met een houtoven brood te bakken met echte, pure producten. Daar kon ik

mijn passie voor brood kwijt, maar het werd al snel te klein. Vervolgens ben ik

verhuisd naar een grotere locatie in Elst, totdat ook dit te klein werd. Ik heb de

afgelopen jaren op diverse locaties gebakken, totdat ik tot de conclusie kwam

dat het toch wel handig zou zijn als ik alles op één locatie zou kunnen doen.”

WORKSHOPS

Met ‘alles’ bedoelt Jorrit ook zijn andere activiteiten. “Naast het bakken van

onze producten voor de winkel en het derde kanaal, organiseer ik twee tot

drie keer per maand een workshop. Ik vind het heel leuk om mijn kennis over

brood over te brengen op anderen. Daarnaast praat ik heel graag over brood.

Dat kan mooi tijdens de cursussen. In de bakkerij is genoeg ruimte en ik heb

hier ook de houtoven staan om mee te bakken. Ik ben daarnaast trainer van

het NBA (Nationale Bakkerij Academie) en in die hoedanigheid geef ik ook

workshops. Het is heel leuk om met mensen bezig te zijn en te zien hoe ver-

schillend iedereen van elkaar is. Als je twaalf verschillende mensen een brood

laat maken, krijg je twaalf verschillende broden. Brood maken zegt iets over

hoe je als persoon bent.”

MARKTEN

Naast het geven van workshops, is Jorrit één keer in de week te vinden op

verschillende seizoensmarkten. “Daar sta ik met de houtoven om vers brood

te maken. Dat trekt heel veel bekijks. Het leuke aan het deelnemen aan die

markten is dat het de beste plekken zijn om te netwerken. Vaak komen daar

weer groepen mensen uit voort die een workshop willen volgen.”

STREEKPRODUCTEN

Uit alles is op te maken dat Jorrit een passie heeft voor brood. In zijn bevlogen

bewoordingen neemt hij ons mee in zijn passie. “Ik werk alleen met streekpro-

ducten of met producten waarvan ik weet waar ze vandaan komen. Alle granen

worden geteeld door Andre Jurrius van Ekoboerderij de Lingehof in Hemmen

en gemalen door Bart Mols van Windkorenmolen De Vlijt. Daarnaast wordt

al het brood grotendeels met de hand door mij of de andere bakkers Frank en

Martin gemaakt. Het afwegen, oppunten en opbollen van deeg, het schieten

en uit de oven halen gebeurt handmatig. Het is mooi om op elk moment in het

bakproces beslissingen te kunnen nemen die een product beter maken.”

ASSORTIMENT

Dit alles leidt tot de heerlijke producten die terug te vinden zijn in de winkel in

Nijmegen. “Onze klanten hebben wel moeten wennen aan de producten, want

we hebben geen standaard assortiment. We zijn hen wel een beetje tegemoet

te komen, door naast onze spelt-, tarwe- en roggebrood ook volkorenbrood en

casinowit te maken, maar dan wel op onze manier. Dus er wordt een beetje

zuurdesem toegevoegd aan de broden en alles wordt zonder verbetermiddelen

gemaakt. Ik blijf wel bij mijn leest, want dat is mijn specialisme. Daardoor

onderscheid ik me.”

Dat doet Jorrit ook door zijn speciale broden, zoals zijn vijgen roggenbrood

en spelt venkel zadenbrood. “Dat zijn broden die je niet verwacht bij een bak-

ker, maar waar mensen wel heel goed op reageren. Misschien verwachten ze

dergelijke speciale broden ook wel bij ons. Ze willen verrast worden. Ze staan

in ieder geval open voor dit soort producten en het geeft ons de kans weer wat

te vertellen over wat wij doen en hoe het brood tot stand komt.”

CONTACT

Vertellen over zijn passie doet Jorrit graag en dat verwacht hij ook van zijn bak-

kers Martin en Frank. “We hebben een open winkel en een open bakkerij, waar

mensen gemakkelijk binnen stappen. In deze bakkerij ben je als bakker het

gezicht van de winkel. Mensen vinden het leuk om een praatje te maken en ik

vind het belangrijk om persoonlijk met mijn klanten bezig te zijn. Vandaar het

ontbreken van de toonbank. Je trekt mensen nu naar de producten toe en je kan

toelichting geven op je product. Als specialist kun je veel meer vertellen over

het brood. Persoonlijk contact en kwaliteit staan bij ons als klein ambachtelijk

bedrijf heel hoog in het vaandel.”

Tijdens ons bezoek is de bakkerij van De Streekbakker twee maanden open.

“De opening was geweldig en we hebben veel mooie reacties gehad. Nu is het

belangrijk dat mensen weten dat we hier zijn. Workshops, cursussen en evene-

menten helpen hier bij en we zijn actief met social media. Veel mensen weten

ons al te vinden door wat in de eerste vier jaar is opgebouwd. Onze bakkerij

is een inspirerende plek, die aantrekkingskracht heeft. Wat de toekomst brengt

zien we wel. Ik ben niet iemand die ver van tevoren alles uitstippelt, en ik heb

vertrouwen dat het gaat lopen wanneer je iets met je hart doet.”