NBT Magazine nr 3 2019 Online

NB T M a g a z i n e n r 3 2 0 1 9 23 Daarbij is onze grote kracht dat wij klanten hetzelfde behandelen als wij door onze leveranciers behandeld willen worden. De techniek die wij toepassen is voor sommige klanten nieuw maar het werkt altijd. Het gaat om de juiste toepassing, de intensiteit van het UVC licht en de beschijningstijd zijn van belang. Je moet écht gespecialiseerd zijn om structureel goede microbiologische resultaten te krijgen. Daarbij staat ook de veiligheid van de medewerkers voorop, want zij mogen nooit in het UVC licht kijken. Alle lampen zijn bovendien splintervriendelijk, want het glas mag natuurlijk nooit bij de producten komen, en ook de door ons gebruikte armaturen en kabels zijn foodsafe”, vertelt Bert. “We hebben in de bakkerijsector bij zowel kleine als grote bedrijven mooie projecten opgeleverd”, vervolgt Martijn. “Veelal maatwerk. Zodoende heeft het onze voorkeur dat we in het voortraject worden betrokken. Zeker de eerste jaren hebben we de werking van UVC écht moeten bewijzen, maar onze klanten zijn overtuigd en ervaren dagelijks de voordelen. We kunnen adviseren over de kritische punten in het proces en helpen bakkerijen om hun proces te optimaliseren en de houdbaarheid van producten te verbeteren.” Bioclimatic streeft een hoog serviceniveau na. “We hebben een monteur op de weg voor storingen en onderhoud”, verduidelijkt Bert. “Alle lampen die wij gebruiken, hebben wij op voorraad. Wij houden ook voor onze klanten bij hoelang de lampen erin zitten, zodat ze tijdig vervangen kunnen worden. Veel leveranciers spreken over maatwerk, maar wij dromen de belevingswereld van de voedingsmiddelenindustrie, dus geen vraag verrast ons of gaat ons te ver.” Martijn aanvullend: “Behalve dat we veel verstand van de sector hebben, praten we ook gericht mee over de technische doorontwikkeling van de producten door onze fabrikant UVpro. Zij spelen als leverancier in op wat wij tegenkomen in bakkerijen en andere productiefaciliteiten.” BEWEZEN TECHNIEK Martijn herkent een aantal trends bij de bedrijven binnen de bakkersbranche. “Allereerst de noodzaak tot efficiënt produceren met zo min mogelijk productiestops. De tijd om te reinigen en rijskasten te laten drogen bijvoorbeeld staat onder druk, dat zorgt voor schimmelproblemen en daar hebben wij goede oplossingen voor. Veiligheid en houdbaarheid van producten is ook een thema, daarvoor moet een bakker hygiënischer produceren. Schimmelsporen verspreiden zich vaak door de hele fabriek, het is dus zaak dat bij de bron aan te pakken en niet te denken dat er na de oven geen risico’s meer zijn. En uiteraard duurzaamheid, een productieproces met minder chemische reinigingsmiddelen is ook voor bakkerijen een pluspunt. Wij kunnen bakkerijen helpen om deegcups minder vaak te wisselen. Van één keer per kwartaal naar één keer per jaar bijvoorbeeld. Daarmee verlaag je je kosten enorm. Onze producten verdienen zichzelf dus ruimschoots terug”, vertelt hij. “Maar veel bakkerijen gebruiken onze producten natuurlijk ook preventief. Bakkers zijn meer gaan produceren in dezelfde tijd. Wij weten dat schimmel altijd ontstaat bij rijskasten die veel draaien. Doordat er minder droogtijd is, klimt de schimmel tegen de rijskasten op. Dat is niet alleen onsmakelijk voor afnemers die een bezoek brengen, maar het heeft ook gevolgen voor de kwaliteit van je producten. Ook koeltorens zijn een bekend probleem, schimmel groeit op de vochtige lamellen en dat is uiteindelijk nadelig voor de productkwaliteit. Met de technieken die wij bieden, kunnen we dergelijke problemen direct aanpakken. De moderne bakkerij moet iets met hygiëneverbetering, afnemers gaan hogere eisen stellen en procesoptimalisatie is essentieel.” “Van oudsher hebben veel bakkerijen eenvoudige UVC-armaturen geplaatst. Die werken soms niet afdoende en de gebruikte materialen zijn vaak niet geschikt voor een voedingsmiddelenbedrijf. UVC is een specialistische techniek, het moet goed passen bij een machine of lijn”, zegt Bert. Hij onderstreept tot slot: “Met onze producten brengen wij de hygiëne naar een hoger niveau. Hygiënischer produceren zorgt voor een prettiger contact met je afnemers. Maar je doet er vooral jezelf een groot plezier mee.” Meer informatie: Bioclimatic Tel. 0252-62 69 62 info@bioclimatic.nl www.bioclimatic.nl “WIJ BEHANDELEN ONZE KLANTEN HETZELFDE ALS WIJ DOOR ONZE LEVERANCIERS BEHANDELD WILLEN WORDEN” Martijn van Klink Bert van Klink

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4