NBT Magazine nr 3 2019 Online

R e t r o NB T M a g a z i n e n r 3 2 0 1 9 40 Romano Groffen is niet vies van een ludieke actie hier of daar, zo horen wij al snel als we bij hem op bezoek zijn in Bergen op Zoom. Hij vertelt ronduit over de vele evenementen die hij mede heeft georganiseerd de laatste jaren, maar ook over de keer dat hij drie weken dicht was tijdens een vakantie en op de gevel plaatste ‘Hier komt…’. “Heel Bergen op Zoom in rep en roer”, vertelt Romano met een grote grijns op zijn gezicht. “Ik ben dan wel bakker, maar ik ben toch wat commerciëler ingesteld. Het vak vind ik mooi, maar er zijn bakkers beter in het maken van de producten dan ik. Maar reuring creëren of een actie op poten zetten, dat kan ik wel goed.” GROFFENKOEK Romano is de tweede generatie Groffen in de bakkerij aan de Burgemeester van Hasseltstraat. “Mijn vader Jos opende de winkel alweer 63 jaar geleden op deze plek. Mijn opa was ook bakker in Bergen op Zoom, maar hij had zijn zaak ergens anders. Daar was nog geen plek voor mijn vader, dus besloot hij zelf te beginnen. Hij was een echte broodbakker, maar zijn grootste specialiteit is uiteindelijk de Groffenkoek geworden. Daar profiteer ik nog steeds van.” ONKUNDE Romano vertelt het verhaal over het ontstaan van de Groffenkoeken. “Eigenlijk zijn de Groffenkoeken uit de onkunde van mijn vader ontstaan. Hij was dol op de bekende Vlaamse koffiebroodjes en besloot deze zelf maar te gaan maken. Dat dit nog niet zo makkelijk was ondervond hij aan den lijve. Hij ging helemaal uit zijn comfortzone om zijn variant van de koffiebroodjes te maken en uiteindelijk zijn dit de Groffenkoeken geworden. De Groffenkoek is groot, rond, gevuld met banketbakkersroom en afgewerkt met fondant. Sinds 2015 zijn onze Groffenkoeken uitgeroepen tot Beste Streekproduct van Brabant, een titel die we met verve dragen en uitdragen natuurlijk. HOE ONDERSCHEIDT JE JE ALS ONDERNEMER TEGENWOORDIG NOG? DOE JE DAT DOOR EEN UITZONDERLIJK GOED PRODUCT AAN TE BIEDEN, OP BASIS VAN JE ASSORTIMENT OF BIJVOORBEELD DOOR JE MARKETING? HET ZIJN LASTIGE TIJDEN OM OP BASIS VAN JE PRODUCT ECHT HET VERSCHIL TE MAKEN, MAAR MET MARKETING KUN JE ZEKER DE AANDACHT VAN JE DOELGROEP OP JE VESTIGEN. EN DAT KAN OOK ZEKER MET EEN LUDIEKE ACTIE. WE MEMOREREN EVEN AAN DE FRIKANDELVLAAI. MAAR MET EEN OPVALLENDE SPAARACTIE WAAR JE KUNT SPAREN VOOR EEN DINER MET EEN VAN DE WINKELDAMES KUN JE OOK HET ÉÉN EN ANDER TEWEEG BRENGEN. DAT ONDERVOND ROMANO GROFFEN VAN BAKKER GROFFEN UIT BERGEN OP ZOOM ONLANGS NOG. Bakker Groffen UIT BERGEN OP ZOOM WEET MET LUDIEKE ACTIES ZICHZELF TE PROFILEREN

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4