NBT Magazine nr 3 2019 Online

NB T M a g a z i n e n r 3 2 0 1 9 41 De Groffenkoek wordt veelal gebruikt om te trakteren thuis en op het werk of in het verenigingsleven naar aanleiding van een verjaardag, jubileum, geboorte of elke andere denkbare gelegenheid om te trakteren. Daar profiteren we echt van en mensen komen van heinde en verre hier om de Groffenkoeken te halen. Ze verspreiden zich al over heel Nederland. Het is onze specialiteit en we hebben voor de toekomst grootse plannen.” VOORUITSTREVEND Met de Groffenkoeken heeft Romano een specialiteit waarmee hij zich onderscheidt. “We willen ook anders zijn dan de rest. We zijn ook niet bang om dingen te proberen. Zo zijn we al in 2011 met een webshop gestart. We zijn vooruitstrevend, maar ik mis in onze branche toch wel de samenwerking tussen vooruitstrevende ondernemers. Tijdens bijeenkomsten worden er vaak onderwerpen besproken waar ik al mee bekend ben. Dan ben je meer zelf anderen aan het inlichten over de mogelijkheden, dan dat je zelf handvaten aangereikt krijgt. Ik haal mijn inspiratie doorgaans dan ook uit andere branches. Ik wil het anders doen, dan moet ik ook anders denken.” SPAARACTIE “Zo hebben we dat ook gedaan bij een recente spaaractie. We hadden altijd wel spaaracties waarbij mensen konden sparen voor kortingen of cadeaus, maar op de een of andere manier sloeg het nooit aan. We zijn gaan onderzoeken waaraan dat lag en wat denk je: 60% van de mensen deed niet mee aan een spaaractie, omdat ze het idee hadden dat ze hier maar vier keer per jaar kwamen. Dat zijn de klanten die onze Groffenkoeken kopen voor een leuke gelegenheid. Die vonden het dus niet de moeite waard om te sparen voor iets. Dat ze daadwerkelijk zeker tien keer per jaar komen, omdat Brabanders nu eenmaal vaak trakteren denk ik, dat zien ze niet. Dat moesten wij die mensen dus even doen beseffen. We zijn in zee gegaan met Piggy sparen. Daarmee kun je met één spaarpas, bij een groot aantal ondernemers in heel Nederland sparen voor allerlei zaken. Je spaart wel alleen punten bij de ondernemer waar je je geld uitgeeft. Wij hebben gratis spaarkaarten voor onze klanten, of je spaart digitaal. Dat maakt het allemaal wat makkelijker voor mensen om mee te doen én we hebben dus wel wat ludieke dingen om voor te sparen. Vijf punten voor een high five van het hele winkelteam bijvoorbeeld. Maar je kan ook sparen om mee te kijken achter de schermen en je eigen Groffenkoek te maken. Het klapstuk is toch wel dat je kan sparen voor een etentje met een van onze winkeldames. Dat is dan wel weer 5000 punten, een bijzonder hoog aantal. Daar moet je toch wel heel veel Groffenkoeken voor kopen.” Ludiek en spraakmakend. Met deze actie heeft Romano ook weer veel reacties uitgelokt. “Het is iets heel simpels, maar als je ziet hoe er op gereageerd wordt is dat heel leuk. Veel mensen sparen nu ook al is dat niet persé omdat er een etentje tegenover staat met één van de winkeldames. Het is gewoon leuk. We hebben er niet alleen via de media aandacht aan besteed, ook op social media zijn we heel actief. Door een gimmick als deze krijg je toch wat meer aandacht. We hebben ook nog genoeg ideeën om uit te voeren. Zo moeilijk is het allemaal niet, maar je moet het gewoon doen.” DURVEN Naast het ondernemen heeft Romano nog een hobby waar zijn creativiteit bij van pas komt: evenementenmanagement. “Al jaren draag ik mijn steentje bij met het mede-organiseren van evenementen in Bergen op Zoom en ik heb ook een tijdlang een eigen evenementenbureau gehad. Daar had ik de laatste tijd minder tijd voor, maar ik ben van plan dat toch weer op te gaan pakken. Ik vind het geweldig om te doen en je houdt ook binding met je stad en je doelgroep. Ik kan echt mijn ei kwijt in het organiseren van grote events. Ik profiteer er ook als bakker van. Toen we onze Bergse Bastaard – een andere specialiteit van ons – introduceerde, deden we dat tijden een event om 800 jaar stadsrechten van Bergen op Zoom te vieren. Dat was een daverend succes. Maar nogmaals, je moet het wel doen. Je moet je niet blindstaren op je winkel. Het gebeurt ook buiten en dat besef hebben te weinig bakkers denk ik. En wat kost zoiets nou? Bijna niks, geloof mij. Het draait tegenwoordig meer en meer om storytelling en daar moet je gebruik van maken. Dat doen wij in ieder geval wel en we hebben daar echt profijt van. Als wij het kunnen, dan kunnen anderen het ook. Daar ben ik van overtuigd”, zo zegt de ervaringsdeskundige tot slot.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4