NBT magazine nr3-2020 Online

NB T M a g a z i n e n r 3 2 0 2 0 41 HAPS Die zoektocht bleek alleen niet zo makkelijk. Er kwamen genoeg bakkerijen voorbij die over genomen konden worden, maar de juiste bakkerij zat daar niet tussen helaas. “Toen zijn we in contact gekomen met de Stichting voor de Bakker en zij hadden een top-5 met bakkerijen die ter overname stonden in Nederland. Bakkerij D’n Bekker in Haps was hun nummer 1 dus wij zijn gaan kijken en het zag er inderdaad geweldig uit. We hebben contact gezocht met de eigenaar, maar die vertelde ons dat de bakkerij helemaal niet te koop stond. Hij had wel oriënterende gesprekken gehad om te kijken wat er allemaal komt kijken bij een eventuele verkoop, maar hij had de knoop nog niet doorgehakt. We zijn toch in gesprek getreden met elkaar en we hadden een klik. Uiteindelijk stond hij toch open voor een verkoop en zodoende konden we in 2006 de bakkerij overnemen.” INTEGREREN Zo verhuisden de families Dam en Van Duijvenvoorde van de Randstad naar Oost-Brabant. Een andere wereld, een geheel nieuwe start met jonge kinderen, maar wel om hun droom te verwezenlijken. “Er kwam zoveel op ons pad destijds, niet alleen zakelijk”, herinnert Hans zich. “We moesten twee huizen regelen en dat bleek nog niet zo makkelijk. We hadden de verhuisdatum al vast staan, maar een paar weken voordat we over moesten, had Ed nog geen huis. Gelukkig is dat goed gekomen en konden we in juni 2006 hier naartoe. Een cultuuromslag was het zeker, maar mede door de goede hulp van de vorige eigenaren - Henk en Ineke - zijn we snel geïntegreerd en hebben we onze draai nu helemaal gevonden in het dorp.” DE VERDELING De reden om voor Bakkerij D’n Bekker te kiezen was eigenlijk achteraf gezien heel logisch. “We wilden een bakkerij die up-to-date was, waar de basis goed was en waar groeimogelijkheden waren. Toen we hier begonnen was er de bakkerij met winkel in Haps en er was een goed draaiend filiaal in het nabijgelegen Boxmeer. We waren van plan om het eerste jaar niet veel te veranderen en rustig te starten. Leren en ondervinden hoe alles loopt: dat was het devies. Maar uiteraard ga je toch wat dingen aanpassen waarvan je denkt dat het beter kan. De verdeling was ook duidelijk: ik zou de winkel ingaan en de administratie en dergelijk voor mijn rekening nemen, terwijl Ed de bakkerij zou runnen. Dat verliep allemaal voorspoedig.” EXPANSIE Nu telt Bakkerij D’n Bekker zes winkels. Was de ambitie om te groeien er meteen vanaf het begin? Edward: “De ambitie was er wel, maar het is eigenlijk allemaal heel natuurlijk verlopen. Het komt op je pad. In 2008 hoorden we dat er een Bakker Bart zou komen in Boxmeer en dus wilden we graag een filiaal erbij om het eventuele omzetverlies te compenseren. Toen kwam er een winkel in Grave vrij die we konden overnemen. In 2010 hetzelfde verhaal met een winkel in Gennep. Die kwam vrij doordat een andere bakker stopte en dus werden wij benaderd of we geen interesse hadden. Van dergelijke overnames leer je enorm veel, ook wat je de volgende keer anders moet doen. Zo kwam het totaal op vier winkels te liggen en dat hebben we een groot aantal jaren volgehouden, simpelweg ook omdat er niks op ons pad kwam.” Dat veranderde toen Hans en Edward met Strik Patisserie in contact kwamen. Eigenlijk werden de mogelijkheden onderzocht voor een eventuele samenwerking een samenwerking, maar uiteindelijk kregen ze er een filiaal in Cuijk bij. Hans: “Dat was vorig jaar een mooie aanvulling voor ons, mede doordat Cuijk goed op onze route ligt qua bevoorrading. Toen dachten we; nu zijn we wel klaar. Maar zoals dat gaat, kregen we twee maanden later een belletje om eens in Mill te gaan kijken bij een winkel. We waren er niet echt happig op, maar na enig aandringen zijn we toch gaan kijken. Je raadt het al: het was een geweldige mogelijkheid en een toplocatie. Dit konden we niet laten schieten, ook al was het een hele hectische tijd. We zijn er dus vol voor gegaan.” ZELF VERBOUWEN Doordat vooral Hans handig is en ze samen de winkel in Haps al hadden verbouwd, kozen ze ervoor om de winkel in Mill helemaal zelf te ontwerpen en te realiseren. “We hadden in Haps al een nieuwe uitstraling gerealiseerd, maar in Mill konden we

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4