NBT magazine nr3-2020 Online

R e t r o NB T M a g a z i n e n r 3 2 0 2 0 42 helemaal losgaan en onze gewenste uitstraling tot in perfectie uitvoeren. We hebben zelf alle meubels gemaakt, alles tot in de details doorgevoerd en het resultaat is prachtig. Mill is echt ons paradepaardje geworden. Die uitstraling willen we in al onze winkels doorvoeren. Het was een hele klus, waardoor we pas op 4 december van vorig jaar open konden, maar we zijn heel trots op hoe de winkel nu geworden is.” NIEUWE ROL Door de drukke periode van verbouwen, werden de touwtjes in de bakkerij wat losgelaten. “Dat was nodig om Mill goed te realiseren, maar daardoor liepen we wel een beetje achter de feiten aan op andere gebieden zoals administratie en dergelijke. Daardoor ben ik mij daar ook wat meer mee gaan bemoeien en dat wil ik eigenlijk wel blijven doen. Daardoor ben ik iets minder in de bakkerij te vinden, maar zodra alles weer op orde is, wil ik me gaan richten op de dingen die ik leuk vind, zoals productontwikkeling. Daarbij kan ik bijspringen als het nodig is”, aldus Edward. AUTOMATISEREN Hans laat zijn taken op het administratieve vlak juist wat meer varen en gaat zich richten op de winkels. “Ik klus graag en er is altijd wel iets kapot, bijna kapot of aan vervanging toe. Daar kan ik me op gaan richten, maar het belangrijkste nu is stabiliteit en meer structuur in de organisatie aanbrengen en de puntjes op de i te zetten. Iets wat we dit jaar echt moeten oppakken is automatisering. De webshop moet gekoppeld worden aan het baksysteem en alles moet met elkaar gesynchroniseerd worden. We kunnen nog wel wat efficiënter werken, maar alles valt steeds meer op zijn plek.” VERSCHILLENDE KARAKTERS Hans en Edward lijken elkaar perfect aan te vullen, niet alleen in de bakkerij, ook in ons gesprek zijn ze het doorgaans roerend eens. “We zijn totaal verschillende personen, maar het werkt voor ons heel goed. Ik ben druk, Edward wat rustiger, ik praat veel, Edward wat minder, ik ben impulsief en Edward denkt meer na voordat hij wat doet. Daardoor werken we zo goed samen en is de balans goed.” “Hans durft out of the box te denken en ik ben wat meer terughoudend. Ik zeg vaak ‘dat kan niet’, terwijl Hans zegt ‘kan niet bestaat niet’. Dat werkt heel goed voor ons. Ik zou het ook niet anders willen. Ik was dit avontuur ook nooit alleen aangegaan, alleen samen met Hans.” CORONACRISIS Onvermijdelijk in deze tijd is natuurlijk de vraag ‘hoe hebben jullie de afgelopen weken beleefd?’ “Het was eigenlijk heel wisselvallig. De ene week heel veel brood, de andere week weer minder. We hebben een hele goede Pasen en Moederdag gedraaid en nu stabiliseert alles. We hebben 15% omzet verloren door het wegvallen van het derde kanaal, maar daarnaast zien we ook een ongekende stijging van bestellingen via onze webshop. Dat is echt met 75% toegenomen. Dat komt natuurlijk doordat mensen thuisblijven, maar als je de webshop niet had, was je die omzet ook kwijt. Gelukkig hadden we de webshop al voor deze crisis dus. We hadden zelf een aantal jaar geleden al afhaalpunten in de winkel speciaal voor online bestellingen, maar mensen maken toch meer gebruik van de optie om te bezorgen. We waren daarin wat te vooruitstrevend denk ik, maar nu komen de mensen toch ook steeds vaker de bestellingen ophalen in de winkel.” TOEKOMST Als we een rondleiding krijgen door de bakkerij is er nog wat productie van kleinbrood gaande, maar verder is het rustig. Hoe is het met de capaciteit van de bakkerij in Haps? Zou daar verdere uitbreiding mogelijk zijn? Edward: “We kunnen alles goed behappen nu, maar als er meer geproduceerd moet worden dan beginnen we gewoon eerder met bakken. Of we nog meer filialen ambiëren? Nu is het tijd om de rust terug te brengen na een hele drukke periode, maar je weet niet wat er op je pad komt.” Hans vult aan: “We willen een goede, ambachtelijke kwaliteit garanderen en dat lukt nog goed nu. Maar we weten uit ervaring dat je op hoog ambachtelijk niveau kan blijven bakken met elf of twaalf winkels. We hebben nu het geluk ook dat alle teams goed samengesteld zijn. We zijn van een lokale bakkerij naar een regionale bakkerij gegroeid in korte tijd en we zijn trots op wat we met zijn allen bereikt hebben. De toekomst lacht ons tegemoet in ieder geval.” “WE WILLEN EEN GOEDE, AMBACHTELIJKE KWALITEIT GARANDEREN EN DAT LUKT NOG GOED NU. MAAR WE WETEN UIT ERVARING DAT JE OP HOOG AMBACHTELIJK NIVEAU KAN BLIJVEN BAKKEN MET ELF OF TWAALF WINKELS”

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4