NBT magazine nr3-2021 Online

C o l u m n B a r t S c h u i t e m a k e r Bart Schuitemaker Stiekem fan BART SCHUITEMAKER STARTTE NA EEN CARRIÈRE BIJ O.A. V&D LA PLACE EN BAKKER VAN MAANEN 3 JAAR GELEDEN ZIJN EIGEN BUREAU VOOR PRODUCTONTWIKKELING. VOOR DEZE COLUMN HEB IK ME LATEN INSPIREREN DOOR JOS BURGERS. IK BEKEN RONDUIT: IK BEN STIEKEM EEN BEETJE FAN VAN HEM. VOOR WIE HEM NIET KENT – IETS WAT IK BIJNA NIET KAN VOORSTELLEN – JOS BURGERS IS MARKETINGSPECIALIST, EEN VEELGEVRAAGD SPREKER EN SCHRIJVER VAN BOEKEN DIE BIJNA NIEMAND LEEST. HIJ VINDT DAT LAATSTE OVERIGENS NIET HEEL ERG, WANT ZE WORDEN WÉL VERKOCHT. EN OMDAT DE BOEKEN NIET ZOVEEL GELEZEN WORDEN KOMT HIJ GRAAG VERTELLEN WAT ERIN STAAT. ZO VERDIENT HIJ ER TWEE KEER AAN. JOS BURGERS HOUDT MET VEEL HUMOR ZIJN (LEES)PUBLIEK EEN SPIEGEL VOOR. IK MAG DAT WEL EN ZEG EERLIJK DAT IK ME DOOR HEM GRAAG LAAT INSPIREREN. BOREN EN GATEN De eerste keer dat ik Jos Burgers zag was zo’n acht of negen jaar geleden op een “Food Inspiration” dag. Er was net een boek van hem verschenen, met als titel “gek op gaten”. Hij begon zijn verhaal met een stelling: als je een bedrijf heb dat doet in boren, dan ben je de hele dag bezig bent met boren (gaten te boren wel te verstaan). Dan ben je al gauw geneigd om te denken dat klanten verlegen zitten om boren en niet om gaten. Dan grinnik je even en denk je, ja verdomd! GATEN Wij bakkers stappen vaak in deze zelfde valkuil. De hele dag zijn we druk bezig met brood bakken, koeken bakken, gebakjes maken en noem maar op. En morgen doen we dat weer. Elke dag zijn wij druk met het maken van al onze verse producten, of deze nóg beter maken, want daar zijn we goed in! Dan zijn wij dus ook geneigd om te gaan denken dat klanten verlegen zitten om brood, koek en gebak. Want daar komen ze tenslotte voor en vragen ze om. Maar zo simpel is het dus niet! Want als ik Jos Burgers moet geloven, komen onze klanten niet voor brood, koek of gebak maar voor heel iets anders! Bijvoorbeeld, en ik noem maar even wat, ze komen voor een voedzaam, gezond ontbijt of lunch. In het geval van koek of gebak zou dat een gezellig verwenmoment, een lekkere traktatie of iets dergelijks kunnen zijn en het liefst alles zo gemakkelijk mogelijk. Ter vergelijk; dit zijn dus de gaten waar Jos Burgers het over heeft. Toen ik daar over nadacht, dacht ik even ‘holy shit’ (Pardon my French). Heeft onze sector effe veel doelgroepen! En wat verkopen we nou eigenlijk? Iets lekkers, genot, gemak, geluk, gezondheid? Zijn dat dan onze gaten? BETERE BOREN Veel bakkers denken helaas dat mijn productontwikkeling inhoudt: het beter maken van producten. Ter vergelijking; dat zijn de boren waar Jos Burgers het dus over heeft, maar dat is natuurlijk niet zo. Als je slechte boren verkoopt, heb je echt gewoon een dik probleem. Tevens is het een beetje dom om te denken, maar goed. Ga maar na; betere ingrediënten en een andere werkwijze enzovoorts, dat kan ik een paar keer voor u doen, maar als u het zelf niet kan, breng ik het op niveau. En op een gegeven moment heb je dan ook een hartstikke goed product, dat kan ik u verzekeren, maar dat houdt natuurlijk ook gewoon een keertje op. Dan heeft de klant nog steeds een boor en geen “gat” laat ik het maar zo zeggen. Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar wat uw volgende productontwikkeling wordt? Heeft u daar al over nagedacht? Ik hoor het graag. bart@bartschuitemaker.nl NB T M a g a z i n e n r 3 2 0 2 1 37

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4