NBT magazine nr3-2022 Online

NB T M a g a z i n e n r 3 2 0 2 2 22 C o v e r s t o r y KOMA Herco en Ronnie zijn beiden redelijk recent bij KOMA in dienst getreden. Herco maakte twee jaar geleden zijn opwachting binnen KOMA als nieuwe CEO en Ronnie moest anderhalf jaar geleden de marketingafdeling opnieuw vorm gaan geven. Een van de eerste zaken waar ze beiden van inzagen dat die aandacht nodig had, was de profilering en branding van KOMA. “Na de introductie van het nieuwe logo in 2018 was het nu tijd om duidelijk te maken waar KOMA voor staat. We hebben alle elementen gecombineerd in één nieuwe memorabele pay-off die de belofte, het doel, de omschrijving en de branche samenvat: Sustainable Conditioning Solutions”, aldus Ronnie. GESPREKKEN De noodzaak om het verhaal achter KOMA te vertellen was er en dus is Ronnie met een extern bureau gesprekken aangegaan met de medewerkers en klanten om een duidelijk beeld te krijgen waar zij vinden dat KOMA voor staat. “Uit deze gesprekken kwam de reliability van KOMA heel erg naar voren”, zo geeft Herco aan. “Betrouwbaarheid als werkgever voor onze werknemers, betrouwbaarheid in hetgeen we beloven aan klanten, maar ook in onze service met een 24/7 monitoringsafdeling die onze klanten volledig ondersteunt en ontzorgt waar ze kunnen. We bestaan inmiddels 84 jaar en in die decennia hebben we veel kennis, ervaring en expertise verzameld, waardoor we een betrouwbare partner en producent zijn. Die betrouwbaarheid zorgt ervoor dat we voor heel veel bakkers, patissiers en deegverwerkers het eerste aanspreekpunt zijn als het gaat om hun conditioneringsvraagstukken.” SUSTAINABLE Onder de noemer Sustainable Conditioning Solutions wordt nu het hele verhaal van KOMA vertelt. Herco: “Sustainable staat voor alles wat we doen, maar staat niet alleen voor duurzaamheid in de zin van milieubewustzijn. Het woord kan en moet op meerdere manieren worden geïnterpreteerd: • Duurzame producten: onze producten zijn gebouwd van de hoogste kwaliteit. • Duurzaam bedrijf: derde generatie familiebedrijf met uitgebreide ervaring en kennis. • Duurzame omgeving: toekomstbestendige productinnovatie en een focus op natuurlijke koudemiddelen. • Duurzame werkgever: lange termijn relaties met onze medewerkers. • Duurzame klantrelaties: iedereen kan de eerste verkoop doen, wij streven naar de tweede, derde, enzovoort. Deze opsomming vergt natuurlijk ook uitleg. Als we bij het eerste beginnen: duurzame producten. We produceren alles in eigen beheer naar de hoogste kwaliteitsstandaard. Dat wil zeggen dat onze systemen en oplossingen enorm duurzaam zijn, want ze gaan lang mee. We komen in de praktijk nog onze H-kasten tegen waar KOMA bekend mee is geworden die al een halve eeuw dienst doen.” DUURZAAM BEDRIJF “Als je kijkt naar KOMA als familiebedrijf, staat op dit moment de derde generatie aan het roer. Dat zegt wel iets over de intenties en waar we voor staan. Op het gebied van werkgeverschap werkt dat ook door. Onlangs zwaaide iemand hier af voor zijn pensioen op de dag dat hij vijftig jaar in dienst was. Dat is een uitzondering, maar mensen die hier hun hele leven werken zijn dat niet, dat zien we meer. Onze medewerkers zijn loyaal aan ons en wij aan hen. Zij zijn voor ons enorm belangrijk en degenen met de kennis, ervaring en expertise die ons zoveel brengt. Daarom proberen we vanuit goed werkgeverschap en duurzaamheid in de relatie met onze medewerkers hen ook te blijven voeden door trainingen aan te bieden en ze mee te nemen in het hele proces, van ontwikkeling tot realisatie, zodat ze zien waar we het allemaal voor doen. Dat zorgt voor trots door alle geledingen van het bedrijf.” DUURZAME OMGEVING & INNOVATIE Als het gaat om toekomstbestendige productinnovatie is vooral de focus op natuurlijke koudemiddelen voor KOMA een belangrijk gegeven. KOMA ontwikkelt, produceert en levert al ruim een decennium koelsystemen met natuurlijke koudemiddelen. KOMA biedt in haar assortiment CO 2 standalone-oplossingen, maar heeft met het CO 2 -boostersysteem een specifieke oplossing die voor de bakkersbranche zeer geschikt is. KOMA heeft het CO 2 -boostersysteem met het R&D-team ontwikkeld zodat het uitermate geschikt is voor het koelen met natuurlijke koudemiddelen van koel-, vries- en conditioneringssystemen bij bakkerijen. Het is heel functioneel doordat je de koel-, vries- en conditioneringssystemen koelt door middel van propaan, 100% CO 2 (booster) of een combinatie met propaan of ammoniak (cascade) - afhankelijk van de grootte van het project. Door de lagere grondstofkosten die CO 2 met zich meebrengt is dat dus kostentechnisch al gunstiger, maar het geeft ook een voordeel op je energiekosten. KOMA biedt voor iedere situatie en elke project een passende oplossing. Er zijn kleine systemen die voornamelijk op propaan werken en hierdoor kan het bedrijf dus het volledige scala aanbieden. Er wordt specifiek gekeken naar de wensen en de behoeften van de klant om tot het beste resultaat te komen, ook als het gaat om de beschikbare ruimte. Zo kan het boostersysteem ook in containers geplaatst worden op een daarvoor geschikte plek. F-GASSENVERORDENING Dat KOMA zich de laatste jaren nadrukkelijk richt op de integratie van natuurlijke koudemiddeleninhaarnieuwesystemenwordtmedegedrevendoordeveranderende wetgeving. Herco: “We hebben als branche geen andere keus richting de toekomst. Dankzij de nieuwe F-gassenverordening die sinds 1 januari 2015 van toepassing is, zal de beschikbaarheid en dus toepasbaarheid van koudemiddelen met een hoge GWP-waarde snel minder worden. Zo geldt met ingang van 1 januari 2020 al een verbod op HFK koudemiddelen met een GWP hoger dan 2.500. In eerste instantie was het doel om in 2030 systemen met het momenteel nog veel gebruikte koelmiddelen te verbieden, zodat dergelijke koelsystemen geleidelijk Herco Koeling

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4