NBT magazine nr3-2022 Online

NB T M a g a z i n e n r 3 2 0 2 2 6 N i e u w s DE BROODPRIJS ZOU VERDUBBELEN, ALDUS DE MEDIA. NIEUWSTE CIJFERS VAN HET NEDERLANDS BAKKERIJ CENTRUM (NBC) LATEN ECHTER EEN ANDER BEELD ZIEN. DE STIJGING IS MAXIMAAL 5 TOT 10%. DAARMEE IS DE STIJGING AANZIENLIJK LAGER EN BLIJFT BROOD GOEDKOOP VOEDSEL. DE GENOEMDE 5 TOT 10% IS GEMETEN IN WEEK 9 TOT EN MET 12 EN AFGEZET TEGEN DEZELFDE PERIODE VORIG JAAR. PRIJSSTIJGING BROOD NIET ZO HOOG ALS VERONDERSTELD De oorlog in Oekraïne zorgt niet alleen voor stijgende tarwe- en voedselgrond- stoffenprijzen, ook de energieprijzen lopen op. De meeste ovens in de bakker- ijsector worden gestookt met gas. De impact van deze beide prijsstijgingen is groot voor de sector. Naast brood zien ook andere productgroepen als crackers en koek de kosten toenemen. PRIJSSTIJGING BLIJFT BEPERKT Op dit moment is de stijging van de broodprijs nog redelijk beperkt. Dat heeft meerdere oorzaken. Bakkers en supermarkten rekenen de kostenstijgingen niet in zijn geheel door. Doordat veel bakkers met termijncontracten werken, duurt het even voordat de prijzen ook daadwerkelijk hoger worden. NBC verwacht wel dat de prijs van brood de komende tijd nog hoger zal worden. De stijgende trend in de afgelopen maanden en de nog niet doorberekende kostenstijgingen geven hier aanleiding toe. Van een verdubbeling van de prijs, zoals eerder in de media vermeldt, is op dit moment echter geen sprake. BROOD BLIJFT GOEDKOOP “Uiteraard begrijpen wij de zorg als een veel gegeten product als brood duurder wordt”, aldus Mirjam Kortekaas, directeur bij NBC. “In veel gezinnen gaat er een brood per dag doorheen. Brood is en blijft nog altijd goedkoop. Gemiddeld kost een brood in Nederland € 2,33, hiervoor krijg je maar liefst 22 sneetjes. Een boterham kost dus iets meer dan 10 eurocent. Het beleg op de boterham is vaak vele malen duurder. Zo kost een plak kaas of ham al snel het dubbele. En zelfs een boterham besmeren met jam of pindakaas is minstens net zo duur als de boterham zelf.” MOEILIJKE TIJDEN LIGGEN ACHTER ONS Kortekaas vervolgt: “De bakkerijsector heeft een moeilijke periode achter de rug. Ten tijde van de corona-maatregelen waren restaurants, lunchrooms en cateraars gesloten. De horeca is goed voor 17% van de totale broodverkoop in Nederland. Het feit dat de horeca weer open is, zorgt voor hoop en perspectief bij veel ondernemers. Natuurlijk zullen ook zij iets gaan doen met de stijging van de broodprijs, maar de impact daarvan is op dit moment gering.” Nu deze maatregelen grotendeels voorbij zijn heeft de sector te maken met bovengenoemde prijsstijgingen. Dat dit een effect heeft, mag duidelijk zijn.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4