Coverstory RBK Group: Food Safety waarborgen in toekomstbestendige bakkerijen nbt magazine Tweemaandelijks Vaktijdschrift - Erkenningsnummer (P708168) Vaktijdschrift voor de totale bakkersbranche | juni 2025 | 26e jaargang no.3 | Pr i j s € 10, 50 Special NABESCHOUWING IBA 2025
Maintenance | service | spareparts | engineering Chain Rod Belt Capway service & spare parts Vacuum depanning Needle depanning Tray cleaning Proofing systems Tunnel oven Loading/ Unloading Cooling & tray conveyors Control systems Off icial Supplier of CAPWAY spare parts The Netherlands I Pascalbaan 3 I 3439MP I Nieuwegein I +31343523880 I sales@divardy.nl I www.divardy.nl
NBT MAGAZINE NR 3 2025 3 Vaktijdschrift voor de totale bakkersbranche. Verantwoordelijke uitgever Nederland: GPmedia BV Van Schaeck Mathonsingel 8 6512 AP Nijmegen, The Netherlands Telefoon: +31 (0)24 3 246146 E-mail: info@gpmedia.nl Internet: www.gpmedia.nl www.nbtmagazine.biz Verantwoordelijke uitgever België: GPmedia BV Postbus 10000 2300 Turnhout (B) Uitgever: Peter Peeters Redactie: Coen de Jager (hoofdredacteur) c.dejager@gpmedia.nl Sales: GPmedia BV Gerdo van de Peppel (Verkoopleider) g.peppel@gpmedia.nl Emiel Bruning (Media-adviseur) e.bruning@gpmedia.nl Maaike Liebers (Media-adviseur) m.liebers@gpmedia.nl Alle orders worden afgesloten en uitgevoerd conform de Regelingen voor het Advertentiewezen, gedeponeerd ter griffie van de Arrondissementsrechtbanken en bij de Kamer van Koophandel. NBT Magazine heeft het HOI Keurmerk. Dit betekent dat de oplage is gegarandeerd en gecontroleerd. Abonnementen: www.gpmedia.nl of via info@gpmedia.nl Per jaar € 24,- Losse verkoop € 10,50 Het abonnement kan elk gewenst moment ingaan. Vormgeving: GPmedia BV Telefoon: +31 (0)24 3 246146 Internet: www.gpmedia.nl Druk: PRinterface ISSN: 1872-9363 © Copyright 2025 Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotokopie microfilm of welke andere wijze dan ook, zonder voorafgaande toestemming van de uitgever. NBT Magazine besteedt de grootst mogelijke aandacht aan de juistheid van de informatie die in het vaktijdschrift wordt opgenomen. Fouten zijn echter niet volledig uit te sluiten. De uitgever en de auteurs zijn dan ook op geen enkele wijze verantwoordelijk voor schade, van welke aard ook, die is ontstaan als gevolg van handelingen en/of beslissingen die gebaseerd zijn op de bedoelde informatie. Ambachtelijke speciaalzaken ervaren momenteel een opmerkelijke opleving, aangewakkerd door de veranderende waarden van millennials en Gen Z. Waar vroeger statussymbolen draaiden om materiële rijkdom – dure auto's, huizen en designerkleding – verschuift de nieuwe generatie naar beleving en bewust consumeren. Dit biedt kansen voor (ambachtelijke) bakkers, biologische winkels en speciaalzaken. TikTok en Instagram zijn uitgegroeid tot podia waarop jonge consumenten graag laten zien welke hoogwaardige, duurzame boodschappen ze kopen. Zo wordt een zuurdesembrood of een fles Siciliaanse olijfolie ineens een statussymbool, waarmee een specifieke levensstijl wordt uitgedragen. Volgens het platform Havermelkelite is “boodschappen doen het nieuwe statussymbool geworden”. De speciale adresjes waar deze boodschappen worden gedaan, versterken deze status nog eens extra. Colofon en De Visie Coverstory RBK Group: Food Safety waarborgen in toekomstbestendige bakkerijen nbt magazine Tweemaandelijks Vaktijdschrift - Erkenningsnummer (P708168) Vaktijdschrift voor de totale bakkersbranche | juni 2025 | 26e jaargang no.3 | Pr i j s € 10, 50 Special NABESCHOUWING IBA 2025 DE VISIE Coen de Jager Hoofdredacteur vaktijdschrift NBT Magazine c.dejager@gpmedia.nl DE TREND OM VOEDING TE ZIEN ALS EEN LUXE BELEVING, GEKOPPELD AAN PERSOONLIJKE WAARDEN EN STATUS, BIEDT SPECIAALZAKEN EEN GOUDEN KANS Deze nieuwe generatie geeft een aanzienlijk deel van haar inkomen uit aan kwalitatief voedsel en drinken. Zij zien voeding niet slechts als noodzaak, maar als een essentieel onderdeel van hun levensstijl en identiteit. Deze bewuste keuze komt vooral voort uit het gebrek aan economische zekerheden zoals het kopen van een huis of een auto. Eten wordt daardoor niet alleen een bron van plezier, maar ook een duidelijk sociaal markeringspunt. Merkendeskundigen wijzen er terecht op dat reguliere supermarkten in Nederland deze trend grotendeels missen. Waar zij zich nog te sterk focussen op volume en prijsconcurrentie, liggen er kansen om juist de groeiende groep consumenten die bereid zijn meer uit te geven aan hoogwaardige producten te bedienen. Speciaalzaken, die unieke, lokaal geproduceerde artikelen aanbieden, lijken dit vacuüm succesvol op te vullen. Voor (ambachtelijke) bakkers biedt deze culturele omslag volop mogelijkheden. Zij zijn bij uitstek in staat om aan de groeiende vraag naar unieke producten, authenticiteit en duurzaamheid te voldoen. Een zuurdesembrood van negen euro wordt niet langer gezien als overdreven luxe, maar als investering in kwaliteit en eigen identiteit. Juist nu kan het lonen voor ondernemers om nog nadrukkelijker hun verhaal te vertellen: de herkomst van producten, het productieproces en de persoonlijke aandacht die in het product gestopt wordt. Ambachtelijkheid en kleinschaligheid worden zo troeven in een samenleving waarin consumenten steeds bewuster kiezen waar hun geld heen gaat. De trend om voeding te zien als een luxe beleving, gekoppeld aan persoonlijke waarden en status, biedt speciaalzaken een gouden kans. Ondernemers die deze verschuiving tijdig herkennen en omarmen, kunnen profiteren van een generatie die graag investeert in kwaliteit, duurzaamheid en authenticiteit.
4 NBT MAGAZINE NR 3 2025 INHOUD P. 6 Iba 2025 Iba 2025, gehouden van 18 tot en met 22 mei in Düsseldorf, bevestigde opnieuw haar positie als wereldwijd platform voor de bakkerijbranche. Met bijna duizend exposanten en ruim 49.000 bezoekers uit 149 landen, stond innovatie duidelijk centraal. P. 19 Unispray In de bakkerijsector is Unispray B.V. al bijna 29 jaar een begrip. Sinds de oprichting heeft Unispray zich toegelegd op het ontwikkelen van innovatieve oplossingen die voldoen aan de hoge eisen van hygiëne, efficiëntie en gebruikersgemak binnen de sector. Die succesvolle koers zetten ze voort, maar dan onder de nieuwe leiding van Bart Gosman. Hij nam het bedrijf van zijn vader, Tom Gosman, over. P. 12 Kröner-Stärke Kröner-Stärke is een bekende producent van clean label grondstoffen voor voeding die hun weg vinden in met name de bakkerij-, vlees-, vis- en coatingsector. Onlangs opende de Duitse fabrikant – met een vertegenwoordiging in Nederland en België – een nieuwe productiehal waar uitsluitend plantaardige texturaten worden geproduceerd voor vleesvervangers, hybride vlees en andere eiwitrijke producten. P. 22 Coverstory RBK Group Grote bakkerijen staan voortdurend voor aanzienlijke uitdagingen op het gebied van voedselveiligheid, hygiëne en energiebeheer. Het voldoen aan steeds strenger wordende regelgeving en certificeringen zoals de BRC Global Standard, IFS en FSSC 22000, in combinatie met het behouden van efficiëntie en werkbaarheid in de productie, vereist diepgaande kennis en ervaring. Daarom wenden grote bakkerijen zich tot RBK Group, een expert met decennialange ervaring in duurzaam bouwen, energie-efficiënte koeltechniek en automatisering van productieprocessen. 6 19 12 22
NBT MAGAZINE NR 3 2025 5 P. 26 La Lorraine Echte Bakker Nijkamp staat synoniem voor kwaliteit. Met een zeer hoogwaardig assortiment weet deze bakker haar klanten keer op keer te verrassen, zoals met de Schiacciata Lingua Romana en de kleine Schiacciata Romana White. Dit zijn luxe Italiaanse broodjes uit het assortiment van Panesco, een merk van het Belgische familiebedrijf La Lorraine Bakery Group. P. 36 Sonneveld De geur van versgebakken oliebollen, het knapperige laagje van een donut en de warme, zoete bite van churros: het frituurseizoen staat weer voor de deur. Van foodfestivals en braderieën, tot weekmarkten en winterkermissen — frituurspecialiteiten zijn gewild. Voor bakkerijen biedt dit dé kans om klanten te verrassen én de omzet te verhogen. P. 32 Bakkerij van de toekomst Hoe ziet de bakkerij van de toekomst eruit? De industriele bakkerij van de toekomst zal er sowieso heel anders uitzien. Automatisering is een must en de technologische ontwikkelingen stellen ondernemers ook steeds beter in staat het productieproces automatisch te laten verlopen. Volledig autonoom draaien is nog een stap te ver, maar zeker geen utopie meer. Het zal gaan gebeuren, maar hoe ziet de verdere ‘omgeving’ van een bakkerij eruit? P. 40 Retro Op 26 mei 2025 sloot, na ruim veertig jaar, bakkerij Degen in Overloon zijn deuren. Hoofdoorzaak? Er zijn geen gekwalificeerde bakkers en goede winkelmedewerkers meer te vinden. Een treurige, maar helaas ook heel reële constatering van eigenaar Marco Degen. NBT Magazine zocht hem op en vroeg hem naar zijn verhaal. “Het is een heel pittige tijd geweest.” 26 32 40 36
6 NBT MAGAZINE NR 3 2025 TERUGBLIK OP IBA 2025 Duurzaamheid in elke schakel van de keten Tijdens iba werd duidelijk dat duurzaamheid niet meer weg te denken is. Talloze exposanten presenteerden slimme oplossingen die verspilling minimaliseren en energie-efficiëntie maximaliseren. Denk hierbij aan geavanceerde ovens met energiebesparende technologieën en verpakkingssystemen die voedselverspilling voorkomen door langere houdbaarheid en minder verpakkingsmateriaal. De winnaar van de iba.START UP AWARD, Fonte Ingredientes, symboliseerde deze trend perfect. Het Brits-Braziliaanse bedrijf ontwikkelde een innovatieve, natuurlijke oplossing waarmee brood en gebak langer vers blijven, een belangrijke stap voor duurzaamheid in de bakkerijsector. Hygiëne en voedselveiligheid naar een hoger niveau Ook hygiëne en voedselveiligheid bleken belangrijke innovatiemotoren tijdens iba 2025. Exposanten toonden hightech oplossingen zoals intelligente reinigingssystemen en contactloze productieprocessen, waarmee bakkers kunnen voldoen aan de DUURZAAMHEID, HYGIËNE EN DIGITALISERING BEPALEN DE TOEKOMST VAN DE BAKKERIJSECTOR Iba 2025, gehouden van 18 tot en met 22 mei in Düsseldorf, bevestigde opnieuw haar positie als wereldwijd platform voor de bakkerijbranche. Met bijna duizend exposanten en ruim 49.000 bezoekers uit 149 landen, stond innovatie duidelijk centraal. Vooral thema’s als duurzaamheid, hygiëne, kunstmatige intelligentie, automatisering en robotisering gaven richting aan de trends die de toekomst van de sector gaan bepalen. Bram de Vrught was met QING Food Automation aanwezig op de stand van AMF
NBT MAGAZINE NR 3 2025 7 hoogste hygiëne-eisen. Door de toenemende regelgeving en strengere controles groeit ook de vraag naar slimme hygiëneoplossingen die gemakkelijk te integreren zijn in bestaande productieprocessen. Innovatieve machines met antibacteriële oppervlakken en systemen die realtime microbiële monitoring bieden, werden goed ontvangen door bakkers die voedselveiligheid serieus nemen. AI en digitalisering als motor voor kwaliteit en efficiëntie De inzet van kunstmatige intelligentie en slimme digitalisering was opvallend sterk vertegenwoordigd. Bedrijven als het Italiaanse Sensure presenteerden geavanceerde vision-inspectiesystemen die in realtime afwijkingen detecteren en automatisch uitwerpen, waardoor bakkers constante kwaliteit garanderen. Door data-analyse en zelflerende systemen kunnen processen continu worden verbeterd en producten worden afgestemd op consumententrends. Tijdens demonstraties bleek duidelijk hoe snel en efficiënt deze systemen werken en hoe waardevol ze kunnen zijn voor bakkers die zich willen onderscheiden door consistente topkwaliteit. Automatisering en robotisering nemen vlucht Automatisering en robotisering waren prominente thema’s op iba. Op diverse stands werden robots getoond die complexe taken zoals deegverwerking, decoreren, verpakken en zelfs bedienen van bakovens moeiteloos uitvoerden. De combinatie van robotarmen en slimme software maakt het mogelijk dat steeds meer repetitieve taken geautomatiseerd worden, waardoor bakkers zich kunnen richten op productontwikkeling en vakmanschap. Vooral het samenspel tussen robots en menselijke bakkers bood een toekomstperspectief waarin automatisering geen vervanging betekent, maar juist ondersteuning biedt om creatieve en kwalitatief hoogwaardige producten te ontwikkelen. Vooruitblik naar iba 2027 Met een groot aantal positieve reacties van bezoekers en exposanten, waaronder ruim 62 procent beslissers, heeft iba 2025 duidelijk gemaakt dat de bakkerijbranche volop in beweging is. Innovatie op het gebied van duurzaamheid, hygiëne, digitalisering en automatisering zal ook de komende jaren bepalend blijven. De sector kijkt daarom nu al met spanning uit naar iba 2027 in München, waar opnieuw de nieuwste trends en oplossingen worden gepresenteerd om de uitdagingen van morgen te trotseren. Deze editie van iba bewees overtuigend dat innovatie en samenwerking essentieel zijn voor een succesvolle, toekomstbestendige bakkerijsector. De lat ligt hoog, maar de sector heeft aangetoond klaar te zijn voor de uitdagingen van morgen. Marco Hendriks en Nick Eversdijk op de stand van Everbake Group
8 NBT MAGAZINE NR 3 2025 Deze beslissing is genomen vanwege de hoge concentratie van vakbeurzen in 2025, waardoor de personele en financiële middelen van veel exposanten onder druk kwamen te staan. Om deze uitdagingen het hoofd te bieden en exposanten vroegtijdige planningszekerheid te bieden, hebben Messe Stuttgart en haar partners, waaronder de Bäko-Zentrale en de Bäckerinnungsverband Südwest, besloten de beurs uit te stellen . Na de editie in 2026 zal Südback in 2027 zoals gebruikelijk een pauze inlassen, om vervolgens in 2028 en 2029 weer in het vertrouwde ritme terug te keren. NIEUWS KÖNIG VOOR HET EERST ALS DE KÖNIG GROUP AANWEZIG TIJDENS IBA 2025 König presenteerde zich deze iba anders: in plaats van de fysieke aanwezigheid van het materiaal is gekozen om digitaal te presenteren. Tijdens de 3D-presentaties werden zelfs de kleinste details uitgelicht. Een van de presentaties kwam ten goede van een nieuw product bij König, de König Industrie Rex AW-EC. Waarbij AW staat voor ‘accurate weight’ en EC voor ‘easy clean’ , twee speerpunten waar König de laatste jaren veel aandacht op vestigt. De Industrie Rex AW-EC is de nieuwste kopmachine, waarbij er tot 50.000 stuks per uur geproduceerd kunnen worden. Naast de nieuwe features betreffende schoonmaak (zoals uitneembare onderdelen en een aandrijving gescheiden van het deeg), kan er nu voor het eerst geproduceerd worden in een afmeet bereik van 22 tot 200 gram. Daadwerkelijk alle maten kleinbrood over één lijn. Voor aanvullende informatie: König Nederland Tel. +31 (0)183 682868 www.konig-rex.nl Dit jaar presenteerde König zich tijdens iba 2025 voor de eerste keer als De König Group, waar alle merken en technologie onder één dak terug te vinden zijn. Samen met Fortuna, Vulganus en Abendschön is alles in huis om de volledige kleinbroodlijn aan te bieden, vanaf de originele König kop tot en met koelen. De complete automatisering wordt naast de lijnen ook aangevuld met robotisering. SÜDBACK ZAL DIT JAAR NIET PLAATSVINDEN De Südback 2025, een toonaangevende vakbeurs voor de bakkerij- en banketbakkersbranche in Europa, zal niet plaatsvinden. Oorspronkelijk gepland voor 2025, is de beurs verplaatst naar 2026. De volgende editie staat nu gepland van 24 tot 27 oktober 2026 in Messe Stuttgart.
Schiacciata, de gebakken schat uit Italië Download de gids! Onze Italiaanse broden worden gemaakt volgens authentieke Italiaanse bakmethoden. Bied een unieke smaakervaring met la vera cucina italiana.
10 NBT MAGAZINE NR 3 2025 DUURZAAMHEID DOSSCHE MILLS VERSNELT DUURZAME TARWEPRODUCTIE DOOR INNOVATIEVE PARTNERSHIPS EN GERICHTE CO₂-REDUCTIE Dossche Mills neemt een voortrekkersrol in de transitie naar een duurzamere voedselproductie. Door strategische samenwerkingen met onder andere AGRAVIS, OCI Nitrogen, Vandemoortele, team agrar en Yara, investeert het bedrijf in innovatieve landbouwpraktijken met één duidelijk doel: de CO2-uitstoot van tarweteelt drastisch verminderen. In 2024 bereikte Dossche Mills al indrukwekkende mijlpalen in haar duurzaamheidsambities. Samen met AGRAVIS en OCI Nitrogen, dochterbedrijf van OCI Global, schaalde het bedrijf de productie van duurzame tarwe aanzienlijk op. Dankzij het gebruik van innovatieve meststoffen, geproduceerd met biogas in plaats van fossiele brandstoffen, daalde de CO2-uitstoot van meststoffenproductie met ruim 60%. In slechts één jaar groeide het project van 200 naar 1.700 hectare, met een vertienvoudiging van de duurzame tarweoogst tot maar liefst 14.000 ton. Daarnaast werkt Dossche Mills nauw samen met Vandemoortele, eveneens een Belgisch familiebedrijf, dat bewust kiest voor duurzame bloem uit het Terah Footprint Program. Dit initiatief stimuleert landbouwtechnieken die de bodemgezondheid, biodiversiteit en koolstofopslag in de bodem verbeteren. Vandemoortele versterkt hierdoor haar eigen duurzaamheidsdoelen, waaronder een reductie van 42% in haar directe CO2-uitstoot en 30% minder uitstoot uit landbouw tegen 2030.
NBT MAGAZINE NR 3 2025 11 Nieuw partnership met team agrar en Yara versterkt CO2-reductie In april 2025 kondigde Dossche Mills een belangrijke nieuwe samenwerking aan met het Duitse bedrijf team agrar GmbH en de internationale meststoffenproducent Yara. Dit partnerschap bouwt verder op eerdere successen en introduceert nieuwe, innovatieve landbouwpraktijken die zorgen voor een nog grotere reductie van de CO2-voetafdruk per ton geproduceerde tarwe. Yara levert haar innovatieve Yara Climate Choice™ meststoffen, die worden geproduceerd op basis van hernieuwbare energie en voorzien zijn van nitrificatieremmers. Dit verlaagt de koolstofuitstoot aanzienlijk. Bovendien stappen deelnemende boeren over op HVO-brandstof (Hydrotreated Vegetable Oil), een hernieuwbare diesel die geproduceerd wordt uit afval- en reststromen van plantaardige en dierlijke oliën. HVO-brandstof reduceert de CO2-uitstoot van landbouwmachines met maar liefst 90% ten opzichte van conventionele diesel. Duurzaamheid loont voor boeren en consumenten Dossche Mills speelt een cruciale rol door boeren financieel te stimuleren voor het gebruik van deze duurzame technieken. Hierdoor kunnen boeren overstappen naar innovatieve landbouwpraktijken zonder economische nadelen te ondervinden. Tegelijkertijd garandeert Dossche Mills hiermee de aanvoer van hoogwaardige, duurzame tarwe aan haar molens. Arne Steelandt, Strategic Partnership Manager bij Dossche Mills, benadrukt de waarde van deze aanpak: “Dankzij deze samenwerking zetten we een concrete stap richting een duurzamere tarweketen en helpen we boeren om verantwoorde keuzes te maken zonder economische nadelen te ondervinden. Bovendien bereiken we dankzij dit partnerschap nu al het doel om tarwe te produceren met 50% minder CO2-uitstoot.” Marco Fleischmann, CEO van Yara GmbH & Co. KG, vult aan: “Dit partnerschap is opnieuw een sterk voorbeeld van onze betrokkenheid binnen de voedselwaardeketen en onze inzet om de koolstofvoetafdruk in de landbouw aanzienlijk te verlagen.” Transparantie en certificering voor meetbare duurzaamheid Alle betrokken partijen hechten groot belang aan transparantie en meetbaarheid. Meststoffen van OCI Nitrogen en Yara zijn gecertificeerd volgens erkende duurzaamheidsstandaarden (zoals ISCC+), en CO2reducties worden onafhankelijk geverifieerd. AGRAVIS, team agrar en Dossche Mills monitoren zorgvuldig de resultaten met behulp van primaire data, zodat consumenten en partners zekerheid hebben over de daadwerkelijke milieu-impact. Ambitieus naar de toekomst: 50% minder uitstoot per ton tarwe De nieuwe samenwerking met Yara en team agrar vormt een belangrijke stap om al in 2025 de uitstoot van tarweteelt met meer dan 50% te verminderen. De partners willen het initiatief opschalen en uitbreiden met extra regeneratieve maatregelen, zoals het gebruik van biochar en verdere precisielandbouwtechnieken. Dit alles maakt deel uit van een lange termijnvisie om de duurzaamheid van Europese tarweproductie structureel te verbeteren. Bent Nissen, CEO van team agrar GmbH: “Deze gezamenlijke inzet voor meer duurzaamheid is een perfect voorbeeld van hoe de toekomst van de landbouw eruit zal zien. We zijn blij dat we innovatieve oplossingen en topkwaliteit producten aan boeren kunnen leveren en zo een cruciale rol spelen in deze transformatie.” Samen bouwen aan een duurzame toekomst Door strategische samenwerkingen en innovatieve landbouwpraktijken te combineren, leidt Dossche Mills de weg naar een duurzamere en toekomstbestendige voedselvoorzieningsketen. Consumenten profiteren van kwaliteitsproducten met een lagere ecologische impact, terwijl landbouwers direct profiteren van financiële en ecologische voordelen. Met deze innovatieve aanpak toont Dossche Mills dat duurzaamheid geen verre toekomst is, maar een haalbare realiteit, vandaag al toegepast in de praktijk. Door te investeren in krachtige partnerships zet het bedrijf concrete stappen om klimaatvriendelijke landbouw op grote schaal te realiseren, met tastbare voordelen voor iedereen binnen de voedselwaardeketen.
12 NBT MAGAZINE NR 3 2025 REPORTAGE Het onderschrift onder het logo van Kröner-Stärke leest ‘die ganze Stärke der Natur’… Oftewel, de volledige kracht van de natuur. Dat credo berust niet op toeval. De fabriek ligt letterlijk aan de voet van het Teutoburgerwoud. Het voor de productie gebruikte water is afkomstig uit de bossen ten zuiden van de fabriek. De fabriek staat met de rug tegen een bergkam, terwijl de productieruimtes zich in het iets lager gelegen dal bevinden, te midden van glooiend grasland dat kenmerkend is voor dit deel van Nordrhein-Westfalen. Het bedrijventerrein wordt doorstoken door een spoorlijn die al jaren buiten gebruik is. Een oude wagon herinnert aan vroegere tijden en doet tegenwoordig dienst als vergaderruimte. “Wij zijn een typisch familiebedrijf en koesteren onze afkomst en ons verleden. Kröner-Stärke bestaat deze zomer 125 jaar en de derde generatie Kröner is alweer bijna dertig jaar actief binnen het bedrijf. Al sinds 1900 halen we ons water uit verschillende waterbronnen in het woud, op 120 meter diepte. ‘HET CREËREN VAN EEN NIEUWE PRODUCTIEHAL VOOR VLEESVERVANGERS WAS VOOR ONS EEN LOGISCHE STAP’ Kröner-Stärke is een bekende producent van clean label grondstoffen voor voeding die hun weg vinden in met name de bakkerij-, vlees-, vis- en coatingsector. Onlangs opende de Duitse fabrikant – met een vertegenwoordiging in Nederland en België – een nieuwe productiehal waar uitsluitend plantaardige texturaten worden geproduceerd voor vleesvervangers, hybride vlees en andere eiwitrijke producten. De basisgrondstof die hiervoor wordt ingezet is tarwegluten. Ook van andere eiwitten, bijvoorbeeld speltgluten, worden texturaten gemaakt. “Het creëren en openen van een nieuwe faciliteit voor vleesvervangers was voor ons een logische nieuwe stap”, zegt commercieel directeur Henrik de Vries van Kröner-Stärke. Dit water is rijk aan bepaalde mineralen en vrij van externe factoren. Het bevat ook geen pesticiden of andere verontreinigingen. Ideaal dus voor het wassen van de tarwe en andere processen waarbij water wordt gebruikt”, legt De Vries uit. Cleanlabel en organisch Aan de voorzijde van de fabriek bevindt zich de nieuwste productiehal. Een investering van 36 miljoen euro. In de hal staat de nieuwste apparatuur voor drogen en extruderen. Tarwe en – als de klant dat wil – erwten en sojabonen worden omgevormd tot korrels, vezels, strips en poeders. Voor dit (standaard) VTex-assortiment maakt Kröner-Stärker alleen gebruik van natuurlijke ingrediënten, waarbij grondstoffen worden verwerkt met behulp van onbehandeld bronwater uit het Teutoburgerwoud, hitte en fysische processen zonder het gebruik van chemicaliën. “Kröner-Stärke is groot geworden vanwege de ingrediënten die ze, maximaal gecertificeerd, produceren voor met name de voedingsindustrie. Daar zijn nu vier gestandaardiseerde texturaten en één poeder bijgekomen voor de productie van vleesvervangers, proteïnerepen en sports’ nutrition. Ons standaard VTex-assortiment bestaat uit texturaten op basis van tarwe. Bovendien zijn de texturaten 100% clean label en (indien gewenst) organisch”, verduidelijkt De Vries, terwijl hij de redactie rondleidt door de highcare productieruimtes van de vorig jaar geopende hal. De producten uit de VTex-range worden gebruikt als basis van vegan (plantbased), vegetarische en hybride vleesproducten, voor koolhydraatarme producten en/of als eiwitbron in repen en sportvoeding. Toepassingen zijn onder meer vullingen, nuggets, burgers, gehakt, pulled vleesalternatieven en vegetarische worstjes. De volledige range beschikt over verschillende certificeringen, zoals ISO 9001:50001. De producten zijn halal en koosjer.
NBT MAGAZINE NR 3 2025 13 Het VTex-assortiment bevat uitsluitend plantaardige proteïnen. De basis van alle texturaten is tarwe. Op verzoek van de klant kunnen ook andere grondstoffen worden gebruikt, zoals bijvoorbeeld erwten, sojabonen en spelt. “Bij soja en erwten moet je vaak de smaak van dit bestanddeel neutraliseren voordat je het kunt gebruiken, bijvoorbeeld in een burger. Het voordeel van tarwe is dat het smaakneutraal is, een uitstekende binding heeft en een met vlees vergelijkbare bite kent”, onderstreept De Vries. “De consistente kwaliteit en textuur hebben ervoor gezorgd dat we naast de ingrediënten voor bakkerijproducten de afgelopen tien jaar steeds meer gingen leveren aan fabrikanten van vleesvervangers. Die groei zette door en daarmee ontstond de noodzaak om een nieuwe productiehal neer te zetten waar, in beginsel, uitsluitend texturaten voor deze doelgroep worden geproduceerd.” Groeiende vraag Volgens De Vries neemt de behoefte aan vleesvervangers alleen maar toe. “Zeker in Europa gaan we minder vlees eten. Voor sommigen vanwege de CO2-reductie of vanwege hun gezondheid, maar het is ook gewoon een trend die is ingezet. Bovendien bedienen we met onze texturaten de belangrijkste doelgroep: flexitariërs. Die mixen graag vlees en niet-vlees omdat ze hetzelfde mondgevoel willen ervaren. Hybride vleesproducten (50/50 of 60/40) hebben als voordeel dat zij dezelfde structuur, textuur en bite hebben als vlees, maar toch flink bijdragen aan reductie van de vleesconsumptie, omdat je de helft minder vlees nodig hebt. Deze groep staat ook meer open voor alternatieven, zoals de vegan Bolognese saus van een bekend A-merk, die met onze granulen wordt gemaakt”, vertelt hij. Een bijkomend voordeel is de declaratie van grondstoffen. “Denk aan allergenen. Wij maken gebruik van één proteïnebron en voegen geen andere ingrediënten toe, waardoor kleur en smaak altijd gelijkmatig en consistent zijn. Wij zijn ervan overtuigd dat we het aantal ingrediënten in vegan voeding fors terug kunnen brengen. Veel recepturen bevatten tien ingrediënten. Dankzij de kwaliteit die wij bieden, kunnen veel voedingsmiddelenfabrikanten het in onze ogen ook met de helft af.” Recent Brits onderzoek heeft aangetoond dat (veel) vleesvervangers ongezond zijn en zelfs de kans op een voortijdige dood met 12 procent verhogen. Reden: vleesvervangers zijn ultrabewerkte producten en daarom ongezonder dan vlees. Kröner-Stärke speelt hier op in door texturaten te ontwikkelen zonder chemische processen of onnodige additieven. “We zijn inmiddels in staat om het volledige proces geautomatiseerd te laten verlopen zonder het gebruik van chemische processen en toevoegingen. Dus absoluut niet ultra processed. De tarwe wordt gewassen, waarna de gluten overblijven. Wij maken vier verschillende basis texturaten op basis van tarwegluten; Vtex® powder, Vtex®strips, Vtex®granules and twee typen Vtex®fibres (grof en fijn). Doordat de gehele productie inmiddels in een gesloten proces plaatsvindt, is contaminatie uitgesloten.” Duurzame productie Alle tarwe is afkomstig uit eigen teelt in Duitsland en omliggende EU-landen. “De USP’s van onze VTex-range zijn de structuur en textuur alsook het feit dat de texturaten een zeer hoog percentage eiwit bevatten. De smaak is neutraal, wat het geschikt maakt voor alle producten”, vertelt De Vries. “Wij exporteren bijna veertig procent van onze producten. Wij leveren, al dan niet via distributeurs, wereldwijd. Nederland is voor ons een heel belangrijk afzetland, omdat daar veel fabrikanten van voedingsmiddelen zitten die op zoek zijn naar hoogwaardige coatings voor hun vleesproducten en texturaten voor hun vleesvervangers of hybride vleesproducten. Maar Nederland is ook belangrijk als handelsland. Onze export naar de Verenigde Staten gebeurt ook via Nederland.” Meer informatie: Nederland: Amidon Food Supply B.V. Tel. +31 (0)646614666 info@amifoods.com www.amifoods.com VEEL VEGAN RECEPTUREN BEVATTEN TIEN INGREDIËNTEN. DANKZIJ DE KWALITEIT DIE WIJ BIEDEN, KUNNEN VEEL VOEDINGSMIDDELENFABRIKANTEN HET IN ONZE OGEN OOK MET DE HELFT AF België: G & M Service BVBA Tel. +32 (0)554-60330 info@genm-service.be www.kroener-staerke.de De fabriek van Kröner-Stärke in Ibbenbüren. Geheel rechts de nieuwe hal voor de productie van de plantaardige texturaten De vezels en korrels uit de VTex-rang van Kröner-Stärker worden gebruikt als basis voor plantbased vleesvullingen, kipnuggets, gehakt en burgers
14 NBT MAGAZINE NR 3 2025 PRODUCTONTWIKKELING De nieuwe branderautomaat is ontworpen om exact op het bestaande aansluitvoetje van Anstoss en Pactrol automaten te passen. Hierdoor is het vervangen van de oude automaat een kwestie van plug-andplay: geen ingewikkelde installatieprocedures of technische ingrijpen. Deze directe compatibiliteit maakt het voor elke bakkerij eenvoudig om de overstap te maken naar een veiliger en moderner systeem, zonder onderbreking van het productieproces. NIEUWE BRANDERAUTOMAAT VAN AJ MACHINERY: DE VERVANGER VOOR ANSTOSS EN PACTROL Voor bakkers die werken met gasgestookte ovens is een betrouwbare werking van essentieel belang. De nieuwste branderautomaat van AJ Machinery, speciaal ontwikkeld als vervanger voor de bekende Anstoss en Pactrol modellen, biedt een moderne oplossing die volledig voldoet aan de laatste technologische- én veiligheidseisen. Deze vooruitstrevende innovatie is ideaal voor bakkerijen die hun apparatuur willen updaten zonder grote aanpassingen of kostbare ombouw. Moderne techniek, maximale zekerheid Dankzij de toepassing van de nieuwste elektronische componenten biedt de branderautomaat een krachtige en stabiele ontsteking, evenals een uiterst betrouwbare vlamcontrole. Dit verhoogt niet alleen de efficiëntie van het verbrandingsproces, maar zorgt ook voor een langere levensduur van de oven en een constanter bakresultaat. De automaat voldoet volledig aan de strengste Europese veiligheidsnorm EN 298, waardoor gebruikers verzekerd zijn van een veilige werking in overeenstemming met de laatste regelgeving voor gasgestookte apparatuur. Dit geeft zowel de bakker als de technicus gemoedsrust bij elk gebruik. Voor meer informatie: AJ Machinery | tel. 076-5671831 | www.aj-machinery.nl ADVERTENTIE WAAR AMBACHT EN AUTOMATISERING SAMEN KOMEN EEN COMPACTE MACHINE VOOR DE AMBACHTELIJKE BAKKERIJ De minirex Multi Een flexibele opbolmachine met een enorm gewichtsbereik (8 tot 330 gram), uitbreidbaar met o.a. een langmaker of rustkastje met stempelinstalatie. We helpen u graag met de oplossing voor uw bedrijf. Koenig Benelux I De Vort 2a I 4225SJ Noordeloos I +31.183.6828.68 I info_nl@koenig-rex.com I www.konig-rex.nl
NBT MAGAZINE NR 3 2025 15 NIEUWS ADVERTENTIE KADIR’S INTRODUCEERT EERSTE HALAL BAPAO KIPSATÉ VAN NEDERLAND Halalmerk Kadir’s introduceert met trots de eerste halalvariant van de populaire bapao kipsaté. Deze nieuwe snack, ontwikkeld volgens een eigen recept, ligt vanaf 12 mei 2025 in verschillende Albert Heijn-filialen in Nederland en België. De lancering markeert niet alleen een culinaire primeur, maar ook de eerste innovatie uit de gloednieuwe halalbakkerij van Kadir’s in Deurne. De introductie beantwoordt een veelgehoorde consumentenwens: “Overal werd ons gevraagd wanneer er een halal bapao kipsaté zou komen. Die vraag is nu beantwoord”, aldus oprichter Kadir Ahmed. Het product is een unieke toevoeging aan het halalschap, dat voorheen nog geen kipsatévariant kende. “Eten dat je deelt is twee keer zo lekker. En dat geldt zeker voor de bapao kipsaté, dat veel aantrekkingskracht heeft. De afzet kan makkelijk verdubbelen en als het meezit zelfs verdriedubbelen”, deelt Ahmed, die als missie heeft om halalproducten mainstream te maken. Goed voorbeeld doet goed volgen In de voormalige Beckers-fabriek in Deurne heeft Kadir’s een primeur gerealiseerd: de eerste bakkerij in Nederland die zich volledig toelegt op halalproducten. Deze eigen productielocatie stelt het merk in staat om onafhankelijk te innoveren en snel op de markt in te spelen. Zo worden er naast de nieuwe bapao kipsaté inmiddels ook halal worstenbroodjes geproduceerd voor supermarktketen Jumbo. De bakkerij trekt bovendien de aandacht van collega-bakkers die productie willen uitbesteden. Met een moderne automatische inpaklijn die tot 100 snacks per minuut aankan en een snelgroeiend marktaandeel, zowel nationaal als internationaal, bevestigt Kadir’s zijn rol als koploper in de halal bakkerijsector.
16 NBT MAGAZINE NR 3 2025 VOORBESCHOUWING In dit creatieve atelier waar alles om food draait biedt ARTISAN een totaalervaring die alle zintuigen aanspreekt. Op de levendige inspiratiepleinen binnen elke zone vinden bezoekers een rijkgevuld programma vol live-demo’s, wedstrijden, boeiende lezingen en gezellige netwerkmomenten. Dit maakt van ARTISAN niet alleen een vakbeurs, maar een beleving voor wie zijn of haar vakmanschap verder wil verfijnen en de onderneming naar een hoger niveau wil tillen. De drie zones Alles wat draait om brood, patisserie, chocolade, ijs en ontbijtproducten is te vinden in de BREAD-zone. Bezoekers krijgen er een inkijk in innovatieve ingrediënten, halfafgewerkte en kant-en-klare specialiteiten, en moderne apparatuur zoals ovens en snijmachines. De finale van het Belgisch Kampioenschap Aspirant Baker vormt hier een absoluut hoogtepunt. In de MEAT-zone staan slagers, traiteurs en fijnproevers centraal met een uitgebreid aanbod van vleeswaren, charcuterie, vis, kazen, kruiden en marinades. Hier ontdek je ook de nieuwste technologieën en inrichtingsoplossingen voor het atelier of de winkel. Op het inspiratieplein worden wedstrijden gehouden zoals de Eurobeef Vakwedstrijden en wordt er gestreden om de Juniorcup. De DELI-zone richt zich tot ondernemers die hun assortiment willen verrijken met de beste snacks, sauzen, wijnen en delicatessen. Denk aan proeverijen, tips van barista’s, en de inspirerende verhalen van succesvolle vakgenoten. Grootser Na het succes van voorgaande edities belooft ARTISAN 2025 opnieuw een hoogtepunt te worden voor de foodsector in de Benelux. Tijdens de laatste editie in 2023 trok de vakbeurs maar liefst 16.740 bezoekers, een duidelijk teken dat de ARTISAN 2025 HEEFT ALLES ONDER EEN DAK Van 28 september tot 1 oktober 2025 wordt Kortrijk Xpo het kloppende hart van Belgisch ambachtelijke foodsector. ARTISAN 2025 bundelt het beste van Broodway, Meat Expo en Taste of Tavola in één inspirerende totaalbeurs, speciaal voor food artisans die streven naar vernieuwing, kwaliteit en groei. Met de drie productzones Bread, Meat en Deli en meer dan 300 exposanten, biedt ARTISAN een unieke gelegenheid om de laatste trends te ontdekken. combinatie van ambacht, innovatie en beleving een schot in de roos is. Wie een bezoek plant, mag uitkijken naar een energieke, warme sfeer waarin innovatie en traditie hand in hand gaan. Registreren voor gratis toegang kan vanaf midden mei via www.artisan-xpo.be met code ART7413.
NBT MAGAZINE NR 3 2025 17 GEZIEN TIJDENS IBA 2025 REPEATLOAF BIEDT KANSRIJKE INNOVATIE VOOR INDUSTRIËLE BAKKERIJEN Besparen op grondstoffen en milieubelasting Broodproductie verbruikt grote hoeveelheden water en energie, met aanzienlijke CO2-emissies tot gevolg. Repeatloaf vermindert de belasting op natuurlijke hulpbronnen en verlaagt de uitstoot door restbrood opnieuw te verwerken tot waardevolle grondstof. Dit draagt actief bij aan de circulaire economie en ondersteunt ieder bedrijf in het realiseren van duurzaamheidsdoelstellingen en wettelijke richtlijnen, zoals de Europese reductiedoelen voor voedselverspilling. Circulair ondernemen als concurrentievoordeel Door de inzet van Repeatloaf-technologie toont een bakkerij niet alleen verantwoordelijkheid, maar positioneert het zichzelf ook als innovatieve en toekomstgerichte speler in de bakkerij-industrie. Repeatloaf biedt een concrete invulling aan maatschappelijk verantwoord ondernemen (SDG 12) en versterkt tegelijkertijd uw concurrentiepositie. ‘Give Loaf a Second Chance’ Met Repeatloaf maak je van verspilling een winstgevende propositie. Geef brood een tweede leven, verhoog het rendement, reduceer jouw ecologische voetafdruk en onderscheid je als bedrijf door jezelf te positioneren als een leidende partij op het gebied van duurzaamheid en innovatie. Meer informatie: Verhoeven Family of Companies Tel. +31 (0) 412 630 545 info@verhoevenfamily.com www.verhoevenfamily.com Binnen slechts 24 uur transformeert de Repeatloaf-machine restbrood tot een hoogwaardig, gefermenteerd poeder met een lange houdbaarheid. Dit 'RL precision fermented powder' dient als ideaal ingrediënt voor broodverbeteraars en deegproducten. Hierdoor verlaagt je als producent niet alleen uw verspilling, maar creëer je ook direct extra economische waarde uit reststromen. Broodverspilling is wereldwijd een enorme uitdaging: jaarlijks blijft alleen al in Europa 15 miljard kilo brood ongebruikt. Voor (industriële) bakkerijen betekent dit niet alleen verlies van waardevolle grondstoffen en economische schade, maar ook een significante bijdrage aan de CO₂-uitstoot. Repeatloaf, een innovatieve technologie ontwikkeld door de Verhoeven Family of Companies, zet deze verspilling om in een aantrekkelijke, economische kans.
GELAMINEERD DEEG VIENNOISERIE CROISSANTS Verwerkt zowel groene als voorgerezen degen Modulaire configuratie ✔ ✔ BROOD DONUTS INNOVATIEVE OPLOSSINGEN VOOR Wilt u zonder ‘rework’ deeg produceren? Neem contact met ons op via 0345 543 543 of office@rademaker.nl - www.rademaker.com/radini Variatie van producten op één lijn ✔ MODULAIRE CONFIGURATIE Brood productie 250 - 1,200 kg deeg per uur Altijd op de hoogte zijn van het laatste nieuws uit de BAKKERSBRANCHE? Meld je aan voor de maandelijkse nieuwsbrief door de code te scannen en je gegevens in te vullen.
NBT MAGAZINE NR 3 2025 19 INTERVIEW UNISPRAY ONDER NIEUW LEIDERSCHAP, MAAR MET DEZELFDE VISIE we ons volledig inzetten voor het leveren van innovatieve, hoogwaardige en op maat gemaakte spuitoplossingen. Onze systemen blijven aansluiten op de steeds veranderende behoeften en strenge eisen van de voedingsmiddelenindustrie”, laat Bart weten. Nieuw hoofdstuk Met dezelfde passie en vakmanschap bouwt Unispray verder aan duurzame relaties en technische oplossingen die écht het verschil maken. “Of het nu gaat om maatwerk voor ambachtelijke bakkerijen of complete lijnintegratie voor de industrie, bij Unispray bedienen we de volledige markt. Zo gebruik je de Handy 10 voor een compacte handspuit en is de UNI 800 E een geavanceerd spuitsysteem. De overname markeert niet alleen een symbolisch moment, maar ook een nieuw hoofdstuk waarin continuïteit en innovatie hand in hand gaan. Unispray blijft doen waar het sterk in is: het leveren van betrouwbare, efficiënte en klantgerichte spuitoplossingen, nu en in de toekomst”, zegt Bart tot slot. Meer informatie: Unispray Tel. 0347-322097 | www.unispray.nl In de bakkerijsector is Unispray B.V. al bijna 29 jaar een begrip. Sinds de oprichting heeft Unispray zich toegelegd op het ontwikkelen van innovatieve oplossingen die voldoen aan de hoge eisen van hygiëne, efficiëntie en gebruikersgemak binnen de sector. Die succesvolle koers zetten ze voort, maar dan onder de nieuwe leiding van Bart Gosman. Hij nam het bedrijf van zijn vader, Tom Gosman, over. De afgelopen vier jaar is Bart al intensief betrokken geweest bij de strategische besluitvorming en dagelijkse leiding van het bedrijf. “In de afgelopen jaren heeft Bart laten zien dat hij niet alleen de technische kennis en ervaring heeft, maar ook de visie en andere kwaliteiten die nodig zijn om Unispray verder te laten groeien. Vandaar dat het mij geen moeite kost om het stokje over te dragen aan de volgende generatie”, vertelt Tom Gosman. Met de overname is de formele overdracht van het roer een feit. “Ik heb er alle vertrouwen in dat hij het uitstekend zal blijven doen en dat hij de waarden van Unispray zal blijven koesteren, terwijl hij nieuwe kansen en innovaties zal brengen", laat Tom weten. Jarenlange ervaring Het is niet geheel verrassend dat Bart het bedrijf van zijn vader overneemt. Al meer dan vijftien jaar is hij werkzaam en al enige tijd had hij een leidinggevende rol. “Het is voor mij bijzonder om de groei van Unispray van dichtbij meegemaakt te hebben. Als kind heb ik gezien hoe mijn vader het bedrijf van niks opbouwde vanuit het schuurtje in de achtertuin. In de afgelopen 29 jaar heb ik het bedrijf zien transformeren en groeien. Het is voor mij dan ook heel erg waardevol om de afgelopen jaren mijn bijdrage te hebben mogen leveren aan de volgende fase van Unispray”, vertelt Bart Gosman. Tom blijft op de achtergrond nog betrokken bij het bedrijf. Voorlopig zal hij nog een adviserende rol hebben en zijn kennis en ervaring blijven delen om Unispray te ondersteunen. Vertrouwde service De overname brengt geen verandering in de vertrouwde samenwerkingen met klanten en partners. “Onze toewijding aan kwaliteit, klantgerichtheid en technische expertise blijft onverminderd bestaan. Ook in de toekomst blijven
20 NBT MAGAZINE NR 3 2025 WEDSTRIJDEN In de categorie ‘desembrood zonder vulling’ is Roy Schepers inmiddels dé vertrouwde naam bij de DesemAwards, want alweer voor het derde jaar op rij staat hij bovenaan de ranglijst. Zijn gevulde desembrood met oude kaas, spek en bosui liet hem voor het vijfde opeenvolgende jaar goud winnen. Ook ging Schepers er dit jaar van door met de titel Beste Echte bakker van Nederland. Dubbele winst voor Bergerslag Echte bakker Bergerslag uit Staphorst won met beide categorieën zilver. Bakkers Cor en Levi namen deel aan de wedstrijd en kwamen tot verrassing van eigenaar Roelof Mulder beide thuis met een beker. Het was voor het eerst dat Bergerslag won met hun ‘naturel’ desembrood, voorheen scoorde zij vaker met gevulde desembroden. Derde plaats Een mooi debuut voor Echte bakker Steenbergen uit Meppel, Willem Steenbergen besloot om op het laatste moment twee van zijn jonge bakkers – Milan en Dennis - mee te laten doen aan de keuring. Dennis ging niet met lege handen naar huis en scoorde gelijk een beker. Op de derde plek in de categorie ‘desembrood zonder vulling’ bemachtigden Ruben Slagter een plek. Een tijd geleden stond hij al eens eerder op het podium bij de DesemAwards. Hij maakte zijn comeback met ‘‘een heel goed broodje”, zoals hij zelf zegt. Keuring door vakjury De vakjury, bestaande uit Marco van Scheijndel, keurmeester namens Puratos, en Maurits de Greef, lid van Nederlandse BoulangerieTeam, beoordeelden de broden. Er werd onder andere gelet op de smaak, de spekkigheid van de kruim en natuurlijk de korstgeaardheid. Voordat de winnaars bekend werden gemaakt, gaf Van Scheijndel de bakkers nog wat tips mee. WELKE ECHTE BAKKER BAKT HET BESTE DESEMBROOD? Voor het tiende jaar werd er weer gestreden voor de titel Het beste desembrood en Het beste gevulde desembrood. Voor deze jubileum editie kwamen de Echte bakkers van Nederland naar het Kaaspakhuis in Woerden waar in samenwerking met GildePartner Puratos de DesemAwards werden georganiseerd. Er blonk weer een, inmiddels bekende naam, uit in beide categorieën: Herman Schepers, de Echte bakker uit Sleen won dubbel goud. Inspirerende locatie: het Kaaspakhuis Dat de tiende editie werd gehouden in het Kaaspakhuis was niet geheel toevallig; fermentatie speelt zowel bij het maken van kaas als bij desembrood een belangrijke rol. GildePartner Puratos verzorgden tijdens de keuring een inspirerend programma voor de bakkers. Zo konden zij deelnemen aan een workshop kaas maken, een bezoek aan de Molen de Windhond, een desemproeverij én de nieuwste trends uit het Taste Tomorrow-onderzoek.
NBT MAGAZINE NR 3 2025 21 JUBILEUM RENTOKIL VIERT 100 JAAR PLAAGDIERBESTRIJDING In 2025 bestaat Rentokil precies 100 jaar, een prachtige mijlpaal voor het wereldwijd toonaangevende bedrijf in plaagdierbeheersing. Wat begon in 1925 met een bestrijdingsklus tegen houtetende kevers in Westminster Hall in Londen, is uitgegroeid tot een organisatie met zo’n 60.000 medewerkers in 90 landen. Met meer dan 25 miljoen klantbezoeken per jaar en innovatieve oplossingen voor alles van ratten tot bedwantsen en muggen, blijft Rentokil zich ontwikkelen als pionier in het vak. De oprichter, entomoloog Professor Harold Maxwell-Lefroy, legde de basis voor moderne plaagdierbeheersing. Toen hij een succesvolle methode ontwikkelde om de historische dakbalken van Westminster te redden, zag hij het grotere plaatje. Zijn idee was om het merk ‘Entokil’ noemen maar deze naam kon niet als handelsmerk geregistreerd worden en zo werd ‘Rentokil’ geboren. Sindsdien is het hard gegaan; van de uitbreiding naar Azië en Afrika in de jaren 50, een beursnotering in Londen in de jaren 60, tot het betreden van nieuwe markten in Latijns-Amerika en het Midden-Oosten. Tijdens de coronapandemie schakelde het bedrijf snel en leidde zo’n 7.000 collega’s op tot desinfectie-experts. Rentokil blijft groeien. Digitale revolutie in plaagdierbeheersing Tegenwoordig is Rentokil meer dan een bestrijdingsdienst, het is een hightechbedrijf. Via slimme digitale innovaties zoals PestConnect, Radar X en AI-gestuurde analyses helpt het klanten wereldwijd om ongedierte op afstand te monitoren én aan te pakken. Het bedrijf beheert inmiddels een wereldwijd netwerk van verbonden apparaten die elke minuut duizenden meldingen versturen. Denk aan signalen over knaagdieren, maar ook aan systeemdiagnoses en trends waarmee Rentokil proactief kan ingrijpen. Een eeuw Rentokil “We zijn enthousiast om 100 jaar Rentokil te vieren. Sinds onze oprichting in 1925 zijn we uitgegroeid tot een wereldwijde pionier in plaagdierbeheersing, waarbij we mensen beschermen tegen de gevaren van plaagdieren. Ik hoop dat de mannen en vrouwen die Rentokil hebben opgericht en moderne plaagdierbeheersing hebben uitgevonden, hun nalatenschap zullen waarderen. Ze zouden ongetwijfeld zichzelf herkennen in onze briljante, hardwerkende mensen en onze toewijding aan innovatie. Dit jubileum is een bewijs van de toewijding van onze collega's, zowel in het verleden als in het heden, en we kijken ernaar uit om onze klanten nog vele jaren van dienst te zijn”, laat CEO Andy Ransom met trots weten. Het 100-jarig bestaan laat Rentokil niet onopgemerkt voorbijgaan. Het hele jaar staat in het teken van feest én verbinding; zo ondersteunen collega’s 100 waardevolle doelen over heel de wereld, op sociale media worden 100 persoonlijke verhalen van Rentokil-collega’s gedeeld en wordt een tentoonstelling geopend met 100 Rentokil beelden uit de rijke geschiedenis. Ook brengen ze dit jaar een nieuw boek uit met 100 feiten over de geschiedenis, het heden en de toekomst van het merk. Rentokil kijkt vooruit en is klaar voor de tweede eeuw. Eén ding is zeker: zolang er plaagdieren zijn, staat Rentokil paraat met kennis, technologie en passie voor het vak. Iedereen is uitgenodigd om dit 100 jarig bestaan mee te vieren met de hashtag #Rentokil100. Meer informatie:www.rentokil.com/nl
22 NBT MAGAZINE NR 3 2025 COVERSTORY RBK GROUP RBK Group is al bijna 50 jaar een toonaangevende partner voor bedrijven in de voedingsmiddelenindustrie, onder meer voor industriële bakkerijen die streven naar meer efficiëntie, duurzaamheid en optimale voorwaarden voor food safety. Met een integrale aanpak biedt RBK totaaloplossingen die technische expertise combineren met RBK GROUP: FOOD SAFETY WAARBORGEN IN TOEKOMSTBESTENDIGE BAKKERIJEN Grote bakkerijen staan voortdurend voor aanzienlijke uitdagingen op het gebied van voedselveiligheid, hygiëne en energiebeheer. Het voldoen aan steeds strenger wordende regelgeving en certificeringen zoals de BRC Global Standard, IFS en FSSC 22000, in combinatie met het behouden van efficiëntie en werkbaarheid in de productie, vereist diepgaande kennis en ervaring. Daarom wenden grote bakkerijen zich tot RBK Group, een expert met decennialange ervaring in duurzaam bouwen, energie-efficiënte koeltechniek en automatisering van productieprocessen. diepgaande kennis van productieprocessen en actuele wet- en regelgeving. De specialisten van RBK Group – waaronder ook Gert de Vries en Erik van Erk – ondersteunen bakkerijen in elke fase van de bedrijfsvoering, van het selecteren van een geschikte locatie tot en met de uiteindelijke oplevering van het gebouw. Hierbij vormt voedselveiligheid altijd een van de fundamenten van de aanpak. Architect en specialist op het gebied van hygiëne in productieomgevingen Gert de Vries legt uit: “Effectieve en praktische hygiëne-oplossingen zijn cruciaal voor elk voedselbedrijf. Ons doel is om overdreven en onnodig complexe maatregelen te vermijden. We helpen bakkerijen onderscheid te maken tussen wettelijk verplichte maatregelen en zinvolle, bedrijfsspecifieke oplossingen. Dit zorgt voor een hygiënebeleid dat realistisch en werkbaar is.” Minimaliseren van de kans op contaminatie In de praktijk blijkt het bewaken en beheren van hygiëne een van de meest complexe uitdagingen. RBK besteedt daarom speciale aandacht aan de productieflow en inrichting van gebouwen. Dit betekent onder andere het voorkomen van kruisbesmetting door slimme routing, Gert de Vries en Erik van Erk: specialisten in voedselveiligheid, hygiëne en automatisering
NBT MAGAZINE NR 3 2025 23 hygiënische materiaalkeuzes en het implementeren van makkelijk schoon te houden oppervlakken en installaties. De Vries benadrukt: “We richten processen zo in dat er minimale kans is op contaminatie. Dit omvat ook details zoals bij vloer-, wand- en plafondafwerkingen, kabelgoten en het vermijden van horizontale vlakken waar vuil zich kan ophopen. Elk detail wordt doordacht vanuit hygiëneperspectief.” Bovendien integreert RBK innovatieve technologieën zoals robotisering, wat een verdere verbetering biedt van hygiëne en efficiëntie doordat menselijk contact met voedsel wordt beperkt. “Robotisering en automatisering zorgen ervoor dat minder menselijke handelingen nodig zijn, wat het risico op contaminatie verlaagt en tevens de efficiëntie verhoogt”, aldus Erik van Erk, business consultant en specialist automatisering bij RBK Group. Voldoen aan actuele wet- en regelgeving Een duidelijke trend binnen de bakkerijsector is de toenemende vraag naar strengere voedselveiligheidseisen, geïnspireerd door regelgeving vanuit retailers en certificerende instanties zoals BRC Global Standard, IFS en FSSC 22000. RBK Group helpt bakkerijen om door deze complexe regelgeving te navigeren, bijvoorbeeld door te adviseren over het optimaliseren van de routing in het productieproces en door het realiseren van gebouwen die voldoen aan de strengste hygiëne- en veiligheidseisen. De Vries: “Mede ingegeven door deze strenge certificeringen moeten bakkerijen aan veel eisen voldoen, maar de noodzaak om dingen opnieuw uit te vinden is er zeker niet. Met onze expertise en ervaringen in andere branches zoals de vlees- en visverwerkende industrie, weten we wat er mogelijk is op het gebied van hygiëne en kunnen we voor iedere situatie de juiste oplossingen aandragen.” Realtime dataverzameling is de sleutel tot succes RBK maakt het werk in bakkerijen eenvoudiger en veiliger door middel van innovatieve automatisering en dataverzameling. Van Erk licht toe: “Onze software oplossingen - FOBIS® en FOPRO® - zijn specifiek ontworpen voor productieomgevingen en om gegevensverzameling zo eenvoudig mogelijk te maken. Door gebruiksvriendelijke systemen in te zetten, kunnen bakkerijen moeiteloos gegevens vastleggen, van kwaliteitscontroles tot temperatuurmetingen, en deze direct gebruiken om processen aan te sturen en te optimaliseren. In het hele proces van een bakkerij worden al veel gegevens verzameld, omdat je moet voldoen aan allerlei wet- en regelgeving. Deze gegevens moet je noodzakelijkerwijs verzamelen, maar kun je ook verrijken om je proces verder te optimaliseren. Het eenvoudig en continu verzamelen van gegevens vormt de basis voor realtime inzicht en controle over het productieproces. Data is cruciaal; hoe beter je processen kunt monitoren, hoe sneller je kunt bijsturen en optimaliseren.” Het verzamelen en analyseren van data speelt een steeds prominentere rol binnen moderne bakkerijen om hun bedrijfsvoering toekomstbestendig te maken. Van Erk vervolgt: “Dankzij realtime dataverzameling kunnen bakkerijen afwijkingen in processen onmiddellijk detecteren en corrigeren. Essentieel om voedselveiligheidsrisico’s te minimaliseren en om efficiënt gebruik te maken van energie, grondstoffen en mankracht. Op deze manier ondersteunen we niet alleen compliance met regelgeving, maar verhogen we ook de winstgevendheid en duurzaamheid van bakkerijen en andere foodbedrijven.” RBK gebruikt geavanceerde data-analysetechnieken en kunstmatige intelligentie (AI) om voorspellende analyses te maken, waarmee bakkerijen vroegtijdig kunnen inspelen op veranderende omstandigheden. Van Erk vertelt verder: “Onze AI-gedreven oplossingen stellen bakkerijen in staat om hun productieprocessen nauwkeurig bij te sturen op basis van verzamelde gegevens. Denk aan temperatuur- en vochtigheidscontrole, optimale deegbereiding en het minimaliseren van energieverbruik bij koeling en verwarming.” Nieuwe uitdagingen: cybersecurity en duurzaamheid Door de vele ontwikkelingen die de specialisten van RBK identificeren, kunnen ze rekening houden met toekomstige wensen van bakkerijen. “Zo weten we dat automatisering middels robotisering en cobotisering vraagt om meer ruimte binnen het productieproces, wat we bij nieuwbouw op voorhand al in onze ontwerpen meenemen. Gedurende het hele proces met onze klanten houden we ze zo spiegels voor, om na te denken over eventuele toekomstige veranderingen. Denk bijvoorbeeld ook heel goed na over cybersecurity, iets dat zeker een belangrijkere rol zal gaan spelen in de steeds digitaler wordende wereld. Dat brengt nieuwe uitdagingen met zich mee, waar wij iedere bakkerij graag bij helpen.” Ook duurzaamheid speelt een steeds grotere rol voor bakkerijen. Om hier adequaat op in te kunnen spelen, biedt RBK oplossingen voor intelligente klimaatbeheersing en kostenefficiënte energiemanagement met behulp van FOPRO®. De toepassing van de geavanceerde software, ondersteund door continue dataverzameling, maakt het mogelijk het jaarlijkse energieverbruik met wel 35% te reduceren. FOPRO® analyseert continu data uit koelinstallaties en zorgt automatisch voor optimale instellingen. De software biedt hierbij permanente monitoring, zodat het binnenklimaat stabiel en optimaal blijft, essentieel voor productkwaliteit en voedselveiligheid. Een integrale aanpak voor toekomstbestendige bakkerijen RBK adviseert bakkerijen en andere foodbedrijven hoe zij hun gebouwen toekomstbestendig kunnen maken, met aandacht voor voedselveiligheid en hygiëne, milieuwetgeving en energie-efficiënte productieprocessen. Met haar jarenlange kennis van en ervaring in de foodindustrie voorziet RBK in een integrale aanpak, voortdurend geoptimaliseerd met behulp van realtime gegenereerde data. Daarmee positioneert RBK Group zich als een onmisbare partner voor bakkerijen die veilig en duurzaam willen produceren en tegelijkertijd hun concurrentiepositie en winstgevendheid willen verbeteren om zo de toekomst van hun bedrijf veilig te stellen. Meer informatie: RBK Group Tel. +31 (0)570-680 100 | info@rbk.nl | www.rbk.nl/future-of-food Toekomstbestendig bouwen met behulp van de integrale aanpak van RBK Group
www.gpmedia.nlRkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4