C
O L O F O N
E N
D
E
V
I S I E
Vakblad voor de totale bakkersbranche.
Verantwoordelijke uitgever Nederland:
GPmedia BV
Van Schaeck Mathonsingel 8
6512 AP Nijmegen, The Netherlands
Telefoon: +31 (0)24 3 246146
E-mail:
info@gpmedia.nlInternet:
www.gpmedia.nl www.nbtmagazine.bizVerantwoordelijke uitgever België:
De Mey Micheline
Eekhoutdriesstraat 67
9041 OOSTAKKER (B)
Uitgever:
Peter Peeters
Redactie:
Coen de Jager (hoofdredacteur)
c.dejager@gpmedia.nlAdvertentieverkoop:
GPmedia BV
Verkoopleider: Gerdo van de Peppel
g.peppel@gpmedia.nlMedia-adviseurs:
Bert de Vries,
b.devries@gpmedia.nlEmiel Bruning,
e.bruning@gpmedia.nlAlle orders worden afgesloten en uit-
gevoerd conform de Regelingen voor het
Advertentiewezen, gedeponeerd ter griffie
van de Arrondissementsrechtbanken en bij
de Kamers van Koophandel.
NBT Magazine heeft het HOIKeurmerk.
Dit betekent dat de oplage is
gegarandeerd en gecontroleerd.
Abonnementen:
www.gpmedia.nlof via
info@gpmedia.nlPer jaar in Nederland € 24,-
(excl. 6% BTW)
Losse verkoop
€ 5,70
Het abonnement kan elk gewenst
moment ingaan.
Vormgeving:
Studio Intensive
Telefoon: +31 (0)24 3 246140
info@studio-intensive.com www.studio-intensive.comFotografie:
Maaike van Esch
Druk:
Geers Offset (België)
ISSN:
1872-9363
© Copyright 2016
Niets uit deze uitgave mag worden ver-
veelvoudigd en/of openbaar gemaakt door
middel van druk, fotokopie microfilm of
welke andere wijze dan ook, zonder voor-
afgaande toestemming van de uitgever.
NBT Magazine besteedt de grootst moge-
lijke aandacht aan de juistheid van de
informatie die in het vaktijdschrift wordt
opgenomen. Fouten zijn echter niet vol-
ledig uit te sluiten. De uitgever en de
auteurs zijn dan ook op geen enkele wijze
verantwoordelijk voor schade, van welke
aard ook, die is ontstaan als gevolg van
handelingen en/of beslissingen die geba-
seerd zijn op de bedoelde informatie.
TweemaandelijksVaktijdschrift - Erkenningsnummer (P708168)
Vakblad voor de totale bakkersbranche
|
September 2016
|
17e jaargang no.4
|
Prijs
€
10,50
Special
AUTOMATISERING
&VERPAKKINGEN
DANVO BAKERIES
IS KLAAR VOOR
DE TOEKOMST
nbt magazine
De komende periode is er voor ondernemers weer genoeg inspiratie op te doen en
dan doel ik niet alleen op deze uitgave van NBT Magazine. De Beko Najaarsdagen
staan voor de deur, BakePlus organiseerde in samenwerking met een groot aantal
leveranciers op maandag 12 september voor het eerst een eigen event, Südback vindt
volgende maand (22 tot en met 25 oktober) plaats en dan hebben we ook nog van 8
tot en met 11 oktober de IBIE in Las Vegas. Zo zie je maar dat je gedurende het jaar
meer dan genoeg evenementen hebt waar je als bakker de laatste ontwikkelingen in
onze branche kunt zien, ruiken, proeven en beleven.
Ik schrijf dit stuk als we in Nederland optimaal mogen genieten van zomerse tem-
peraturen, maar toch wil ik het alvast even hebben over Nederlands favoriete snack
die vooral aan het einde van het jaar veel gegeten wordt: de oliebol. Ik weet dat een
groot aantal oliebollenbakkers al ruimschoots voor de zomer bezig zijn met het opti-
maliseren van het perfecte recept. Een goede zaak, maar er zijn ook genoeg bakkers
die zich wellicht voor het eerst gaan wagen aan het maken van oliebollen. Speciaal
voor hen en natuurlijk ook voor andere belangstellenden wordt binnenkort (27 en 28
september) door het Nederlands Bakkerij Centrum en Koopmans Meel de Oliebollen
Experience georganiseerd en hebben Zeelandia en Everbake de handen ineen gesla-
gen om u te inspireren met de ‘Frituur Inspiratie Sessies’. Vorig jaar ben ik een kijkje
gaan nemen bij de eerste Oliebollen Experience en de informatie die daar verstrekt
werd was zeker van toegevoegde waarde.
Laten we eerlijk zijn: een oliebol is geen product dat je even simpel ‘erbij maakt
en verkoopt’. Maandenlange voorbereiding is nodig om tot het perfecte resultaat te
komen. Maar hoe kom je tot de beste oliebol? En waar wordt op gelet bij de keuring
van bijvoorbeeld het Nederlands Bakkerij Centrum (NBC)? De antwoorden op deze
vragen worden gegeven tijdens de Oliebollen Experience.
Nog een aandachtspunt voor oliebollenbakkers: de AD oliebollentest. Als oliebol-
lenbakker ben je aan het einde van het jaar overgeleverd aan een anonieme jury die
je kan maken of breken. Hoe hoger in de lijst, hoe beter uiteraard. Dan is het goed
om te weten waar op wordt gelet! AD journalist Paul Hovius (tevens bedenker van de
AD oliebollentest) is aanwezig tijdens de Oliebollen Experience en geeft uitleg. Wel
zo handig om wat tips mee te krijgen en zo uw oliebol nog verder te perfectioneren.
Zeker als je in gedachte houdt
dat een goede notering in de AD
oliebollentest voor een welkome
extra omzet kan zorgen. Goed
nieuws is in ieder geval dat wij
in onze volgende uitgave volop
aandacht besteden aan de olie-
bol – ook mijn favoriete snack
overigens – en alles wat er komt
kijken bij het creëren van het
perfecte eindresultaat.
Veel leesplezier met deze uitgave
van NBT Magazine!
Hoofdredacteur NBT Magazine
c.dejager@gpmedia.nlDe Visie
Coen de Jager
NB T M
A G A Z I N E
N R
4 2 0 1 6 3
EEN OLIEBOL IS GEEN
PRODUCT DAT JE EVEN SIMPEL
‘ERBIJ MAAKT EN VERKOOPT’