Previous Page  9 / 44 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 9 / 44 Next Page
Page Background

Heel de klas bakt is een vervolg op de

Sinterklaas-campagne die Bakeplus samen

met partners Dobla Royal Steensma,

Koekjesbakkerij Veldt en FrieslandCampina in

ruim twaalf jaar succesvol hebben gevoerd.

Maar door deze vorm van campagne komen

er bij de deelnemende bakkers geen nieuwe

klanten in de winkel. Wil de bakker nieuwe

klanten trekken, dan moet het roer om. Heel

de klas bakt is die koerswijziging.

In de nieuwe samenwerking – Royal Steensma

stapte uit; CSM, Meneba en Sonneveld stapten

in – van dit project is de boodschap kinderen

en hun ouders de bakker weer meer te laten

waarderen, via educatie. Naast waardering

en binding, is de activiteit ook gericht op nieuwe klanten. Cijfers wijzen uit

dat de omzet van speciaalzaken tussen 2005 en 2015 met bijna twee miljard

is gedaald tot 7,4 miljard euro. En als er niets verandert, zitten we in 2025 op

6,5 miljard.

EDUCATIEF

Heel de klas bakt is een educatieve campagne

waarbij de bakker eerst de basisschool bena-

dert met de vraag of de school wil meewerken.

Bakeplus en haar partners trainen de bakker in

hoe de school op de juiste manier uit te nodi-

gen. Dit is één van de onderdelen van de cam-

pagne. Die training vindt plaats bij één van de

partners: door de spreiding over het hele land,

is er voor iedere deelnemende bakker een

trainingsplek in de buurt. Toont de school zich

bereidwillig en is een geschikte klas; (groep 4,

5 of 6 is het meest ideaal qua leeftijd) – en

datum gevonden, dan kan de groep zich op

het bakkersbezoek voorbereiden. De bakker

komt op school een spreekbeurt geven over

brood, banket en vertelt wat ze in de bakkerij gaan doen: broodjes bakken en/

of een taart maken. Ook geeft hij de kinderen een uitnodigingskaart mee voor

thuis. In de les of thuis kunnen de leerlingen zich vast voorbereiden. Wil de

basisschool het thema meer uitlichten in de klas dan kan men meer informatie

vinden op de site

www.broodaandebasis.nl

een onderdeel van

brood.net.

BAKWORKSHOP

De volgende stap is het bezoek van de klas aan de bakker. Sommige bakkers

geven wel vaker bakworkshops of kinderfeestjes in de bakkerij. Wie dat nooit

doet, kan door de werkgroep getraind worden. Een goede voorbereiding is het

halve werk. Een voorbeeld bakworkshop is samengesteld en kan de leidraad

zijn voor een succesvolle workshop. Geef de leerlingen één van de gemaakte

producten direct mee naar huis en bewaar het andere – bij voorkeur het taartje

– en geef daarvoor het Afhaalticket mee: een VIP-kaart. Daarmee kunnen ze

samen met hun ouders het zelfgemaakte taartje afhalen.

TERUGKOMMOMENT

Wanneer de leerling met de ouder(s) op de eerste zaterdag na de workshop

zijn taartje komt halen heb je nieuwe klanten in je winkel. Dat moment moet

optimaal worden benut! Daarom ontwikkelden de partners een waardebon-

nenboekje, waarbij de ouders tegen inlevering van de bon iets extra’s krijgen bij

een gekocht product: gratis. De kinderen krijgen een bakdiploma met trots uit-

gereikt door de bakker. Daarnaast worden hiervoor een aantal tips aangereikt.

SELECTIE

Er zijn de afgelopen tijd gericht een aantal bakkers benaderd door Bakeplus en

de partners. Met hen wordt het eerste ‘Heel de klas bakt-traject’ doorlopen. De

deelname is gratis, inclusief al het les- en promotiemateriaal, van handleiding

voor de bakker tot een leerplan en van de presentatie in de klas tot de posters

en bakdiploma’s.

KINDEREN MEER LEREN OVER HET BAKKERSVAK: DAAR GAAT HET OM IN DE NIEUWE CAMPAGNE ‘HEEL DE KLAS BAKT’. DE BAKKER NODIGT

SCHOOLKLASSEN UIT IN DE BAKKERIJ, KINDEREN MAKEN KENNIS MET HET BAKKERSVAK EN OUDERS HERONTDEKKEN DE AMBACHTELIJKE BAKKER.

BAKEPLUS EN ZES PARTNERS

LANCEREN EEN BIJZONDER

SCHOOLPROJECT

N

I E U W S

NB T M

A G A Z I N E

N R

4 2 0 1 6 9

AANBIEDING 3

GRATIS

ambachtelijke

ontbijtkoek

bij aankoop van

12 broodjes

Gratis