Heel de klas bakt is een vervolg op de
Sinterklaas-campagne die Bakeplus samen
met partners Dobla Royal Steensma,
Koekjesbakkerij Veldt en FrieslandCampina in
ruim twaalf jaar succesvol hebben gevoerd.
Maar door deze vorm van campagne komen
er bij de deelnemende bakkers geen nieuwe
klanten in de winkel. Wil de bakker nieuwe
klanten trekken, dan moet het roer om. Heel
de klas bakt is die koerswijziging.
In de nieuwe samenwerking – Royal Steensma
stapte uit; CSM, Meneba en Sonneveld stapten
in – van dit project is de boodschap kinderen
en hun ouders de bakker weer meer te laten
waarderen, via educatie. Naast waardering
en binding, is de activiteit ook gericht op nieuwe klanten. Cijfers wijzen uit
dat de omzet van speciaalzaken tussen 2005 en 2015 met bijna twee miljard
is gedaald tot 7,4 miljard euro. En als er niets verandert, zitten we in 2025 op
6,5 miljard.
EDUCATIEF
Heel de klas bakt is een educatieve campagne
waarbij de bakker eerst de basisschool bena-
dert met de vraag of de school wil meewerken.
Bakeplus en haar partners trainen de bakker in
hoe de school op de juiste manier uit te nodi-
gen. Dit is één van de onderdelen van de cam-
pagne. Die training vindt plaats bij één van de
partners: door de spreiding over het hele land,
is er voor iedere deelnemende bakker een
trainingsplek in de buurt. Toont de school zich
bereidwillig en is een geschikte klas; (groep 4,
5 of 6 is het meest ideaal qua leeftijd) – en
datum gevonden, dan kan de groep zich op
het bakkersbezoek voorbereiden. De bakker
komt op school een spreekbeurt geven over
brood, banket en vertelt wat ze in de bakkerij gaan doen: broodjes bakken en/
of een taart maken. Ook geeft hij de kinderen een uitnodigingskaart mee voor
thuis. In de les of thuis kunnen de leerlingen zich vast voorbereiden. Wil de
basisschool het thema meer uitlichten in de klas dan kan men meer informatie
vinden op de site
www.broodaandebasis.nleen onderdeel van
brood.net.BAKWORKSHOP
De volgende stap is het bezoek van de klas aan de bakker. Sommige bakkers
geven wel vaker bakworkshops of kinderfeestjes in de bakkerij. Wie dat nooit
doet, kan door de werkgroep getraind worden. Een goede voorbereiding is het
halve werk. Een voorbeeld bakworkshop is samengesteld en kan de leidraad
zijn voor een succesvolle workshop. Geef de leerlingen één van de gemaakte
producten direct mee naar huis en bewaar het andere – bij voorkeur het taartje
– en geef daarvoor het Afhaalticket mee: een VIP-kaart. Daarmee kunnen ze
samen met hun ouders het zelfgemaakte taartje afhalen.
TERUGKOMMOMENT
Wanneer de leerling met de ouder(s) op de eerste zaterdag na de workshop
zijn taartje komt halen heb je nieuwe klanten in je winkel. Dat moment moet
optimaal worden benut! Daarom ontwikkelden de partners een waardebon-
nenboekje, waarbij de ouders tegen inlevering van de bon iets extra’s krijgen bij
een gekocht product: gratis. De kinderen krijgen een bakdiploma met trots uit-
gereikt door de bakker. Daarnaast worden hiervoor een aantal tips aangereikt.
SELECTIE
Er zijn de afgelopen tijd gericht een aantal bakkers benaderd door Bakeplus en
de partners. Met hen wordt het eerste ‘Heel de klas bakt-traject’ doorlopen. De
deelname is gratis, inclusief al het les- en promotiemateriaal, van handleiding
voor de bakker tot een leerplan en van de presentatie in de klas tot de posters
en bakdiploma’s.
KINDEREN MEER LEREN OVER HET BAKKERSVAK: DAAR GAAT HET OM IN DE NIEUWE CAMPAGNE ‘HEEL DE KLAS BAKT’. DE BAKKER NODIGT
SCHOOLKLASSEN UIT IN DE BAKKERIJ, KINDEREN MAKEN KENNIS MET HET BAKKERSVAK EN OUDERS HERONTDEKKEN DE AMBACHTELIJKE BAKKER.
BAKEPLUS EN ZES PARTNERS
LANCEREN EEN BIJZONDER
SCHOOLPROJECT
N
I E U W S
NB T M
A G A Z I N E
N R
4 2 0 1 6 9
AANBIEDING 3
GRATIS
ambachtelijke
ontbijtkoek
bij aankoop van
12 broodjes
Gratis