NBT nr4 2018 online

Directeur Jos Huybregts van Bakkerij van Vessem. NB T M a g a z i n e n r 4 2 0 1 8 56 R e t r o ‘Ik baal dat ik CONSTANT MOET UITLEGGEN DAT VERDUURZAMEN helemaal niet duur is’ De inmiddels 55-jarige Haarlemmer besloot om in 2008 de bedrijfsvoering over een volledig andere boeg te gooien. “Ik ging op zoek naar het onderscheidend vermogen voor onze bakkerij en zijn toen onze CO2-uitstoot gaan meten. Daar schrok ik van. Streven was toen om dat elk jaar te verlagen. We stootten tien jaar geleden nog 780.000 kilogram CO2 uit, maar we verwachten over maximaal twee jaar helemaal CO2-neutraal te kunnen opereren.” Inmiddels maakt duurzaamheid deel uit van het DNA van Bakker van Vessem. “Dat doen we door medewerkers bewust te maken. Dat begon ooit met ervoor zorgen dat het licht niet aanbleef in ruimtes waar niemand was of het uitzetten van de koeling die niet gebruikt werd. Laaghangend fruit, maar we maakten snel stappen. We kochten in 2009 ook de energie groen in. Een enorme stap die veel geld kostte, maar stel je voor dat je als bedrijf over veertig jaar alle schade voor het milieu en klimaat moet compenseren: dan is dit veel goedkoper. Verder zijn we overgestapt naar meer biologische en duurzame grondstoffen. Wij streven er naar om de kleinst mogelijke footprint achter te laten.” MENSELIJK ASPECT Duurzaamheid betekent voor Huybregts ook maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO). “Als je als bakker van school komt, kom je tussen vier muren te staan. Maar in mijn opinie moeten mensen zich kunnen blijven ontwikkelen. Personeel nemen we mee naar het Bakery Institute in Zaandam of inspireren wij door bedrijfsbezoeken of ons interne opleidingsprogramma”, legt hij uit. Op hun gebied zijn het dus echte vakmensen. “Ook leggen we veel verantwoordelijkheid neer bij het personeel afgestemd op karakter. We hebben wel een planner, maar geen leidinggevende. Samen met het team wordt besloten hoe een product lekkerder gemaakt kan worden en er efficiënter geproduceerd kan worden. Iedere week overleggen we de winst- en verliescijfers en we werken met een bonussysteem voor teamprestaties die elk van de vijf productieafdelingen en 16 winkels neerzetten.” Bij VanVessem zijn 150 werknemers actief. “Mijn motto is: ‘Als je toch 38 uur moet werken, zorg er dan voor dat het leuk is’. Deze manier van werken zorgt zichtbaar voor een hogere productiviteit.” BAKKER VAN VESSEM WERD VLAK VOOR DE ZOMER UITGEROEPEN TOT ‘DUURZAAMSTE BEDRIJF VAN NEDERLAND’. TOCH PRIJKT NERGENS BIJ DE BAKKERIJ IN HAARLEM EEN BORD WAAR DEZE ERETITEL MET KOEIENLETTERS OP STAAT. OOK HET BEELDJE TER ILLUSTRATIE VAN DE PRIJS ‘GROENSTE BEDRIJF VAN HAARLEM 2018’ NEEMT GEEN PROMINENTE PLEK IN. EEN BEWUSTE KEUZE, LAAT DIRECTEUR JOS HUYBREGTS WETEN. “BINNEN VAN VESSEM IS DUURZAAM PRODUCEREN AL TIEN JAAR DE NORMAALSTE ZAAK VAN DE WERELD. TOCH MOETEN WIJ CONSTANT VERDEDIGEN WAAROM WE DUURZAAMHEID HIER VOOROP HEBBEN STAAN. DOOR HET WINNEN VAN DE PRIJZEN VOEL IK MIJ VERANTWOORDELIJK OM BEDRIJVEN EN VOLGENDE GENERATIES INSPIREREN MET WAT WIJ HIER DOEN”, ALDUS HUYBREGTS.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4