nbt magazine Tweemaandelijks Vaktijdschrift - Erkenningsnummer (P708170) Vaktijdschrift voor de totale bakkersbranche | September 2024 | 25e jaargang no.4 | Pr i j s € 10, 50 Coverstory Dossche Mills lanceert ‘Terah’ voor 50% minder CO 2 -uitstoot in 2030 SPECIAL BAKKERIJMACHINES
Maintenance | service | spareparts | engineering Chain Rod Belt Capway service & spare parts Vacuum depanning Needle depanning Tray cleaning Proofing systems Tunnel oven Loading/ Unloading Cooling & tray conveyors Automation The Netherlands I Pascalbaan 3 I 3439MP I Nieuwegein I +31343523880 I sales@divardy.nl I www.divardy.nl
COLOFON EN DE VISIE Vaktijdschrift voor de totale bakkersbranche. Verantwoordelijke uitgever Nederland: GPmedia BV Van Schaeck Mathonsingel 8 6512 AP Nijmegen, The Netherlands Telefoon: +31 (0)24 3 246146 E-mail: info@gpmedia.nl Internet: www.gpmedia.nl www.nbtmagazine.biz Verantwoordelijke uitgever België: GPmedia BV Postbus 10000 2300 Turnhout (B) Uitgever: Peter Peeters Redactie: Coen de Jager (hoofdredacteur) c.dejager@gpmedia.nl Sales: GPmedia BV Gerdo van de Peppel (Verkoopleider) g.peppel@gpmedia.nl Emiel Bruning (Media-adviseur) e.bruning@gpmedia.nl Kevin Peeters (Media-adviseur) k.peeters@gpmedia.nl Alle orders worden afgesloten en uitgevoerd conform de Regelingen voor het Advertentiewezen, gedeponeerd ter griffie van de Arrondissementsrechtbanken en bij de Kamer van Koophandel. NBT Magazine heeft het HOI Keurmerk. Dit betekent dat de oplage is gegarandeerd en gecontroleerd. Abonnementen: www.gpmedia.nl of via info@gpmedia.nl Per jaar € 42,- Losse verkoop € 10,50 Het abonnement kan elk gewenst moment ingaan. Vormgeving: GPmedia BV Telefoon: +31 (0)24 3 246146 Internet: www.gpmedia.nl Druk: PRinterface ISSN: 1872-9363 © Copyright 2024 Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotokopie microfilm of welke andere wijze dan ook, zonder voorafgaande toestemming van de uitgever. Onlangs was ik op het ‘Dossche Mills Footprint Summit’ en daar werd nogmaals duidelijk wat we allemaal eigenlijk wel weten en dat is dat er vanuit Europese regelgeving heel wat eisen gesteld gaan worden aan verduurzaming van ieders productieproces. Of je nu een grote machinebouwer of grondstoffenleverancier bent, er wordt van je verwacht dat je de CO2-uitstoot van jouw activiteiten drastisch verlaagt. Dossche Mills gaat dat doen voor haar activiteiten met ‘Terah’. 26% van de wereldwijde emissies komt van de voedselproductie en volgens de cijfers van ‘Our World in Data’ is 40% van die 26% gelinkt aan de teelt van gewassen. Als grote afnemer van tarwe én leidende speler in Europa vervult Dossche Mills een belangrijke rol om de CO2-uitstoot in de keten aan te pakken. Dossche Mills ziet duurzaamheid als antwoord op onzekerheid, aangezien langere periodes van droogte en hevige regenval een bedreiging vormen voor oogsten – en bijgevolg ook leveringen. Niet verwonderlijk dat bij voedselproducenten de vraag naar ‘duurzame tarwe’ groeit, ook al omdat zij als ondernemers moeten voldoen aan de door Europa opgelegde emissiereductiedoelen. De Visie Hoofdredacteur vaktijdschrift NBT Magazine c.dejager@gpmedia.nl In de voedselketen ‘from farm to fork’ legt Dossche Mills de klemtoon op de teelt van tarwe, volgens data veruit de grootste bron van haar CO2 voetafdruk. 50% reductie in 2030, dat is de doelstelling van Dossche Mills. Als referentie gebruikt ze bovendien de recente metingen van 2022 en geen oude – achterhaalde – cijfers die om minder inspanningen zouden vragen. Met deze oprechte toewijding wil Dossche Mills effectieve impact realiseren. Daarover leest u nog veel meer in onze coverstory, waardoor nog duidelijk wordt waarom het ook voor u als bakker belangrijk is om met verduurzaming en het verlagen van je ecologische voetafdruk bezig te zijn. Dat verduurzaming en het verminderen van CO2-uitstoot zich niet alleen beperkt tot grondstoffen, blijkt uit een verhaal in deze editie over staalproductie. De staalindustrie staat voor een historische uitdaging: decarbonisatie. De druk om de uitstoot van broeikasgassen te verminderen en klimaatverandering tegen te gaan, dwingt staalfabrikanten om alternatieve, milieuvriendelijkere productiemethoden te vinden. Machinebouwers die hun productie willen verduurzamen, kunnen rekenen op toeleveranciers die ook hun materialen duurzamer willen produceren. Zo is deze uitgave al met al vooral een hele informatieve geworden. Ik zou dan ook een ieder aanraden om deze aandachtig door te lezen. NBT Magazine besteedt de grootst mogelijke aandacht aan de juistheid van de informatie die in het vaktijdschrift wordt opgenomen. Fouten zijn echter niet volledig uit te sluiten. De uitgever en de auteurs zijn dan ook op geen enkele wijze verantwoordelijk voor schade, van welke aard ook, die is ontstaan als gevolg van handelingen en/of beslissingen die gebaseerd zijn op de bedoelde informatie. Of je nu een grote machinebouwer of grondstoffenleverancier bent, er wordt van je verwacht dat je de CO 2 -uitstoot van jouw activiteiten drastisch verlaagt NBT MAGAZINE NR 4 2024 3
INHOUD P. 18 HIGHFIVE De medewerkers van Mariën Meesterbakkers hebben een bijzondere collega. Hij neemt gedwee het meest eentonige en zware werk over van zijn collega’s, werkt zonder ooit pauze te nemen, is overal inzetbaar en felgeel van kleur. Tweety, de mobiele cobot ontwikkeld door machineproducent Van Wees Waalwijk is met veel succes geïntroduceerd bij de Belgische bakkerij. P. 14 RADEMAKER Rademaker heeft wereldwijd een sterke reputatie opgebouwd als deegverwerkingsspecialist in de bakkerijbranche waar het haar pijlen voornamelijk richt op grote industriele bakkerijen. Toch heeft Rademaker met Radini een concept dat perfect aansluit op de wensen van bakkers die zich in het middensegment bevinden. Bakkers die op zoek zijn naar automatisering en optimalisering van het productieproces van brood, viennoiserie, croissant, donuts en ga zo maar door. P. 10 ZELA De invet- en spraymachines van ZELA zijn al sinds jaar en dag een begrip bij veel bakkers. Al 40 jaar worden de invet- en spraymachines door ambachtelijke en industriële bakkerijen wereldwijd gebruikt. De specialist biedt een breed spectrum aan machines voor allerhande oplossingen in de bakkerij. Maar zonder ontwikkeling ben je nergens tegenwoordig, dus is innovatie ook bij ZELA een gegeven. P. 6 SÜDBACK De Südback is een van de belangrijkste vakbeurzen voor de bakkerij- en banketbakkersbranche in Europa. Van 26 tot en met 29 oktober 2024 biedt de südback in Stuttgart een unieke gelegenheid om de nieuwste trends, innovaties en technische ontwikkelingen te ontdekken. 18 14 6 10 4 NBT MAGAZINE NR 4 2024
P. 40 RETRO: HET GOEDE Bedrijfsopvolging is een serieus probleem in de bakkerijbranche. Als een bakker binnen zijn familie geen overnamekandidaten kan vinden, is hij of zij afhankelijk van enthousiaste zijinstromers zoals Victor Smeets. Na jarenlang in de personeelsadministratie te hebben gewerkt, vond Victor Smeets zijn passie in het bakken van brood, met name desembrood. Eerde dit jaar nam hij een bijna honderd jaar oude bakkerij in Dieren over. P. 36 NBOV Hoe bereik ik als bakker Generatie Z als klanten en werknemers? Wat kan ik met AI en hoe kan ik het in mijn bedrijf integreren? Hoe veranderen eetpatronen en wat voor effect heeft dit op de bakkerij? Het zijn enkele vragen die aan bod kwamen tijdens de eerste inspiratiemiddag van de Nederlandse Brood- en Banket Ondernemersvereniging. P. 24 SWISS STEEL Traditioneel wordt staal geproduceerd via de hoogovenroute, die ijzererts met cokes smelt. Dit proces is energie-intensief en veroorzaakt aanzienlijke CO2uitstoot. De elektrische vlamboogoven (EAF) die elektriciteit gebruikt om staal te produceren uit schroot of direct gereduceerd ijzer, vermindert de CO2-uitstoot drastisch en is daardoor een veelbelovende technologie voor een duurzamere toekomst. P. 21 COVERSTORY DOSSCHE MILLS Als toonaangevende maalderij en grondstoffenproducent is Dossche Mills vastbesloten om landbouwers en (industriële) bakkers te wapenen tegen toenemende onzekerheden. Met het ‘Terah Footprint Program’ zet Dossche Mills de stap naar minder emissies, meer biodiversiteit en grotere weerbaarheid van de bodem. Dossche Mills wil hierin resoluut een voortrekkersrol op zich nemen. 21 36 40 24 NBT MAGAZINE NR 4 2024 5
VOORBESCHOUWING De südback is al jarenlang een begrip onder professionele bakkerij- en banketbakkers. Deze vierdaagse beurs is meer dan alleen een tentoonstelling: het is een ontmoetingsplaats voor vakmensen die gepassioneerd zijn over hun vak en altijd op zoek zijn naar nieuwe ideeën en inspiratie. Met meer dan 700 exposanten uit binnen- en buitenland, biedt de südback 2024 een ongekend aanbod aan producten, diensten en oplossingen, variërend van grondstoffen en ingrediënten tot state-of-the-art bakkerijapparatuur en innovatieve technologieën. Bakkers’ Trend Forum Een van de hoogtepunten van de südback 2024 is zonder twijfel het Bakkers' Trend Forum, waar experts en trendsetters uit de sector samenkomen om de nieuwste ontwikkelingen en toekomstvisies te bespreken. Dit forum biedt een podium voor inspirerende lezingen, boeiende discussies en praktijkgerichte demonstraties, waarmee u waardevolle ideeën kunt opdoen die u direct kunt toepassen in uw eigen onderneming. Südback Trend Award Een ander niet te missen onderdeel van de beurs is de prestigieuze südback Trend Award, die wordt uitgereikt aan de meest innovatieve producten, concepten en technieken binnen de bakkerij- en banketbakkersbranche. Deze award is een VAKBEURS SÜDBACK 2024: 26 TOT EN MET 29 OKTOBER IN STUTTGART De Südback is een van de belangrijkste vakbeurzen voor de bakkerij- en banketbakkersbranche in Europa. Van 26 tot en met 29 oktober 2024 biedt de südback in Stuttgart een unieke gelegenheid om de nieuwste trends, innovaties en technische ontwikkelingen te ontdekken. Met populaire onderdelen zoals het Bakkers' Trend Forum, Banketbakkers' Trend Forum en de prestigieuze südback Trend Award, is deze beurs dé ontmoetingsplaats voor professionals in de branche. erkenning van uitmuntendheid en creativiteit, en biedt de winnaars een unieke kans om hun producten in de schijnwerpers te zetten voor een breed publiek van internationale vakgenoten. Netwerken Naast de uitgebreide exposities en forums, biedt de südback 2024 ook volop gelegenheid om te netwerken. Tijdens de beurs kunnen bezoekers in contact komen met collega’s, leveranciers en potentiële partners uit heel Europa. Dit maakt de südback niet alleen een plek om kennis op te doen, maar ook om waardevolle zakelijke relaties op te bouwen en te versterken. Onvergetelijke ervaring voor bezoekers De südback 2024 belooft een onvergetelijke ervaring te worden voor iedereen die betrokken is bij de bakkerij- en banketbakkersbranche. Of u nu een bakker, banketbakker, leverancier, distributeur of producent bent, deze beurs biedt u alles wat u nodig hebt om op de hoogte te blijven van de nieuwste ontwikkelingen in de sector en uw bedrijf naar een hoger niveau te tillen. Noteer de data in uw agenda en bereid u voor op vier dagen vol innovatie, inspiratie en netwerkmogelijkheden. Voor meer informatie: https://www.messe-stuttgart.de/suedback/en/ 6 NBT MAGAZINE NR 4 2024
NBT MAGAZINE NR 4 2024 7 Nederlandse exposanten Tijdens de südback zal ook een groot aantal Nederlandse exposanten aanwezig zijn. Hieronder vind je een overzicht: - Niverplast - Jasca Bakery Technology - Weber Vacuum Group - AMF Bakery Systems – Tromp – Den Boer - Shiftbase - Verhoeven Bakery Equipment Family - Traycleaners - Pcdata Logistics Automation - Bakon Food Equipment - Kalmeijer - Rademaker - Bolidt Synthetic Products & Systems - BVT Dough Process Solutions - Vacuum Cooling & Baking Solutions - NewCap Industrial Handling Solutions - Technology Unlimited - Divardy Bakery Services - Bakepack End of Line Solutions - Van Abeelen Food Processing Technology
VEMAG-Seydelmann | info@vemag.nl | info@seydelmann.nl | 0412 - 640 858 XY-TAFEL VAN VEMAG: EENVOUDIG DOSEREN OP BAKPLATEN! Muffin- & Cakebakvormen ONTWORPEN VOOR UW BAKKERIJ American Pan begrijpt hoe belangrijk het is om de juiste pan te vinden voor de unieke producten en behoeften van uw bakkerij. Ons team van experts kunnen een innovatieve oplossing op maat van uw bakkerij ontwerpen, met een verscheidenheid aan materialen en versterkingen, evenals: • Maten en verdeling: Pas de maten van uw bakplaat aan, inclusief de verdeling en afmeting van de cups. • Cupdesign: Kies een standaard muffincup of cakevorm of maak een uniek ontwerp voor uw speciale producten. • Coatings: Kies een van onze gepatenteerde coatings van wereldklasse, ontworpen om te helpen bij het gemakkelijk lossen van een verscheidenheid aan deegrecepten. Nuran Gelici | Director of Sales +31 6241 08202 ngelici@americanpan.com americanpan.com | VINDT ONS IN: Brazilië | Canada | Colombia | Duitsland | Mexico Roemenië | Spanje | Turkije | Verenigd Koninkrijk Verenigde Staten | Zweden Een Familiebedrijf Sinds 1964
JUBILEUM Explosieve groei en ambitieuze doelen De laatste 20 jaar groeide Gourmand Pastries met een indrukwekkende 15% per jaar, met in 2023 zelfs een versnelling naar 30%, gedreven door een onvermoeibaar streven naar perfectie, voortdurende innovatie en diepgaande automatisering. Het bedrijf streeft in 2024 naar een omzet van 150 miljoen euro, een doel dat getuigt van hun ambitie om te blijven excelleren. Innovatie in productie Gourmand Pastries investeert momenteel 30 miljoen euro in een zesde productielijn. Deze uitbreiding versterkt hun toewijding aan groei en innovatie. De nieuwe productielijn stelt het bedrijf in staat om efficiënter aan de stijgende klantvraag te voldoen en hun marktpositie verder te consolideren. Hiermee kan Gourmand Pastries haar historisch groeitempo onverminderd voorzetten. Dit jubileum is niet alleen een viering van het verleden, maar ook een blik vooruit naar een toekomst vol kansen en uitdagingen. Nieuwe grenzen verkennen "Ons succes is te danken aan onze diepgaande productspecialisatie alsook de toewijding van onze medewerkers en de loyaliteit van onze klanten", aldus Frank Dossche, CEO van Gourmand Pastries. "We zijn hen dankbaar voor hun voortdurende vertrouwen, dat ons in staat heeft gesteld om 40 jaar lang te groeien. Met hun steun blijven we vastbesloten om onze missie voort te zetten: het leveren van hoogwaardige viennoiserie en voortdurende innovatie. Dit stelt ons in staat om onze internationale positie verder te versterken en nieuwe grenzen te verkennen in de komende decennia." GOURMAND PASTRIES VIERT 40-JARIG JUBILEUM Gourmand Pastries, een leider in diepvries viennoiserie, viert dit jaar zijn 40-jarig bestaan. Dankzij decennia van vakmanschap, innovatie en toewijding heeft Gourmand Pastries een wereldwijde reputatie opgebouwd als dé specialist in viennoiserie. Opgericht in 1984, heeft Gourmand Pastries zich toegelegd op het vervaardigen van verfijnde viennoiserie en bladerdeegproducten. Dagelijks rollen er zo’n 4,5 miljoen producten van de band, van klassieke croissants tot geliefde Deense pecankoeken en ham-kaas croissants. Vanuit de productiesite in Moeskroen exporteert het bedrijf naar meer dan 50 landen, waar hun producten geroemd worden om hun kwaliteit en smaak. Wat begon als een bescheiden team in Moeskroen, is uitgegroeid tot een solide netwerk van verkoopteams verspreid over Europa en in de Verenigde Staten. NBT MAGAZINE NR 4 2024 9
BAKKERIJMACHINES ZELA invet- en spraymachines worden exclusief geproduceerd en geleverd door ZELA Technical Solutions, onderdeel van de EverBake Group. “Dit jaar hebben we met name met ZELA een hele grote stap gezet en hebben we een substantiële groei gerealiseerd. Er is veel vraag naar automatisering en vervanging van invet- en spraymachines. Er is dus eigenlijk behoefte vanuit de markt aan een nieuwe lichting ZELA machines. Daar hebben we de afgelopen jaren volop ingezet qua ontwikkeling gelukkig, waardoor we een heel breed spectrum aan oplossingen kunnen bieden, van invet-, tijgerpap-, glansmiddel- en andere spuitmachines voor de ambachtelijke en industriële bakkerij.” Dat de vraag op gang komt is voor Nick een bevestiging dat ze de goede keuzes hebben gemaakt. “In binnen- en buitenland stijgt de vraag naar onze glansmachines voor het afglanzen van bijvoorbeeld hamburgerbroodjes. Die machine hebben wij verder geoptimaliseerd om een grotere hygiëne te kunnen garanderen. Ze zijn namelijk als stand alone machine eenvoudig uit de lijn te halen en kunnen volledig worden afgespoten. Dat is een grote vereiste voor bakkers die werken met dergelijke machines.” Invetmachines Ook de invetmachines zijn door ZELA recent doorontwikkeld. “Mede door inbreng van onze klanten hebben we interne componenten aangepast om verbeteringen aan te brengen, maar ook de inwendige elektrische en pneumatische onderdelen zijn verbeterd en geoptimaliseerd om klanten nog verder te ontzorgen. De software wordt daarnaast regelmatig herschreven met input van onze klanten zodat het gebruiksgemak verder wordt vergroot. Onze tijgerpapmixers zijn een goed voorbeeld van een machine waar we in de praktijk feedback over krijgen en aanpassingen aan doen. Zo hebben we de opzet van het bedieningspaneel aangepast en sensoren op andere plekken geplaatst, om maar continu te blijven innoveren en optimaliseren om hygiëne, veiligheid en efficiëntie te garanderen.” “Een machine die wij specifiek ontwikkeld hebben op aanvraag van een bakker, is onze nieuwe invetmachine voor taartpannen”, vervolgt Nick zijn verhaal. “Deze is speciaal ontworpen voor het doseren van lossingsmiddel in ronde vormen zoals taartpannen. Dit betreft een machine die over de lijn geschoven kan worden, waardoor de pan ideaal wordt gepositioneerd onder de rotorkop. Enorm efficiënt en kostenbesparend, want dit scheelt handjes aan de lijn.” Zoals Nick al aangaf, zitten de engineers van ZELA niet stil. “Er is volop ontwikkeling op onze bestaande machines, maar ook van nieuwe machines. Er komt binnenkort een serieuze uitbreiding aan, maar daar kan ik nu nog niks over zeggen. Wat belangrijk is, is dat wij iedere bakker kunnen voorzien van een passende oplossing met onze invet- en spraysystemen. Daarnaast helpen wij bij het vereenvoudigen van ieder invet- of sprayproces binnen de bakkerij. Of het nu gaat om het handmatig of volautomatisch spuiten. Samen met de klant zoeken wij de beste oplossing om te integreren in het productieproces.” ZELA1600 Het nieuwste pronkstuk van ZELA is toch wel de ZELA1600: een mobiele roestvrijstalen machine met een automatische vormtransporteur voor het invetten van brood en zoetwaren in bakvormen. De spuitunit is in breedte en hoogte verstelbaar en heeft meerdere spuitmonden, die ook in breedte en hoogte verstelbaar zijn. De vele instellingsmogelijkheden bieden flexibiliteit en garanderen een zuinig en perfect spuitpatroon. “De ZELA1600 is vorig jaar geïntroduceerd en wordt inmiddels in meerdere bakkerijen in het binnen- en buitenland gebruikt. Bakkerij Schaap maakt er in Nederland gebruik van en daar functioneert de machine geweldig goed.” Dat is iets wat Hendrik Schaap beaamt. “Ik moet zeggen dat na wat kleine aanpassingen de machine echt fantastisch bij ons draait.” SAMENWERKING BAKKERIJ SCHAAP EN EVERBAKE LEVERT ‘FANTASTISCH WERKENDE’ ZELA1600 OP De invet- en spraymachines van ZELA zijn al sinds jaar en dag een begrip bij veel bakkers. Al 40 jaar worden de invet- en spraymachines door ambachtelijke en industriële bakkerijen wereldwijd gebruikt. De specialist biedt een breed spectrum aan machines voor allerhande oplossingen in de bakkerij. Middels de inventieve spraytechnologie van ZELA wordt het lossingsmiddel, tijgerpap, de gelei of chocolade met een lage druk nauwkeurig en met een gelijkmatig patroon over de bakvormen of de producten gesprayd. Maar zonder ontwikkeling ben je nergens tegenwoordig, dus is innovatie ook bij ZELA een gegeven, zo legt Nick Eversdijk ons uit. “Waar mogelijk optimaliseren we onze machines zodat bakkers nog efficiënter kunnen werken.” 10 NBT MAGAZINE NR 4 2024
Veel minder olieverbruik Na het initiële idee om een oud type ZELA machine te laten reviseren, kwam Nick Eversdijk bij Bakkerij Schaap met de suggestie om als pilot de ZELA1600 in de productie te implementeren. “Daar stonden we zeker voor open, ook omdat ik er heilig van overtuigd ben dat je als bakker en producent elkaar moet helpen. Nauwer samenwerken om het productieproces waar mogelijk te verbeteren. De ZELA1600 was een nieuwe ontwikkeling en stond in de kinderschoenen, maar wij zagen de potentie en stemden dus in om aan deze test mee te werken. Met onze bevindingen in de praktijk zijn de ontwikkelaars aan de slag gegaan om nog wat verbeteringen door te voeren. Na wat kleine aanpassingen in onder meer de software draait de ZELA1600 echt fantastisch. Hij is schoon, zuinig en vernevelt de olie perfect in het blik. Het scheelt ons zeker een vat olie per twee maanden.” Zuinig en efficiënt Naast een hele goeie samenwerking, is voor Hendrik Schaap het belang van een efficiënt draaiende machines net zo belangrijk. “Voor ons als bakker is het van belang dat een machine niet hapert en zuinig en efficiënt is. Met de ZELA1600 winnen wij vooral tijd. Niet goed vernevelde olie zorgt voor ergernis. Het kost je naast tijd ook geld, want een brood blijft in het blik vastzitten. Dat is bij de ZELA1600 zeker niet het geval, want de betrouwbaarheid is geweldig. Tot op de dag vandaag hebben wij nog geen malheur gehad met deze machine. Hij is hier eigenlijk neergezet als pilotmodel, maar EverBake is tot nog toe maar één keer Zela Technical Solutions verzorgt ook het onderhoud en de service voor ZELA invetmachines en andere ZELA spraymachines zoals de tijgerpapmachine. “Met eigen servicemonteurs door heel Nederland hebben we een goede landelijke dekking en zijn we snel ter plaatse. Onze servicemonteurs hebben kennis van lossingsmiddelen en het verhelpen van storingen binnen 24 uur (in overleg). De servicebussen van onze monteurs zijn uitgerust met originele ZELA reserve onderdelen van de meest voorkomende installaties.” geweest voor een afstelling. Verder is het een geweldige toevoeging gebleken. De machine is daarnaast ook flexibel inzetbaar, want je kunt heel gemakkelijk de parameters aangeven. Wij hebben busbrood- en vloerblikken en middels het eenvoudige touch screen kunnen we snel schakelen tussen deze twee. De ZELA1600 is precies wat we zochten. Het is duidelijk dat EverBake grote stappen heeft gezet in de ontwikkeling van deze machine.” Meer informatie: EverBake Group | tel. +31 (0)88-73 000 00 | www.everbake.nl NBT MAGAZINE NR 4 2024 11 Nick Eversdijk
TRANSPORTBANDEN REGAL REXNORD INTRODUCEERT NIEUWE KUNSTSTOF SPIRAALBANDEN Regal Rexnord Corporation, een bedrijf gespecialiseerd in onder andere industriële aandrijflijnoplossingen, elektrische motoren en bedieningselementen, heeft een nieuwe serie kunststof spiraalbanden voor voedselproducenten geïntroduceerd: de Rexnord® 6400 Serie KleanTop®. De 6400-serie is ideaal voor klanten die de productiviteit willen verhogen en tegelijkertijd de systeemkosten en voedselveiligheidsrisico's willen verlagen, meldt Regal Rexnord. De nieuwe lijn is voorzien van gepatenteerde PowerKey™-technologie, die de banden de hoogst mogelijke buigsterkte geeft voor kunststof spiraalbanden. Hiermee zorgen deze banden voor maximale productdoorvoer. Naast de PowerKey bieden deze modulaire spiraalbanden een verhoogde bandstijfheid, waardoor de draagrails 20% verder uit elkaar kunnen worden geplaatst en de structurele kosten van het systeem worden verlaagd. De serie heeft een open ontwerp voor eenvoudige reiniging en 45% open ruimte, waardoor de juiste balans tussen luchtstroom en productondersteuning bij toepassingen in de voedselindustrie mogelijk is. 6400-riemen zijn eenvoudig te installeren en bieden kortere onderhouds- en reparatietijden. De kunststof constructie vereist geen snijden, lassen of slijpen om het onderhoud te voltooien. Reparatie is snel en eenvoudig, zonder dat er dure gereedschappen nodig zijn. Nieuw product, vertrouwde expertise “Jarenlang vertrouwen voedselproducenten overal ter wereld op Regal Rexnord als een partner met bewezen expertise op het gebied van kunststof modulaire banden en metalen spiraalbanden”, aldus Shelley Czerniak, Global Business Director – Conveying Food. “Vandaag brengt Regal Rexnord dezelfde expertise in op kunststof spiraalbanden met de Rexnord 6400-serie KleanTop®-banden. Deze lichtere band geeft fabrikanten het vertrouwen om breder, sneller en langer te werken en zo een grotere productiviteit te bereiken.” De 6400-serie is speciaal ontwikkeld voor bakkerijen. De banden zijn geschikt voor toepassingen zoals rijzen, koelen, invriezen, bufferen, accumuleren en voor transport omhoog en transport omlaag. Meer informatie: Regal Rexnord Tel. +31 (0) 17 444 5100 | www.regalrexnord.com Met deze overname verzekert Lambertz & Visser zich van een aanzienlijke uitbreiding van haar assortiment, vooral op het gebied van koek. De klanten van De Jong Groothandel kunnen erop vertrouwen dat de hoogwaardige producten die zij gewend zijn, blijven bestaan. Sterker nog, het aanbod wordt uitgebreid en de service blijft op het hoge niveau dat men gewend is. "Wij zijn trots om te kunnen melden dat we dankzij de jarenlange ervaring van Niels de Jong extra expertise in huis hebben gehaald", aldus Lambertz & Visser. "Dit stelt ons in staat om nog beter in te spelen op de wensen en behoeften van onze klanten." Private labels Naast het bestaande assortiment biedt Lambertz & Visser nu ook de mogelijkheid om private labels te creëren op het gebied van zoetwaren, koek en chocolade. Dit is een strategische zet die bakkers en andere afnemers in staat stelt om hun producten verder te differentiëren en af te stemmen op de specifieke wensen van hun klanten. Niels de Jong, voorheen eigenaar van De Jong Groothandel, blijft betrokken bij de onderneming en zal actief blijven als accountmanager bij Lambertz & Visser. DE JONG GROOTHANDEL IN LEKKERNIJEN OVERGENOMEN DOOR LAMBERTZ & VISSER De Jong Groothandel, al jaren een vertrouwd gezicht in de lekkernijen, gaat per 1 september verder onder de vlag van Lambertz & Visser uit Brummen. De overname markeert een belangrijke stap voor beide bedrijven en opent nieuwe mogelijkheden voor zowel bestaande als toekomstige klanten. Zijn ervaring en kennis van de markt vormen een waardevolle toevoeging aan het team. Totaalleverancier zoete specialiteiten Met deze overname zet Lambertz & Visser een belangrijke stap richting het worden van een totaalleverancier voor zoete specialiteiten. Het uitgebreide assortiment chocolade, koek, zoetwaren en andere lekkernijen blijft een breed scala aan klanten bedienen. 12 NBT MAGAZINE NR 4 2024
IBA 2025 Van de Isar naar de Rijn en van de herfst naar de lente, iba verhuist voor het evenement van 2025 eenmalig weer van München naar Düsseldorf. Dat heeft als voornaamste reden om de cyclus waarin iba in Munchen plaatsvindt gelijk te houden en niet vijf jaar te hoeven wachten op een volgende editie. Eén ding blijft echter hetzelfde: de kwaliteit, innovatieve diversiteit en productdiepte van 's werelds toonaangevende vakbeurs. In mei zal het de internationale bakkerij-industrie samenbrengen in Düsseldorf, waar wereldwijde innovaties en trends uit de gehele waardeketen zullen worden onthuld. Kennisuitwisseling, reünies met langdurige klanten, innovatie, spannende wedstrijden en nieuwe contacten zullen samengaan met een ongeëvenaarde sfeer en eersteklas ambachtelijke bakkerij- en banketbakkerij in het hart van het evenement. Baking New Ways Tot het evenement in mei 2025 zal iba’s multimediale campagne "Baking New Ways" verschillende spelers en innovatieve concepten uit de industrie in de spotlight zetten, evenals hoogtepunten van 's werelds toonaangevende vakbeurs. Inspirerende en persoonlijke verhalen uit en voor de industrie zullen ook worden gedeeld. De focus ligt op één kernboodschap: als drijvende kracht in de internationale industrie verenigt iba zich met alle marktspelers om zichzelf voortdurend opnieuw uit te vinden en vooruitgang mogelijk te maken. Dit maakt het leidende evenement te allen tijde een garantie voor innovatieve en duurzame oplossingen. Maar welke nieuwe wegen zijn er ontstaan en welke VOORUITBLIK: IBA 2025 EENMALIG IN DÜSSELDORF Van 18 tot 22 mei 2025 opent 's werelds toonaangevende vakbeurs voor de bakkerij- en banketbakkerij-industrie zijn deuren in de Messe Düsseldorf. De belangstelling vanuit de industrie voor iba 2025 is zoals altijd enorm: meer dan 80% van de beschikbare ruimte is al volgeboekt. kunnen we in de toekomst verwachten? En hoe bevordert en koestert iba hun potentieel en implementatie? Blijf op de hoogte van dit alles en meer door iba te volgen op www.iba-tradefair.com/en/messe/baking-new-ways/ in de aanloop naar het evenement. Verschillende hallen Het evenement zal verspreid over in totaal zeven hallen worden gehouden, waarvan de grootte en indeling anders zijn dan die in München. Georganiseerd in hallen 9-15, belooft het evenement een even gevarieerd productportfolio als altijd te brengen met dezelfde hoge kwaliteit. Met een oppervlakte van meer dan 98.000 vierkante meter, toont iba alles wat de wereldwijde industrie te bieden heeft. De basisstructuur blijft hetzelfde, verdeeld in de bekende productcategorieën. Trends en innovaties in productietechnologie en apparatuur zullen te vinden zijn in hallen 9 tot 13. Verpakkingstechnologie wordt getoond in hal 9. Hallen 13 en 14 zullen ambachtelijke bakkerij presenteren, terwijl grondstoffen en ingrediënten centraal zullen staan in hal 15. Thema’s Door de focusthema's ambachtelijke bakkerij, digitalisering en voedseltrends belicht iba de belangrijkste thema's in de hedendaagse industrie, verenigt het vraag en aanbod en biedt het toekomstige richting. Op het gebied van ambachtelijke bakkerij draait alles om traditioneel en modern vakmanschap en beroepsopleiding. Wat digitalisering betreft, presenteert iba nieuwe methoden voor de bakkerij-industrie: van procesoptimalisatie en automatisering door middel van kunstmatige intelligentie tot de mogelijkheid om klantloyaliteit te vergroten via nieuwe verkoopkanalen. Het onderwerp voedseltrends kijkt naar nieuwe producten die worden gelanceerd in de wereldwijde bakkerij-industrie en de mogelijkheden die alternatieve ingrediënten bieden. De focusthema's zullen worden weerspiegeld in het podiumprogramma, bij exposantenstands en in de hoogtepuntgebieden. NBT MAGAZINE NR 4 2024 13
REPORTAGE Voor een bedrijf dat het grootste deel van haar oplossingen exporteert, mag je toch stellen dat Rademaker een nauwe band onderhoudt met de Nederlandse markt. “We zijn een op en top Nederlands bedrijf en zullen altijd onze pijlen ook op onze thuismarkt blijven richten. Al is het maar om ons verhaal te kunnen blijven vertellen, onszelf te profileren en te laten zien waar we staan. We zijn misschien in de perceptie van veel bakkers een high end speler, maar we hebben zeker nog wel een marktaandeel te winnen in Nederland. De mogelijkheden en kansen zijn zeker aanwezig voor ons als bedrijf en dan met name voor Radini, waarmee we het middensegment van een perfecte deegverwerkingsoplossing kunnen voorzien”, zo duidt Ronald Hoiting (marketeer bij Rademaker). Productie uitbreiden Wat Radini precies voor bakkers met een groter aantal winkels kan betekenen? Mark Haarsma, salesmanager regio Nederland vertelt het de aanwezige bakkers die hun jaarlijkse MOC bijeenkomst hebben van Beko Advies om de jaarcijfers door te spreken. “Met de deegverwerkingslijnen van Radini kunt u uw productie van brood uitbreiden met een verwerkingscapaciteit vanaf 250 tot 1.200 kilogram deeg per uur en verdere automatisering en optimalisatie realiseren. We bieden daarbij een grote flexibiliteit van het te verwerken deeg – zoals groene en voorgerezen degen – en het aantal te produceren producten. De mogelijkheden zijn legio van grootbrood met een gewicht van 600 gram tot kleinbrood bedekt met zaadjes. Daarbij is kwaliteitsverbetering een gegeven, want je kunt bijvoorbeeld deeg met minder broodverbetermiddelen draaien. Ook zal er minder spanning op het deeg komen door de subtiele manier van deegverwerking op een Radini-lijn, wat ook weer een verbetering van het eindproduct betekent.” RADEMAKER PRESENTEERT RADINI AAN M.O.C.-DEELNEMERS VAN BEKO ADVIES Rademaker heeft wereldwijd een sterke reputatie opgebouwd als deegverwerkingsspecialist in de bakkerijbranche waar het haar pijlen voornamelijk richt op grote industriele bakkerijen. Toch heeft Rademaker met Radini een concept dat perfect aansluit op de wensen van bakkers die zich in het middensegment bevinden. Bakkers die op zoek zijn naar automatisering en optimalisering van het productieproces van brood, viennoiserie, croissant, donuts en ga zo maar door. Dat weten de bakkers die onderdeel zijn van de Management Ondernemers Club (M.O.C) van Beko Advies inmiddels ook, waar zij uitgenodigd waren door Rademaker om – naast de onderlinge cijfervergelijkingen – ook nader kennis te maken met de mogelijkheden die Radini hen kan bieden. 14 NBT MAGAZINE NR 4 2024
Interesse wekken Volgens Mark is juist de groeiende groep bakkerijen in het middensegment met een groter aantal winkels op zoek naar automatisering en flexibiliteit in het productieproces. “Het zijn misschien open deuren, maar personeelsproblemen zorgen ervoor dat je als ondernemer op zoek moet naar alternatieven en dat bieden wij. Vandaar dat we op deze manier, door het laten zien van de mogelijkheden, de interesse willen wekken bij potentiële klanten. Radini staat nog in de kinderschoenen in Nederland, maar we kunnen bakkers volledig ontzorgen, van installatie tot productie en van service tot training van bakkers.” Radini Broodlijn Dat verhaal komt ook naar voren tijdens een uitgebreide rondleiding door de proefbakkerij van Rademaker, waar onder meer een Radini broodlijn opstelling staat. De werkbreedte van de lijn is 600 of 800 millimeter en de lijn kan produceren zonder dat er deeg moet worden herverwerkt. De Radini Broodlijn is een innovatief systeem dat perfect is voor het verwerken van zowel stevige als zachte gefermenteerde degen. De broodlijn is namelijk uitgerust met een deegplak voorvormer die verschillende soorten deeg verwerkt, zoals groendeeg, roggedeeg, meergranendeeg en zuurdesem. De gewenste producten kunnen worden gevormd, zoals baguettes, vloerbrooden, vierkante broodjes, ciabatta's en focaccia's. De lijn automatiseert de productie van verschillende broodsoorten volledig of gedeeltelijk. Zo is het mogelijk een uniforme deegplak te produceren, waaruit vervolgens unieke handgevormde broodproducten worden gemaakt. “Onze broodlijn is ontworpen met het oog op gebruiksgemak en zorgt voor een moeiteloze efficiëntieverbetering zonder afbreuk te doen aan de productkwaliteit en ambacht. Het modulaire ontwerp maakt schaalbaarheid mogelijk, zodat we kunnen meegroeien met de uitbreidingsplannen van uw bakkerij.” ONZE BROODLIJN IS ONTWORPEN MET HET OOG OP GEBRUIKSGEMAK EN EFFICIËNTIEVERBETERING ZONDER AFBREUK TE DOEN AAN DE PRODUCTKWALITEIT EN AMBACHT Geweldige oplossing De aanwezige bakkers zijn danig onder de indruk van de productielijn, maar hebben ook vragen. “Is dit proces mogelijk met mijn deeg? Hoelang duurt de omschakeltijd als je van busbrood- naar kleinbrood-productie wil gaan?” De antwoorden stemmen iedereen tevreden en bakkers zien de noodzaak ook zeker voor automatisering. “Mensen willen niet meer in de nacht werken en sowieso is het een probleem om nieuw personeel te vinden. Dan word je gedwongen te kijken naar alternatieven en dit ziet eruit als een geweldige oplossing.” Meer informatie: Rademaker BV Tel. +31 (0)345 543 543 www.rademaker.com/radini NBT MAGAZINE NR 4 2024 15
VOOR GEBRUIKTE EN NIEUWE BROODSNIJMACHINES EN VERPAKKINGSMACHINES. ✓ Blaastafels, inpakbanen, clip-sluitmachines, tape sluitermachines, broodsnijmachines, taartsnijmachines, broodjessnijmachines, verpakkingsmachines, flowpack machines. ✓ De scherpste prijs voor broodsnijmessen, zowel bandslicers als raamsnijmachines. ✓ Ook voor onderhoud, reparatie en revisie aan snij- en verpakkingsmachines KIJK OP ONZE WEBSITE VOOR DE ACTUELE VOORRAAD. WWW.AVT.NU - INFO@AVT.NU NIJVERHEIDSWEG 25 - 4731 CZ OUDENBOSCH Wij hebben de oplossing die u zoekt! Unispray is een specialist als het gaat om spuitsystemen voor de voedingsmiddelenindustrie. Ook geschikt voor Bio-lossing. Hoefslag 7 | 4131ME Vianen | Tel: +31 (0)347-322097 Habasit Netherlands BV +31 (0)33 247 20 30 socials.bnx@habasit.com www.habasit.nl Verlaag uw TCO, downtime en optimaliseer uw productie. • Weefselbanden • Kunststof modulaire banden • Monolitische banden en tandriemen • 24/7 Service en onderhoud Habasit een band vol vertrouwen! laatste nieuws uit de BAKKERSBRANCHE? Meld je aan voor de tweemaandelijkse nieuwsbrief door de code te scannen en je gegevens in te vullen. sca e eld je aa ! p de hoogte zijn van het e nieuws uit KERSBRANCHE? oor de lijkse nieuwsbrief te scannen en je e vullen. Uitgave 5 ligt op 25 oktober op uw deurmat! De volgende uitgave van nbt magazine staat in het teken van Ovens en Energietransitie
NIEUWS Sharon Haans, Content Coördinator van Bakkersvak & IJs-Vak, legt uit: “We hebben veel positieve feedback ontvangen van onze bezoekers over hun wens om tijdens de beurs niet alleen te observeren en netwerken, maar vooral om zelf aan de slag te gaan. De introductie van de Contentpleinen is een directe respons op die behoefte.” Wat is een Contentplein? De Contentpleinen zijn speciaal ontworpen ruimtes naast de stands van exposanten, die volledig zijn uitgerust met machines en materialen voor workshops en demonstraties. Deze zones worden in samenwerking met andere partijen gecreëerd en bieden exposanten de mogelijkheid om hun producten en kennis te presenteren in een interactieve setting. Hierdoor kunnen bezoekers niet alleen kennis opdoen, maar ook direct deelnemen aan praktische sessies. Haans: “De Contentpleinen biedt een uitgelezen kans voor exposanten om kennis te delen en tegelijkertijd directe interactie te hebben met de bezoekers. Het is een plek waar theorie en praktijk samenkomen en waar bezoekers met nieuwe ideeën en technieken naar huis gaan.” Waarom een Contentplein? De Contentpleinen zijn opgezet met het doel om zowel exposanten als bezoekers een rijkere beurservaring te bieden. Linda van der Windt, accountmanager van Bakkersvak & IJs-Vak, geeft aan: “Het creëren van een unieke beleving voor onze bezoekers staat centraal in wat we doen. De Contentpleinen geven ons de mogelijkheid om samen met onze exposanten iets speciaals neer te zetten. Ik kijk ernaar uit om met onze exposanten samen te werken en deze pleinen te creëren om zo de beursvloer meer vorm te geven.” De Contentpleinen creëren een platform voor directe interactie, waar vragen kunnen worden beantwoord, persoonlijke tips worden gegeven en waardevolle relaties worden opgebouwd. Haans concludeert: “De Contentpleinen zijn een spannende toevoeging aan Bakkersvak & IJs-Vak. Ze bieden niet alleen een platform voor innovatie en educatie, maar versterken ook de band tussen exposanten en bezoekers. We kijken ernaar uit om dit nieuwe concept in 2025 neer te zetten in Evenementenhal Gorinchem.” Bakkers, chocolatiers, ijsbereiders en patissiers staan erom bekend om te leren door te doen. Het was dan ook geen verrassing dat bezoekers van Bakkersvak & IJs-Vak in de afgelopen jaren steeds vaker de behoefte uitten naar meer praktische workshops en demonstraties. Om aan deze wens te voldoen, introduceert de organisatie van Bakkersvak & IJs-Vak een nieuw en innovatief concept voor de komende editie: de Contentpleinen. BAKKERSVAK & IJS-VAK SPEELT IN OP WORKSHOPBEHOEFTE EN INTRODUCEERT CONTENTPLEINEN Belangrijke voordelen van de pleinen zijn: Praktische bijdrage aan het inhoudelijke programma: Exposanten kunnen hun vakkennis en technische expertise delen met een betrokken publiek, wat het beursprogramma verder versterkt. Leveren van praktische handvatten: Bezoekers leren nieuwe technieken en vaardigheden die ze direct in hun eigen werk kunnen toepassen. Bruisend middelpunt: De Contentpleinen fungeren als trekpleisters op de beursvloer door actieve en dynamische demonstraties en workshops. NBT MAGAZINE NR 4 2024 17
REPORTAGE Veel mensen denken dat robots alleen voor grote ondernemingen zijn, maar dat is niet zo”, begint Dirk van Ledden, Business Developer bij AgriFood Capital, een van de partners verantwoordelijk voor het uitvoeren van Project Highfive in Nederland. “Highfive is een project met de vraag: ‘Hoe kunnen we robotisering en automatisering dichter bij midden- en kleinbedrijven brengen?’. De grote spelers weten de weg naar robotisering en automatisering wel te vinden, maar kleinere bedrijven met ambachtelijke productieprocessen denken vaak dat deze processen niet voor hen zijn weggelegd.” Jammer, vindt Van Ledden dat, want automatisering maakt het werk in een bakkerij in de meeste gevallen duurzamer, efficiënter en zeker ook toekomstbestendiger: “Het is op het moment moeilijk voor bakkersbedrijven om personeel te vinden. Het zware, eentonige werk kan je beter door een machine laten doen, anders raak je je personeel kwijt.” Wat zijn de mogelijkheden? Om een oplossing te bieden voor het groeiende personeelstekort in de voedselindustrie, ‘jagen’ de uitvoerders van Project Highfive naar initiatieven om de toepassing van data, ICT en techniek in de hele keten te versnellen. Binnen Highfive worden partners met elkaar in contact gebracht en ondersteund door business developers. Bedrijven krijgen financiële steun voor digitale innovatieprojecten door middel van subsidies, coaching en/of training. Met meer dan twintig partners richt Project Highfive zich op de voedselverwerkende industrie in ongeveer vijftien verschillende ontwikkelmaatschappijen in Europa. “AgriFood Capital werkt in Brabant, Flanders Food is verantwoordelijk voor België en er zijn ook partners in andere landen, zoals Frankrijk, Spanje, en Duitsland”, verduidelijkt Van Ledden. “Daarnaast zijn er bedrijven zoals machinebouwers en softwareontwikkelaars betrokken bij Project Highfive. En natuurlijk bedrijven zoals Mariën Meesterbakkers, waar projecten daadwerkelijk gerealiseerd worden. Deze bedrijven fungeren als voorbeeld voor andere middel- en kleinorganisaties.” Daarnaast is Highfive een organisatie die kennis onder partners verspreid. “Als er in Spanje een nieuwe manier is bedacht om croissantjes te rollen, waarom zouden we die manier in Nederland dan opnieuw moeten uitvinden? Zelfs binnen Nederland zijn bedrijven vaak bezig met het parallel ontwikkelen van dezelfde innovaties. Als we dit nu beter zouden kunnen trechteren en informatie efficiënter met elkaar delen, maken we steeds meer stappen op het gebied van digitalisering en automatisering. We raden partners aan om hun innovaties door te geven aan AgriFood Capital. Iedereen heeft daar profijt van, want wij houden onze partners op de hoogte van de laatste ontwikkelingen binnen Europa.” Daarnaast wordt er binnen het ‘groeifonds’ bij grote ondernemingen kennis opgedaan, die wordt gebruikt om kleinere ondernemingen te helpen. AgriFood Capital heeft geen commerciële instelling. “Wij willen enkel die drempel weghalen voor ondernemers. We zijn een onafhankelijke partner die automatisering en digitalisering in de breedste zin van het woord toegankelijk wil maken voor alle partijen, klein en groot. En juist de informatie die we leren door te werken met grote partijen willen we gebruiken en toepassen bij kleinere ondernemers. Wij creëren toegang en zetten maximaal in voor de toepassing van digitalisering, robotisering en automatisering.” Mariën Meesterbakkers Mariën Meesterbakkers werd enkele jaren geleden benaderd door Van Wees Waalwijk, een vaste technologiepartner, om mee te doen aan een innovatietraject, S3FOOD. De semi-mobiele cobot Tweety werd binnen dit traject op maat voor hen gemaakt met de taak om bakplaten in karren te zetten. “We zijn na dit project actief gebleven binnen het innovatietraject en stonden open voor verdere automatisering”, zegt Mick Bremans, CFO van Mariën Bakkerij Producten. “Wij proberen altijd de efficiëntie van de bakkerij zo hoog mogelijk te houden maar worden, net zoals veel andere bakkers, geconfronteerd met het personeelstekort op de markt. We willen daarom de ervaring en kennis van onze medewerkers op de leukste plekken in de bakkerij inzetten en routineuze taken automatiseren. We waren meteen enthousiast toen we hoorden van Project Highfive, waarin wij samen met Van Wees Waalwijk onderzochten hoe we robots op nog meer plekken konden inzetten. Nu kan een robot/cobot ook meer precisiewerk uitvoeren, zoals het insnijden van brood en eigeel aanbrengen op sandwiches.” Een cobot is natuurlijk een investering, maar door middel van de juiste informatie en de juiste kennispartners, was deze redelijk snel terugverdiend door Mariën. Bremans: “We hebben werkzaamheden gecentraliseerd rondom de cobot PROJECT HIGHFIVE LAAT BAKKERS KENNISMAKEN MET AUTOMATISERINGSOPLOSSINGEN De medewerkers van Mariën Meesterbakkers hebben een bijzondere collega. Hij neemt gedwee het meest eentonige en zware werk over van zijn collega’s, werkt zonder ooit pauze te nemen, is overal inzetbaar en felgeel van kleur. Tweety, de mobiele cobot ontwikkeld door machineproducent Van Wees Waalwijk is met veel succes geïntroduceerd bij de Belgische bakkerij. De cobot is het resultaat van het Europese project S3FOOD. Deze cobot en de samenwerking binnen het project waren uitstekend bevallen en al snel was er behoefte aan een uitbreiding van Tweetys inzetbaarheid. Binnen Project HIGHFIVE, een subsidietraject waarin MKB’ers worden geholpen om oplossingen te vinden op het gebied van automatisering, gingen Van Wees Waalwijk en Mariën Meesterbakkers op zoek naar verdere automatisering binnen de bakkerij. 18 NBT MAGAZINE NR 4 2024
en doordat we de taken van Tweety hebben uitgebreid, kunnen wij hem heel de dag door gebruiken. Dan verdient zo’n machine zichzelf snel terug.” Van Ledden ziet deze ontwikkeling bij meerdere bedrijven die investeren in automatisering. “Veel ondernemers denken dat een cobot de investering niet waard is, omdat de cobot niet breed inzetbaar zou zijn. Wij laten deze bedrijven daarom zien hoe we oplossingen vinden voor hun problemen. Het is mogelijk om een cobot te vervaardigen die flexibel inzetbaar is en veelzijdige taken aankan. Het is mogelijk met de juiste partner en de juiste houding tegenover automatisering en robotisering.” “Mariën Meesterbakkers is een zeer creatief en innovatiegedreven onderneming”, vervolgt Van Ledden. “Bakkers moeten openstaan voor robotisering. Er wordt steeds meer mogelijk op het gebied van automatisering, en daar moeten bakkers rekening mee houden en specialisten naar binnen halen. Wij kunnen daarbij helpen.” AgriFood Capital biedt bijvoorbeeld vouchers aan voor een consultatie met een specialist. Zo kunnen bakkers erachter komen wat de mogelijkheden zijn voor innovatie en robotisering in hun bakkerijen. “Dat is wat wij faciliteren. Het omsluiten van de mogelijkheden die er zijn, maar die ze nog niet kennen. Veel bakkers zullen misschien denken dat het niet in hun bakkerij mogelijk is. Maar ze laten dat ook niet uitzoeken, want dat kost geld. AgriFood Capital haalt die drempel voor ze weg.” Green Deal Project HIGHFIVE krijgt financiële steun vanuit Europa. Van Ledden: “Europa heeft de Green Deal en de Green Transition, waarin robotisering en cobotisering staat beschreven als een oplossing voor personeelstekorten. Tevens biedt automatisering ook efficiëntie- en duurzaamheidsvoordelen. Reststroomverwaarding gaat bijvoorbeeld beter met meer automatische productie, alle duurzaamheidsdoelstellingen worden beter ingevuld door dergelijke automatiseringstoepassingen. De eerste zet om bedrijven aan te sporen om de stap te maken, wordt gegeven door de overheid door middel van subsidies.” Verdere automatisering Mariën Meesterbakkers zit in ieder geval niet stil. “Wij zijn natuurlijk geen robotspecialisten en de technologie lijkt zich alsmaar sneller te ontwikkelen, dus het is fijn dat AgriFood Capital ons op de hoogte houdt van de mogelijkheden. We hebben al een aantal plekken gevonden waar we Tweety nog meer kunnen inzetten en zijn bezig met het studiewerk voor verdere automatisering.” Meer informatie: AgriFood Capital Tel. +31 (0) 73 613 29 96 | info@agrifoodcapital.nl | www.agrifoodcapital.nl AUTOMATISERING MAAKT HET WERK IN EEN BAKKERIJ IN DE MEESTE GEVALLEN DUURZAMER, EFFICIËNTER EN ZEKER OOK TOEKOMSTBESTENDIGER NBT MAGAZINE NR 4 2024 19
WWW.HTIBAKKERIJTECHNIEK.NL SCAN VOOR DE BROODSNIJMACHINE DIE BIJ U PAST! OPZOEK NAAR EEN UNIEKE SNIJMACHINE? You can look forward to crisp trends and tempting innovations! südback is one of the largest trend events and trade fairs in Europe for bakers and confectioners who dedicate their passion to the trade. Come to südback to obtain information on topics such as raw materials, merchandise, working and operating technology, shop xtures and ttings, sales promotion, services, information and management. We are looking forward to seeing you at südback 2024! 26. –– 29. October 2024 Be er with südback. suedback.de Trade Fair for the Bakery and Confectionery Trades Messe Stuttgart #partofsuedback
COVERSTORY DOSSCHE MILLS DOSSCHE MILLS LANCEERT ‘TERAH’ VOOR 50% MINDER CO 2 -UITSTOOT IN 2030 Het klimaat houdt ons allemaal danig bezig. Bijna elk weerbericht lijkt te spreken van uitzonderlijke warmte, droogte of neerslag. Ook in Nederland en België laat de klimaatverandering zich meer en meer voelen en komen oogsten onder druk te staan. Als toonaangevende maalderij en grondstoffenproducent is Dossche Mills vastbesloten om landbouwers en (industriële) bakkers te wapenen tegen deze toenemende onzekerheid. Met het ‘Terah Footprint Program’ zet Dossche Mills de stap naar minder emissies, meer biodiversiteit en grotere weerbaarheid van de bodem. Dossche Mills wil hierin resoluut een voortrekkersrol opnemen. klanten. We geloven in de veelzijdigheid en duurzaamheid van graan als basis ingrediënt en willen bovendien ook op lange termijn bijdragen aan het welzijn van de samenleving en onze omgeving”, aldus CEO Kristof Dossche. Dezelfde strekking van woorden gebruikte Kristof Dossche ook tijdens de eerste ‘Dossche Mills Footprint Summit’ waar partners uit de hele keten aanwezig waren om meer te leren over Terah en hoe Dossche Mills ervoor gaat zorgen dat het haar footprint verkleint, zodat iedereen duurzamer kan produceren. “Waarom wij nu deze stap zetten? Omdat Dossche Mills als marktleider en pionier in duurzame tarweketenbeheersing haar verantwoordelijkheid wil nemen en een betere planeet wil achterlaten voor toekomstige generaties. We zien deze ambities ook verder ondersteund door onder andere de door Europa opgelegde emissiereductiedoelstellingen en een zelfde zin voor verantwoordelijkheid bij meer en meer van onze klanten.” 50% CO2-reductie in 2030 In de voedselketen ‘from farm to fork’ legt Dossche Mills de klemtoon op de teelt van tarwe, volgens data veruit de grootste bron van haar CO2 voetafdruk. Het familiebedrijf staat al 150 jaar garant voor hoogkwalitatieve tarweproducten, maar blijft dus resoluut vooruitkijken. 50% reductie in 2030, dat is de doelstelling van Dossche Mills. Als referentie gebruikt ze bovendien de recente metingen van 2022 en geen oude, achterhaalde, cijfers die om minder inspanningen zouden vragen. Met deze oprechte toewijding wil Dossche Mills effectieve impact realiseren. “Onze eigen expertise in het verduurzamen van de tarweketen vullen we aan met 26% van de wereldwijde emissies komt van de voedselproductie. En volgens de cijfers van ‘Our World in Data’ is 40% van die 26% gelinkt aan de teelt van gewassen. Als grote afnemer van tarwe én leidende speler in Europa vervult Dossche Mills een belangrijke rol om de CO2-uitstoot in de keten aan te pakken. Dossche Mills ziet duurzaamheid als antwoord op onzekerheid, aangezien langere periodes van droogte en hevige regenval een bedreiging vormen voor oogsten – en bijgevolg ook leveringen. Niet verwonderlijk dat bij voedselproducenten de vraag naar ‘duurzame tarwe’ groeit, ook al omdat zij als ondernemers moeten voldoen aan de door Europa opgelegde emissiereductiedoelen. “Bij Dossche Mills engageren we ons voor de kwaliteit van onze producten en het succes van onze Lees verder op de volgende pagina ▶ NBT MAGAZINE NR 4 2024 21
www.gpmedia.nlRkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4