Terah zet een nieuwe standaard Elk jaar vermaalt Dossche Mills ongeveer 1 miljoen ton tarwe. Nauwgezette administratie is cruciaal om doorheen de hele keten te registreren hoeveel CO2-reductie de Terah tarwe specifiek realiseert. Daarom heeft Dossche Mills de Terah Standaard opgezet, een procedure die het proces stroomlijnt en alle partijen maximale transparantie garandeert. Deze standaard steunt op primaire data van de landbouwers en het ‘Mass Balance’-principe. Na validatie door een onafhankelijk auditbedrijf ontvangen de klanten van Dossche Mills per recept de integrale CO2-voetafdruk voor hun Terah bloem. Die zekerheid - en kwaliteit - vinden ze nergens anders. “Om onze voetafdruk te beperken en velden te revitaliseren, stippelen we met Terah een duidelijk pad uit. Van programma naar impact; van impact naar vooruitgang. Van engagement naar rendement, dat is groei die wij winst noemen”, zegt Customer Care Director Marloes Vandersteene. Tijdens de ‘Dossche Mills Footprint Summit’ spreken wij ook nog met Laura Jonckheere, Sustainability Manager bij Dossche Mills. “We zetten breed in op Terah en hebben momenteel zes mensen die fulltime bezig zijn met het hele proces, waarbij we onze inspanningen zullen gaan verdubbelen. Zeker het vergaren van de juiste data bij boeren is van groot belang voor de transparantie die nodig is om aan de Terah Standaard te voldoen. Dit traject zal van iedereen binnen de hele keten inspanningen vragen, van boeren en leveranciers tot producenten, maar alleen samen kunnen we ervoor zorgen dat we in 2030 50% reductie realiseren in onze CO2 uitstoot. Vandaar dat we via onze Footprint Summit ook onze partners verder informeren en ze ten volle willen betrekken in het schrijven van dit verhaal. Door deze stappen samen te zetten, zijn we echt klaar voor de toekomst.” De oogst van duurzame tarwe is winst voor iedereen. Dat Dossche Mills als pionier zo’n ambitieus doel stelt in het reduceren van haar CO2 voetafdruk is alleen maar te prijzen, maar ook als (industriële) bakker ga je te maken krijgen met eisen die gesteld worden vanuit klanten en Europa. Retailers die duurzame plannen hebben, zullen ook eisen stellen aan toeleveranciers. Dat maakt dat juist een initiatief als Terah als geroepen komt voor de bakkersbranche. Hiermee ben je duurzaam en toekomstbestendig en dat is een gemeengoed. Meer informatie: https://terahprogram.com NBT MAGAZINE NR 4 2024 23 Kristof Dossche
RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4