EVENEMENT De middag bestond uit een vol programma van lezingen. Markus Konings, CEO van conceptbureau Sandenburg-DST vertelde over winkelbeleving en hoe je daarmee het koopgedrag van klanten kan sturen. Huib Burggraaf en Marc Vroon van Paardekooper Group hielden een presentatie over duurzaam ondernemen en duurzame verpakkingen. Daan Rustemeijer van De Zuivelhoeve gaf een lezing over de verschillende aspecten die een versspecialist van de supermarkt onderscheiden en sprak over zijn ervaringen als kaasspecialist. Maaike de Reuver, Hoofdredacteur van Foodinspiration.com, besprak verschillende trends en transities die zij tegenkomt in de bakkersbranche. Verder werden ook de vijftien finalisten voor de beste aardbeienslof van Nederland bekendgemaakt door Tim Kievits van FruitMasters Bereik Millennials en Gen Z Markus Konings staat bekend als de ‘ondernemer in klantbeleving’. Hij begon de middag met een lezing waarin hij een vraag beantwoordde die bij veel bakkers speelt: Hoe vertaal ik mijn merk naar en klantbeleving voor een nieuwe generatie consumenten? “in 2030 bestaat 53% van de bevolking uit Millenials en Generation Z; zij worden een steeds belangrijkere doelgroep voor bakkers. “Je speelt in op deze behoeften van deze generatie door het 5E-model te volgen. Focus op Expertise, Ervaring, Ecosysteem, Environment, en Efficiëntie. Klanten willen hun producten gemakkelijk vinden en probleemloos betalen (Efficiëntie), informatie over wat ze eten (Expertise), nieuwe en innovatieve producten en verleid worden door het merk of het product (Ervaring), duurzame keuzes maken (Environment).” Door middel van voorbeelden uit de praktijk toonde Konings hoe verschillende bakkerijen de 5E-strategie toepassen, bijvoorbeeld door open bakkerijen waar klanten de werkplek in kunnen kijken of bakkerijen die Instagram-marketingstrategieën opzetten om hun specialiteit te promoten. Nut en noodzaak van verpakkingen “Verpakkingen worden vaak in een kwaad daglicht gezet”, begint Huib Burggraaf zijn presentatie. “Ze worden gezien als overbodig en vervuilend, maar hebben veel functies waarvan klanten zich soms niet bewust zijn. Ze verlengen de houdbaarheid van producten, verbeteren de opslag en transport en zijn vitaal voor de hygiëne. Maar er zijn natuurlijk wel mogelijkheden om verpakkingen, en de rest van je bedrijfsvoering, te verduurzamen. We hebben bij Paardekooper bijvoorbeeld polyethyleen beugelzakken ontwikkeld die volledig te recyclen zijn, waardoor bedrijven in aanmerking komen voor een hogere afvalbeheerbijdrage. Je moet goed nadenken over je bedrijfsvoering. Is een plastic venster in deze verpakking nodig? Hoe kan ik de verpakking een meerwaarde geven? Kan ik de materialen vervangen voor een recyclebaar alternatief?” Burggraaf legt ook de effecten van verduurzaming kort uit. “De consument hecht steeds meer waarde aan duurzaamheid. Bedrijven kunnen de stappen die zij zetten communiceren met de klant. Samen kunnen we de slag maken voor een circulair milieu.” Versspecialist vs. supermarkt Versspecialisten kunnen veel van elkaar leren. Voor deze inspiratiemiddag had het NBOV Daan Rustemeijer en AnneBart Bolt van de Zuivelhoeve uitgenodigd om dit punt te benadrukken. De Zuivelhoeve won de Foodservice Awards in de categorie Beste Speciaalzaak in 2022 en 2023. “De kernwaarden zijn kwaliteit, lokaliteit, passie en gastheerschap. Dat is wat ons onderscheid INSPIRATIEMIDDAG NBOV BEREIDT BAKKERS VOOR OP ONTWIKKELINGEN IN DE BAKKERSBRANCHE Hoe bereik ik als bakker Generatie Z als klanten en werknemers? Wat kan ik met AI en hoe kan ik het in mijn bedrijf integreren? Hoe veranderen eetpatronen en wat voor effect heeft dit op de bakkerij? Het zijn enkele vragen die aan bod kwamen tijdens de eerste inspiratiemiddag van de Nederlandse Brood- en Banket Ondernemersvereniging. “We willen bakkers tijdens deze middag inspireren”, vertelt Marie-Hélène Zengerink, Algemeen Directeur van de NBOV. “We kijken wat NBOV voor hen kan betekenen en hoe we hen kunnen voorbereiden op al deze nieuwe ontwikkelingen in de bakkersbranche. Laat deze middag een startshot zijn om elkaar vaker te inspireren.” WEES NIET BANG VOOR VERANDERINGEN, BEZOEK INSPIRATIEDAGEN EN KIJK KRITISCH NAAR DINGEN DIE JE ANDERS KUNT DOEN IN JE WINKEL 36 NBT MAGAZINE NR 4 2024
RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4