NBT magazine nr4 2024 Online

ACHTERGROND In Nederland verspillen we ieder jaar 2 miljard kilo goed voedsel. 24 tot 38% daarvan wordt verspild door de consument. Extra zonde, want alle energie die nodig is voor het verbouwen, produceren, verpakken en vervoeren van voedsel, zit dan al in het product. 10% van die voedselverspilling bij consumenten thuis wordt veroorzaakt door onduidelijkheid over de verschillende houdbaarheidsdatums. Dit staat gelijk aan ca. 60 miljoen kilo goed voedsel, 115 miljoen maaltijden ofwel 175 miljoen kg CO2 uitstoot per jaar. CONSUMENTEN KRIJGEN DUIDELIJKHEID OVER TOEPASSING VAN HOUDBAARHEIDSDATUMS Fabrikanten en supermarkten, waaronder Unilever, FrieslandCampina, Albert Heijn, De Smaakspecialist, Lidl, Jumbo, Dirk, Dekamarkt, Ebro, Velder, en Enrico Foods, gaan gezamenlijk en op grote schaal de houdbaarheidsvermelding op voedingsmiddelen verduidelijken. Door explicieter op de verpakking te gaan communiceren over hoe een consument om moet gaan met de houdbaarheidsdatum, willen ze verdere stappen zetten in het verminderen van voedselverspilling bij consumenten. Deze bedrijven hebben zich aangesloten bij de door de stichting Samen Tegen Voedselverspilling, FNLI en Too Good To Go geïnitieerde Coalitie Houdbaarheid, ondersteund door CBL en het Voedingscentrum, die werd gelanceerd op het congres Towards Halving Food Waste in Europe. Daar valt enorme winst te behalen. Toine Timmermans, directeur Samen Tegen Voedselverspilling: “Na jaren van reductie van voedselverspilling door consumenten, lijkt deze dalende trend te stagneren. Er is meer nodig, willen we zorgen dat voedselverspilling voor 2030 halveert volgens SDG12.3. Deze coalitie is daarbij een belangrijke en logische stap in de goede richting. We hopen dan ook dat nog meer bedrijven zich hierbij aansluiten waardoor consumenten thuis niet onnodig waardevol voedsel hoeven te verspillen.” 38 NBT MAGAZINE NR 4 2024

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4