Anita Scholte op Reimer van Albert Heijn: “Wij doen bij Albert Heijn veel om voedselverspilling te voorkomen. Met verschillende initiatieven reduceerden we 3,6 miljoen kilogram voedselverspilling in 2023. Door ons nu aan te sluiten bij de coalitie Houdbaarheid bieden we een extra mogelijkheid om nog meer voedselverspilling te voorkomen.” Verschil THT en TGT mag nog duidelijker De leden van de Coalitie Houdbaarheid willen consumenten duidelijker informeren over het verschil tussen Ten Minste Houdbaar Tot (THT) en Te Gebruiken Tot (TGT) en hoe je hiermee om moet gaan. Uit onderzoek blijkt al vele jaren dat minder dan de helft van de Nederlanders het verschil correct kan uitleggen. Dat gaan ze doen door onder andere duidelijker op de verpakking hierover communiceren zodat de consument het product niet onnodig weggooit. Na de THT- datum kan de kwaliteit, zoals de smaak, geur of kleur van het product, achteruitgaan. Als de THT-datum verstreken is, is het product vaak nog prima eetbaar. De consument kan dit zelf bepalen door te kijken, ruiken en proeven. Dit in tegenstelling tot de TGT-datum, die datum is wel de laatste dag waarop je het product nog veilig kunt gebruiken. Van campagne naar verpakking In 2020 is een campagne van Samen Tegen Voedselverspilling, ontwikkeld door het Voedingscentrum, gestart om het verschil tussen de houdbaarheidsdatums te duiden en hoe hierbij te handelen. Onderzoek heeft uitgewezen dat meer duidelijkheid op de verpakking consumenten meer vertrouwen geeft om producten ook na de datum te consumeren. Daarnaast is het belangrijk dat consumenten regelmatig herinnerd worden aan dit gewenste gedrag. Dat vergroot de kans dat ze het gaan toepassen. En die verantwoordelijkheid nemen de leden van de Coalitie Houdbaarheid nu. De coalitiepartners gaan de landelijke campagne versterken door ook via eigen media hierover te communiceren en gaan het kijk-ruik-proef icoon (op THT producten) en handje icoon (op TGT producten) nu invoeren op minimaal 50% van hun verpakkingen. THT-datum niet heilig De coalitieleden zien de THT-datum als een richtlijn. Debora van der ZeeDenekamp van Unilever: “Eten is om op te eten. Wij willen graag dat mensen van onze producten genieten en ze niet onnodig verspillen. Veel van onze producten zijn ook na de THT-datum goed. We willen consumenten duidelijk maken dat ze onze producten veilig kunnen gebruiken en na de THT-datum zelf gemakkelijk kunnen beoordelen of ze nog goed smaken, door te kijken, ruiken en proeven.” Zelfs producten die gekoeld bewaard worden, kunnen na de datum nog prima worden geconsumeerd. Bob Mulder van FrieslandCampina: “Door de nieuwste technieken om zuivel te verpakken, zijn melk en yoghurt vaak nog langer goed dan je denkt, ook ná de THT-datum. Door te kijken, ruiken en proeven kun je als consument heel goed zelf beoordelen of het nog geschikt is voor consumptie. Dat doe ik thuis ook. Daarom staat binnen een half jaar op onze Campina het kijk-ruik-proef-logo .” Geen houdbaarheid datum op producten Op sommige producten hoeft geen houdbaarheidsdatum vermeld te worden, denk aan zout, honing, azijn etc. Toch staat er nog regelmatig een datum op deze producten vermeld. De coalitiepartners gaan daarom de datum van deze producten te verwijderen. Bovendien spannen zij zich samen met 'Samen Tegen Voedselverspilling' in om deze lijst met uitzonderingsproducten verder uit te breiden. Nederland koploper Toine Timmermans: “Tijdens de conferentie Towards Halving Food Waste in Europe zagen we dat het netwerkmodel dat wij ontwikkeld hebben in Nederland om voedselverspilling aan te pakken, gezien wordt als inspirerend voorbeeld. Nederland wil de koploperspositie ook nemen om te laten zien dat je voedselverspilling kan verminderen door als voedselindustrie je verantwoordelijkheid te nemen.” DOOR TE KIJKEN, RUIKEN EN PROEVEN KUN JE ALS CONSUMENT HEEL GOED ZELF BEOORDELEN OF HET NOG GESCHIKT IS VOOR CONSUMPTIE NBT MAGAZINE NR 4 2024 39
RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4