c
o l o F o n
E N
d
e
V
I s I e
Vakblad voor de totale bakkersbranche.
Verantwoordelijke uitgever Nederland:
GPmedia BV
Van Schaeck Mathonsingel 8
6512 AP Nijmegen, The Netherlands
Telefoon: +31 (0)24 3 246146
E-mail:
info@gpmedia.nlInternet:
www.gpmedia.nl www.nbtmagazine.bizVerantwoordelijke uitgever België:
De Mey Micheline
Eekhoutdriesstraat 67
9041 OOSTAKKER (B)
Uitgever:
Peter Peeters
Redactie:
Coen de Jager (hoofdredacteur)
c.dejager@gpmedia.nlAdvertentieverkoop:
GPmedia BV
Verkoopleider: Gerdo van de Peppel
g.peppel@gpmedia.nlMedia-adviseurs:
Bert de Vries,
b.devries@gpmedia.nlEmiel Bruning,
e.bruning@gpmedia.nlAlle orders worden afgesloten en uit-
gevoerd conform de Regelingen voor het
Advertentiewezen, gedeponeerd ter griffie
van de Arrondissementsrechtbanken en bij
de Kamers van Koophandel.
NBT Magazine heeft het HOIKeurmerk.
Dit betekent dat de oplage is
gegarandeerd en gecontroleerd.
Abonnementen:
www.gpmedia.nlof via
info@gpmedia.nlPer jaar in Nederland
€
24,-
(excl. 6% BTW)
Losse verkoop
€
5,70
Het abonnement kan elk gewenst
moment ingaan.
Vormgeving:
Studio Intensive
Telefoon: +31 (0)24 3 246140
info@studio-intensive.com www.studio-intensive.comFotografie:
Maaike van Esch
Druk:
Geers Offset (België)
ISSN:
1872-9363
© Copyright 2016
Niets uit deze uitgave mag worden ver-
veelvoudigd en/of openbaar gemaakt door
middel van druk, fotokopie microfilm of
welke andere wijze dan ook, zonder voor-
afgaande toestemming van de uitgever.
NBT Magazine besteedt de grootst moge-
lijke aandacht aan de juistheid van de
informatie die in het vaktijdschrift wordt
opgenomen. Fouten zijn echter niet vol-
ledig uit te sluiten. De uitgever en de
auteurs zijn dan ook op geen enkele wijze
verantwoordelijk voor schade, van welke
aard ook, die is ontstaan als gevolg van
handelingen en/of beslissingen die geba-
seerd zijn op de bedoelde informatie.
TweemaandelijksVaktijdschrift - Erkenningsnummer (P708168)
Vakblad voor de totale bakkersbranche
|
Oktober 2016
|
17e jaargang no.5
|
Prijs
€
10,50
Special
Ovens&
OliebOllen-
benOdigdheden
Wachtel
streeft naar hoogst
mogelijke kwaliteit
nbt magazine
De afgelopen tijd was er weer veel ophef als het gaat om eten. Het wordt echt steeds
gekker als het gaat om zogenaamde ‘foodies’. Heeft u die twee blonde dames gezien?
Merel von Carlsburg en Tessa Moorman, oprichters van The Green Happiness, komen
met de meest idiote beweringen. Ze vertellen het alsof het wetenschappelijk bewezen
is en dus de waarheid. Het meest hilarische van hun beweringen is natuurlijk dat het
ei de menstruatie van de kip zou zijn en dus ongezond…
Het vercommercialiseren van voedsel en hoe daar mee om te gaan heeft zijn hoog-
tepunt (of eigenlijk dieptepunt) hiermee hopelijk bereikt. Na meerdere publieke
optredens en interviews in landelijke kranten en tijdschriften kwamen de ideeën en
de adviezen van deze twee vrouwen onder vuur te liggen. Een berg kritiek van dië-
tisten en kenners was het gevolg, maar deze twee vrouwen hebben dus wel 200.000
volgers op social media. 200.000 mensen – overwegend vrouwen – die zich laten
beïnvloeden door deze nonsens. Zo min mogelijk vlees, vis, gluten en zuivel en maar
liefst 400 gram rauwe groente en twee stuks fruit. Daar ga je je beter van voelen. Ik
moet er niet aan denken.
Ik vind het best wel beangstigend dat er van alles geroepen en geschreven kan worden
alsof het de waarheid is en dat er een grote groep mensen zo makkelijk in mee gaat.
De onwetendheid over ons voedsel is blijkbaar heel erg groot en er zijn mensen die
dit commercieel willen uitbuiten. Laten we dan ervoor zorgen dat de experts er van
profiteren: bakkers, slagers, fruit- en groenteboeren en ga zo maar door. Het is tijd om
de consumenten echt te gaan informeren over het gevaar van dergelijke zelfbenoemde
voedselkenners, want juist zij zijn een gevaar voor de gezondheid van ons allemaal.
Het lijkt er in ieder geval op dat de vrouwen onbewust een hoop losgemaakt hebben,
want aan alle kanten proberen programma’s en tijdschriften de dwaze beweringen
van de The Green Happiness te ontkrachten. Laten we hopen dat het beeld op gezond
eten daardoor ook weer verandert, want een bruine boterham hoort in een goed dieet.
Veel leesplezier met deze uitgave van NBT Magazine!
Hoofdredacteur NBT Magazine
De Visie
Coen de Jager
nB T M
a g a z I n e
n r
5 2 0 1 6
3
‘DE ONWETENDHEID OVER ONS
VOEDSEL IS BLIJKBAAR HEEL ERG GROOT’