NBT magazine nr5 online editie

NB T M a g a z i n e n r 5 2 0 1 9 45 C o l u m n Ik moet toegeven: ik kijk met veel interesse naar deze opinieprogramma’s. Ik keur het niet af, bagatelliseer niet en veeg de kritiek zeker niet van tafel. Het is een mening van de programmamaker die uitspraken ontlokt en deze handig monteert en zo lekker aan het rellen is. Ik probeer er van te leren. Wel vraag ik me af; wat zijn de achterliggende gedachten en waarom lig de bakkerij telkens zo onder het vergrootglas en niet de slagerij of een andere beroepsgroep? Maar enfin. Nu is het herfst. Een nieuw seizoen en het najaar is aangebroken. Ik heb er in ieder geval zin in! Traditioneel is dit misschien wel het beste seizoen voor de bakkerij. Een ander assortiment met andere producten, die weer volop kansen bieden. De appeloogst: ik zal er maar even niets over zeggen, maar het is nu natuurlijk wel “het” seizoen. Speculaas ligt ook al in de winkels, Kerst wordt over nagedacht en dan nog even de laatste week van het jaar appelflappen, appelbollen, beignets en natuurlijk oliebollen. Tsja, die oliebol. Hier is natuurlijk ook altijd veel gedoe over geweest in de media en met name als de AD-oliebollentest weer gepubliceerd werd. Zelf vroeg ik me dan vaak af ‘wie heeft er gewonnen?’, de bakker of de producent van de mix. Maar goed, de AD-test in zijn oude vorm bestaat niet meer. Voor de een jammer, maar voor de ander een zege. Een andere test heeft zijn intrede gedaan en tracht er een eerlijkere competitie van te maken zonder schade te berokkenen. De oliebol is daardoor in een rustiger vaarwater terecht gekomen en ik voel aan mijn water dat Teun hier wel weer verandering in wil aanbrengen. Lerende van de negatieve publicaties omtrent de bakkersbranche die zijn geweest, lijkt het mij verstandig om dit jaar de oliebollenmixen van Zeelandia, Sonneveld of weet ik veel wie, maar eens aan de kant te schuiven en voor een eigen, onderscheidend recept te kiezen. Zo moeilijk is het nou ook weer niet om met bestaande grondstoffen zelf een recept samen te stellen. Tevens is het bedrijfsmatig misschien ook wel een verstandige beslissing, aangezien u met zelf samenstellen qua grondstofprijs de helft goedkoper uit bent dan met een mix. Tevens blijft u dan weg uit “Teuns gevarenzone” en kunt u zo het verschil maken. Komt u er zelf niet uit? Neem gerust even contact met mij op. Met ambachtelijke groet, ZO! DE BRANCHE HEEFT HET ER DE AFGELOPEN TIJD WEER EENS FLINK VAN LANGS GEHAD. EERST DE ‘CROISSANT-UITZENDING’ WAAR EEN KERN VAN WAARHEID IN ZAT ALS JE HET MIJ VRAAGT, MAAR WAARIN DE FEITEN OOK LANG NIET ALTIJD KLOPTE EN WAAR VEEL ONZIN IS VERKONDIGD. 1% VAN DE BAKKERS DIE ZELF NOG CROISSANTS MAAKT? TSJONGE JONGE WAT EEN BLUNDER! VERVOLGENS GING DE KEURINGSDIENST VAN WAARDE LOS OP WALDKORN ® ; BRUINBROOD VAN BLOEM GEMAAKT VAN EEN MIX. HET KON EVEN ALLEMAAL NIET OP… Bart Schuitemaker Oliebollen half geld! BART SCHUITEMAKER STARTTE NA EEN CARRIÈRE BIJ O.A. V&D LA PLACE EN BAKKER VAN MAANEN 3 JAAR GELEDEN ZIJN EIGEN BUREAU VOOR PRODUCTONTWIKKELING.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4