NBT magazine nr5 online editie

NB T M a g a z i n e n r 5 2 0 1 9 48 R e t r o We bezoeken de bakkerij een paar dagen na het grootschalige protest van de boeren in Den Haag. Onderweg naar Groot-Ammers, waar de grootste van de twee productiefaciliteiten is gevestigd, hangen spandoeken die voorbijgangers eraan herinneren dat er zonder boeren ‘geen fruit, vlees of friet’ op de tafel zou komen. “Kenmerkend voor deze streek”, vertelt Arto, de derde generatie in het familiebedrijf, waarin hij samen met zijn broers Michel en Ron en Leon Slob een viermanschap vormt. “Ik kan die boeren goed begrijpen. Veel van hen zijn heel duurzaam bezig. Ieder op zijn of haar eigen manier”, vervolgt Arto, die al sinds 1986 bakker is en in 1997 samen met Michel in de zaak kwam bij zijn ouders. Die zwaaiden in 2001 uit. Later voegden Leon Slob en Ron zich bij het management. “Maar we zijn alle vier ook actief als bakker en staan ook in de winkels. Dat maakt het werk veelzijdig. Wij zijn echte hands-on ondernemers, die dus ook achter de werkbank staan en zelf alle kennis hebben van de producten die we maken en verkopen. Ieder van ons vieren heeft zijn eigen specialisme. Ik richt me meer op de marketing, de ander doet het relatiebeheer of personeelszaken et cetera.” Bakkerij van der Grijn heeft zo’n 140 medewerkers in dienst. “Dat komt overeen met zo’n 65 FTE. Veel vrouwen willen graag parttime werken, zelfs als ze nog maar twintig jaar oud zijn. Dat is een ontwikkeling die ik niet begrijp, maar je hebt er als bedrijf naar te handelen.” DUURZAAMHEID Duurzaamheid wordt bij Bakkerij van der Grijn met een hoofdletter D geschreven. “Daar zijn we ons tien jaar geleden nadrukkelijker mee bezig gaan houden. Samen met vijftien andere bedrijven in de Alblasserwaard hebben we onder de noemer ‘Blauwzaam’ het initiatief genomen om met z’n allen onze CO 2 -uitstoot met tien procent te verminderen. Dat bleek na twee jaar een groot succes, waarop we toen hebben gezegd: Laten we nu niet stoppen, maar dit blijven doen”, zegt Arto, die aangeeft ‘altijd bezig te zijn met de wereld om me heen’. “Duurzaamheid komt op allerlei bedrijfsaspecten terug”, bezweert hij. “Zoals bij mijn eigen mensen. Als er iemand bij ons begint en hij weet zich te bewijzen in zijn eerste half jaar als kracht, dan krijgt-ie bij ons meteen een vast dienstverband.” TOO GOOD TO GO CO 2 -vermindering, vaste contracten, maar bijvoorbeeld ook zonnepanelen, zijn duidelijke bewijzen van de groene en duurzame bedrijfsvoering. Maar ook richting de klanten in de tien bakkerswinkels dieVan der Grijn in de regio’s Gorinchem, Nieuwegein en Rotterdam heeft, zijn er tal van onderscheidende duurzame aspecten die inmiddels heuse goedlopers zijn geworden. Neem bijvoorbeeld ‘Too Good To Go’, een dagelijkse portie kwalitatief hoogwaardig brood met een verkoopwaarde van 11,99 euro. “Maar dan voor 3,99 euro”, lacht Arto. “We zijn ermee begonnen in één winkel en is primair bedoeld voor mensen die graag brood van de bakker ‘WE HEBBEN FLINKE STAPPEN GEZET, MAAR KIJKEN ALTIJD HOE HET NOG DUURZAMER KAN’ BAKKERIJ VAN DER GRIJN PROFILEERT ZICHZELF ALS EEN DUURZAAM BEDRIJF. DE BEDRIJFSVOERING IS VOLLEDIG GERICHT OP ENERGIEZUINIG PRODUCEREN. MAAR OOK OP HET GEBIED VAN ERGONOMIE, VERPAKKINGEN EN VOEDSELVERSPILLING DURFT DE BAKKERIJ UIT GROOT-AMMERS FLINK TE INVESTEREN. “TIEN JAAR GELEDEN ZIJN WE NADRUKKELIJKER DUURZAMER GAAN PRODUCEREN. WE HEBBEN SINDSDIEN FLINKE STAPPEN GEZET, MAAR WE KIJKEN ALTIJD HOE HET NOG BETER KAN”, ALDUS MEDE- EIGENAAR ARTO VAN DER GRIJN.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4