NBT magazine nr5 online editie

NB T M a g a z i n e n r 5 2 0 1 9 49 willen, maar dit niet kunnen betalen of het er niet voor over hebben en aan het einde van de dag een zogeheten magic box kunnen halen met voedsel dat over is. Op deze manier gaan we voedselverspilling tegen.” Hetzelfde geldt in zeker zin voor het ‘Brood van gisteren’. “Want brood wat gisteren gebakken is, is vandaag nog goed. En als we onverhoopt toch nog brood over houden, dan geven we dat aan de voedselbanken of aan de boeren, die het kunnen gebruiken als veevoer.” Ludiek is de actie van gratis gebak. “Dat hebben we gezien bij Bakker van de Ven uit Uden. Onze klanten kunnen op zaterdag hun naam op een formuliertje zetten en aan het einde van de dag bellen we dan één gelukkige winnaar op, die het gebak dat over is, gratis mag komen ophalen”, vertelt Arto, die veel ingrediënten voor het gebak lokaal inkoopt. VERPAKKINGEN Bakkerij van der Grijn wil qua verpakkingen eveneens stappen zetten, maar wordt enigszins geremd door de ontwikkelingen binnen de markt. “We hebben voor onze grootste broden nu twee biologisch afbreekbare papieren verpakkingen en we werken met katoenen broodtassen. Het liefst zouden we onze plastic verpakkingen vervangen door plastic dat na gebruik in de groencontainer gegooid mag worden. Dat is er helaas nog niet in een kwaliteit die goed genoeg is om te gebruiken. Uiteraard staat deze vraag wel uit bij onze leveranciers van plastic. Maar zoals bij al onze duurzame ontwikkelingen, is het wel zo dat het de kwaliteit niet in de weg mag staan. Vroeger gebruikten we al scharreleieren en tegenwoordig vrije uitloopeieren. Dat zijn vanzelfsprekendheden, maar die hebben geen enkele invloed op de kwaliteit van je producten.” PIONIEREN Maatschappelijk verantwoord ondernemen, is soms ook pionieren, erkent Arto. “We hebben gekeken of onze auto’s elektrisch zouden kunnen gaan rijden. Maar vanwege het gewicht dat erin gaat tegenover het vermogen dat de wagen moet hebben, was dat totaal niet zinvol. We hebben een maand lang een proef gedaan en daarna de pilot afgekeurd. Misschien in de toekomst, maar voor nu is het nog niet mogelijk.” Door het plaatsen van zonnepanelen voorziet Van der Grijn zichzelf voor een kwart van eigen energie. “En dat is het maximum. Het verlaagt onze footprint, maar de rest van de energie moeten we toch zelf inkopen.” TOEKOMST Bakkerij van der Grijn is een erkende naam binnen de Alblasserwaard. De bakkerij beschikt over tien winkels, maar levert ook aan een achttal supermarkten in de regio plus een aantal verzorgingstehuizen, een ziekenhuis en de horeca. “Ongeveer de helft van onze omzet komt voor rekening van onze eigen winkels en de andere helft is afkomstig van derden”, vertelt hij. Zo’n 90 procent van al het brood en gebak wordt geproduceerd in Groot-Ammers, de overige tien procent in de desembakkerij in Gorinchem. “Waar we, zoals de naam al zegt, alleen desembrood bakken. Onze klanten komen feitelijk voor het hele pakketje, maar een echte specialiteit is ons dadel-notenbrood.” In 2018 breidde Van der Grijn het aantal winkels uit van acht naar tien. “Onze winkelomzet stijgt nog steeds. Uiteraard heb je altijd winkels die beter of minder lopen, maar de goedlopers vangen ruimschoots het verschil op voor een winkel die eens wat minder loopt omdat bijvoorbeeld de straat ervoor een paar weken opengebroken is. Doordat wij wat groter zijn, kunnen we gelukkig ook duurzaam opereren en blijven investeren in de toekomst. Dit keer in verbetering van de ergonomie voor onze medewerkers.” Die investering staat gepland voor januari 2020, wanneer het legen van de ovens een geautomatiseerd proces wordt. “Dus niet meer handmatig hoeft te worden gedaan. Dat zijn toch werkzaamheden die erg zwaar zijn voor onze medewerkers. Het is een forse investering. Het proces wordt begeleid door Technisch Buro Kortlever, waarmee we eerder al eens hebben samengewerkt voor het automatisch verdelen van zaadjes en pitjes op het brood”, besluit Arto. ▲ Mede-eigenaar Arto van der Grijn van Bakkerij van der Grijn.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4