NBT magazine nr5 2020 Online

NB T M a g a z i n e n r 5 2 0 2 0 12 O v e n s Twee nieuwe MIWE Roll-In e+ ROTATIEOVENS BRENGEN MEER RUST BIJ DE DIAMANTEN RING DE DIAMANTEN RING IS EEN BEKENDE NAAM IN BAKKERSLAND. AL EEUWEN LANG HEBBEN EEN GROOT AANTAL VERSCHILLENDE BAKKERS HET KARAKTERISTIEKE PAND IN HET CENTRUM VAN DELFT GEBRUIKT OM HUN MOOISTE PRODUCTEN TE BAKKEN EN TE VERKOPEN EN DE NIEUWSTE EIGENAREN DOEN NIET ANDERS. PATRICK EN THOMAS VAN HOLSTEIJN ZIJN SINDS 2015 DE TWEE MANNEN DIE DE SCEPTER ZWAAIEN BIJ DE DIAMANTEN RING EN ZIJ HEBBEN DE STADSBAKKERIJ MEER EN MEER NAAR HUN EIGEN HAND GEZET. DAT HEEFT GERESULTEERD IN EEN NIEUWE WINKEL WAAR PATRICK DE LEIDING HEEFT EN SINDS DEZE ZOMER EEN TWEETAL NIEUWE MIWE ROLL- IN E+ ROTATIEOVENS IN DE BAKKERIJ, WAT THOMAS ZIJN DOMEIN IS. WIJ WAREN OP BEZOEK IN DELFT OM MET DE TWEE BEVLOGEN ONDERNEMERS TE SPREKEN. We kunnen er eigenlijk niet omheen: bakkerij De Diamanten Ring huist aan de Choorstraat in Delft in een heel bijzonder pand boordevol geschiedenis. In de tijd van Willem van Oranje, zo aan het begin van de zestiende eeuw, was het pand een herberg met de naam ‘De Diamant’. Hier overnachtte de Fransman Balthasar Gerards in de nacht van 9 op 10 juli 1584, voordat hij Willem van Oranje doodschoot in de Delftse Prinsenhof. Niet snel daarna werd het een bakkerij en dat is het nog steeds. Op deze plek middenin het historische centrum van Delft wordt dus al eeuwenlang brood gebakken en juist die plek was voor Thomas aanleiding om te zeggen ‘ik ga voor mijzelf beginnen samen met Patrick’. EIGEN VISIE “Thomas is bakker in hart en nieren”, zo begint Patrick ons gesprek. “Ik werkte hiervoor zestien jaar bij een Plus supermarkt achter de kassa, maar ik heb daar wel gezien hoe je een winkel runt. Daarom vullen we elkaar ook zo goed aan en hebben we de perfecte rolverdeling: ik doe de winkel en hij de bakkerij.” “Ik heb in de bakkerij gewerkt en ben vervolgens bij Ireks als vertegenwoordiger aan de slag gegaan”, zo vult Thomas aan. “In die rol kwam ik bij veel bakkers en daaronder bevond zich ook de vorige eigenaar van De Diamanten Ring, die op een gegeven moment aangaf de zaak te willen verkopen. Ik wilde wel een keer voor mezelf beginnen, maar dan helemaal volgens mijn eigen visie en met de hulp van Patrick, want die is geknipt voor dit werk. Zoals hij met al zijn energie de winkel runt, dat zie je en vind je nergens. Dat is een groot onderdeel waarom het ook zo goed gaat.” HOGER PLAN Tijs van Bragt is commercieel adviseur van deVeenhuizen Groep Bakery Solutions – het bedrijf dat MIWE vertegenwoordigt in Nederland – en is aanwezig bij ons gesprek. Hij is ook onder de indruk van de manier waarop Patrick en Thomas De Diamanten Ring naar hun eigen hand hebben gezet en al zo veel succes boeken met hun eigen werkwijze. “Ik loop al een tijdje mee in de bakkersbranche en kende De Diamanten Ring ook al. Het was een goedlopende zaak, maar Patrick en Thomas hebben het niveau naar een hoger plan getild. Dat heeft een aantal redenen in mijn ogen, maar die kunnen zij beter zelf benoemen.” WORK HARD, PLAY HARD “We hebben een eigen manier van werken, maar het is niet zo dat we hele schokkende dingen doen”, vertelt Thomas daarover. “We werken enorm hard, we streven naar de hoogste, constante kwaliteit van onze producten, maar we vinden het ook belangrijk om naast ons werk ook ruimte te houden en te maken voor leuke dingen. Die balans moet er voor ons zijn. Work hard, play hard. Je moet presteren, maar er moet ook ruimte zijn voor ontspanning. Daarnaast vinden we de band met onze medewerkers heel belangrijk. We geven ze vertrouwen, ze krijgen de ruimte om zich te ontplooien en we doen alles samen. De neuzen staan echt dezelfde kant op.” TOTAALPAKKET “Een van de eerste dingen die we veranderd hebben, is dat we zeven dagen per week open zijn gegaan. Daar was niet iedereen enthousiast over, maar wij zagen absoluut de meerwaarde van die stap en dat heeft zich inmiddels ook wel bewezen. Verder geloven we heel erg in het totaalpakket. We hebben al snel een nieuwe winkel gerealiseerd met een sfeervolle en ambachtelijke uitstraling, waar persoonlijke benadering en service hoog in het vaandel staat. We zijn een stadsbakker, maar als het even kan, maken we met iedereen een praatje. Daar is ons winkelpersoneel heel belangrijk in. We hebben ook leuke, vlotte medewerkers die dat goed kunnen. Ikzelf ben de oudste”, zegt Patrick bijna beschaamd. “Een ander punt wat wij zeer belangrijk vinden is een goede werksfeer”, zo vult Thomas nog aan. “Je brengt veel uren met elkaar door en dan moet je wel een goede sfeer hebben. Iedereen kan ook altijd met hun verhaal bij ons terecht. We staan open voor ieders problemen, dat hoort er bij. We willen goed voor onze mensen zijn en ze op een menselijke manier behandelen.”

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4