NBT magazine nr5 2020 Online

NB T M a g a z i n e n r 5 2 0 2 0 20 N i e u w s BAKKERSVAKWEDSTRIJDEN GAAN TOCH NIET DOOR WAAR HET BESTUUR VAN BAKKERSVAKWEDSTRIJDEN IN EERSTE INSTANTIE ER ALLES AAN GEDAAN HAD OM DE BAKKERSVAKWEDSTRIJDEN 2020 OP EEN VERANTWOORDE MANIER DOOR TE LATEN GAAN, KWAM BEGIN OKTOBER TOCH HET BERICHT WAAR JE OP KON WACHTEN: DIT JAAR ZIJN ER GEEN VAKWEDSTRIJDEN. DE ORGANISATIE WORDT BEPERKT DOOR DE GELDENDE CORONAMAATREGELEN EN HET BESTUUR VINDT HET RISICO TE GROOT NU HET AANTAL CORONA-BESMETTINGEN OPLOOPT. Voorzitter Eildert Kielman vertelt in een perscommuniqué dat op 5 oktober gestuurd is: “Tot de laatste persconferentie waren we van mening dat we de wedstrijden en de prijsuitreiking aangepast konden organiseren. Afgelopen week bleek dat leveranciers, die veelal de juryleden voor de wedstrijden ter beschikking stellen, de regels hebben aangescherpt. De meesten van hen staan niet toe dat hun proefbakkers dit jaar keuren tijdens de BakkersVakWedstrijden. Daarnaast is een grote groep vrijwilligers, veelal ouderen, betrokken die de organisatie rondom de wedstrijden in goede banen moeten leiden. Het bestuur wil niet het risico lopen dat deelnemers, juryleden en vrijwilligers besmet raken met het corona-virus. Dus kunnen we niet anders dan de wedstijden afblazen.” De BakkersVakWedstrijden waren dit jaar gepland op 11 november in het Fries Congrescentrum in Drachten. Vooralsnog gaat het bestuur ervan uit dat de eerstvolgende BakkersVakWedstrijden gehouden worden op 10 november 2021. AANVRAAG VOOR VERLENGING VAN DE CAMPAGNE ‘BROOD. GOED VERHAAL’ NIET GEHONOREERD DE SUBSIDIEAANVRAAG DIE HET NEDERLANDS BAKKERIJ CENTRUM, NAMENS ZEVEN BRANCHEPARTIJEN UIT NEDERLAND EN BELGIË, BIJ DE EUROPESE COMMISSIE HEEFT INGEDIEND OM DE HUIDIGE BROODCAMPAGNE BROOD UIT EUROPA – GOED VERHAAL MET DRIE JAAR TE VERLENGEN IS HELAAS NIET GOEDGEKEURD. Dit betekent dat er binnenkort een einde komt aan de aandacht voor brood op tv en radio, social media en de activiteiten op de winkelvloer die in het kader van de campagne in Nederland en België zijn gehouden. “Dit is heel zuur voor de sector. Vorige week nog, in de inspiratiesessie ‘Blik van de Meester Boulangers op 2030’ kwam naar voren hoe hard imagoactiviteiten voor de bakkerijsector nodig zijn; om ons verhaal over brood te vertellen en onze passie en trots voor het vak te laten zien”, aldus Frank Janssen, projectmanager van de imagocampagne. “Wij betreuren deze uitkomst, maar laten het er niet bij zitten en kijken naar een mogelijk vervolg. Op korte termijn wordt samen met de brancheorganisaties uit Nederland en België gekeken naar de mogelijkheid tot een herziene aanvraag.”

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4