NBT magazine nr5 2020 Online

NB T M a g a z i n e n r 5 2 0 2 0 41 Bladel heeft de slager zijn assortiment verder kunnen uitbreiden, met veel verse producten, salades, pizza’s en kant-en-klaarmaaltijden. “Onze oude, wat meer klassieke slagerij aan de rand van Bladel was qua interieur behoorlijk gedateerd en de winkel was vooral gericht op het verkopen van vlees. We hadden daar net iets meer dan tien meter aan toonbank. Dat is nu 32 meter geworden plus nog wat uitstalkasten voor groente en fruit. Aanvankelijk zaten we aan een grootschalige verbouwing te denken op onze oude locatie, maar toen kwam dit pand vrij. Ik ben in gesprek gegaan met Bakkerij van Heeswijk en ook zij zagen wel heil in twee winkels onder één dak”, legt Hamers uit. De bakkerij, met acht vestigingen in de Kempen, heeft het assortiment niet uitgebreid, maar kan door de nieuwe inrichting wel alle producten mooier presenteren. Daarbij valt op dat klanten van de slager die even moeten wachten voordat ze aan de beurt zijn even een kijkje nemen in de vitrine en stellingkasten van de bakkerij. “En dan verdwijnt er meestal wel iets lekkers in het winkelmandje hoor”, lacht Hamers. De samenwerking tussen beide ondernemers staat niet helemaal op zich, want Van Heeswijk en Hamers zijn geen onbekenden voor elkaar. “Onze worstenbroodjes worden bereid met gehakt van Baselmans en zij maakten al een zogeheten ‘broodje gemak’ met brood van ons. Maar het is natuurlijk vooral handig voor de klant dat er nu een bakkerij en slagerij in hetzelfde pand zitten”, vertelde filiaalleider Maaike Beerens begin juli aan het Eindhovens Dagblad. De verbouwing van de nieuwe winkel nam ruim vijf maanden in beslag. Het pand is volledig gerenoveerd. Met name binnen is alles opnieuw opgebouwd. “In de tussentijd hebben we vanuit een noodwinkel brood verkocht.” Hamers vult aan: “De verbouwing duurde lang, maar we zijn zeer content met het eindresultaat. Qua uitstraling van de winkel zaten we echt op één lijn, zowel qua interieur als het concept dat we hier voeren. Het is uiteindelijk precies geworden zoals we het in ons hoofd hadden.” Met de verbouwing heeft de slagerij ook de naam veranderd van Slagerij Baselmans in ’t Landleven (Baselmans). “Ik heb de slagerij jaren geleden overgenomen van Baselmans, een sterke naam in de regio. Zodoende heb ik niet eens overwogen om Hamers te gaan gebruiken voor de winkel. ’t Landleven komt van de boerderijwinkel die we vroeger hadden. Het refereert ook naar wat wij hier doen.” Hamers doelt onder meer op rundvlees van eigen vee. “Wij eisen een constante kwaliteit. Dan willen we niet afhankelijk zijn van een externe partij. Het voer bepaalt de smaak van het vlees. Dan moet je dus de garantie hebben dat de koeien altijd hetzelfde voer krijgen. Ook onze varkens halen we altijd bij dezelfde boer. Juist omdat we die garanties willen hebben en onze klanten die garantie dus ook hebben.” FILOSOFIE: TOPKWALITEIT De verhuizing naar een nieuw pand heeft qua omzet alvast gunstig uitgepakt, stelt Hamers. “We hebben een omzetstijging van meer dan 100 procent. Het is gewoon een stuk drukker dan op onze vorige locatie. Door de corona gaan sowieso meer mensen naar een slagerij en bakker en de opening was in de vakantieperiode, waardoor mensen uit nieuwsgierigheid ook even binnen kwamen lopen.” ’t Landleven en Van Heeswijk doen weinig aan marketing. “Het is allemaal mond-tot-mondreclame, al delen we onze acties en aanbiedingen wel op onze Facebook-pagina en digitale nieuwsbrieven. In Hilvarenbeek adverteren we overigens nog wel in de lokale krant. We verwelkomen hier dagelijks tussen de 500 en 600 klanten, met soms een piek in de weekenden.” Uiteindelijk komt het altijd neer op hoe je als ondernemer onderscheidend kunt zijn van je concurrenten, onderstreept Hamers. “Wat dat betreft sluit onze filosofie ook prima aan bij die van Bakkerij van Heeswijk, want wij willen allebei topkwaliteit leveren voor een goede prijs. Dat is waarmee je je als ambachtelijke bakker of slager kunt onderscheiden.” Meer informatie via www.bakkerijvanheeswijk.nl en www.hetlandleven.com “IEDEREEN LOOPT HIER DE HELE DAG DOOR NAAR BINNEN EN VEEL MEN- SEN HALEN ZOWEL IETS BIJ DE BAK- KER EN DE SLAGER. WE ZIJN TWEE WINKELS, MAAR WE VERSTERKEN ELKAAR AANZIENLIJK”

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4