NBT Magazine Nr5-2021 Online

NB T M a g a z i n e n r 5 2 0 2 1 25 C o v e r s t o r y OVERNAME VAN DEN AKKER ELECTRIC ENGINEERING VERSTERKT MARKTPOSITIE VERHOEVEN FAMILY OF COMPANIES MET DE OVERNAME VAN HET BEDRIJF VAN DEN AKKER ELECTRIC ENGINEERING, VERSTERKT VERHOEVEN FAMILY OF COMPANIES ZIJN CAPACITEIT EN MARKTPOSITIE OP HET GEBIED VAN AUTOMATISERING EN BESTURING EN ALS AANBIEDER VAN TURNKEY OPLOSSINGEN. HANS STOOP, CEO VAN DE ORGANISATIE ZIET DIT ALS EEN STRATEGISCHE STAP DIE ÉÉN VAN DE VOORWAARDEN IS OM DE VOORTREKKERSROL VAN DE BAKKERIJTAK, DE VERHOEVEN BAKERY EQUIPMENT FAMILY, NOG NADRUKKELIJKER GESTALTE TE GEVEN. “WE GAAN MET ONZE COLLEGA’S VAN VAN DEN AKKER IN ONZE PROJECTEN OP BESTURINGSNIVEAU NU EEN NOG NAUWERE SAMENWERKING AAN. DAARNAAST STELT HET ONS IN STAAT IN HUIS TE WERKEN AAN DE ‘BAKKERIJ VAN DE TOEKOMST’. WE STAAN NAMELIJK AAN DE VOORAVOND VAN EEN AANTAL REVOLUTIONAIRE ONTWIKKELINGEN DIE DE VERVAARDIGING VAN BROOD- EN BAKPRODUCTEN DRASTISCH ZULLEN VERANDEREN. ER ZIJN VELE FACTOREN DIE HIERAAN TEN GRONDSLAG LIGGEN: DE KRACHTIGE ROEP OM DUURZAMERE PRODUCTIE EN TERUGDRINGEN VAN VERSPILLING, DE KRAPTE OP DE ARBEIDSMARKT DIE NOG DECENNIA GAAT DUREN, DE REGELGEVING DIE ONS GAAT DWINGEN TOT MEER EFFICIENCY EN LAST BUT NOT LEAST: DE IMPACT OP DE ECONOMISCHE EN KWALITATIEVE VOORDELEN DIE EEN NIEUWE PRODUCTIESTRATEGIE MET ZICH MEE KAN BRENGEN. UITEINDELIJK ZAL OVER JAREN DE BAKKERIJ VAN DE TOEKOMST GAAN PRODUCEREN VANUIT DE VOORSPELLENDE KENNIS MET EEN PASSEND ANTWOORD OP DE KERNVRAAG: WIE GAAT WAT, WANNEER BESTELLEN?”, ALDUS HANS STOOP. De ontwikkelingen bij Verhoeven Family of Companies komen natuurlijk door de veranderende markt. “Een veel nauwkeuriger afstemming van productie op de ontwikkeling van de vraag is een absolute must. Als de markt zich vanuit de bewustwording over het belang van duurzaamheid niet zelf reguleert, zul- len we daar langzaam maar zeker toe worden gedwongen. Die afstemming is vandaag de dag nog steeds verre van optimaal. We staan met brood nog altijd in de top 3 van ‘meest weggegooide producten’. Daar zijn we samen in de hele keten voor verantwoordelijk. Van ‘grond tot mond’ zal er samenge- werkt moeten worden. De technologische ontwikkeling stelt ons in staat om belangrijke stappen te zetten in het terugdringen van ‘waste’. In de verwerking van informatie en in besturing van de productie ligt de kern van de oplossing. De integratie van onze nieuwe intelligente partner gaat ons daarbij een extra boost geven”, vertelt Stoop. EFFECTEN VAN VERSPILLING Volgens het Voedingscentrum bedraagt voedselverspilling door consumen- ten in ons land ongeveer 131 kilo per persoon en 28% van het landgebruik per jaar. Het effect van weggegooid voedsel op het milieu wordt groter naarmate het verder in de keten wordt weggegooid, omdat er dan alle toe- gevoegde waarden (bewerking, transport, verpakking etc.) in meespelen. Stoop: “Daar is vooral een mentaliteitsverandering voor nodig bij consu- menten die door alle aandacht in de media al krachtig wordt benadrukt en in ontwikkeling is. De initiatieven die we daarnaast in ons segment zien om brood te recyclen zijn prachtig en dragen direct bij tot terugdringen van verspilling. Maar ook vooraan in de keten moeten we onze verantwoor- delijkheid nemen, want voorkomen is natuurlijk altijd beter dan genezen. Door de groei van de wereldbevolking en de toenemende schaarste van grondstoffen ook voor de productie van brood en banket, kunnen intelli- gente oplossingen bijdragen tot een zorgvuldiger, meer afgewogen gebruik van de ingrediënten die door hun schaarste alleen maar duurder zullen gaan worden. De ‘Earth Overshoot Day’, de datum waarop wordt aange- geven wanneer de beschikbare bronnen voor onze jaarlijkse behoefte is opgebruikt valt steeds vroeger, en in dit jaar al op 29 juli.” Vervolg pagina 26 & 27

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4