NBT nr5 2022 Online

nbt magazine Tweemaandelijks Vaktijdschrift - Erkenningsnummer (P708170) Va k t i j d s c h r i f t v o o r d e t o t a l e b a k k e r s b r a n c h e | O k t o b e r 2 0 2 2 | 2 3 e j a a r g a n g n o . 5 | P r i j s € 1 0 , 5 0 COVERSTORY ROYAL KAAK OPTIMALISEERT GLOBAL SERVICE OM KLANTEN VERDER TE ONTZORGEN Special OVENS

Uw creatieve partner in techniek! • ONDERSTEUNING VOOR UW TECHNISCHE DIENST VAN MEELSILO TOT INPAK. • ALLROUND MONTEURS ZIJN 24/7 BESCHIKBAAR VOOR STORINGEN, ONDERHOUD, INSPECTIES EN REVISIES AAN UW INDUSTRIËLE BROOD OF BANKETLIJN. • GESPECIALISEERD IN SERVICE EN ONDERHOUD AAN CAPWAY INSTALLATIES. • COMPLETE WERKPLAATS GESPECIALISEERD IN SNEL UITLEVEREN VAN SPARE PARTS, PLAAT-, DRAAI- EN FREESWERK EN LASWERKZAAMHEDEN. Neem geheel vrijblijvend contact met ons op: Nijendal 48 | 3972 KC Driebergen | +31 343 523 880 | sales@divardy.nl WWW.DIVARDY.NL SIMPLY WORKS

NBT MAGAZINE NR 5 2022 3 Vaktijdschrift voor de totale bakkersbranche. Verantwoordelijke uitgever Nederland: GPmedia BV Van Schaeck Mathonsingel 8 6512 AP Nijmegen, The Netherlands Telefoon: +31 (0)24 3 246146 E-mail: info@gpmedia.nl Internet: www.gpmedia.nl www.nbtmagazine.biz Verantwoordelijke uitgever België: GPmedia BV Postbus 10000 2300 Turnhout (B) Uitgever: Peter Peeters Redactie: Coen de Jager (hoofdredacteur) c.dejager@gpmedia.nl Sales: GPmedia BV Gerdo van de Peppel (Verkoopleider) g.peppel@gpmedia.nl Demi van der Coer (Media-adviseur) d.coer@gpmedia.nl Alle orders worden afgesloten en uitgevoerd conform de Regelingen voor het Advertentiewezen, gedeponeerd ter griffie van de Arrondissementsrechtbanken en bij de Kamer van Koophandel. NBT Magazine heeft het HOI Keurmerk. Dit betekent dat de oplage is gegarandeerd en gecontroleerd. Abonnementen: www.gpmedia.nl of via info@gpmedia.nl Per jaar € 42,- Losse verkoop € 10,50 Het abonnement kan elk gewenst moment ingaan. Vormgeving: GPmedia BV Telefoon: +31 (0)24 3 246146 Internet: www.gpmedia.nl Fotografie: Maaike van Esch Druk: PRinterface ISSN: 1872-9363 © Copyright 2022 Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotokopie microfilm of welke andere wijze dan ook, zonder voorafgaande toestemming van de uitgever. NBT Magazine besteedt de grootst mogelijke aandacht aan de juistheid van de informatie die in het vaktijdschrift wordt opgenomen. Fouten zijn echter niet volledig uit te sluiten. De uitgever en de auteurs zijn dan ook op geen enkele wijze verantwoordelijk voor schade, van welke aard ook, die is ontstaan als gevolg van handelingen en/of beslissingen die gebaseerd zijn op de bedoelde informatie. Colofon en De Visie Een thema om mijn visie over te schrijven was dit keer niet zo heel moeilijk om te bedenken. Ik heb de laatste weken veel ondernemers gesproken in verband met hun stijgende energie-, grondstoffen- en personeelskosten. Schrijnende gevallen van bakkers bij wie het water al ver boven de lippen staat bereiken nu ook het grote publiek onder meer middels reportages op televisie. De crisis waarin de bakker verkeert is inmiddels wel duidelijk, ook in Den Haag. Maar of ze daar ontvankelijk zijn voor uw problemen, is maar de vraag. De verhalen van bakkers die hun energierekening zien stijgen naar zes, zeven, acht, tien, twaalf keer hetgeen ze voorheen betaalden, zijn eerder regel dan uitzondering helaas. Het zijn ook de verhalen waar je het meeste over hoort en leest natuurlijk. Maar dat er in ieder geval oog is voor de situatie van deze bakkers, mag duidelijk zijn. NBOV, NVB, Beko, MKB Nederland en ga zo maar door zijn volop aan het lobbyen voor de zaak van de geplaagde bakkers en als we hen mogen geloven, hebben ze binnen het kabinet ook echt wel in de gaten hoe nijpend de situatie op dit moment is voor bakkers. Als u dit leest is er hopelijk al iets van een energiecompensatie voor u als grootverbruiker, maar NBOV voorzitter Arend Kisteman was huiverig toen ik hem sprak over wat dat kon zijn. Zijn twijfel ligt heel erg bij de toereikendheid van een dergelijke tegemoetkoming. Wat heb je aan een compensatie van 25% op je energieverbruik, als je tien keer zoveel betaalt dan een paar maanden geleden? Een oplossing op maat zal er wel niet komen en als die er wel komt, dan is het voor veel bakkers gewoon te laat. Dit gaat zorgen voor een kaalslag onder bakkers. Kisteman had het in een gesprek bij Sven Op 1 met Sven Kockelmann erover ‘dat 40 tot 60 procent van alle ambachtelijke bakkers op 1 januari de energierekening niet meer kan betalen’. In gesprek met ons zegt hij dat er voor een bakker op dit moment niet op te bakken valt tegen de stijgende kosten. En deze kosten doorbereken naar je consument, is ook gewoon niet mogelijk met dergelijke energieprijzen, om nog maar te zwijgen over de extra personeelskosten die gaan gelden voor mensen met een minimumloon. Zij moeten vanaf 1 januari 2023 10 procent erbij krijgen. Nog meer kosten dus… Ik zou graag vanuit hier met een kant-en-klare oplossing komen, maar die is er niet. Wel heb ik met een aantal bakkers gesproken die zoeken naar alternatieven en daarbij is de biovergister veelvuldig teruggekomen. Robert Kooloos van CIRC vertelt ons meer over deze oplossing op pagina 36 & 37. Deze editie bevat verder verhalen van bakkers die substantiële besparingen van hun energieverbruik hebben bewerkstelligd met nieuwe ovens. Lees deze editie – waarin wij onze vernieuwde opmaak die wat gefinetuned is voor het eerst tonen – goed door, want wellicht staat er iets in dat u een eureka-moment geeft. Ik wil u vanaf deze plek heel veel wijsheid en succes toewensen de komende tijd. U bent ondernemer en dit is hét moment om je ondernemerschap te tonen, als je de kans nog krijgt. De Visie nbt magazine Tweemaandelijks Vaktijdschrift - Erkenningsnummer (P708170) Va k t i j d s c h r i f t v o o r d e t o t a l e b a k k e r s b r a n c h e | O k t o b e r 2 0 2 2 | 2 3 e j a a r g a n g n o . 5 | P r i j s € 1 0 , 5 0 COVERSTORY ROYAL KAAK OPTIMALISEERT GLOBAL SERVICE OM KLANTEN VERDER TE ONTZORGEN Special OVENS Hoofdredacteur vaktijdschrift NBT Magazine c.dejager@gpmedia.nl DE VERHALEN VAN BAKKERS DIE HUN ENERGIEREKENING ZIEN STIJGEN NAAR ZES, ZEVEN, ACHT, TIEN, TWAALF KEER HETGEEN ZE VOORHEEN BETAALDEN, ZIJN EERDER REGEL DAN UITZONDERING HELAAS

NBT MAGAZINE NR 5 2022 4 INHOUD P. 10 SONNEVELD Amandelspijs is breed inzetbaar voor onder andere gevulde speculaas, kransen, staven en letters en natuurlijk gevulde broden. Amandelspijs van Sonneveld is een mooi, rijk en veelzijdig product waarmee jij tal van applicaties kunt maken. Door de amandelspijs te combineren met bijvoorbeeld geroosterde noten, gedroogde vruchten, kruiden en specerijen krijg je de meest smaakvolle najaarsproducten. P. 18 LEVENS MIDDLEBY Levens Middleby komt met het nieuwe bakkerijconcept Improve & Simplify. Verbeteren en versimpelen is het devies. “Keer op keer hetzelfde eindresultaat garanderen, voor klanten die blijven terugkomen? Dat doe je met de Leventi you bake-off oven. Dat is de hoge kwaliteit die je van ons gewend bent, en daarnaast ongeëvenaard gebruiksgemak, bak prestaties waar je U tegen zegt én een laag energieverbruik.” P. 12 Energiecrisis Dat er sprake is van een crisis in bakkersland mag duidelijk zijn. Wij hebben een aantal bakkers gebeld en gevraagd naar hun situatie. Hoe gaan zijn om met de stijgende kosten, zijn er alternatieven voorhanden en hebben ze nog hoop dat er iets vanuit de overheid gedaan gaat worden voor hen? De vooruitzichten zijn niet rooskleurig, maar opgeven is voor veel bakkers ook geen optie. P. 21 COVERSTORY ROYAL KAAK Alle entiteiten van Royal Kaak gaan sinds vorig jaar onder dezelfde naam verder. Ook de afdeling Kaak Global Service is onder een noemer gaan opereren en dat zorgt voor meer synergie. Het resultaat is een serviceapparaat waarmee Royal Kaak haar klanten nóg verder kan ontzorgen en ondersteunen. Wij spreken met Gudo Ebbers, Managing Director van Kaak Global Service. 10 12 18 21

... NBT MAGAZINE NR 5 2022 5 P. 26 A&A Bakkerijadvies Wat nagenoeg iedereen op dit moment bezighoudt is het terugdringen van het energieverbruik en het managen van personeelskosten voor zover dat gaat. Drie bakkers bij wie het eerste gedeelte in ieder geval al wat minder stress oplevert zijn Bakkerij Douenburg in Rijsbergen, Bakkerij van Oers in Sprundel en Bakkerij Filius in Dongen. P. 36 CIRC Hoe voorkom je in deze tijden dat de energiekosten de pan uitrijzen? CIRC heeft het antwoord in huis. “Onze BioTransformer is een slimme, geautomatiseerde vergister die gfe-reststromen omzet in biogas”, vertelt CCO Robert Kooloos. “Het is dé duurzame brandstof voor onder meer verwarmingsinstallaties, professionele keukens en bakkersovens.” P. 30 HEUFT HEUFT is een voorloper op het gebied van energiebesparing en het reduceren van CO2-uitstoot. De producent heeft met een recent geïntroduceerde innovatie een oplossing voor bakkers die zowel elektra als gas willen gebruiken voor het verwarmen van hun ovens. Wij spreken met Simon Tabruyn - Sales Director Export bij HEUFT. P. 39 Retro Guido en Pauline Oomen hebben eerder dit jaar besloten te stoppen met hun bakkerij in De Horst (Kerkdorp naast Groesbeek) en op 4 november is de bakkerij en winkel voor het laatst open. Er is geen opvolging, het toekomstperspectief is verre van rooskleurig voor een nieuwe generatie en Guido en Pauline zijn ook gewoon toe aan een leven dat hen niet aan de bakkerij bindt. 30 26 39 36

OLIEBOLLEN FRITUREN VA E160,*- P/MND *OBV 24 MAANDEN LEASE, BEDRAG PER MAAND VOOR DE CREARE1000 Group EVERBAKE ∼ Since 1992 ∼ EverBake Group | tel +31(0)88 - 73 000 00 | www.everbake.nl Uw dealer: HET KLINKT RAAR, MAAR HET IS ECHT WAAR: NIET ALLES HOEFT DUURDER TE WORDEN! HET KLINKT RAAR, MAAR HET IS ECHT WAAR: NIET ALLES HOEFT DUURDER TE WORDEN! r.v.oe elen@benobakt.nl +31 (0)6 50615671 h.caniels@benobakt.nl +31 (0)6 48042215 verkoop@benobakt.nl +31 (0)165 316341 Vele bakkers gingen u voor en roemen de B&O spijspillenpers door zijn voordelen: - tijdsbesparing - ergonomie (arbeidsverbetering) - flexibiliteit - snel te reinigen - bedieningsgemak Nu tijdelijk voor de prijs van 2021: € 7.965,- Pak uw kans want OP=OP! www.benobakkerijtechniek.nl B&O Bakkerijtechniek B.V Watermolen 24 4751VK Oud Gastel Tweemaandelijks Vaktijdschrift - Erkenningsnummer (P708168) V a k t i j d s c h r i f t v o o r d e t o t a l e b a k k e r s b r a n c h e | J a n u a r i 2 0 0 0 | 1 e j a a r g a n g n o . 1 | P r i j s € 1 0 , 5 0 nbt magazine COVERSTORY NEDERLANDSE BAKKERIJSECTOR MAAKT FORSE GROEI DOOR SPECIAL BAKKERIJ-INRICHTING Bent u al klaar voor 2023? Wij wel! Demi van der Coer | d.coer@gpmedia.nl +31 (0)24-3246146 | www.nbtmagazine.biz Neem voor een duurzame samenwerking contact op met:

NBT MAGAZINE NR 5 2022 7 NIEUWS De Nederlandse kampioenschappen BakkersVakWedstrijden worden gehouden in het Abe Lenstra Stadion in Heerenveen. Deelnemers leveren hun producten daar in op dinsdag 8 november tussen 12.00 en 17.00 uur. De inzendingen worden dinsdagavond beoordeeld door een onafhankelijke vakjury onder leiding van de Permanente Wedstrijd Commissie (PWC) die bestaat uit: Martin Baks, Nico Bloem en Wietse Schiere. Woensdag 9 november is er vanaf 16:00 uur en na afloop van de prijsuitreiking volop gelegenheid om de inzendingen te bekijken. WEDSTRIJDBOEKJE Het wedstrijdboekje met daarin het programma en de wedstrijdvoorwaarden is te bekijken en te downloaden op www.bakkersvakwedstrijden.nl. In tegenstelling tot voorgaande jaren wordt het boekje niet gedrukt en niet naar oud-deelnemers gestuurd. Zij ontvangen een nieuwsbrief per mail met daarin alle relevante informatie. NEDERLANDSE KAMPIOENSCHAPPEN BAKKERSVAKWEDSTRIJDEN BAKKERSVAKWEDSTRIJDEN ORGANISEERT AL JARENLANG IN NOVEMBER EEN WEDSTRIJD VOOR AMBACHTELIJKE BROOD- EN BANKETBAKKERS. MET TROTS KONDIGT HET BESTUUR VAN DE STICHTING BAKKERSVAKWEDSTRIJDEN AAN DAT DIT JAAR, VOOR HET EERST IN DE HISTORIE, DE NEDERLANDSE KAMPIOENSCHAPPEN KOEKBAKKEN, BANKETBAKKEN EN BROODBAKKEN GEORGANISEERD WORDEN OP 8 EN 9 NOVEMBER 2022. PRIJSUITREIKING Op woensdag 9 november om 17.00 uur wordt door de PWC en Hanno Spanninga in het Fean Plaza van het Abe Lenstra Stadion, bekend gemaakt wie zich Nederlands kampioen Broodbakken, Nederlands kampioen Banketbakken, Nederlands kampioen Koekbakken 2022 mag noemen en wie het Talent van het jaar 2022 is. Daarnaast worden er namens de sponsors maar liefst 21 trofeeën toegekend aan deelnemers die producten ingeleverd hebben voor diverse klassen en zijn er bekers voor degenen die een 2e of 3e plaats hebben veroverd. Meer informatie, het wedstrijdboekje en de inschrijflink zijn te vinden op www.bakkersvakwedstrijden.nl

Metalen banden worden veelvuldig toegepast in de industriële voedselverwerking. Bij Tribelt maken we bijna elk denkbaar type. TRANSPORTBANDEN Tribelt bv Metaalstraat 9 7483 PD Haaksbergen The Netherlands T +31 (0)74 250 18 77 F +31 (0)74 259 41 34 E info@tribelt.nl METALEN TRANSPORT BANDEN TOTAALLEVERANCIER WWW. T R I B E LT . N L Torenbanden vereisen specifieke kennis. Met behulp van onze sterkteberekening en spanningsmeetapparatuur kunnen wij u advies geven over de juiste bandkeuze. TORENBANDEN Industriële ovens worden vrijwel altijd uitgevoerd met een metalen transportband. Ook hier zijn sterkteberekeningen erg belangrijk om de juiste band te adviseren. OVENBANDEN

NBT MAGAZINE NR 5 2022 9 OPINIE Niets is echter minder waar. Er wordt gerefereerd naar de termijnmarkt van Chicago en dat uitgedrukt in dollars. Echter de Nederlandse bakkers moeten inkopen via de Europese markt, genaamd de Matif. Deze markt staat op het moment dat ik dit schrijf 30% hoger. Daar komt bij dat de molens zeer energie intensief zijn. Verder is de kwaliteit van tarwe om brood van te maken op dit moment onvoldoende, waardoor er extra eiwitten nodig zijn. Salderend komt het er op neer dat bakkers voor het seizoen 2022-2023 gemiddeld 40-50% meer betalen dan het afgelopen jaar. Prijzen voor andere grondstoffen voor brood zijn ook sterk gestegen. Zij bevinden zich nog steeds aanmerkelijk boven het niveau van voor de Russische inval. Zo ligt bijvoorbeeld voor gist en gluten ruim 40% hoger dan het pré inval niveau. Daarnaast hebben de bakkers te maken met enorme stijgingen in de energieprijs. Waar een kuub gas anderhalve jaar geleden 30 euro kostte, moet nu meer dan 300 euro per kuub betaald worden. Hetzelfde geldt voor elektriciteit. Anderhalf jaar geleden werd 7 eurocent per kwh betaald, nu kan er niet onder de 70 eurocent per kwh ingekocht worden. Sinds eind februari 2022, het moment dat de Russische agressie een aanvang nam, is die energieprijs voor veel ondernemers vertienvoudigd. In een sector waar met zeer smalle marges wordt gewerkt, zijn bovengenoemde effecten desastreus. Inmiddels zijn de eerste faillissementen uitgesproken in de sector. En zijn grote bakkerijen druk aan het rekenen hoe zij het schip drijvende houden. Want de retailers en de horeca instellingen zijn onvoldoende bereid om de kostenstijgingen evenredig door te rekenen in de consumentenprijs. En de consument wordt steeds kritischer bij het besteden van geld bij hun brood- en gebakaankopen. Daarom zou het een goede zaak zijn als de overheid voor energie intensieve sectoren, zoals de bakkerijsector er één is, maatregelen gaat treffen om deze exorbitante stijging van kosten te compenseren. Anders gaat dit tot een kaalslag in de bakkerijsector leiden. IN HET FD VAN MAANDAG 21 AUGUSTUS JL. WERD IN EEN ARTIKEL VERMELD DAT DE TARWEPRIJS OP DE WERELDMARKT INMIDDELS GOEDKOPER IS DAN VÓÓR DE RUSSISCHE INVAL IN DE OEKRAÏNE. DAT LIJKT MOOI NIEUWS VOOR BAKKERS EN CONSUMENTEN. IMMERS, HIERMEE LIJKT DE ILLUSIE TE WORDEN GEWEKT DAT BROOD SPOEDIG QUA PRIJS NAAR HET OUDE NIVEAU VAN HET VIERDE KWARTAAL VAN HET VORIG JAAR KAN TERUGKEREN. ‘BAKKERS BETALEN DE HOOFDPRIJS VOOR HUN GRAAN EN ENERGIE’ Win Kannegieter WIM KANNEGIETER DIRECTEUR NEDERLANDSE VERENIGING VOOR DE BAKKERIJ (NVB)

NBT MAGAZINE NR 5 2022 10 PRODUCTNIEUWS A D V E R T E N T I E DE FEESTDAGEN KOMEN ERAAN, NET ALS JOUW AMANDELSPIJS APPLICATIES! AMANDELSPIJS IS BREED INZETBAAR VOOR ONDER ANDERE GEVULDE SPECULAAS, KRANSEN, STAVEN EN LETTERS EN NATUURLIJK GEVULDE BRODEN. AMANDELSPIJS VAN SONNEVELD IS EEN MOOI, RIJK EN VEELZIJDIG PRODUCT WAARMEE JIJ TAL VAN APPLICATIES KUNT MAKEN. DOOR DE AMANDELSPIJS TE COMBINEREN MET BIJVOORBEELD GEROOSTERDE NOTEN, GEDROOGDE VRUCHTEN, KRUIDEN EN SPECERIJEN KRIJG JE DE MEEST SMAAKVOLLE NAJAARSPRODUCTEN. DENK AAN EEN ROZIJNEN APPEL STOOFPEREN NAJAARSBROOD, APPEL BOLGEBAK, OF BAK EENS VOLKOREN STOLLEN. LAAT JE INSPIREREN DOOR ONZE RECEPTEN MET BROER AMANDELSPIJS!

NBT MAGAZINE NR 5 2022 11 A D V E R T E N T I E www.marvu.nl/NBT Bekijk onze website: Sterk in het verbinden van losse processtappen tot kunt schakelen. Marvu is gespecialiseerd in interne transportsystemen in de voedselverwerkende industrie. Marvu biedt maatwerkoplossingen voor elk logistiek vraagstuk. 102 JAAR EXPERTISE IN AMANDELEN In de afgelopen eeuw heeft Sonneveld veel kennis en expertise opgedaan op het gebied van spijs. “Er is geen dag voorbij gegaan zonder onze enorme passie voor amandelspijs en marsepein tot uiting te brengen. Continu zorgen wij ervoor jij de beste producten kunt bakken en dat wij jou daar zo goed mogelijk bij kunnen ondersteunen. Dit doen we baktechnische tips te delen omtrent het verwerken van amandelspijs en natuurlijk door keer op keer nieuwe recepten met amandelspijs te ontwikkelen.” Broer Amandelspijs is verkrijgbaar als gewone amandelspijs of als kant-en-klare variant die al aangemaakt is met ei. Broer Amandelspijs KK is een gebruiksklare amandelspijs die is aangemaakt met ± 70 gram heel ei per kg spijs. Deze spijs kan zonder verdere toevoeging direct gebruikt worden voor het maken van letters, staven en kransen. De spijs kan indien gewenst verder afgeslapt worden. Bekijk het hele assortiment op de website: https://nl.sonneveld.com/spijs/ of scan de QR-code. TIPS VOOR HET VERWERKEN VAN AMANDELSPIJS • R einig vooraf het te gebruiken materiaal en bewaar de afgeslapte spijs in schone plastic zakken in dozen of in schone emmers, op een koele plaats bij een constante temperatuur. • M aak gebruik van gepasteuriseerd heel ei en vers citroenrasp. • L aat vers aangemaakte spijs drie tot vijf dagen rijpen alvorens het te verwerken, te slappe spijs bakt eerder uit. • L et op voldoende overslag bij het maken van amandelstaven, -letters en -kransen en maak de korst niet te nat. • A lvorens grote partijen in te vriezen, probeer eerst uit of je een goed resultaat behaalt. Zorg dat de producten goed in plastic verpakt worden, dit voorkomt uitdroging. • V ries de producten zo snel mogelijk in en zet de producten niet te dicht bij elkaar. Bij voorkeur in het invriesgedeelte en niet in de bewaarcel. • Drijft de spijs te veel, slap dan af met een deel eiwit.

NBT MAGAZINE NR 5 2022 12 ENERGIECRISIS ENERGIEPRIJZEN RIJZEN VERDER DE PAN UIT EN GAAN VEEL BAKKERS HARD TREFFEN DAT ER SPRAKE IS VAN EEN CRISIS IN BAKKERSLAND MAG DUIDELIJK ZIJN. NA DE ENORM GESTEGEN GRONDSTOFPRIJZEN EN PRIJZEN VAN VERPAKKINGEN DIE EXPONENTIEEL GESTEGEN ZIJN, IS DE ENERGIECRISIS MISSCHIEN WEL DE GROOTSTE ZORG VOOR VEEL ONDERNEMERS ÉN PARTICULIEREN NU. DE PRIJZEN VAN GAS EN ELEKTRA RIJZEN ECHT DE PAN UIT EN DE VERHALEN VAN BAKKERS DIE TIEN KEER MEER MOETEN GAAN BETALEN VOOR HUN VERBRUIK ZIJN EERDER REGEL DAN UITZONDERING. NBOV-VOORZITTER AREND KISTEMAN SPRAK AL ZELFS DE ZORG UIT DAT ER 1.500 BAKKERS DE DEUREN ZOUDEN MOETEN SLUITEN ALS DE NIEUWE ENERGIEREKENINGEN BETAALD MOETEN GAAN WORDEN. HOE DOE JE HET OOK ALS JE NORMAAL 30.000 PER JAAR BETAALT EN INEENS 30.000 EURO PER MAAND MOET BETALEN? DAT IS NIET TE DOEN, LOS VAN HET FEIT DAT HET TOTAAL BELACHELIJK IS. WIJ HEBBEN EEN AANTAL BAKKERS GEBELD EN GEVRAAGD NAAR HUN SITUATIE. HOE GAAN ZIJN OM MET DE STIJGENDE KOSTEN, ZIJN ER ALTERNATIEVEN VOORHANDEN EN HEBBEN ZE NOG HOOP DAT ER IETS VANUIT DE OVERHEID GEDAAN GAAT WORDEN VOOR HEN? DE VOORUITZICHTEN ZIJN IN IEDER GEVAL NIET ROOSKLEURIG, MAAR OPGEVEN IS VOOR VEEL BAKKERS OOK GEEN OPTIE. Bakkerij Broekmans vierde vorig jaar nog het 150jarig bestaan. Inmiddels telt Bakkerij Broekmans twintig filialen en Bram Broekman uit zijn zorgen voor de toekomst. “We hebben nog een energiecontact voor één jaar op dit moment, dus voorlopig zitten we nog veilig als je het zo mag noemen, maar dat neemt niet weg dat we zeker al zorgen hebben. We zijn nu nog meer aan het investeren om verder te verduurzamen. We hopen volgend jaar zonnepanelen op onze bakkerij te krijgen, 800 stuks in totaal waarmee we kunnen voorzien in de helft van de energiebehoeften, en we investeren in een biovergister. Daarmee kunnen we ons oud brood via gisting in biogas omzetten en als het goed is kunnen we met die opbrengst onze ovens op stoken. Normaal heb je na tien jaar je investering in een dergelijke biovergister terug, maar met de huidige prijzen is dat veel korter.” “We spreken al veel andere bakkers die acute problemen hebben door de stijgende energieprijzen, waardoor we wel bezorgd moeten zijn. Ook onze klanten zullen straks door de energieprijzenminder te besteden hebben, wat gevolgen zal hebben voor hun uitgaven bij ons. De meeste van onze klanten lijken nog niet door te hebben dat het krap gaat worden voor ze. Ik spreek nu collegabakkers voor wie het niet meer te betalen is. Dat is schrijnend om te zien en te horen.” Denk je dat ‘Den Haag’ iets gaat doen aan deze situatie? “Er is weinig respons tot nu toe en er is nog geenbeweging.Hoophebbenwewel,maarhetzaleen lastig verhaal worden.” Is er nog iets waarmee ze bij Bakker Broekmans bezuiniging kunnen realiseren, buiten de al eerder genoemde voorgenomen besparingen? “We waren al heel bewust bezig met ons verbruik, dus er is op dat gebied weinig ruimte meer. We hebben redelijk nieuwe ovens die al zuiniger zijn, dus extra besparen is lastig. Een brood moet even lang bakken dus daar kun je weinig aan veranderen. Zorgen voor de toekomst hebben we zeker. Een jaar lijkt ver weg, maar het is evengoed een probleem op de korte termijn. Of we zonnepanelen krijgen is ook afwachten, door de leveringsproblemen en het energienet zit op slot. We zouden het dan zelf moeten gaan opslaan, maar dat vergt allemaal nog meer investeringen en de techniek is ook nog niet optimaal. Allemaal zorgen dus.” De familie Broekmans met van links naar rechts: Bram, Nicole, Hélène, Thijs en Caroline Broekmans BAKKERIJ BROEKMANS – PANNINGEN (BRAM BROEKMANS)

NBT MAGAZINE NR 5 2022 13 AREND KISTEMAN – VOORZITTER NBOV EN EIGENAAR DE STADSBAKKER IN ZWOLLE Arend Kisteman is de afgelopen maanden in zijn rol als voorzitter van NBOV achter de schermen bezig geweest met een grote lobby in Den Haag om het probleem waar bakkers voor staan aan te kaarten. “Wij zijn zelfs in oktober 2021 al naar buiten getreden en hebben we onze zorgen over de energieprijzen kenbaar gemaakt middels een interview in het Financieel Dagblad. Destijds waren vooral aangekondigde stijgende belastingheffingen en subsidies die ons deden vermoeden dat de energieprijzen flink zouden toenemen, maar uiteindelijk heeft de oorlog in Oekraïne natuurlijk alles in een nog grotere stroomversnelling gebracht. De afgelopen weken vooral zijn we steeds meer naar de voorgrond getreden om onze situatie als bakkers ook in de media kenbaar te maken. We staan als NBOV in constant en direct contact met Kamerleden en minister voor Klimaat en Energie Rob Jetten. Ik kom nu net van een bakker af waar minister Jetten ook aanwezig was om nogmaals de situatie te duiden in de praktijk. En geloof mij; ze snappen het wel en er komt ook wel een tegemoetkoming, maar het is maar heel erg de vraag of dat toereikend is voor de bakkers. Daar heb ik op dit moment echt nog geen zicht op. We hebben deze week nog meer gesprekken gepland staan met diverse mensen om maar te blijven lobbyen. De urgentie voor onze branche is enorm, maar doordat er al allerlei situaties zijn waarin misbruik is gemaakt van compensaties, nemen ze nu heel lang de tijd om de spelregels goed op papier te zetten. Dat frustreert, want we hebben niet tot 1 januari. We moeten nu geholpen worden. Als je alles maar door moet berekenen moet je een brood zo een euro duurder maken. Hier valt niet tegen op te bakken. Ik hoor al veel verhalen van bakkers die het nog heel even aanzien, maar dat stoppen een serieuze optie is. Je gaat ook geen ton lenen om je energierekening te kunnen betalen. Dat is van de zotten. De eerste stap is gezet met de hulp aan consumenten, maar nu moeten ze over de brug komen voor het MKB. Daar proberen wij in ieder geval alles aan te doen.” BAKKERIJ KOENEN – WESTERVOORT (PAUL KOENEN) Bakkerij Koenen heeft dertien filialen in de omgeving van Arnhem en Nijmegen en Paul Koenen behoort tot de vijfde generatie binnen het familiebedrijf, waar de zesde generatie wordt klaargestoomd om de bakkerij over te nemen. Komt het wel nog zover? “Op dit moment valt het bij ons nog mee, maar vanaf 1 januari gaan wij 245% meer betalen aan elektra en 111% meer voor ons geleverde gas. Dat betekent een kostenpost van ruim €400.000,- meer voor 2023. Dat is voor ons niet op te hoesten. Tot 1 januari zitten we nog goed, maar dat is korte termijn denken. Op de lange termijn gaan wij gewoon de bietenbrug op. Ik zou niet weten wat ik kan doen om dat te voorkomen. Ik hoop dat ‘Den Haag’ nog wat voor ons in petto heeft, anders zie ik het zwaar in de komende jaren. Dit zijn nog gemiddelde prijzen en geen variabele prijzen. Wij hebben dan nog het geluk dat we vaste prijzen blijven betalen, maar je schrikt je alsnog kapot. Wat moeten we verder nog doen? Zorgen dat we onze ovens niet onnodig te vroeg aanzetten en tussen charges uitzetten, maar dit ga je niet kunnen betalen. Dan gaan we met dik verlies draaien. Dat kan toch niet de bedoeling zijn? Wij hebben in totaal 130 mensen in dienst en die banen staan zo wel op het spel. Het is rampzalig.” Wat denkt Paul dat er als compensatie komt? “Als ze wat aan het plafond qua verbruik gaan doen vanuit de overheid, dan gaan wij er niet veel aan hebben. Ons nieuwe contract zorgt straks voor prijzen die vijf keer zo hoog zijn, maar het geschetste plafond waarover gesproken wordt, ligt nog hoger omdat er bakkers zijn die het tienvoudige moeten gaan betalen. Ik hoop dat er naar de daadwerkelijke kosten gekeken gaat worden. Om je een voorbeeld te geven: bij ons verbruikt een oven 50 kuub gas, wat nu neerkomt 40 euro per dag. Dat gaat stijgen vanaf 1 januari naar 84 euro. Wij hebben zeven ovens, dus dan ga je 590 euro per dag betalen. We hebben door de stijgende kosten van grondstoffen en verpakkingen en de hogere salarissen, dit jaar al twee keer onze prijzen moeten passen. Ik kan straks toch geen €4,50 gaan vragen voor en tarwebrood? Dat gaan mensen niet betalen en terecht ook. Deze stijgende kosten voor energie kunnen we niet verder doorberekenen naar de klant, want ik houd geen klanten over. Ik maak me dus ernstige zorgen over onze toekomst en die van collegabakkers. Er zijn bakkers die nog veel harder getroffen worden door variabele prijzen. Om nog terug te komen op je vraag of de volgende generatie straks de bakkerij nog over kan nemen: daar durf ik geen uitsluitsel over te geven. De nieuwe generatie is blij dat ik er nu nog bij ben, maar het is zeker niet prettiger voor de jongens. Ze willen heel graag, maar het wordt ze onmogelijk gemaakt. We kunnen wel nog wat verduurzamen, zoals het plaatsen van zonnepanelen, maar het netwerk kan het niet aan. Onze ovens hebben we in 2017 nieuw aangeschaft – gasgestookt – dus die moeten nog 15 tot 20 jaar mee. We kunnen wel willen overgaan op elektrisch, maar elektra gaat ook gewoon percentueel heel veel meer kosten. Een investering als een biovergister kost ons zoveel, dat is gewoon niet rendabel op dit moment. Dat geld kan ik nu niet uitgeven, want dat is gewoon nodig om onder meer ons gasverbruik te betalen.” Arend Kisteman Paul Koenen (links)

NBT MAGAZINE NR 5 2022 14 ENERGIECRISIS BAKKERIJ VAN MOOK – NISTELRODE (MICHEL VAN MOOK) Michel van Mook is een van de Echte Bakker collega’s van Wil van der Coer en ook druk bezig met eventuele oplossingen die voor hem energiebesparing zou op kunnen leveren. “Wij zijn inmiddels al met onze ovenbouwer Brouwer Oventechniek in gesprek om te kijken of een biovergister voor ons interessant kan zijn. Als we de verhalen mogen geloven, kan dit zeker een besparing opleveren. Wij zullen niet volledig van het gas af kunnen, maar een besparing van een derde zou het al wel snel op kunnen leveren. Met de prijzen die we nu zien, is de grote investering dan sneller terugverdiend dan een paar jaar geleden, toen we ook al hebben gekeken naar de biovergister.” Michel geeft aan dat hij vanuit een luxe positie kan kijken naar energiebesparende oplossingen, aangezien hij nog twee jaar mag profiteren van vaste contractprijzen voor zijn gas en elektra. “Wij hebben een jaar geleden eigenlijk door meer geluk dan wijsheid een vast contract nog afgesloten, maar dat neemt de zorgen niet perse weg. Ik zie en hoor de verhalen ook en als we ons nu niet voorbereiden op de toekomst, dan komen de problemen vanzelf. We gaan 95 zonnepanelen plaatsen begin volgend jaar en we onderzoeken alle opties die er op de markt zijn. Propaangas is bijvoorbeeld iets waar we nu concreet naar kijken. Tegen deze energieprijzen valt gewoon niet op te boksen en ik leef mee met al mijn collega’s die in de problemen komen daardoor. Ik hoop ook echt dat de overheid over de brug komt en heel eerlijk; ze moeten ook wel.” Als wij Michel spreken in zijn bakkerij in Nistelrode, vertelt hij over de plannen die hij al langer heeft om uit te bouwen. “Maar of ik dat nu moet doen, is de vraag natuurlijk. De onzekerheid is gewoon heel groot. Aan de andere kant wil je wel gewoon blijven ondernemen en daar horen investeringen wel bij. Maar de animo om te ondernemen wordt op deze manier wel een stuk minder. De machteloosheid is iets ongrijpbaars. Ik neem aan dat heel veel andere bakkers nu ook op zoek zijn naar korte termijn oplossingen, maar ik ben bang dat die er niet zijn. Waar wij BAKKERIJ VAN HEESWIJK - LUYKSGESTEL (ADRIAAN VAN HEESWIJK) Een bakkersbedrijf bij wie het vaste contract afgelopen januari afliep en wie zodoende al enige tijd afhankelijk is van de fluctuatie op de energiemarkt, is Bakkerij van Heeswijk in Luyksgestel. Wij spreken met Adriaan van Heeswijk, die nog positief gestemd is, ondanks een energierekening die richting de €50.000,- per maand gaat. “We hebben in februari van dit jaar voor het eerst onze prijzen richting onze klanten met 8% verhoogd en op 1 augustus hebben we daar nog eens 6% bij moeten doen. Dat was nodig door de kostenstijging, maar die omzetverhoging zie je niet terug onder de streep. Je moet het omzet technisch wel goed vergelijken. Kijken naar 2019 zitten we nog 20% in de plus en dat is een index die je meeneemt. Vergeleken qua omzet zeg je dus: dat is redelijk goed. De kostenkant laat echter een heel ander beeld zien. Onze gasprijzen zijn gestegen van €7.000,- naar €27.000,- per maand en we betalen inmiddels ook al €22.000,- aan elektra. Vorig jaar bedroeg energie 3% van de omzet, waar dat nu 10% is. Even simpel gerekend kun je dus zeggen dat je met een variabel contract 7% marge inlevert. Dan is dat een exceptioneel hoog percentage. Wij hebben geluk dat we een super gezond bedrijf zijn en we kunnen tegen een stootje, maar dit is extreem. Inmiddels vormen de derde en de vierde generatie samen de directie van ons bedrijf. Ikzelf ben onderdeel van de derde generatie. Wij ouderen willen het stokje graag overgegeven aan de jeugd en zij willen ook een keer van ons af, maar de reeds ingestelde aflossing hebben we door deze uitzonderlijke situatie on hold moeten zetten. Daarbij is er nog wel meer stop gezet.” “We hebben recent wel nog geïnvesteerd in nieuwe kneders en een nieuwe banketbakkerij, maar andere investeringen zitten er nu even niet in. Je moet een pas op de plaats maken, maar aan de andere kant moet je ook zeker in deze tijden niet bang zijn om wel te investeren als het nodig is. Een biovergister kan een dergelijke investering zijn, waar je ‘oude’ producten omzet in biogas, maar ook hierbij geldt weer: de kosten gaan voor de baten uit. Gelukkig heb ik al veertig jaar ervaring en al veel meegemaakt, maar nu heerst er wel heel veel onzekerheid. Tijdens de andere crisissen wist je dat er een einde in zicht kwam. Wat je nu kunt doen? Als je geschoren wordt, moet je stil blijven zitten. Wij kijken goed naar de kosten en zitten er bovenop. We draaien aan de knoppen waar het kan. We draaien volle ovens bijvoorbeeld en zijn terug gegaan naar vier dagen overdag produceren van koekwerk en halffabricaat in plaats van vijf dagen. Het opstarten van de oven kost veel energie en een dag minder opstarten kan zo 4% schelen.” “De hoop voor de nabije toekomst is vanuit onze kant een normalisatie op het gebied van prijzen. En aan de andere kant: misschien is dit wel het nieuwe normaal en moeten we hiermee omgaan. Ik weet wel dat we gewoon blijven bakken. We moeten ons blijven richten op het produceren van mooie, onderscheidende en lekkere producten en natuurlijk op klantgerichtheid. Ik ben ook wel zo eigenwijs dat ik denk dat we ook deze crisis zullen overleven. Wij blijven positiviteit uitstralen naar onze mensen en onze klanten. Dit biedt ook weer kansen voor de bakker, want supermarkten hebben hier ook wel last van.” Adriaan van Heeswijk (derde generatie) en Rob Soeterboek (vierde generatie) tonen hun gasrekening van deze maand

NBT MAGAZINE NR 5 2022 15 wel in investeren, is om in de toekomst gewoon nog efficiënter te produceren. Door te automatiseren en onze capaciteit te verhogen, hebben we de afgelopen jaren al veel kosten kunnen drukken. We zijn heel scherp op onze productieplanning en kijken goed naar wat we produceren en wanneer. We werken bijvoorbeeld met een recovery kast in plaats van een remrijskast. Dat scheelt voor mijn gevoel toch ook al in energie en het maakt ons enorm flexibel. Zo ben je continu bezig met het optimaliseren waar je kan. Je maakt afwegingen voor jezelf en kijkt wat goed voor jouw bedrijf is. Dat moet je blijven doen.” In het Brabantse Zeeland treffen wij Wil van der Coer van de gelijknamige Echte Bakker in zijn bakkerij. Hij heeft al ruim twee jaar een variabel contract en ziet zijn maandbedrag voor gas de laatste maanden zienderogen toenemen. “We werken altijd eigenlijk al met variabele contracten voor gas, omdat dat van oudsher gewoon rendabeler was. Deze stijgingen hadden we dan ook niet voorzien. Onze kosten zijn inmiddels meer dan verdubbeld voor gas en de onzekerheid over verdere verhogingen hangen als een donkere wolk boven ons hoofd. Stel dat die kosten stijgen naar drie tot vier keer van hetgeen we voorheen betaalden, dan houden wij dat geen jaar vol. In januari loopt ook nog ons vaste contract voor elektra af en dan gaan we over op variabele prijzen. Wat dat gaat betekenen voor onze kosten durf ik op dit moment echt niet te zeggen, maar dat het pijn gaat doen is zeker. Vanuit de overheid moet er ook gewoon iets gedaan worden voor bakkers lijkt me. Ik hoop dat er ook een goede oplossing komt zodat iedereen geholpen is, maar wat dat moet zijn, dat weet ik niet zo goed. Deze extreme energiekosten zijn voor bijna geen enkele bakker op te hoesten lijkt me. Ik betaal op dit moment nog prijzen waar ik mee kan leven, in de zin dat het nog te betalen is, maar heel veel meer kán ik ook niet ophoesten. Helaas heb ik geen invloed op de toekomst en wat ik niet kan beïnvloeden, daar wil ik me ook niet te druk over maken op dit moment. Ook mentaal doet dit veel met je als ondernemer. Het is de onzekerheid die je nekt en natuurlijk de wanhoop. Kun je straks nog wel bakker zijn? Wij zijn de dupe van een situatie die wij niet veroorzaakt hebben. Ook dat maakt je gefrustreerd.” “Het opvallende is: in de coronaperiode kon alles en iedereen gecompenseerd worden zodat de mensen hun baan konden behouden. En het was wél snel geregeld. Nu staan wij al maanden in de kou. Ik zie het nog wel goedkomen voor onze sector, want je kunt toch niet alle bakkers kapot laten gaan? En wij kunnen op onze beurt niet alle kosten doorberekenen aan klanten. We hebben al twee keer onze prijzen verhoogd en ik wil mezelf niet uit de markt prijzen.” Kijkend naar eventuele besparingen, ziet Wil nog wel wat opties. “Ik zou graag zonnepanelen willen leggen en een biovergister zou ook een optie kunnen zijn.Wellicht is een hybride oplossing voor onze thermische olieovens ook nog wel iets om naar te kijken. Maar het vervelende is natuurlijk: het vergt investeringen en in tijden van crisis ben je voorzichtig. Ik ben aangesloten bij Echte Bakkers en daar spreken we onze collega’s ook veel over dergelijke zaken. Zij zijn allemaal bezig met oplossingen om hun energie verder te besparen, dus van elkaar steek je veel op wat betreft eventuele innovaties. Je moet er nu wel mee aan de gang. Ik kan in de bakkerij ook verder geen hele grote besparingen doen. We gebruiken net als andere bakkers gewoon veel gas en elektra. Dat is inherent aan het bestaan van een bakker en ons productieproces. Daarom denk ik ook dat ze vanuit de overheid met een oplossing zullen komen die ons in staat stelt ons beroep uit te blijven oefenen. Ik ben 56 jaar en vind het nog steeds geweldig om dit elke dag te mogen doen. Dat wil ik ook graag doorgeven aan de volgende generatie. Mijn zoon Jelle werkt inmiddels al binnen onze bakkerij en wellicht is hij nog niet zo bezig met zijn toekomst, maar die is wel wat onzekerder geworden. Over twee jaar hebben we ons honderdjarig bestaan en dat gaan we sowieso vieren, daar ben ik van overtuigd, maar dat er iets moet gebeuren, is ook duidelijk.” Wil van der Coer Michel van Mook BAKKERIJ VAN DER COER – ZEELAND (WIL VAN DER COER)

COMPLETE BAKKERIJ TECHNIEK

NBT MAGAZINE NR 5 2022 17 PRODUCTNIEUWS De nieuwe vegan range van Gourmand Pastries bestaat uit 4 producten: de croissant, het chocoladebroodje, de praliné croissant en de maple pecan koek. Dit vernieuwende gamma is niet alleen gemaakt van 100% plantaardige ingrediënten, maar maakt ook gebruik van gecertificeerde duurzame palmolie (RSPO). Enkel de beste grondstoffen zijn goed genoeg, waardoor geen afbreuk wordt gedaan aan smaak noch kwaliteit. NIET 100% BOTER, MAAR WEL 100% BOTERSMAAK Gourmand Pastries pakt uit met zijn Superblend range dat de perfecte combinatie vormt van boter en margarine. Dankzij het gebruik van deze Superblend in diverse producten wordt niet alleen een smeuïge botersmaak nagestreefd, maar wordt ook rekening gehouden met gezondheid. Daarnaast wordt ook gebruik gemaakt van een minimum aan additieven waardoor er echt sprake is van een clean label, highquality blend. Specifiek kan de Superblend croissant met zijn verschillende smaakvariaties naar voor geschoven worden aangezien deze de boterachtige smaak van een echte croissant feilloos evenaren. EEN CROISSANT OF TOCH EEN PRETZEL? In de Pretzel Triangle van Gourmand Pastries worden diverse deegwaren gebruikt waardoor een smaak wordt gecreëerd die het midden houdt tussen die van een croissant en een pretzel. Wie zich waagt aan deze delicatesse wordt na een knapperig begin overweldigd door de zachte en licht zoute aroma's die kenmerkend zijn voor dit nieuwe product. Deze superieure viennoiserie heeft dankzij zijn textuur en smaak ook de kracht om diverse markten aan te spreken. Het product kan namelijk in combinatie met hartige ingrediënten zoals kaas en ham tot een rijkgevulde sandwich omgedoopt worden, maar het kan ook op zichzelf een perfect tussendoortje zijn. Meer informatie: Gourmand Pastries www.gourmandpastries.com GOURMAND PASTRIES BREIDT ASSORTIMENT UIT MET VEGAN HET IS ALGEMEEN BEKEND DAT VEGAN TOT EEN VAN DE GROOTSTE TRENDS VAN DE LAATSTE JAREN BEHOORT. OOK GOURMAND PASTRIES DAT ZICH FOCUST OP DE PRODUCTIE EN VERKOOP VAN DIEPVRIES VIENNOISERIE VOOR DE B2B-SECTOR KAN NIET ONTBREKEN EN HEEFT HAAR PRODUCTGAMMA MET EEN VEGAN VIENNOISERIE RANGE UITGEBREID, MAAR HEEFT DIT NAJAAR OOK DIVERSE ANDERE INNOVATIES.

NBT MAGAZINE NR 5 2022 18 OVENS INNOVATIE OP JE MENUKAART “Op een normale menukaart staan gerechten en prijzen”, zo begint Claire met haar uitleg over het Improve & Simplify bakery concept. “Handig voor je gasten natuurlijk. Bij ons staan er geen prijzen, maar bereidingstijden op de kaart, want met onze apparatuur bereid je je gerechten zó snel en zó makkelijk, dat het binnen no-time op tafel staat. Zonder af te doen aan kwaliteit en keuzeaanbod. Onze partners, relaties en klanten hebben het gezien én geproefd in onze culinaire plaza tijdens de innovatiedagen afgelopen juni.” BESPARING TIJD, ENERGIE EN PERSONEEL “Graag vertellen we meer over ons bakery concept. Het betreft een heel menu dat kan worden bereid in slechts drie apparaten. Deze menukaart is een goed voorbeeld van hoe onze apparatuur kan samenwerken en jou zeeën van tijd bespaart. Het bereiden van bakkersroom en andere broodvullingen kunnen eenvoudig worden bereid in de Firex kookketel, waardoor jou letterlijk werk uit handen genomen wordt. Het bakken van deegwaren doe je natuurlijk in de Leventi you bake off oven die helemaal voorgeprogrammeerd is op jouw menukaart. Met de Cibo+ high-speed oven warm je in slechts seconden een bestelling, zodat je direct kan uitserveren.” NIEUW BAKERY CONCEPT VAN LEVENS MIDDLEBY: IMPROVE & SIMPLIFY BIJ LEVENS MIDDLEBY GAAN ZE EEN UITDAGING NIET UIT DE WEG. DE CORONACRISIS, PERSONEELSTEKORTEN EN STIJGENDE ENERGIEPRIJZEN: ZE ZIEN HET JUIST ALS MOGELIJKHEID OM TE INNOVEREN! DAT DOET LEVENS MIDDLEBY NU MET HET NIEUWE BAKKERIJCONCEPT IMPROVE & SIMPLIFY. VERBETEREN EN VERSIMPELEN. WAT DAT INHOUDT HOREN WIJ VAN CLAIRE STORM VAN LEEUWEN – MARKETING MANAGER BIJ LEVENS MIDDLEBY.

NBT MAGAZINE NR 5 2022 19 LEVENTI YOU: GOED VOOR JE PORTEMONNEE “Keer op keer hetzelfde eindresultaat garanderen, voor klanten die blijven terugkomen? Dat doe je met de Leventi you bake-off oven. Dat is de hoge kwaliteit die je van ons gewend bent, en daarnaast ongeëvenaard gebruiksgemak, bak prestaties waar je U tegen zegt én een laag energieverbruik.” “Zo’n Leventi oven is ontwikkeld om maximaal te presteren met een minimum verbruik van water en elektriciteit. Dat kan, omdat deze oven zelf nadenkt en alleen gebruikt wat echt noodzakelijk is in het bereidingsproces. Dat is mooi. Want dat betekent namelijk dat jij nooit teveel betaalt voor energie. Goed voor de portemonnee, maar natuurlijk ook voor de planeet. Handig weetje: Leventi ovens verbruiken zo’n 30 procent minder kWh dan vergelijkbare ovens.” “De Leventi you staat voor ambacht met een magische touch. En dat merk je aan alles. Zo ervaar je met deze bakoven nog meer bedieningsgemak, dankzij het handige touch-scherm, heb je geen geschoold personeel meer nodig en bespaar je zeeën van tijd.” ONTDEK HET ZELF “Kom eens met eigen ogen zien en ontdekken hoe efficiënt onze apparatuur nu écht is. We nemen graag ook jouw menukaart onder de loep.” Meer informatie op www.levensmiddleby.com. Dion van Gorp, broodspecialist

Wij hebben de oplossing die u zoekt! Unispray is een specialist als het gaat om spuitsystemen voor de voedingsmiddelenindustrie. Ook geschikt voor Bio-lossing. Hoefslag 7 | 4131ME Vianen | Tel: +31 (0)347-322097 ALLE DOSEERMACHINES - EIGEN FABRICATIE tot 50 doseringen per min 3, 8, 15 L snel afneembare trechters PROFITEER VAN ONZE EXPERTISE & TEST GRATIS UW PRODUCTEN IN ONZE DEMOKEUKEN! Industrielaan 10, 2950 Kapellen, België + 32 3 646 40 48 info@beldos.be www.beldos.com doseermachine mini-fill recepten opslaan touch screen FAST-Solution for Food ERP | Productieplanning | Warehouse management | Mes | Wegen en etiketteren | Tracering | Recepturenbeheer | Blockchain & IoT | Kwaliteitsbeheer Expert in food-automatisering delaware.pro/foodnl delaware-advert-Food-algemeen-214x72.indd 1 01-02-2022 14:01 Goede Bakkers, Goede Machines: www. r i ttershaus.eu info@technischburo.com T +31 (0) 30 23 12 3 92 M +31 (0) 6 53 32 45 60 RVS hefkiepers, deegtrechters, invet-units en deegtransportbanden. Belader en ontlader van ovenwagens. Kleinbroodinstallaties van 3000 t/m 15000 st/u. Silo’s, Grondstoffen- en Fermentatietanks. Automatisering. Z e h o r e n bi j e l kaar

21 NBT MAGAZINE NR 5 2022 COVERSTORY ROYAL KAAK ROYAL KAAK OPTIMALISEERT GLOBAL SERVICE OM KLANTEN VERDER TE ONTZORGEN SINDS 29 OKTOBER VORIG JAAR GAAT KAAK OFFICIEEL DOOR HET LEVEN ALS ROYAL KAAK. DIT HEUGELIJKE FEIT IS EEN MOOIE BEKRONING VAN HAAR 175-JARIG BESTAAN, DAT 24 JUNI 2021 GROOTS GEVIERD WERD. DIE DAG WERD TEVENS BEKEND GEMAAKT DAT DE MERKNAAM KAAK ALLE SPECIALITEITEN IN DE ORGANISATIE GING VERTEGENWOORDIGEN. ZODOENDE ZIJN ALLE BEKENDE ENTITEITEN VAN ROYAL KAAK ONDER DEZELFDE NAAM VERDERGEGAAN MET ALS GEVOLG EEN VOLLEDIGE, VERDERE INTEGRATIE VAN ALLE DISCIPLINES WAAR ROYAL KAAK OM BEKEND STAAT. DAT HEEFT TOT GEVOLG DAT OOK DE AFDELING KAAK GLOBAL SERVICE ONDER EEN NOEMER IS GAAN OPEREREN EN ER OOK OP NOG NAUWERE VOET WORDT SAMENGEWERKT. HET RESULTAAT IS EEN SERVICEAPPARAAT WAARMEE ROYAL KAAK HAAR KLANTEN NÓG VERDER KAN ONTZORGEN EN ONDERSTEUNEN. WIJ SPREKEN MET GUDO EBBERS, MANAGING DIRECTOR VAN KAAK GLOBAL SERVICE, OVER DE POSITIEVE EFFECTEN VAN DEZE VERDERE INTEGRATIE EN WAT U ALS BAKKER DAARVAN GAAT MERKEN. “HET SERVICEBEDRIJF VAN ROYAL KAAK IS VOLOP IN BEWEGING EN SERVICE IS ÉÉN VAN DE SPECIALITEITEN VAN ONS BEDRIJF DIE MEER DAN OOIT VERBONDEN IS MET KWALITEIT, CONTINUÏTEIT EN INNOVATIE.” Artikel gaat verder op de volgende pagina ►

NBT MAGAZINE NR 5 2022 22 COVERSTORY ROYAL KAAK Eerder dit jaar spraken wij al met Aart-Jan Hartman over de rebranding van Royal Kaak. “We kregen regelmatig signalen vanuit de markt dat men onze bedrijven al als één Kaak zag. Het was voor ons een belangrijke beslissing om alle bedrijven onder één noemer – Kaak dus – onder te brengen en dat hebben we gedaan door een rebranding van ons bedrijf. De naam stond al snel vast en de rebranding is gestoeld op onze basiswaarden aangevuld met nieuwe waarden. Verder is ons statement ‘van silo tot krat’ natuurlijk een belangrijk onderdeel van ons bedrijf doordat we onze klanten zoveel mogelijk ontzorgen binnen alle aspecten van het productieproces, en de pay off ‘you bake, we care’ blijven we om die reden ook hanteren. Deze veranderingen zijn heel goed ontvangen door de markt en ook bij al onze bedrijven. In alle uitingen die we doen zijn we Kaak.” SAMENVOEGEN Inmiddels is de transitie naar een verdere eenwording van alle entiteiten van Royal Kaak dus in volle gang en Kaak Global Service is daar het lichtend voorbeeld van. Gudo: “Voorheen had elk Kaakbedrijf zijn eigen serviceafdeling en waren de specialisten daar verantwoordelijk voor de ondersteuning richting klanten. Doordat we nu allemaal onder één noemer vallen, wilden we de werk- en denkwijze van de verschillende serviceafdelingen ook gelijktrekken en samenvoegen. Door deze bundeling zijn we nog beter uitgerust dan we voorheen waren met als gevolg een betere ondersteuning en ontzorging van onze klanten, maar ook een positief effect op innovatie binnen alle geledingen, doordat we onze data onderling optimaler delen en zodoende tot nieuwe oplossingen kunnen komen voor onze klanten.” SMART BAKERY Dat wordt onder de noemer Smart Bakery ingezet: “Service-integratie van alle Kaak bedrijven zorgt voor ondersteuning door intelligente analyse-systemen voor de productielijnen die data-analyse mogelijk maken en richting geven aan verhoging van efficiency, continuïteit en verhoging van de kwaliteit van het eindproduct. Smart Bakery is het systeem dat Kaak hiervoor inzet en verder wordt ontwikkeld en geoptimaliseerd. Smart Bakery kenmerkt zich op een aantal deelgebieden. De belangrijkste zijn preventief onderhoud, dataanalyse ten behoeve van productiecontrole en -aansturing, efficiency en het continu zoeken en verbeteren van de logistieke afloop in de lijn tussen silo en kassa van de bakker. Preventief onderhoud laat zich snel uitleggen: door onderdelen van de hele productielijn te monitoren en gegeven bekende draaiuren, kan Royal Kaak continu voorspellen wanneer onderhoudsbeurten gepland moeten worden. Methodes die hiervoor gebruikt worden zijn onder andere het akoestisch meten, het simpel tellen van bijvoorbeeld omwentelingen, weerstandsmetingen, sensorische metingen of veelvuldig toegepast ‘vision’. Binnen Smart Bakery is iBakeCare een tweede zeer goed doorontwikkeld element, dat men al jarenlang van ons kent. Op individueel niveau een bakblik traceren en registreren hoeveel uren het blik of productdrager al in de productielijn onderweg is. Dat is belangrijk om bijvoorbeeld 'condition based maintenance' en/of recoating op het juiste moment te kunnen toepassen.” SERVICEHUBS “Het netwerk van ons serviceteam breidt zich steeds verder uit, waardoor we grote stappen kunnen maken op het gebied Smart Bakery, contentbeheer en data analyse”, aldus Gudo. “In kwantitatieve en kwalitatieve zin groeit het team van servicespecialisten. Naast een sterke vertegenwoordiging vanuit de productielocaties, groeit het serviceteam van onder andere Brazilië, Frankrijk en de US. In totaal komen er wereldwijd vijf servicehubs met eigen teams. Wij willen zo dicht mogelijk bij de klant zijn om hen zo snel mogelijk van dienst te kunnen zijn.” OPLEIDINGEN EN TRAININGEN Gudo vervolgt: “We werken nu efficiënter door kennis en data te delen. Een van de oorzaken daarvan is ook ons opleidings- en trainingsprogramma voor installatie- en servicecollega’s. Door onze verticale integratie en innovatiedrang blijven we onszelf uitdagen en ontwikkelen door de toenemende diversiteit aan producten, productiefasen en nieuwe ontwikkelingen waarbij je kunt denken aan robotintegratie, AGV’s en silotechniek. Met ons Kaak Technology Centre (KTC) hebben we de ideale plek om klanten te tonen wat we kunnen, maar ook om onze eigen specialisten intern op te leiden en te trainen. Daardoor kunnen we onze eigen mensen ook aan ons binden door ze continu uit te dagen en te helpen zich verder te ontwikkelen. Een van onze Sustainable Development Goals is ook het geluk van onze werknemers op de werkvloer en op deze manier dragen we daar echt aan bij. Onze mensen worden continu uitgedaagd en hun taken zijn ook niet meer zo makkelijk te vangen in een functieomschrijving, want ze zijn allemaal breed inzetbaar. We bieden onze servicespecialisten bijna een baan op maat om de juiste mensen aan ons te binden.” PERSONEELSTEKORT Het vinden van gedegen en goed personeel is voor iedere werkgever en onderneming een probleem. Nu, maar zeker ook in de toekomst zo beaamt Gudo. “We krijgen natuurlijk meer en meer klanten die met het oog op de lange termijn zoeken naar oplossingen om het gebrek aan personeel op te vangen in de vorm van automatisering, maar ook preventief onderhoud, lijn- en productieoptimalisatie. Wij ontwikkelen in samenwerking met klanten meerjarige plannen om te zorgen dat zij altijd operationeel blijven en eventuele stilstand voorkomen. Wij blijven onze serviceconcepten verder optimaliseren in reactietijd en preventief onderhoud. Denk daarbij aan ondersteuning door intelligente analysesystemen voor de productielijnen die data-analyse mogelijk maken en richting geven aan productkwaliteit en lijnbeschikbaarheid. Onze systemen zijn daarbij de ruggengraat waardoor wij kennis vergaren vanuit de bron.” Gudo Ebbers

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4