Over Kadir’s Mensen en culturen samenbrengen met eten waar je blij van wordt. Dat is de missie van Kadir Ahmed, oprichter van halalmerk Kadir’s, happy halal voor iedereen. Onder die merknaam verkoopt de Bossche ondernemer sinds 2019 uiteenlopende halalsnacks. Begonnen met worstenbroodjes is het assortiment uitgebreid met saucijzenbroodjes, frikadelbroodjes, soepen, bapao’s, kebabs, en kiprollen. Anno 2024 zijn de producten opgenomen door nagenoeg alle grote supermarktketens in ons land en liggen de snacks inmiddels in meer dan 1.000 filialen in Nederland en België. De omzet steeg van 23.000 euro in 2019 naar 1,6 miljoen euro in 2023. Enorme potentie Met de eigen productielocatie sorteert Kadir’s voor op de toenemende vraag naar halalsnacks, waarbij het vlees volgens de islamitische richtlijnen is bereid. Het halalmerk verkocht in 2023 ongeveer 1,5 miljoen producten, terwijl dit er in 2022 nog geen 1 miljoen waren. “De potentie van halalproducten is enorm, vooral ook omdat iedereen ze kan eten. Uit eigen onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat ook veel mensen zonder moslimachtergrond halal proberen.” Nu het bedrijf zo hard groeit, is betrouwbaarheid van het grootste belang. Kadir’s wil minder afhankelijk zijn van leveranciers. “Door zelf te produceren houden we regie op de kwaliteit van de producten. We willen halal mainstream maken, maar dan wel met alleen ‘tienen’ die uit de oven komen. Daarnaast houden we prijs in eigen hand en kunnen we leveringszekerheid garanderen. Vanuit onze industriële bakkerij bakken we wanneer en zo veel we maar willen. Daarmee spelen we snel en doeltreffend in op de behoefte van de klant.” In eerste instantie zullen worstenbroodjes en bapao’s van de band rollen (die worden met dezelfde machine gemaakt). Later kunnen daar makkelijk en snel varianten aan worden toegevoegd; de productielocatie biedt namelijk alle ruimte om nieuwe snacks te creëren en te lanceren. Ook frikadelbroodjes en saucijzenbroodjes kunnen op termijn in Deurne gemaakt worden. De bakkerij is een nieuwe stap in Kadir’s doel om uit te groeien tot een wereldmerk en de Nestlé van het halalschap te worden. Beeld Ester Overmars NBT MAGAZINE NR 5 2024 37
RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4