NBT magazine nr 5 2024 Online

DUURZAAMHEID Minister Wiersma: “Ik ben blij om te zien dat er steeds minder voedselverspilling in de retail is. Onze boeren, vissers en tuinders werken elke dag ontzettend hard om eten van de hoogste kwaliteit op onze borden te krijgen. Elke kilo die we hiervan onnodig weggooien is één te veel; verspilling van voedsel is een keerzijde van onze welvaart, er zijn nog veel mensen op deze wereld die zich dat niet kunnen permitteren. Voedselverspilling tegengaan verdient daarom onze grote aandacht.” Verlagen footprint Toine Timmermans, directeur van de stichting Samen Tegen Voedselverspilling is blij met deze positieve ontwikkeling: “We zien bij de retail echt een versnelling in de daling van voedselverspilling. Dat heeft voor een groot deel te maken met de doelstellingen die supermarkten nastreven op het verlagen van de eigen footprint. Dit is onder andere ingegeven door recent ingevoerde wetgeving als CSRD, waarmee ze verplicht zijn te rapporteren over hun impact op mens en milieu. Hopelijk kunnen zij hiermee een voorbeeld zijn voor andere sectoren.” Resultaten per productgroep De supermarktbranche brengt sinds 2018 voedselverspilling in kaart. Over 2023 is de totale verspilling verder gedaald naar 0,89% van het inkoopvolume als we de Europese definitie van voedselverspilling hanteren en dat is als het voedsel niet VOEDSELVERSPILLING IN SUPERMARKTEN DAALT VERDER De voedselverspilling in supermarkten is verder gedaald naar 0,89% van het inkoopvolume in 2023. Ten opzichte van de eerste meting in 2018 is dit een daling van 35%. Deze positieve cijfers zijn aan minister Femke Marije Wiersma van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur (LVVN) aangeboden. De resultaten komen uit het jaarlijks onderzoek dat is geïnitieerd door de stichting Samen Tegen Voedselverspilling en het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) en uitgevoerd door Wageningen University & Research (WUR) op basis van zelfrapportage[1] door supermarkten. naar mens of dier gaat. In de vorige rapportages over voedselverspilling in de retail, werd nog uitgegaan van verliezen: het totaal van producten dat niet naar mensen gaat. Dat was 1,38% van het inkoopvolume van 2022. Als we diezelfde definitie nu hanteren, zou het percentage verliezen 1,21% zijn. In onderstaande productcategorieën gaan we ook weer uit van diezelfde definitie om de jaren goed te kunnen vergelijken. Daarin is het aandeel verliezen voor menselijke consumptie ten opzichte van de inkoopvolumes als volgt: • brood, afbakbrood en banket: 6,5% (tov 7,7% in 2018) • vers vlees en verse vis: 1,4% (tov 2,9% in 2018) • aardappelen, groenten en fruit: 2,1% (tov 2,7% in 2018) • zuivel, eieren, gekoelde kant-en-klaar producten: 1,0% (tov 1,4% in 2018) • overige verse en houdbare producten: 0,3% (tov 0,4% in 2018) Hieruit blijkt dat ‘brood, banket en afbakbrood’ het minst efficiënt is voor wat betreft gebruik voor menselijke consumptie, met 6,5% verliezen van de totale inkoop. Drank is de meest efficiënte categorie met slechts 0,2% verliezen van de totale inkoop. Forse reductie op brood De daling is het gevolg van de actieve inzet van de supermarkten op de categorieën ‘brood & banket’ en ‘vers vlees & verse vis’. Supermarkten zetten al jaren in op het beter uitverkopen van brood door bijvoorbeeld brood van gisteren te verkopen tegen een gereduceerd tarief. Dat heeft geleid tot een afname van 16% ten opzichte van 2022. Ondanks deze grote afname kent deze productcategorie echter nog steeds de grootste verliezen. Beweging in de hele voedselketen Supermarkten werken samen met leveranciers uit de gehele voedselketen om voedselverspilling tegen te gaan. “We vinden het belangrijk dat steeds meer sectoren gezamenlijk voedselverspilling meten om inzicht te krijgen in waar de meeste verspilling plaatsvindt, zoals in de bakkerijsector”, aldus Toine Timmermans. NBT MAGAZINE NR 5 2024 39

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4