NBT magazine nr 5 2024 Online

nbt magazine Tweemaandelijks Vaktijdschrift - Erkenningsnummer (P708170) Vaktijdschrift voor de totale bakkersbranche | Oktober 2024 | 25e jaargang no.5 | Pr i j s € 10, 50 Coverstory Metaalindustrie Van ’t Wout is al 60 jaar gespecialiseerd in maatwerk RVS voor de bakkerij SPECIAL OVENS

Maintenance | service | spareparts | engineering Chain Rod Belt Capway service & spare parts Vacuum depanning Needle depanning Tray cleaning Proofing systems Tunnel oven Loading/ Unloading Cooling & tray conveyors Automation The Netherlands I Pascalbaan 3 I 3439MP I Nieuwegein I +31343523880 I sales@divardy.nl I www.divardy.nl

COLOFON EN DE VISIE Vaktijdschrift voor de totale bakkersbranche. Verantwoordelijke uitgever Nederland: GPmedia BV Van Schaeck Mathonsingel 8 6512 AP Nijmegen, The Netherlands Telefoon: +31 (0)24 3 246146 E-mail: info@gpmedia.nl Internet: www.gpmedia.nl www.nbtmagazine.biz Verantwoordelijke uitgever België: GPmedia BV Postbus 10000 2300 Turnhout (B) Uitgever: Peter Peeters Redactie: Coen de Jager (hoofdredacteur) c.dejager@gpmedia.nl Sales: GPmedia BV Gerdo van de Peppel (Verkoopleider) g.peppel@gpmedia.nl Emiel Bruning (Media-adviseur) e.bruning@gpmedia.nl Kevin Peeters (Media-adviseur) k.peeters@gpmedia.nl Alle orders worden afgesloten en uitgevoerd conform de Regelingen voor het Advertentiewezen, gedeponeerd ter griffie van de Arrondissementsrechtbanken en bij de Kamer van Koophandel. NBT Magazine heeft het HOI Keurmerk. Dit betekent dat de oplage is gegarandeerd en gecontroleerd. Abonnementen: www.gpmedia.nl of via info@gpmedia.nl Per jaar € 42,- Losse verkoop € 10,50 Het abonnement kan elk gewenst moment ingaan. Vormgeving: GPmedia BV Telefoon: +31 (0)24 3 246146 Internet: www.gpmedia.nl Druk: PRinterface ISSN: 1872-9363 © Copyright 2024 Niets uit deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotokopie microfilm of welke andere wijze dan ook, zonder voorafgaande toestemming van de uitgever. Niet zo heel lang geleden was ik met een aantal vrienden een weekendje weg naar Athene. U kent het wel, een groep mannen even van huis, maar dan gelukkig allemaal wat rustiger aangezien we vaders zijn van jonge kinderen die eigenlijk de rust opzoeken en mooie steden bezoeken. In Athene kun je dan je hart ophalen, want de cultuur ligt daar voor het oprapen. Natuurlijk werd de Akropolis bezocht en andere historische tempels en gebouwen aangedaan, om vervolgens de stad verder te ontdekken. Onderweg moest ik natuurlijk vanuit beroepsmatige nieuwsgierigheid even een bakkerswinkeltje bezoeken. Iedereen weet wel dat er een groot verschil is per land hoe een bakkerswinkel eruit ziet en welke producten je er kunt kopen en je moet er eigenlijk ook geen waardeoordeel over geven. Ik ben altijd weer blij in ieder geval als ik het brood van mijn eigen bakker mag eten. Niet dat ik ander brood niet kan waarderen, je hebt gewoon je eigen voorkeuren. En ik moet zeggen dat het brood in Athene op dat moment prima smaakte, maar zoals ik al zei: ik heb door de jaren heen een wat verwende voorkeur gekregen voor het heerlijke Nederlandse busbrood. De Visie nbt magazine Tweemaandelijks Vaktijdschrift - Erkenningsnummer (P708170) Vaktijdschrift voor de totale bakkersbranche | Oktober 2024 | 25e jaargang no.4 | Pr i j s € 10, 50 Coverstory Metaalindustrie Van ’t Wout is al 60 jaar gespecialiseerd in maatwerk RVS voor de bakkerij SPECIAL OVENS Hoofdredacteur vaktijdschrift NBT Magazine c.dejager@gpmedia.nl Je hoort de laatste tijd steeds vaker verhalen over bakkers die willen stoppen, maar geen opvolging kunnen vinden. Het bakkersvak staat dus onder druk, zeker als je je levenswerk wilt voortzetten op een manier die jij goed acht. Bakkerij Ter Avest, al decennia een begrip in Delden, is bijvoorbeeld onlangs gesloten. De eigenaar, Herman ter Avest, zoekt met man en macht naar een waardige opvolger. Iemand die niet alleen de bakkerij overneemt, maar ook zijn visie op ambachtelijk brood wil voortzetten. “Ik wil niet dat mijn bakkerij een doorgeefluik wordt. Het ambacht moet blijven bestaan”, zegt hij. Een nobel streven, maar in hoeverre is het haalbaar? Hoe lang zal het ambacht blijven bestaan, als opvolging nagenoeg niet meer beschikbaar is en er steeds meer automatiseringsoplossingen komen binnen het productieproces? En in hoeverre moet je straks echt nog kennis en ervaring hebben om een goede bakker te zijn? Gaat kunstmatige intelligentie niet een deel van die kennis overnemen? Interessante ontwikkelingen die zeker van invloed gaan zijn op het ambacht. Ik weet in ieder geval zeker dat het nog wel even duurt voordat die ontwikkelingen zich vertalen naar het bakkerslandschap in Griekenland. Hier zal het wel wat sneller gaan vermoed ik. NBT Magazine besteedt de grootst mogelijke aandacht aan de juistheid van de informatie die in het vaktijdschrift wordt opgenomen. Fouten zijn echter niet volledig uit te sluiten. De uitgever en de auteurs zijn dan ook op geen enkele wijze verantwoordelijk voor schade, van welke aard ook, die is ontstaan als gevolg van handelingen en/of beslissingen die gebaseerd zijn op de bedoelde informatie. Hoe lang zal het ambacht blijven bestaan, als opvolging nagenoeg niet meer beschikbaar is? NBT MAGAZINE NR 5 2024 3

INHOUD P. 21 COVERSTORY VAN ‘T WOUT Wat heb je aan een oven zonder gedegen en betrouwbare ovenwagens, of aan een bakkerij zonder werkbanken? Er is een hele grote kans dat u in uw bakkerij wel iets van RVS heeft staan dat is geproduceerd door Metaalindustrie van ’t Wout. Zij zijn dan ook al 60 jaar gespecialiseerd in RVS en dan in speciaal en gangbaar werk specifiek voor bakkerijen. P. 18 DIVARDY Dit najaar markeert een bijzonder moment voor Divardy Bakery Services: het bedrijf bestaat 25 jaar. Wat ooit begon als een bescheiden onderneming in een oude boerenschuur, is uitgegroeid tot een toonaangevende speler in de industriële bakkerijsector. P. 14 MILGRO Bij afvalverwerking denken de meesten aan vuilniswagens, verbrandingsovens en stortplaatsen. Toch is er een bedrijf dat het anders doet. Milgro, 31 jaar geleden opgericht, heeft een geheel eigen aanpak die niet draait om het inzamelen of verwerken van afval, maar om het creëren van waarde uit reststromen. P. 10 HEUFT Recent heeft ‘t Stoepje fors geïnvesteerd in vernieuwing van haar ovens en daarbij is de keus gevallen op HEUFT. Zodoende staan er in de bakkerij in Spakenburg zes nieuwe HEUFT VTR wagenovens op volle kracht te bakken, waar volgend jaar ook nog een tunneloven in gebruik genomen gaat worden. 21 18 10 14 4 NBT MAGAZINE NR 5 2024

P. 40 RETRO: BAKKERIJ TER AVEST Bakkerij Ter Avest is onlangs gesloten. De eigenaar, Herman ter Avest, zoekt met man en macht naar een waardige opvolger. Iemand die niet alleen de bakkerij overneemt, maar ook zijn visie op ambachtelijk brood wil voortzetten. “Ik wil niet dat mijn bakkerij een doorgeefluik wordt. Het ambacht moet blijven bestaan”, zegt hij. P. 36 KADIR’S Het halalmerk Kadir’s neemt de productie in eigen hand om zo regie te houden op de groeiende populariteit van halal producten. Het Bossche bedrijf dat aan bijna alle supermarktketens in Nederland en België levert, heeft een pand gevonden in Deurne. Hier moeten straks worstenbroodjes, bapao’s en later ook andere snacks van de band rollen. P. 32 BAKKERIJ SCHULD Bakkerij Schuld bestaat al sinds 1886, en Jan-Aart is de vijfde generatie die de bakkerij runt. Met trots vertelt hij over de duurzame stappen die hij heeft gezet om de bakkerij klaar te stomen voor de toekomst. “Het ambacht blijft altijd centraal staan, maar we kunnen niet meer om duurzaamheid heen.” Vandaar ook de samenwerking met MaGie Creations. P. 26 BÜHLER MEINCKE Bühler, van het ovenmerk Meincke, was de eerste die indirecte convectie tunnelovens uitvond voor het bakken van koekjes, biscuits, cakes en meer. “Bij Bühler streven we er voortdurend naar om de grenzen van innovatie en efficiëntie in baktechnologie te verleggen en we zijn verheugd om de nieuwste ontwikkeling in ons productportfolio te introduceren: de Bühler Meincke Turbu M.” 26 36 40 32 NBT MAGAZINE NR 5 2024 5

NIEUWS Dossche Mills en Mühle Rüningen zijn beiden iconische graanbedrijven in hun respectieve markten in de Benelux en Duitsland. Door de overname zal de millinggroep nu ongeveer 600 mensen in dienst hebben, meer dan 2 miljoen ton tarwe verwerken en een omzet van ongeveer 800 miljoen euro realiseren. Beide bedrijven hebben sterke posities in hun thuismarkten op het gebied van de productie en commercialisering van bloem, bakmixen en verwante producten voor diverse toepassingen, waaronder brood, gebak, koekjes, de voedingsindustrie en diervoeder. Efficiëntere klantenbediening De overname zal Dossche Mills in staat stellen om haar klanten in de Benelux, Duitsland en Frankrijk efficiënter te bedienen vanuit verschillende locaties. Dit betekent een verbeterde klantenservice en een breder productaanbod. Kristof Dossche, CEO van Dossche Mills, benadrukte de voordelen van de overname: “De rijke traditie van Mühle Rüningen, gecombineerd met de kracht van hun vijf hoogpresterende productiefaciliteiten, sluit perfect aan bij de DNA van DOSSCHE MILLS VERWERFT DUITSE MÜHLE RÜNINGEN Dossche Mills, dat sinds 1875 actief is in de meelindustrie, heeft op vrijdag 6 september 2024 een overeenkomst gesloten voor de overname van de Duitse onderneming Mühle Rüningen. Deze strategische stap markeert een belangrijke uitbreiding voor Dossche Mills op de Europese markt. Dossche Mills. Deze strategische overname versterkt onze aanwezigheid op de Duitse markt en ik ben ervan overtuigd dat onze gecombineerde krachten en expertise ons in staat zullen stellen om beter aan de marktvraag te voldoen met een compleet en hoogwaardig productassortiment, efficiënte processen en de betrouwbare service die onze klanten van ons verwachten.” Perfecte match Stefan Engelke, CEO van Mühle Rüningen, deelde zijn enthousiasme over de overname: “De overname van Mühle Rüningen door Dossche Mills, met zijn meel-, logistiek-, opslag- en overslagactiviteiten, is een perfecte match. De combinatie van onze locaties en productmix sluit naadloos op elkaar aan. Ik ben ervan overtuigd dat dit de juiste stap is voor een succesvolle toekomst. Ik ben trots om zo’n kans voor de toekomst te bieden aan onze toegewijde medewerkers en loyale klanten. Ik kijk ernaar uit om de positieve ontwikkeling van het bedrijf te volgen en ben ervan overtuigd dat we samen een succesvolle toekomst zullen creëren.” 6 NBT MAGAZINE NR 5 2024

Dirk Lodewijk, algemeen directeur van Royal Koopmans, benadrukt de bijzondere prestatie: “We zijn al jaren bezig met Nederlandse tarwe en zien de vraag toenemen. Nu is nog slechts 5% van al ons brood van Nederlandse tarwe. Dat is economisch en vanuit duurzaamheidsoogpunt onlogisch. Ondanks de weersextremen van afgelopen jaar hebben we bewezen dat het mogelijk is om kwalitatief hoogstaande tarwe te leveren, dankzij de samenwerking in de keten en het vakmanschap van de telers.” Balans tussen kwaliteit en uitdagingen Tien jaar geleden leek het onmogelijk om duurzame Nedertarwe op grote schaal te verbouwen. Nu, zelfs in het natste jaar ooit, levert de oogst hoge kwaliteit bloem en meel op. Jurriaan Visser van CZAV voegt toe: “Het is een moeilijk jaar geweest voor onze telers, met lagere opbrengsten per hectare door de weersomstandigheden. Maar we mogen trots zijn op de uitstekende kwaliteit bloem en meel, ondanks deze uitdagingen. Dit vereist doorzettingsvermogen en een sterke samenwerking.” Blijven investeren in een toekomstbestendig voedselsysteem De uitdagingen van dit jaar laten zien hoe kwetsbaar de landbouw kan zijn voor weersextremen en onderstrepen de noodzaak om te blijven investeren in natuur en bodemgezondheid. Royal Koopmans werkt samen met telers en partners om de impact van klimaatverandering te beperken en de kwaliteit van Nederlandse baktarwe te waarborgen. “Het vraagt iets van iedere schakel in de keten”, vervolgt Lodewijk. “Alleen door samen te werken kunnen we een toekomstbestendig en duurzaam voedselsysteem creëren.” De resultaten van dit jaar tonen aan dat lokaal geteelde baktarwe, zelfs onder moeilijke omstandigheden, van uitstekende kwaliteit kan zijn. Deze prestatie komt niet zonder uitdagingen, en het is essentieel om te blijven investeren in verduurzaming en innovatie om een stabiele en hoogwaardige tarweproductie in de toekomst te waarborgen. Royal Koopmans is trots te melden dat, ondanks extreme weersom-standigheden, opnieuw een oogst van hoge kwaliteit Nederlandse tarwe is gerealiseerd. Dit geldt zowel voor de reguliere Nederlandse baktarwe als voor de Nedertarwe. Nedertarwe, een duurzaam initiatief van Royal Koopmans, bevordert biodiversiteit en bodemkwaliteit door investeringen in duurzame landbouw met vooruitstrevende tarwetelers. Dankzij doorlopend rassenonderzoek, de inzet van onze telers, en een sterke samenwerking met CZAV en Natuurmonumenten, hebben we zelfs in een uitdagend jaar aan de toenemende vraag naar (duurzame) Nederlandse baktarwe kunnen voldoen. GRONDSTOFFEN DUURZAAM SUCCES: HOGE KWALITEIT NEDERLANDSE BAKTARWE ONDANKS EXTREEM WEER 8 NBT MAGAZINE NR 5 2024

OVENS ’t Stoepje is met meer dan honderd franchisenemers die op meer dan zeshonderd markten staan inmiddels de grootste franchiseformule van Nederland in de bakkersbranche. Het concept zal u bekend zijn, maar je kunt je ook voorstellen dat het bakken voor een dergelijk aantal afnemers een hele klus is. Niet voor niets beschikt ’t Stoepje over een indrukwekkende bakkerij, met een aantal zeer grote productielijnen. Alles draait om efficiency en capaciteit, buiten een zo hoog mogelijke eindkwaliteit van het product uiteraard. Recent heeft het stoepje fors geïnvesteerd in vernieuwing van haar ovens en daarbij is de keus gevallen op HEUFT. Zodoende staan er in de bakkerij bij ’t Stoepje in Spakenburg zes nieuwe HEUFT VTR wagenovens op volle kracht te bakken, waar volgend jaar ook nog een tunneloven in gebruik genomen gaat worden. Wij spreken met Sjacco Nel van Market Food Group over dit omvangrijke project. MARKET FOOD GROUP KIEST VOOR HEUFT: “DE ROLLS-ROYCE ONDER DE OVENS” Bakkerij ‘t Stoepje, opgericht in 1979, is de bekendste en grootste franchise formule in brood, koek en banket op markten in Nederland. Wat is begonnen met een lokale bakkerij in Spakenburg is uitgegroeid tot een landelijk bekende formule. Inmiddels kom je Bakkerij ‘t Stoepje wekelijks op meer dan 600 markten in Nederland tegen. Het uitgekiende distributiesysteem is er op gericht alle producten ovenvers en op tijd op de markten te krijgen. Naast het centrale distributiecentrum in Spakenburg maken de regionale distributiecentra in Helmond, Bleskensgraaf, Hoogeveen en Stein deel uit van deze organisatie. Iedere dag opnieuw moet er dan ook een groot aantal producten vers gemaakt worden en de dagverse producten worden sinds kort gebakken in de zes nieuwe HEUFT VTR wagenovens. “Wat ons betreft de Rolls-Royce onder de ovens”, aldus Sjacco Nel. 10 NBT MAGAZINE NR 5 2024

Energieverbruik De Market Food Group was op zoek naar vervanging van de verouderde ovens. “We hadden hier onder meer ovens uit 1969, 1986 en 2001 die nog dienst deden en tijdens de zoektocht naar vervanging hebben we heel goed gekeken naar energieverbruik. Zeker in de huidige markt en met de geldende energieprijzen, zal dat bij producenten een belangrijke factor zijn in het beslissingsproces. We hebben meerdere ovenproducenten bezocht en dus ook de productielocatie van HEUFT in het Duitse Bell. Daar hebben we een uitgebreide presentatie en rondleiding gekregen en al snel raakten we overtuigd van hun verhaal.” Flinke besparing Zeker het feit dat er een flinke energiebesparing gerealiseerd kon worden, gaf voor Market Food Group de doorslag. “Wij hebben op onze productielocatie te maken met een gasaansluiting voor onze ovens, mede doordat de capaciteit op het stroomnetwerk te laag is om over te stappen. We zijn dus met handen en voeten gebonden aan gas op dit moment, waardoor je op het gebied van energieverbruik en de te realiseren besparing, kritische keuzes moet maken. Van alle aanbieders schetste HEUFT ons op dat gebied het meest voordelige plaatje, waar we een energiereductie van zeker 40% zouden kunnen realiseren. Onze hoop is dat die reductie nog hoger uitvalt. Naast een hoge gasprijs, is ook de energiebelasting dit jaar enorm toegenomen. Als je dan een dergelijk hoge besparing kan bewerkstelligen, is dat zeker een pluspunt.” Energiebron Een groot voordeel van de HEUFT ovens is dat het thermische oliewarmtewisselaarsysteem gebruikt kan worden met verschillende energiebronnen zoals gas, elektriciteit of waterstof. “Daardoor kunnen we in de toekomst dus nog overstappen en zijn we op deze manier echt toekomstbestendig.” Kwaliteitsverbetering Wat verder een grote rol speelde in het besluit om voor HEUFT te kiezen, is een constante hoge kwaliteit van de producten die gerealiseerd wordt. Sjacco: “We hebben echt een kwaliteitsslag gemaakt. In alle opzichten is er een verbetering van de kwaliteit. Zeker de karakteristieke manier van bakken zorgt ervoor dat we een mooier eindresultaat krijgen voor onze onderscheidende producten. Je krijgt bijvoorbeeld een mooiere scheuring van de korst bij de authentieke producten. We bakken nu pas een paar weken met de HEUFT VTR wagenovens, maar dat is iets waar we al heel tevreden over zijn.” Tunneloven Volgend jaar zal Market Food Group ook nog een HEUFT VULKAN EUROBACK tunneloven van 22 meter tot haar beschikking krijgen, zo laat Sjacco weten. “Tijdens ons gesprek bij HEUFT kwamen we ook tot de conclusie dat we voor het bakken van ons groot- en zacht kleinbrood een substantiële energiebesparing én kwaliteitsverbetering konden realiseren als we voor een 3-decks HEUFT VULKAN EUROBACK tunneloven zouden kiezen. Dat kwam zo ter sprake, terwijl we niet van plan waren deze investering al te doen. Je gaat dan toch nadenken. De terugverdientijd en het feit dat je dan echt klaar bent voor de toekomst geven dan genoeg stof tot nadenken. We zijn in ieder geval helemaal overtuigd dat dit voor ons de juiste keuze is geweest, mede door de vooruitgang die we al geboekt hebben met de VTR wagenovens. De planning is dat we volgend jaar volledig gebruik kunnen maken van de tunneloven.” Begeleiding Het hele traject is door de EverBake Group – distributeur van HEUFT – in goede banen geleid. “We hebben heel fijn contact gehad en zijn goed begeleid door de mensen van EverBake. Zo hebben zij gefaciliteerd dat we na ons bezoek aan HEUFT hier een proefopstelling mochten gebruiken om nog meer overtuigd te raken van de meerwaarde van de ovens, voor zover dat nog nodig was. Uiteindelijk hebben we vorig jaar tijdens IBA de contracten ondertekend en inmiddels gebruiken we dus naar volle tevredenheid de ovens. We kijken ook uit naar de installatie van de tunneloven volgend jaar, maar we hebben er alle vertrouwen in dat ook dat project weer perfect zal verlopen.” Meer informatie: EverBake Group Tel. +31 (0)88-73 000 00 www.everbake.nl NBT MAGAZINE NR 5 2024 11

NIEUWS NEDERLANDSE KAMPIOENSCHAPPEN BAKKERSVAKWEDSTRIJDEN De Nederlandse kampioenschappen BakkersVakWedstrijden worden gehouden in het Abe Lenstra Stadion in Heerenveen. Deelnemers leveren hun producten daar in op dinsdag 12 november tussen 12.00 en 17.00 uur. De inzendingen worden dinsdagavond beoordeeld door een onafhankelijke vakjury onder leiding van de Permanente Wedstrijd Commissie (PWC) die bestaat uit: Martin Baks, Nico Bloem en Wietse Schiere. Woensdag 13 november is er vanaf 14:00 uur en na afloop van de prijsuitreiking gelegenheid om alle inzendingen te bekijken. BakkersVakWedstrijden organiseert ook dit jaar weer wedstrijd voor alle Nederlandse ambachtelijke brood- koek- en banketbakkers. Voor de derde keer in de historie van de stichting worden de Nederlandse kampioenschappen BakkersVakWedstrijden gehouden op 12 en 13 november. ADVERTENTIE Wedstrijdboekje Het wedstrijdboekje met daarin het programma, de categorieën en de wedstrijdvoorwaarden is te bekijken en te downloaden op www. bakkersvakwedstrijden.nl. Men kan individueel of als team inschrijven voor de wedstrijden. Overigens is er een aparte wedstrijd voor jonge bakkers onder de 22 jaar, zij kunnen ‘Talent van het Jaar’ worden. Prijsuitreiking Op woensdag 13 november om 16.00 uur wordt door de PWC en Hanno Spanninga in het Fean Plaza van het Abe Lenstra Stadion, bekend gemaakt wie zich Nederlands kampioen Broodbakken, Nederlands kampioen Banketbakken, Nederlands kampioen Koekbakken 2024 mag noemen en wie het Talent van het jaar 2024 is. Daarnaast worden er namens de sponsors maar liefst 21 trofeeën toegekend aan deelnemers die producten ingeleverd hebben voor diverse klassen en zijn er bekers voor degenen die een 2e of 3e plaats hebben veroverd. WAAR AMBACHT EN AUTOMATISERING SAMEN KOMEN EEN COMPACTE MACHINE VOOR DE AMBACHTELIJKE BAKKERIJ De minirex Multi Een flexibele opbolmachine met een enorm gewichtsbereik (8 tot 330 gram), uitbreidbaar met o.a. een langmaker of rustkastje met stempelinstalatie. We helpen u graag met de oplossing voor uw bedrijf. Koenig Benelux I De Vort 2a I 4225SJ Noordeloos I +31.183.6828.68 I info_nl@koenig-rex.com I www.konig-rex.nl 12 NBT MAGAZINE NR 5 2024

ADVERTENTIE Sven: “In mijn carrière heb ik in totaal 22 jaar in de food business gewerkt bij McDonald’s en Burger King. De meeste voldoening haalde ik daar uit het werken met de ondernemers; ze te voorzien van adviezen op alle vlakken, zowel operationeel, financieel als op HR-gebied. Want naast mooie en lekkere producten maken is een gezonde bedrijfsvoering natuurlijk ook van groot belang. Ik kijk er zeer naar uit om de Echte Bakkers te leren kennen en mijn kennis en ervaring voor hen in te zetten.” Sven zal vanaf medio november meedraaien in Wageningen. Voorzitter prijst Caniels Hans Keurhorst, landelijk voorzitter van de Echte Bakkers prijst vertrekkend directeur Caniels om diens bevlogenheid en hart voor de zaak: “Hij heeft het Gilde gerund alsof het zijn eigen toko was en dat 24 jaar lang. Hij laat een financieel gezonde club achter. We zullen zijn kennis en ervaring zeker missen.” Geert Caniels neemt afscheid van de Echte Bakkers tijdens de nieuwjaarsbijeenkomst in januari 2025. Begin september is het bestuur van het Gilde rondgekomen met Sven Flapper die Geert Caniels als directeur van de Echte Bakkers per 1 januari 2025 zal opvolgen. "Sven is een toegankelijk persoon en is heel enthousiast om bij het Gilde aan de slag te gaan. Met zijn kennis en ervaring in de foodbranche is het bestuur ervan overtuigd in Sven de juiste kandidaat te hebben gevonden om leiding te geven aan het Gilde in de toekomst die zonder meer uitdagend te noemen is." SVEN FLAPPER NIEUWE DIRECTEUR ECHTE BAKKERS NIEUWS NBT MAGAZINE NR 5 2024 13

ACHTERGROND Drie peilers De werkwijze van Milgro is gebaseerd op drie belangrijke pijlers: economie, ecologie en service. Dit betekent dat ze niet alleen kijken naar de meest kostenefficiënte oplossing, maar ook naar de ecologische impact en de service die wordt geboden. Milgro’s aanpak is schaalbaar en flexibel, wat hen in staat stelt om hun diensten in verschillende sectoren aan te bieden. Hoewel ze sterk gepositioneerd zijn in Nederland en Belgie en actief zijn in de foodindustrie, logistiek, maakindustie en mobility breidt Milgro zich uit naar andere sectoren zoals de zorg, overheid en andere landen. Reststromen als grondstoffen Een van de belangrijkste principes van Milgro is hun andere kijk op afval. Gijs benadrukt: “Wij hebben echt een andere kijk op afval. Wij zien afval als een grondstof die de weg kwijt is.” Dit betekent dat Milgro zich richt op het behoud van grondstoffen in de keten, in plaats van simpelweg te accepteren dat ze verloren gaan. Het doel is om zoveel mogelijk reststromen een tweede leven te geven en zo de hoeveelheid afval te verminderen die uiteindelijk in verbrandingsovens belandt. Een voorbeeld hiervan is de recycling van kraftzakken, die veel worden gebruikt in de bakkersindustrie. “Daar zijn recyclemethodes voor die wij in de markt al zien, maar toch belandt nog veel bij het restafval en wordt uiteindelijk Milgro ziet zichzelf niet als een afvalverwerkingsbedrijf. Ze zamelen geen afval in en hebben ook geen eigen verwerkingsinstallaties. In plaats daarvan fungeert Milgro als een “connector” tussen bedrijven die zich willen ontdoen van hun reststromen en de verwerkingsmarkt. “We praten niet in termen van klant-leverancier, maar van ontdoeners van restafval en degenen die de reststromen ontvangen, de ontvanger. Doordat wij de markt goed kennen, kunnen we heel goed bepalen tussen welke partijen de beste connectie gemaakt kan worden.” MILGRO: OP WEG NAAR EEN WERELD ZONDER AFVAL Bij afvalverwerking denken de meesten aan vuilniswagens, verbrandingsovens en stortplaatsen. Toch is er een bedrijf dat het anders doet. Milgro, 31 jaar geleden opgericht, heeft een geheel eigen aanpak die niet draait om het inzamelen of verwerken van afval, maar om het creëren van waarde uit reststromen. Tijdens een interview met Corinne Bijkerk en Gijs Derks, twee belangrijke gezichten van Milgro, wordt duidelijk dat hun visie verder reikt dan traditionele afvalverwerking. Milgro wil niet alleen afval verminderen, maar streeft naar een wereld zonder afval. Maar hoe ziet dat eruit? En hoe probeert Milgro dat te realiseren? 14 NBT MAGAZINE NR 5 2024

verbrand. En dat is doodzonde”, zegt Gijs. In plaats van verbranding pleit Milgro voor hergebruik en recycling. “Als je kraftzakken hebt en je kunt ze recyclen, dan moet je ze niet verbranden. In de grondstoffentransitie en in de voedselketen is dat niet wat je wilt.” Focus op de foodsector Een belangrijke sector waarin Milgro actief is, is dus de voedingsindustrie. Dit is niet toevallig, want het thema verpakking en voedselverspilling speelt hier een grote rol. Milgro helpt bedrijven in de foodsector, zoals bakkers, om hun reststromen te beheersen en te reduceren. Een zorgwekkend feit is dat bijna 40% van de single-use plastics in Nederland te herleiden is tot de voedselketen. Dit heeft niet alleen grote gevolgen voor het milieu, maar zorgt er ook voor dat er veel waardevolle grondstoffen verloren gaan. Naast verpakkingen is voedselverspilling een ander groot probleem in de keten. Milgro helpt haar klanten om voedselreststromen niet te verbranden of te vergisten, maar te valoriseren, bijvoorbeeld door ze terug te brengen in de voedselketen. “Veel bedrijven hoeven zich niet te verdiepen in de complexe regelgeving rondom voedselveiligheid. Dankzij onze poortwachterfunctie en certificeringen kunnen wij ervoor zorgen dat reststromen op een veilige manier terug de keten in gaan”, legt Gijs uit. Grippenmodel Een belangrijk onderdeel van Milgro’s succes is hun Grippenmodel. Hiermee helpt Milgro bedrijven om meer inzicht te krijgen in hun reststromen. “Als je bakker bent, ben je goed in bakken en niet in afval managen”, aldus Gijs. Door dit model te gebruiken, kunnen klanten duidelijk zien welke stromen nu bij het restafval terechtkomen en welke beter een tweede leven kunnen krijgen. Milgro heeft meer dan 30 jaar aan kennis en ervaring in huis en kan daardoor gedetailleerde en gerichte oplossingen bieden aan bedrijven in diverse sectoren. Het Grippenmodel is slechts een voorbeeld van hoe Milgro technologie en data inzet om bedrijven te ondersteunen bij het reduceren van hun reststromen en het verhogen van hun duurzame impact. Wereld zonder afval in 2040 De ambitie van Milgro is helder: een wereld zonder afval in 2040. Dit klinkt als een utopie, maar Gijs en Corinne zien het als een haalbaar doel. “Het zegt welke kant wij op willen werken. Elk productieproces heeft reststromen, maar wij willen ervoor zorgen dat grondstoffen niet verloren gaan.” Milgro blijft voortdurend op zoek naar innovatieve oplossingen, variërend van kleine, lokale initiatieven tot grootschalige, industrie-overstijgende projecten. De toekomstvisie van Milgro is niet beperkt tot de benelux. Ze kijken ook naar mogelijkheden tot uitbreiding binnen Europa, met landen als Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en Denemarken in het vizier. Deze ambitie gaat mooi samen met hun overtuiging dat afval niet het einde van een product moet zijn, maar het begin van iets nieuws. Meer informatie: Milgro www.milgro.eu NBT MAGAZINE NR 5 2024 15

Innovations for a better world. Kies voor efficiëntie en flexibiliteit met Turbu E en Turbu M ovens De Bühler Meincke Turbu E tunneloven is uw toekomstplan naar emissievrij, energiebesparend bakken met elektrische verwarmingselementen, perfect voor koekjes, pizza’s, en meer. In de vorm van een veelzijdige oplossing, kan de Meincke Turbu M werken op gas, elektriciteit of een combinatie van beide, wat ongekende flexibiliteit biedt in uw overgang naar CO2-neutraal bakken. Of u nu duur- zame prestaties of flexibele energieopties nodig hebt, onze Turbu-ovens leveren superieure resultaten voor al uw gebakken producten! Beide opties zijn eenvoudig te monteren op elke bestaande tunneloven, waardoor uw upgrade naadloos en efficiënt verloopt. Contacteer ons: consumerfoods@buhlergroup.com NL: info@kletersteegtrading.nl BE: sf@foodlink.be

NIEUWS De Unibake Academy is opgezet om de relatie met klanten verder uit te bouwen en hen nieuwe inzichten en inspiratie te bieden. Patrick Wauters, Managing Director van Lantmännen Unibake, benadrukt het doel van de Academy: “We willen met de Academy onze klanten en eindklanten beter ondersteunen door kennis te delen en samen te werken aan nieuwe oplossingen. Inspiratie en co-creatie staan centraal.” Programma Unibake Academy Het programma van de Academy richt zich op verschillende aspecten van de bakkerijsector. Er worden sessies georganiseerd over de nieuwste producten en hun toepassingen in gevarieerde recepten en menu’s. Ook markttrends en innovatie komen aan bod, met een bijzondere focus op duurzaamheid, gezondheid en efficiëntie in de keuken. Verder wordt er aandacht besteed aan het verminderen van voedselverspilling, wat perfect aansluit bij de bredere duurzaamheidsdoelstellingen van Lantmännen Unibake. In de testkeuken van de Academy zullen klanten bovendien de mogelijkheid krijgen om nieuwe producten te ontwikkelen of te experimenteren met bestaande producten. Deze praktijkgerichte benadering onderstreept de toewijding van Lantmännen Unibake aan innovatie en samenwerking. Een mijlpaal voor de Londerzeelse site De opening van de Unibake Academy is een belangrijke mijlpaal voor de Londerzeelse site, die zich sinds 2015 heeft ontwikkeld tot een innovatieve hub binnen de Benelux. Nadat een brand de bakkerij in 2015 verwoestte, werd besloten de site opnieuw op te bouwen met een focus op technologische vooruitgang en duurzaamheid. In 2018 werd de heropgebouwde fabriek uitgeroepen tot “Factory of the Future”, een prestigieuze onderscheiding die de hoogwaardige productiecapaciteit en duurzame ambities van de site erkent. Volgens Patrick Wauters weerspiegelt de ontwikkeling van de Londerzeelse locatie de bredere strategie van Lantmännen Unibake om een positieve LANTMÄNNEN UNIBAKE OPENT UNIBAKE ACADEMY IN LONDERZEEL Lantmännen Unibake, de op één na grootste bakkerijgroep in Europa, heeft de Unibake Academy geopend op haar Benelux-hoofdkantoor in Londerzeel. Deze nieuwe faciliteit is een belangrijke stap in de ontwikkeling van de site tot een toonaangevende innovatiehub voor de regio. De Academy biedt klanten workshops, inspiratiesessies en productdemonstraties, en versterkt de positie van Lantmännen Unibake als pionier in de bakkerijsector. bijdrage te leveren aan het klimaat. “Als een van de grootste bakkerijgroepen in Europa willen we voorop lopen in duurzaamheid. Onze site in Londerzeel speelt daarin een cruciale rol.” Het bedrijf heeft als doel om tegen 2050 volledig klimaatneutraal te zijn en werkt toe naar de reductie van de CO2-uitstoot. Tegen 2030 wil Lantmännen Unibake 50% van haar producten gezonder maken, door meer vezels en volkoren granen toe te voegen en het zoutgehalte te verlagen. Duurzaamheid en gezondheid kern programma De thema’s duurzaamheid en gezondheid vormen ook de kern van het programma van de Unibake Academy. Klanten worden geïnspireerd om efficiënter te werken en te kiezen voor gezondere en duurzamere producten. Deze thema’s sluiten aan bij de langetermijndoelstellingen van Lantmännen Unibake, waarin de focus ligt op het creëren van een toekomstbestendige, gezonde en duurzame bakkerijsector. De officiële opening van de Unibake Academy markeert een nieuwe fase in de evolutie van de Londerzeelse site. Het is niet alleen een plaats van kennisoverdracht, maar ook een katalysator voor innovatie en samenwerking binnen de bakkerijsector. Lantmännen Unibake zet met deze nieuwe faciliteit een grote stap in het versterken van haar positie in de Benelux en daarbuiten. Meer informatie: Lantmännen Unibake www.lantmannenunibake.nl NBT MAGAZINE NR 5 2024 17

JUBILEUM DIVARDY VIERT 25 JAAR INNOVATIE IN DE BAKKERIJ-INDUSTRIE In 1999 begon David Rijke zijn avontuur in de bakkerij-industrie. “Ik startte Divardy met een grootse droom: de beste bakkerijmachines ontwikkelen en een werkomgeving creëren waar iedereen zich thuis voelt”, vertelt David. Wat begon met onderhoudswerk in het weekend voor lokale bakkerijen, groeide al snel uit tot een succesvol bedrijf. “Toen de boerenschuur te klein werd door de komst van nieuwe machines en medewerkers, verhuisden we naar Zeist. Dat was een geweldige periode vol groei en nieuwe kansen.” De groei zet door In Zeist begon Divardy verder te groeien, maar al snel werd het pand daar te klein. “We verhuisden naar Driebergen, waar we een groter pand nodig hadden om alle medewerkers en machines te huisvesten”, aldus David. “Maar ook daar bleef de groei aanhouden en uiteindelijk vestigden we ons in Nieuwegein. Hier hebben we samen met ons team een fijne werkomgeving gecreëerd, en we blijven groeien en investeren.” Inmiddels heeft het bedrijf een team van 42 medewerkers. Dit najaar markeert een bijzonder moment voor Divardy Bakery Services: het bedrijf bestaat 25 jaar. Wat ooit begon als een bescheiden onderneming in een oude boerenschuur, is uitgegroeid tot een toonaangevende speler in de industriële bakkerijsector. Innovatie, maatwerk en betrouwbaarheid staan al sinds het begin centraal bij Divardy. In dit artikel blikken we met oprichter David Rijke terug op de afgelopen kwart eeuw en kijken we vooruit naar de toekomst. 18 NBT MAGAZINE NR 5 2024

Machines op maat voor elke klant De machines van Divardy zijn ontworpen met oog voor de functionele behoeften en specifieke omstandigheden van elke productieomgeving. “Voedselveiligheid en -kwaliteit zijn van het grootste belang voor onze klanten, en die aspecten nemen we altijd zorgvuldig mee in onze ontwerpen”, aldus David. Door te werken volgens een ‘less is more’ ontwerpfilosofie streeft Divardy naar optimale productiviteit met minder voedselverspilling, kortere onderhoudsintervallen en een lager energieverbruik. Service als speerpunt Naast innovatie staat Divardy ook bekend om de uitstekende service. “Er kan altijd iets misgaan, maar met onze vakkennis lossen we problemen snel en effectief op”, legt David uit. “We maken hier alles zelf, van besturingssystemen tot schakelkasten. Daardoor kunnen we bij storingen snel reageren en onze klanten snel weer op weg helpen.” Blik op de toekomst Na 25 jaar kijkt David vol vertrouwen naar de toekomst. “We blijven innoveren, omdat dat niet alleen leuk is, maar ook belangrijk werk is. In deze industrie moet je continu op zoek blijven naar verbeteringen. Voor zowel Divardy als onze klanten levert dat alleen maar voordelen op”, zegt hij. “Er is veel gebeurd in 25 jaar, maar we zijn nog lang niet klaar. Onze naam is gevestigd en daar ben ik trots op. Maar wat me het meest trots maakt, zijn de mensen die hier werken. Dankzij hun inzet en teamgeest hebben we dit bereikt. Samen maken we van Divardy een bedrijf waar mensen graag werken, waar we elkaar steunen en samen successen vieren.” Meer informatie: Divardy Bakery Service BV Tel. +31 (0)343 523880 | www.divardy.nl De kracht van maatwerk Divardy staat al sinds de oprichting bekend als dé specialist op het gebied van depanners. Dankzij de hoge kwaliteit en maatwerkoplossingen die worden geleverd, is Divardy een vaste partner geworden voor veel bakkerijen. “We bieden niet alleen depanners, maar ook een breed scala aan bakkerijmachines en onderdelen, op maat gemaakt voor de specifieke behoeften van onze klanten”, zegt David. Door de jaren heen heeft Divardy zijn aanbod verder uitgebreid en blijft het inspelen op de vraag naar innovatieve en efficiënte systemen. Terug naar de basis Divardy heeft de afgelopen jaren flinke groeistappen gezet en zich steeds verder gespecialiseerd. Met een sterke focus op service, onderhoud en de ontwikkeling van systemen rondom de handling van deeg- en broodproducten, zoals beladers, ontladers, narijskasten, koelsystemen, transportsystemen, opslagsystemen, tijgerpap en koppelreiniging, blijft het bedrijf toonaangevend in de branche. De oplossingen van Divardy staan wereldwijd bekend om hun betrouwbaarheid en efficiëntie. Dankzij ons internationaal netwerk van dealers en servicepartners leveren we onze machines aan bakkerijen over de hele wereld. Innovaties: stiller, zuiniger en sneller Op het gebied van innovatie is Divardy een pionier. “We zijn het bedrijf dat depanners maakt die naald- en zuigkracht combineren, volledig automatisch”, legt David uit. Een andere belangrijke innovatie is de naalddepanner die vijf centimeter onder de rand van een koppel reikt om het brood uit de koppel te halen. “Daarnaast hebben we machines ontwikkeld waarbij de naalden met een actuator in het brood worden gedrukt, wat niet alleen stiller en zuiniger is, maar ook 10% sneller.” Divardy heeft perslucht uit vrijwel al zijn machines gehaald, wat resulteert in nog efficiëntere en duurzamere machines. “Alleen als het technisch echt niet anders kan, gebruiken we nog perslucht.” Automatisering als sleutel tot succes Automatisering heeft de afgelopen 25 jaar een enorme opmars gekend en Divardy heeft hierop ingespeeld met een breed aanbod van geautomatiseerde systemen. Van een start stop systeem tot aan een lijn besturing, alles is mogelijk! ONZE NAAM IS GEVESTIGD EN DAAR BEN IK TROTS OP. MAAR WAT ME HET MEEST TROTS MAAKT, ZIJN DE MENSEN DIE HIER WERKEN NBT MAGAZINE NR 5 2024 19

VOOR GEBRUIKTE EN NIEUWE BROODSNIJMACHINES EN VERPAKKINGSMACHINES. ✓ Blaastafels, inpakbanen, clip-sluitmachines, tape sluitermachines, broodsnijmachines, taartsnijmachines, broodjessnijmachines, verpakkingsmachines, flowpack machines. ✓ De scherpste prijs voor broodsnijmessen, zowel bandslicers als raamsnijmachines. ✓ Ook voor onderhoud, reparatie en revisie aan snij- en verpakkingsmachines KIJK OP ONZE WEBSITE VOOR DE ACTUELE VOORRAAD. WWW.AVT.NU - INFO@AVT.NU NIJVERHEIDSWEG 25 - 4731 CZ OUDENBOSCH Wij hebben de oplossing die u zoekt! Unispray is een specialist als het gaat om spuitsystemen voor de voedingsmiddelenindustrie. Ook geschikt voor Bio-lossing. Hoefslag 7 | 4131ME Vianen | Tel: +31 (0)347-322097 Habasit Netherlands BV +31 (0)33 247 20 30 socials.bnx@habasit.com www.habasit.nl Verlaag uw TCO, downtime en optimaliseer uw productie. • Weefselbanden • Kunststof modulaire banden • Monolitische banden en tandriemen • 24/7 Service en onderhoud Habasit een band vol vertrouwen! Altijd op de hoogte zijn van het laatste nieuws uit de BAKKERSBRANCHE? Meld je aan voor de maandelijkse nieuwsbrief door de code te scannen en je gegevens in te vullen. sca e eld je aa !

COVERSTORY METAALINDUSTRIE VAN ’T WOUT IS AL 60 JAAR GESPECIALISEERD IN MAATWERK RVS VOOR DE BAKKERIJ Wat heb je aan een oven zonder gedegen en betrouwbare ovenwagens, of aan een bakkerij zonder werkbanken? Er is een hele grote kans dat u in uw bakkerij wel iets van RVS heeft staan dat is geproduceerd door Metaalindustrie van ’t Wout. Zij zijn dan ook al 60 jaar gespecialiseerd in RVS en dan in speciaal en gangbaar werk specifiek voor bakkerijen. In nauwe samenwerking met verschillende leveranciers worden de maatwerk RVS oplossingen van Van ’t Wout bij bakkers ondergebracht en één van die partijen is de Burnex Group. Bij alle projecten die zij leveren – van nieuwe ovens tot rijs- en koelkasten en werkbanken – vertrouwen zij op de expertise en kennis van de mensen achter Van ’t Wout en dat komt al voort uit een samenwerking die meer dan 30 jaar geleden tot stand kwam. Wij spreken met de hoofdrolspelers over de toegevoegde waarde van een dergelijke collaboratie: “Betrouwbaarheid, kwaliteit, korte lijnen, snel schakelen en doen wat je belooft: dat is Van ’t Wout en ik denk dat ze dat keer op keer blijven bewijzen.” Als we bij Van ’t Wout aankomen is het feest. Van ’t Wout viert haar 60-jarig bestaan en Bodijn Machinewerken (waaronder Van ‘Wout valt sinds de overname in 2021) mocht 40 kaarsjes uitblazen. Samen 100 jaar dus en dat werd gevierd met een groot feest voor relaties, klanten en natuurlijk het personeel. Jory Toetenel en Stefan Guldemundt zijn de twee drijvende krachten bij Van ’t Wout sinds zij de taken van Peter van ’t Wout en Aat Huijsing overnamen en staan duidelijk te stralen onder de grote belangstelling. “Het is bijzonder om deze mijlpaal zo te mogen vieren. We zijn nog druk doende met een inhaalslag, zeker qua digitalisering, maar mede door de samenwerkingen met onze dealers zoals de Burnex Group kunnen we bij ieder project onze stempel drukken met ons maatwerk RVS. Daarin zal nooit iets veranderen.” Nieuwe gezichten, zelfde werkwijze Vorig jaar zaten wij ook al met Jory en Stefan – en met Aat en Peter en de eigenaren van Bodijn Richard van der List en Dennis Doeve – om te spreken over ‘de nieuwe generatie’ bij Van ’t Wout. “Kwaliteit van het product is leidend, maar het klaarstaan voor klanten en ze helpen bij het oplossen van problemen is iets waar Van ’t Wout echt bekend om staat”, werd ons toen verteld door Aat. “Dat hebben wij altijd nagestreefd en dat schept verwachtingen. Als mensen mij belde, wist ik waar ze naar vroegen en kon ik snel schakelen. Ik had alle kennis in mijn hoofd of het stond in ons eigen ontwikkeld softwaresysteem. Voor Jory is het de kunst om dat ook te gaan ontwikkelen. Hij is de jongere Aat en Stefan is de jongere Peter. Er verandert dus niks aan de werkwijze, maar er is alleen een nieuw gezicht.” Archief Jory en Stefan zijn in alles een jaar verder en er zijn grote stappen gezet op het gebied van digitalisering. Een papieren archief waarin alle projecten en dus alle specials terug te vinden waren, is nu digitaal in te zien. Dat is een zeer waardevol archief. “Alles wat ooit is gemaakt, is gedocumenteerd. In dat archief vind je alles en daar putten we nog steeds veel inspiratie uit. Daardoor kunnen we altijd de juiste oplossing bieden voor vraagstukken. Het is daarnaast ook belangrijk om te weten wat een klant van pak ‘m beet vijftien jaar geleden aangeschaft heeft, omdat ze met vragen bij ons komen en ze verwachten – op basis van de service die ze gewend zijn – dat wij het probleem voor ze kunnen oplossen en dat is zo gegarandeerd”, aldus Jory. NBT MAGAZINE NR 5 2024 21

COVERSTORY Snel schakelen Iemand die ruim dertig jaar samenwerkt met Van ’t Wout, is Stef Alferink. Hij verkocht drie jaar geleden zijn bedrijf aan de Burnex Group, maar is nog steeds betrokken. “Wij kozen destijds voor een samenwerking met Van ’t Wout, omdat ze een hele goede kwaliteit bieden tegen goede prijzen, maar vooral doordat ze snel schakelen, kennis en ervaring hebben en doen wat ze beloven. En als er dan een keer onverhoopt wat verkeerd gaat, wordt het snel opgelost. Dat was vroeger zo en dat is nu nog steeds zo. Het is een soort bedrijfsfilosofie van Van ’t Wout die Jory en Stefan duidelijk hebben overgenomen en voortzetten. Ik hoef maar te bellen of te mailen met Jory of Stefan en binnen een dag komen ze met een reactie op de aanvragen. Dat is echt niet zo vanzelfsprekend meer tegenwoordig.” Maatwerk Peter van ’t Wout is ook aanwezig tijdens de viering van het gezamenlijke jubileum en vertelt over zijn ervaring: “Net als Stef heb ik vier jaar geleden mijn bedrijf verkocht, maar loop ik ook nog gewoon rond om te helpen en mijn kennis over te dragen. We hebben continuïteit gewaarborgd en doordat alle projecten die we gedaan hebben, vast zijn gelegd kunnen we alles snel en goed maken, naar wens van de bakker. Iedere bakkerij is anders en elke bakker wil een net wat afwijkende maat of oplossing: dan maken we dat. Ik denk echt dat er geen bakkerij is waar geen RVS maatwerk van ons terug te vinden is.” Stefan: “Wat goed is, moet je niet veranderen en dan heb ik het met name over onze werkwijze, maar ook over ons productaanbod. We maken de beste, meest degelijke RVS-producten voor bakkers. Onze kwaliteit is van het hoogste niveau en we denken in oplossingen met de bakker mee. Dat horen we ook veelvuldig terug van onze dealers als grote meerwaarde voor hen.” 22 NBT MAGAZINE NR 5 2024

Dennis Doeve, Richard van der List, Jory Toetenel en Stefan Guldemundt Over Metaalindustrie Van ’t Wout en Bodijn Metaalindustrie Van ‘Wout valt sinds vier jaar onder paraplu van Bodijn Machinewerken. Bodijn beweegt zich in de weeg- en verpakkingsindustrie voor (hoofdzakelijk) voedingsmiddelen. Hiervoor heeft Bodijn de capaciteit, kennis en ervaring in huis voor turnkey oplevering van complete productielijnen. De bedrijfsactiviteiten van Bodijn bestaan uit volledige engineering, productie, kasten- en panelenbouw, alsmede besturingssystemen en software. Van ’t Wout is op haar beurt weer gespecialiseerd in alles wat van RVS gemaakt wordt in de bakkerij, van werkbank, kasten, bakplaten tot ovenwagens. Jory: “Bodijn maakt eigenlijk alles met een stekker, waar Van ’t Wout alles zonder stekker maakt.” Dealersamenwerking Van ’t Wout werk al sinds jaar en dag met vaste dealers, die de mogelijkheden die de RVS-specialist biedt onder de aandacht brengt van bakkers. Jory: “We zouden niet op een andere manier willen werken. We krijgen wel eens rechtstreekse aanvragen, maar dan lichten we onze dealers in dat er een opdracht bij een klant van hen bij ons binnen is gekomen en dat krijgen zij de marge. Dit is voor ons gewoon de juiste werkwijze. Wij zijn een producent van RVS en ons maatwerk wordt verkocht door een groot aantal dealers. Het is een wisselwerking waarin je elkaar moet helpen.” Geen betere RVS-specialist Die wisselwerking is ook voor de Burnex Group een groot goed, zo horen wij van Richard Ruinard. “In navolging van de samenwerking die er al was tussen A&A en Van ’t Wout, hebben wij die voortgezet met de Burnex Group. Wat goed is hoeft niet veranderd te worden. Waar Van ’t Wout in uitblinkt is de snelheid waarmee ze werken, de secure manier van werken en kwaliteit die ze bieden. Het maatwerk is altijd perfect en zeker in de bakkersbranche waarin bakkers doorgaans verschillende maatvoeringen erop nahouden met ovenwagens is dat echt een pluspunt. Er is voor mij geen betere RVS-specialist die van werkbanken tot ovenwagens een dergelijke kwaliteit biedt. We hebben wel eens bakkers die op basis van prijs kiezen voor een andere aanbieder, maar die komen altijd terug, want dan zijn er toch gebreken die optreden. Dat zie je bij Van ’t Wout gewoon niet. De afwerking is van een heel hoog niveau en de producten zijn robuust en degelijk.” Van de wisseling van de wacht bij Van ’t Wout, heeft de Burnex Group ook niks gemerkt. “De werkwijze is niet veranderd zoals al eerder aangegeven is. Afspraken worden nagekomen, er wordt snel geschakeld en je kunt op Jory en Stefan bouwen. Mocht er iets aangepast moeten worden aan een ovenwagen, dan gaan ze ook zelf op pad om het te realiseren. Wij hebben over het algemeen samenwerkingen die op de lange termijn een meerwaarde blijven en dat geldt in dit geval zeker ook voor dit partnerschap. Wij zijn dan ook meer dan tevreden.” “Wij zijn ook heel blij met deze samenwerking en we zien dat het voor de bakkers die we bedienen een enorme meerwaarde is dat je via een leverancier als de Burnex Group alles bij één partij kan bestellen. We hebben allebei kennis van zaken en weten wat er nodig is om tot het beste resultaat te komen, keer op keer weer. Dat zullen we blijven doen”, besluit Jory. Meer informatie: Metaalindustrie Van’t Wout Tel. 0174-292015 | info@vantwout.com | www.vantwout.com NBT MAGAZINE NR 5 2024 23

IS OUR Contact us today to let us help you move your business forward, call +31-20-581-3220 LEARN MORE ABOUT OUR BAKING PROCESS SOLUTIONS! PLASTIC BELTS Our plastic belts offer excellent airflow, optimum product support, a unique load sharing design for improved strength, and an easy to clean link rod interface. METAL BELTS Metal belts allow the end user optimal production possibilities, while ensuring strength and durability for the most demanding applications. PROVIDING BELTING SOLUTIONS IS OUR EXPERTISE

SUBSIDIES VOOR TRAININGEN: DIT VERANDERT ER Sinds dit voorjaar de FoodBase-trainingen vervielen, heeft Stichting Bakkracht samen met SFB gezocht naar alternatieven voor deze trainingen. Voor een groot deel van de trainingen, waaronder de essentiële trainingen, is inmiddels een alternatief beschikbaar dat in aanmerking komt voor 35% subsidie op de kosten (exclusief btw). Om de toegang tot trainingen te waarborgen en het aanbod van trainingen verder te vergroten, kunnen bedrijven daarnaast sinds kort subsidie aanvragen voor: • Maatwerk- en incompanytrainingen van Bakery Institute; • Trainingen die niet zijn vermeld in het overzicht van trainingen en opleidingen op Bakbekwaam, bijvoorbeeld trainingen die worden verzorgd door een aanbieder die je als bedrijf zelf hebt uitgezocht. Ambachtelijke en industriële bakkerijen die afdragen aan het Sociaal Fonds Bakkersbedrijf (SFB) kunnen gebruikmaken van SFB-subsidie op specifieke, van tevoren beoordeelde trainingen. Vanaf nu kunnen bedrijven ook subsidie aanvragen voor trainingen die SFB niet al van tevoren heeft beoordeeld. Daarnaast verloopt de toekenning van subsidie voor een aantal trainingen voortaan op een andere manier. Vanwege deze uitbreiding verloopt de toekenning van subsidie vanaf nu soms anders dan je gewend bent. Hieronder is dit op een rijtje gezet. 1. Toekenning van subsidie Subsidie voor trainingen die op Bakbekwaam staan Bij elke training die in het overzicht van trainingen en opleidingen op Bakbekwaam staat, is vermeld of deze voor subsidie in aanmerking komt, en zo ja, hoe deze wordt toegekend: • De subsidie loopt via de trainingsorganisatie, of; • Als bedrijf vraag je de subsidie zelf aan door de factuur naar SFB te mailen; zorg ervoor dat de factuur voldoet aan de voorwaarden die bij de trainingsbeschrijving vermeld zijn. 2. Subsidie voor maatwerk- en incompanytrainingen van Bakery Institute Voor subsidie op maatwerk- en incompanytrainingen van Bakery Institute is beoordeling door SFB nodig. De subsidie vraag je aan via een formulier. 3. Subsidie voor overige trainingen die niet op Bakbekwaam staan Voor alle overige trainingen die niet in het overzicht van trainingen en opleidingen op Bakbekwaam staan, kan een bedrijf voortaan ook bij SFB subsidie aanvragen. SFB beoordeelt dan of de training in aanmerking komt voor subsidie. De subsidie vraag je aan via een formulier. Bezoek de website voor het aanvraag fomulier voor maatwerk- en incompanytrainingen van Bakery Institute. Bezoek de website voor het aanvraag fomulier voor alle overige trainingen die niet in het overzicht van Bakbekwaam staan. NIEUWS NBT MAGAZINE NR 5 2024 25

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4