28 NBT MAGAZINE NR 5 2025 BAKKERIJ VAN DE TOEKOMST VERS, DUURZAAM EN GEZOND; MET BEHULP VAN MODERNE TECHNOLOGIE HOE MAKEN WE HET BROOD VAN DE TOEKOMST? Brood; we eten het al eeuwen en de populariteit verspreidt zich steeds verder over onze planeet. In opkomende markten is het vooral een luxeproduct, maar de wereldwijde vraag is - mede gelet op de bevolkingsgroei - nog steeds sterk groeiende. Vers brood heeft met afstand het grootste aandeel in deze marktgroei. Volgens het bureau Innova Market Insights, heeft maar liefst 78% van de wereldbevolking in het afgelopen jaar brood of broodproducten gekocht. Daarbij is de vraag naar ‘gezonde’ ingrediënten en voordelen voor de gezondheid in broodproducten steeds actueler. Inspelen op deze vraagtrends gebeurt wel, maar toch blijft het achter bij de vraagontwikkeling. Tegelijkertijd neemt de druk toe om bij deze groeiende vraag oplossingen te vinden voor de dreigende schaarste aan grondstoffen aan de ene, en de grote hoeveelheden verspilling aan de andere kant. Hoe hier mee om te gaan? Hoe klinkt toekomstmuziek, als het een reële optie is geworden? … Als muziek in de oren toch? Het Nederlandse Verhoeven Bakery Equipment Family heeft met het project ‘The Bakery of the Future’ een aantal antwoorden en oplossingen ontwikkeld. Technologie die het ambacht omarmt, ondersteunt en naar een hoger niveau tilt. Besparen op ingrediënten, op energie, ruimte en tijd terwijl de kwaliteit en het uiterlijk van het eindproduct wordt verbeterd. En dan natuurlijk ook nog die ene oplossing die een bijdrage levert aan het terugdringen van verspilling door ‘upcycling’ van brood wat anders wordt weggegooid. Broodje Aap? Too good to be true? Nee hoor, het is er en beschikbaar voor de internationale bakkers over de hele wereld. Voor ‘gewone’ bakkerijproducten, maar ook voor de specials, waar dus steeds vaker naar gevraagd wordt. Koohydraatarm en glutenvrij Glutenvrije producten hebben in de afgelopen jaren een serieuze positie ingenomen in het productaanbod, als gevolg van een trend waarbij consumenten hun eetpatroon hebben aangepast naar tarwe-arme diëten. Dit is een gevolg van de toenemende behoefte koolhydraatvrije of -arme producten. Fortune Business Insights verwacht een jaarlijks groeipercentage van ruim 8% in de komende vijf tot tien jaar. Deze groei is vanaf het eind van de vorige eeuw is ingezet. De productie van deze speciale broodsoorten brengt een aantal uitdagingen met zich mee. Nog meer dan bij het bakken van ‘normaal’ brood, is bij het maken van glutenvrije producten de regie op de vochthuishouding van groot belang. Vactorr C - Vacuum Cooling & Baking Continue Proces
RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4