NB T M
a g a z i n e
n r
6 2 0 1 6
22
C
o v e r s t o r y
K
a a k
G
r o e p
KAAK GROEP
HOE ZIET DE TOEKOMST VOOR DE BROODINDUSTRIE ERUIT
EN WAAR GAAN WE ALS BRANCHE NAARTOE? BELANGRIJKE
VRAAGSTUKKEN VOOR ELK BEDRIJF DAT ZICH BEGEEFT IN
ONZE BRANCHE EN ZEKER VOOR DE KAAK GROEP. WAAR
STAAT DE KAAK GROEP OVER VIJF JAAR EN HOE GAAN ZE
DIE DOELSTELLINGEN BEREIKEN? AART-JAN HARTMAN, CCO
VAN DE KAAK GROEP, VERTELT HET ONS IN EEN UITGEBREID
INTERVIEW EN GAAT DIEPER IN OP EEN GROOT AANTAL
ONTWIKKELINGEN BINNEN DE KAAK GROEP. “DE AFGELO-
PEN DRIE JAAR ZIJN HEEL POSITIEF GEWEEST EN OOK DE
KOMENDE DRIE JAAR ZIE IK HEEL POSITIEF IN, NIET ALLEEN
VOOR ONS, MAAR VOOR IEDEREEN IN DE BRANCHE. DE
BROODCONSUMPTIE NEEMT WERELDWIJD ALLEEN MAAR
TOE EN DAAR KUNNEN WE VAN PROFITEREN DOOR IN TE
SPELEN OP ACTUELE EN TOEKOMSTIGE VRAAGSTUKKEN”, ZO
VERTELT AART-JAN HARTMAN ONDER MEER.
HOE GAAT DE
ZICH DE KOMENDE JAREN
ONTWIKKELEN?
“De Kaak Groep breidt uit en in een gezond en stabiel tempo”, zo begint Aart-Jan
Hartman zijn verhaal tegen de redactie van NBT Magazine. Wij zijn op uitnodiging
van de Kaak Groep aanwezig op het hoofdkantoor in Terborg om de toekomstplan-
nen van het bedrijf aan te horen. “Vijf jaar geleden had de Kaak Groep een omzet
van rond de 120 miljoen en dit jaar gaan we uitkomen op een omzet van ongeveer
160 miljoen. Er is dus een gezonde groei en achter de groei zit een strategie. Het
doel is om in 2017 175 miljoen euro omzet te draaien en we hopen in 2020 een
omzetniveau van 200 miljoen euro te kunnen realiseren. We moeten de groei kunnen
beheersen en dat denken wij te kunnen door ons te richten op een viertal strategie-
ën. Een parallelle ontwikkeling van de juiste product markt combinaties vinden, het
verder geografisch ontwikkelen, het doorzetten van het verticaal complementair
doorintegreren en dit alles binnen de kaders van het Quick Response Management”
GEOGRAFISCH
“We hebben als eerste onze geografische strategie. De Kaak Groep heeft een aantal
kernmarkten waarin wij actief zijn. Dat is bijvoorbeeld de Benelux, nog steeds een
ongelooflijk belangrijke markt voor ons waar we sterk vertegenwoordigd zijn. In deze
kernmarkt groeien we sterk. Hetzelfde geldt voor Duitsland, Frankrijk, Engeland,
Spanje, Oostenrijk en Zwitserland. Dat noemen wij ook wel onze ‘triple A’ kernmark-
ten. Dan zien we ook stevige groei in andere landen waar traditioneel veel brood
wordt gegeten, maar waar automatisering echter nog niet heeft plaatsgevonden. Dat
zijn op dit ogenblik bijvoorbeeld vier werelddelen waar we als Kaak Groep ons op
hebben gericht en waar we succesvol zijn. Dan heb je het over het Midden-Oosten
met landen als Koeweit, Abu Dhabi en Saoedi Arabië, maar ook Afrika. Daar zien we
Lodewijk van der Borg (CEO Kaak Groep),
Aart-Jan Hartman (CCO Kaak Groep) en
Roy Schoorlemmer (CFO Kaak Groep)