NB T M
a g a z i n e
n r
6 2 0 1 6
9
FAMILIEBEDRIJF
Familiebedrijf Jongerius Bakker bestaat al 115 jaar en met Daphne Jongerius
staat bijna de vierde generatie aan het roer. Begin volgend jaar zal Daphne het
stokje van haar vader Gert overnemen. “Je mag wel stellen dat we een familie-
bedrijf zijn, maar het gaat veel verder alleen de familie Jongerius. We hebben
mensen in dienst die al decennia lang zich volledig inzetten voor het succes
van de bakkerij en een mooi voorbeeld daarvan is Willem-Jan. Onze basis zijn
de mensen die hier werken”, vertelt Daphne.
Daphne gaat dus begin volgend jaar definitief de scepter zwaaien bij Jongerius
Bakker, maar is alweer tien jaar betrokken bij het reilen en zeilen van de bak-
kerij. “Ik ben begonnen met de marketing & communicatie van het bedrijf en
dat heeft mijn zus Sterre vorig jaar overgenomen. Daardoor kreeg ik steeds
meer vrijheid om met het managen van de onderneming te bemoeien. Mijn
vader is nog steeds actief bezig met de bakkerij, maar ik zal volgend jaar ver-
antwoordelijk worden.”
PRODUCTIE
De centrale bakkerij van Jongerius Bakker voorziet in totaal zeventien winkels
van brood en de elf eigen filialen ook nog banket. “Tien eigen filialen in de
gemeente Zoetermeer en een winkel in Bleiswijk en we leveren dagelijks pro-
ducten aan een supermarkt in Benthuizen, een speciaalzaak in Zevenhuizen
en Banketbakkerij De Vlaam in Gouda en omgeving. Daarvoor moeten we dus
een grote capaciteit hebben in de bakkerij en de ovens zijn daar een belangrijk
onderdeel van.”
Vernieuwing is iets waar ze bij Jongerius altijd sterk op inzetten, zo vertelt
Daphne. “We zijn vernieuwend in ons assortiment, maar we verbouwen ook
met enige regelmaat een winkel en de bakkerij wordt waar nodig voorzien van
nieuwe oplossingen of machines om het productieproces te optimaliseren.”
“Dat is ook het mooie van een familiebedrijf”, zo vult Willem-Jan aan. “Ik ben
als een jongentje van dertien het bedrijf letterlijk binnen komen wandelen en
door de jaren heen zie je dat de werkwijze zo veel verder geprofessionaliseerd
wordt. Er is bij een familiebedrijf ook altijd een grote mate van betrokkenheid
en gedrevenheid van alle mensen die er werken, maar ook richting de consu-
ment. Het beste product bieden voor je klanten, daar gaat het hier om.”
NIEUWE OVENS
Sowieso geeft het verhogen van de kwaliteit de doorslag bij het nemen van
beslissingen over bijvoorbeeld de aanschaf van nieuwe ovens. “De oude
Bongard-ovens waren aan groot onderhoud toe”, zo begint Willem-Jan. “We
merkten dat er wat warmteverlies optrad bij de oude ovens. We moeten de
beste broden van Zoetermeer en omstreken bakken van onszelf, maar dan moe-
ten alle voorwaarden om dat te bakken ook in orde zijn, van grondstoffen tot
aan de ovens. We wilden alle ovens reviseren in samenwerking met Everbake
Ovens & Bakkerijtechniek, maar daar kwamen toch wat meer complicaties aan
het licht bij de eerste oven. De keuze werd zodoende gemaakt om voor de
overige zes rotatieovens over te gaan op aanschaf van nieuwe ovens.”
ENERGIEBESPARING
De thermische olieoven van Becker Gouet was sowieso aan vervanging toe en
bij de oplevering van die oven, werd besloten om de resterende zes rotatie-
ovens te vervangen met splinternieuwe Bongard rotatieovens. “Dit leek ons de
beste keuze. Dat blijkt ook wel, want de ovens zijn in oktober één voor één
geplaatst om ervoor te zorgen dat we de productie niet stil hoefden te leggen,
en tijdens onze open dag kregen we alleen maar complimenten van klanten.
‘Jullie bakten al het beste brood, maar het is nu nog beter’, zo hoorden we veel.
En dan hebben we ook een energiebesparing van 35% en is er fiscaal voordeel
door de Energie-investeringsaftrek.”
JONGERIUS & BONGARD
Dat Jongerius Bakker de keuze op Bongard en Everbake Ovens &
Bakkerijtechniek liet vallen, is niet eens een hele grote verrassing. “Dit is onze
derde serie Bongard-ovens die we hebben aangeschaft”, aldus Willem-Jan.
“Bongard is voor ons gewoon het beste merk. De ovens hebben een speciaal
karakter en het brood krijgt een lekker krokante korst, waar de consument ons
ook om roemt. Ik durf wel te stellen dat het succes van onze bakkerij mede
bepaald is door de Bongard-ovens. We zijn in onze kwaliteit weer een stapje
omhoog gegaan, dat zien we ook aan onze waarderingen van het NBC, waar
we nu zelfs regelmatig negens scoren. Vanuit ons niets dan complimenten voor
Everbake Ovens & Bakkerijtechniek en het hele team dat geholpen heeft. Alles
is vlekkeloos gegaan en we weten dat we ook in de toekomst een beroep op
hen kunnen blijven doen.”
Meer informatie:
EverBake Ovens & Bakkerijtechniek
Tel. + 31(0)88 73 000 10
www.everbake.nl