NBT magazine nr6 2019 online

NB T M a g a z i n e n r 6 2 0 1 9 25 C o l u m n Consumenten worden steeds wijzer. Dit komt mijns inziens mede door een andere vorm van mond-tot-mond reclame. Via een overvloed aan informatiebronnen van foodbloggers, tutorials, forums, reviews enzovoort komt een brei aan informatie op ons af. Regelmatig worden ook onwaarheden verteld en als waarheid aangenomen, met soms nadelige gevolgen voor de bakkerijbranche. Momenteel gaat de branche fors in de verdediging en pareert zij aanvallen. Het zou wijs zijn om zich als branche als influencer te manifesteren, maar dat terzijde. De machtsdynamiek tussen detailhandel en consument is door dit fenomeen duidelijk anders dan tien jaar geleden. Productkennis en specialisatie wordt nog belangrijker, innovatie wordt van u verwacht en meerwaarde wordt een voorwaarde, zo is mijn bescheiden mening. BACK TO BASIC Door een overvloed aan keuzemogelijkheden is het voor consumenten moeilijk kiezen geworden. Veel consumenten ervaren een zogenaamde ‘materialisme kater’. Ze zijn ‘marketing-moe’ en er is een sterke behoefte aan vereenvoudiging van het leven. Kijk maar eens om je heen wat er onder de mensen leeft. Op Netflix is de serie ‘Tiding up with Marie Kondo’ te zien. Een Japanse opruimgoeroe adviseert mensen in haar programma alleen spullen te bewaren waar ze vrolijk van worden. Producten die bestempeld zijn als minimalistisch of ambachtelijk blijken daar de nieuwe statussymbolen te zijn. En status is doorslaggevend. Dit is namelijk dé manier om via social media te laten zien hoe uniek je bent. Denk maar aan de opkomst van ambachtelijk gebrouwen bieren, old skool barbershops en ook biologische foodboxen, die helemaal in de huidige trend passen. Voor de bakkerijbranche vind ik ‘Kiss Bakery/ VersKade’ van Jaco Schippers in Zaandam een mooi voorbeeld. Zijn credo en hoger doel: ‘We love to bake you happy!’ Ambachtelijke producten, minimalisme, persoonlijke aandacht, betaalbaar en iedereen met een goed gevoel de deur uit. Met zijn concept voldoet Kiss Bakery helemaal aan de algemene trend. Perfecte imperfectie met hoge kwaliteit van ingrediënten en een klant die dit weet te waarderen. Vol natuurlijke, pure ingrediënten van duurzame oorsprong en geen fratsen. Top Jaco! Een prachtig voorbeeld voor een branche die onderdruk staat. Met ambachtelijke groet, Bart Schuitemaker HET EINDE VAN HET JAAR IS AANGEBROKEN. WAAR U ZICH MISSCHIEN DRUK MAAKT OVER DE NIET ONBELANGRIJKE EINDEJAARSVERKOPEN, IS HET VOOR MIJ TIJD OM VOORUIT TE KIJKEN. IK STEL MEZELF DAAROM DE VRAAG: ‘WAAR ONTWIKKELEN WE NAARTOE DE KOMENDE JAREN?’ IK HEB GEEN GLAZENBOL EN BEN NATUURLIJK GEEN TRENDWATCHER. ‘HET BLIJFT GEWOON KOFFIEDIKKIJKEN’, ZEG IK ALTIJD MAAR ALS MENSEN MIJ DE VRAAG STELLEN WAAR HET NAAR TOE GAAT. OM JE HEEN KUN JE WEL ZIEN WAT ER GAANDE IS, WAT ER LEEFT IN DE SAMENLEVING EN DAAR KUN JE REKENING MEE HOUDEN. ZO SIMPEL IS HET EIGENLIJK. NU VOLGT ER GEEN OPSOMMING VAN DIT ALLES, MAAR WIL IK WEL GRAAG HET VOLGENDE ONDER DE AANDACHT BRENGEN: IEDEREEN IS EEN EXPERT TEGENWOORDIG. Bart Schuitemaker Vooruitkijken BART SCHUITEMAKER STARTTE NA EEN CARRIÈRE BIJ O.A. V&D LA PLACE EN BAKKER VAN MAANEN 3 JAAR GELEDEN ZIJN EIGEN BUREAU VOOR PRODUCTONTWIKKELING.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTAyNDU4